Nya vagnar till Norrköping
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Nya vagnar till Norrköping
Nu har den första vagnen av de 10 nya beställda kommit till Norrköping.
http://www.folkbladet.se/nyheter/?articleid=5685287
/Niklas
http://www.folkbladet.se/nyheter/?articleid=5685287
/Niklas
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
Re: Nya vagnar till Norrköping
Lysande!
Snart kanske det finns moderna vagnar till den moderna spårvägen?
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
-
Jag kunde här välja att vara spydig och kontra med att Norrköping i alla fall hade egna vagnar att trafikera banan med och inte behövde tära på någon annans reserver. Men jag väljer att inte göra det.TKO skrev:Lysande!
/TKO
Istället konstaterar jag att det mycket riktigt nu kommer att droppa in sammantaget 10 vagnar under det närmaste halvåret. Till en början ska vi väl i alla fall slippa se alltför små vagnar i trafik i Norrköping. De 15 nya vagnar som finns i staden räcker ju egentligen inte till för att trafikera den dagliga 10-minuterstrafiken efter utbyggnaden. Men de är en bra början.
/Niklas
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
En bonusfråga appropå vagnar i Norrköping:
Är det bestämt något typ villkor som ska vara uppfyllt ("alla nya M06 levererade och i drift") för att Tatravagnarna ska sluta köras i Norrköping? Eller kan det till och med bli så att de blir kvar och ev. ersätter M67*?
Är det bestämt något typ villkor som ska vara uppfyllt ("alla nya M06 levererade och i drift") för att Tatravagnarna ska sluta köras i Norrköping? Eller kan det till och med bli så att de blir kvar och ev. ersätter M67*?
M11 blir kvar som vagnreserv troligen 2 mulltade 1 utbildningsvagn & 1 arbetsvagn. M67 skrotas svårt med reservdelar.
mvh Lagerbrax
mvh Lagerbrax
- Sven Blomberg
Vet du om det blir de 10 till Norrköping och sedan de 6 till Stockholm. Eller att de kommer i annan ordning?Niklas Karlsson skrev:
Istället konstaterar jag att det mycket riktigt nu kommer att droppa in sammantaget 10 vagnar under det närmaste halvåret.
Medlem nr 266
- Stefan Widén
De kommer "huller om buller"....Sven Blomberg skrev:Vet du om det blir de 10 till Norrköping och sedan de 6 till Stockholm. Eller att de kommer i annan ordning?Niklas Karlsson skrev:
Istället konstaterar jag att det mycket riktigt nu kommer att droppa in sammantaget 10 vagnar under det närmaste halvåret.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Trevligt! Tack för infon!lagerbrax skrev:M11 blir kvar som vagnreserv troligen 2 mulltade 1 utbildningsvagn & 1 arbetsvagn. M67 skrotas svårt med reservdelar.
mvh Lagerbrax
Appropå reservdelar, nog är M67 och M28 relativt lika. Kanske läge att sälja av återstående M67 till GS som reservdelsförråd till M28?
-
Eller köra dem multippelkopplade i Göteborg där man idag är tvungen att köra med ensam pedalvagn pga vagnsbrist?M_M skrev:Trevligt! Tack för infon!lagerbrax skrev:M11 blir kvar som vagnreserv troligen 2 mulltade 1 utbildningsvagn & 1 arbetsvagn. M67 skrotas svårt med reservdelar.
mvh Lagerbrax
Appropå reservdelar, nog är M67 och M28 relativt lika. Kanske läge att sälja av återstående M67 till GS som reservdelsförråd till M28?
Blir ju lite svårt då M67 bara är 2.36 m breda, och M28 2.65 m breda...Thomas Åkerblad skrev:Eller köra dem multippelkopplade i Göteborg där man idag är tvungen att köra med ensam pedalvagn pga vagnsbrist?M_M skrev:Trevligt! Tack för infon!lagerbrax skrev:M11 blir kvar som vagnreserv troligen 2 mulltade 1 utbildningsvagn & 1 arbetsvagn. M67 skrotas svårt med reservdelar.
mvh Lagerbrax
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
-
Trevligt! Tack för infon!lagerbrax skrev:M11 blir kvar som vagnreserv troligen 2 mulltade 1 utbildningsvagn & 1 arbetsvagn. M67 skrotas svårt med reservdelar.
mvh Lagerbrax
Appropå reservdelar, nog är M67 och M28 relativt lika. Kanske läge att sälja av återstående M67 till GS som reservdelsförråd till M28?[/quote]
Eller köra dem multippelkopplade i Göteborg där man idag är tvungen att köra med ensam pedalvagn pga vagnsbrist?[/quote]
Blir ju lite svårt då M67 bara är 2.36 m breda, och M28 2.65 m breda...[/quote]
Vad är det för svårt med det? De skulle ju bara gå kopplade med varandra!
Tycker jag låter bra!
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
- Göteborgaren
Mind the gap!Thomas Åkerblad skrev:Vad är det för svårt med det? De skulle ju bara gå kopplade med varandra!roggek skrev:Blir ju lite svårt då M67 bara är 2.36 m breda, och M28 2.65 m breda...Thomas Åkerblad skrev:Eller köra dem multippelkopplade i Göteborg där man idag är tvungen att köra med ensam pedalvagn pga vagnsbrist?
eller som det står på dörrarna på Y31orna "Tänk på avståndet".
Lost in translation = Inlåsta översättningar
"Life is what happens while you're busy making other plans" - Ringo Starr
Precis som med Gamlestadstorget.
Precis som med Gamlestadstorget.
-
Om du har högplattformar är det givetvis så men nu kör Göteborg med låga plattformar så jag förstår inte argumentet.Göteborgaren skrev:
Mind the gap!
- Tgoj gubben
Nä, och Göteborgs spårvägshållplatser har kantstenar som "rör sig i sidled???".Thomas Åkerblad skrev:Om du har högplattformar är det givetvis så men nu kör Göteborg med låga plattformar så jag förstår inte argumentet.Göteborgaren skrev:
Mind the gap!

En 2,36 meter bred vagn, (typ M67 i trafik i Göteborg) skulle m a o kunna orsaka stukade fotleder och fallskador, då du måste kliva av vagnen, ner i gatan och sedan upp på en kantsten. Har man dålig syn och fel på avståndsbedömningen, så är 30 centimeter ett osäkert kort vid på och avstigning, då blir det det farligt med 2,36 meter breda vagnar när det är vagnsbredden 2,65 som gäller i stort.
(Har själv åkt handlöst ut från en X10, då man är van att gå av från en X60. Det gjorde ont kan jag tala om...).
Tror inte heller att Göteborgs Handikappråd skulle gilla idén med M67:or i trafik i Göteborg.
Däremot att M67 släpper reservdelar till M28 och M29

"...men det är ju mörkt ute?..."
-
30 cm? Det blir väl bara 15? Handikapprådet? Det här skulle i så fall vara komplettering till befintliga höggolvsvagnar.roggek skrev:Nä, och Göteborgs spårvägshållplatser har kantstenar som "rör sig i sidled???".Thomas Åkerblad skrev:Om du har högplattformar är det givetvis så men nu kör Göteborg med låga plattformar så jag förstår inte argumentet.Göteborgaren skrev:
Mind the gap!
eller som det står på dörrarna på Y31orna "Tänk på avståndet".![]()
En 2,36 meter bred vagn, (typ M67 i trafik i Göteborg) skulle m a o kunna orsaka stukade fotleder och fallskador, då du måste kliva av vagnen, ner i gatan och sedan upp på en kantsten. Har man dålig syn och fel på avståndsbedömningen, så är 30 centimeter ett osäkert kort vid på och avstigning, då blir det det farligt med 2,36 meter breda vagnar när det är vagnsbredden 2,65 som gäller i stort.
(Har själv åkt handlöst ut från en X10, då man är van att gå av från en X60. Det gjorde ont kan jag tala om...).
Tror inte heller att Göteborgs Handikappråd skulle gilla idén med M67:or i trafik i Göteborg.
Däremot att M67 släpper reservdelar till M28 och M29
Skulle någon/några M67 kunna vara intressanta som museivagnar? Jag ser i vagnhallen här att det redan finns två i Norrköping, en i Mannaminne och en i Malmköping, så ur bevaringssynpunkt är det väl inte direkt nödvändigt att spara fler vagnar. Däremot kanske M67 är en minst lika bra eller till och med bättre vagn än de f.d. Göteborgsvagnar som körs som "slitvagnar" i Stockholm?
(Å tredje sidan kanske det inte är helt självklart med hur det blir med "slitvagn-museitrafik" i Stockholm i framtiden?)
(Å tredje sidan kanske det inte är helt självklart med hur det blir med "slitvagn-museitrafik" i Stockholm i framtiden?)
-
I Norrköping finns M67 nr 144 som museivagn. När det gäller M67K finns det säkert intresse av att spara någon i Norrköping. Dock tycker jag man skulle hålla dessa 8 M67K-vagnar trafikdugliga till minst 2025-2030. De är totalrenoverade under 1995-1996 och har en god komfort för resenärerna, och är tysta för omgivningen. Att tursätta enbart M67K på linje 2 och 3 är kanske inte aktuellt. Men som förstärkningsvagnar, eller på en högtrafiklinje skulle de passa utmärkt. Allt annat är kapitalförstöring.M_M skrev:Skulle någon/några M67 kunna vara intressanta som museivagnar? Jag ser i vagnhallen här att det redan finns två i Norrköping, en i Mannaminne och en i Malmköping, så ur bevaringssynpunkt är det väl inte direkt nödvändigt att spara fler vagnar. Däremot kanske M67 är en minst lika bra eller till och med bättre vagn än de f.d. Göteborgsvagnar som körs som "slitvagnar" i Stockholm?
Eleganten från vidderna är en finare benämning på bonden från vischan.
Nu på morgonen kom en vagn till Norrköping (37) Vagn 21 m98 går med returen till Tyskland.
MVH Lagerbrax
MVH Lagerbrax