Nya vagnar till Norrköping

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Niklas Karlsson
Inlägg: 516
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:57
Ort: Norrköping

Nya vagnar till Norrköping

Inlägg av Niklas Karlsson »

Nu har den första vagnen av de 10 nya beställda kommit till Norrköping.

http://www.folkbladet.se/nyheter/?articleid=5685287

/Niklas
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Nya vagnar till Norrköping

Inlägg av TKO »

Lysande!

Snart kanske det finns moderna vagnar till den moderna spårvägen?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Niklas Karlsson
Inlägg: 516
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:57
Ort: Norrköping

Re: Nya vagnar till Norrköping

Inlägg av Niklas Karlsson »

TKO skrev:Lysande!

Snart kanske det finns moderna vagnar till den moderna spårvägen?

/TKO
Jag kunde här välja att vara spydig och kontra med att Norrköping i alla fall hade egna vagnar att trafikera banan med och inte behövde tära på någon annans reserver. Men jag väljer att inte göra det.

Istället konstaterar jag att det mycket riktigt nu kommer att droppa in sammantaget 10 vagnar under det närmaste halvåret. Till en början ska vi väl i alla fall slippa se alltför små vagnar i trafik i Norrköping. De 15 nya vagnar som finns i staden räcker ju egentligen inte till för att trafikera den dagliga 10-minuterstrafiken efter utbyggnaden. Men de är en bra början.

/Niklas
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Nya vagnar till Norrköping

Inlägg av M_M »

En bonusfråga appropå vagnar i Norrköping:

Är det bestämt något typ villkor som ska vara uppfyllt ("alla nya M06 levererade och i drift") för att Tatravagnarna ska sluta köras i Norrköping? Eller kan det till och med bli så att de blir kvar och ev. ersätter M67*?
Användarens profilbild
lagerbrax
Inlägg: 269
Blev medlem: torsdag 24 mars 2005 17:50
Ort: Norrköping

Re: Nya vagnar till Norrköping

Inlägg av lagerbrax »

M11 blir kvar som vagnreserv troligen 2 mulltade 1 utbildningsvagn & 1 arbetsvagn. M67 skrotas svårt med reservdelar.
mvh Lagerbrax
Användarens profilbild
Sven Blomberg
Inlägg: 927
Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15

Re: Nya vagnar till Norrköping

Inlägg av Sven Blomberg »

Niklas Karlsson skrev:
Istället konstaterar jag att det mycket riktigt nu kommer att droppa in sammantaget 10 vagnar under det närmaste halvåret.
Vet du om det blir de 10 till Norrköping och sedan de 6 till Stockholm. Eller att de kommer i annan ordning?
Medlem nr 266
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3068
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Nya vagnar till Norrköping

Inlägg av Stefan Widén »

Sven Blomberg skrev:
Niklas Karlsson skrev:
Istället konstaterar jag att det mycket riktigt nu kommer att droppa in sammantaget 10 vagnar under det närmaste halvåret.
Vet du om det blir de 10 till Norrköping och sedan de 6 till Stockholm. Eller att de kommer i annan ordning?
De kommer "huller om buller".... :D dvs några till N-ping och några till Sthlm osv

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Nya vagnar till Norrköping

Inlägg av M_M »

lagerbrax skrev:M11 blir kvar som vagnreserv troligen 2 mulltade 1 utbildningsvagn & 1 arbetsvagn. M67 skrotas svårt med reservdelar.
mvh Lagerbrax
Trevligt! Tack för infon!

Appropå reservdelar, nog är M67 och M28 relativt lika. Kanske läge att sälja av återstående M67 till GS som reservdelsförråd till M28?
Thomas Åkerblad
Inlägg: 417
Blev medlem: tisdag 26 december 2006 12:50
Ort: Stockholm

Re: Nya vagnar till Norrköping

Inlägg av Thomas Åkerblad »

M_M skrev:
lagerbrax skrev:M11 blir kvar som vagnreserv troligen 2 mulltade 1 utbildningsvagn & 1 arbetsvagn. M67 skrotas svårt med reservdelar.
mvh Lagerbrax
Trevligt! Tack för infon!

Appropå reservdelar, nog är M67 och M28 relativt lika. Kanske läge att sälja av återstående M67 till GS som reservdelsförråd till M28?
Eller köra dem multippelkopplade i Göteborg där man idag är tvungen att köra med ensam pedalvagn pga vagnsbrist?
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2554
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Nya vagnar till Norrköping

Inlägg av roggek »

Thomas Åkerblad skrev:
M_M skrev:
lagerbrax skrev:M11 blir kvar som vagnreserv troligen 2 mulltade 1 utbildningsvagn & 1 arbetsvagn. M67 skrotas svårt med reservdelar.
mvh Lagerbrax
Trevligt! Tack för infon!

Appropå reservdelar, nog är M67 och M28 relativt lika. Kanske läge att sälja av återstående M67 till GS som reservdelsförråd till M28?
Eller köra dem multippelkopplade i Göteborg där man idag är tvungen att köra med ensam pedalvagn pga vagnsbrist?
Blir ju lite svårt då M67 bara är 2.36 m breda, och M28 2.65 m breda...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Thomas Åkerblad
Inlägg: 417
Blev medlem: tisdag 26 december 2006 12:50
Ort: Stockholm

Re: Nya vagnar till Norrköping

Inlägg av Thomas Åkerblad »

lagerbrax skrev:M11 blir kvar som vagnreserv troligen 2 mulltade 1 utbildningsvagn & 1 arbetsvagn. M67 skrotas svårt med reservdelar.
mvh Lagerbrax
Trevligt! Tack för infon!

Appropå reservdelar, nog är M67 och M28 relativt lika. Kanske läge att sälja av återstående M67 till GS som reservdelsförråd till M28?[/quote]

Eller köra dem multippelkopplade i Göteborg där man idag är tvungen att köra med ensam pedalvagn pga vagnsbrist?[/quote]

Blir ju lite svårt då M67 bara är 2.36 m breda, och M28 2.65 m breda...[/quote]

Vad är det för svårt med det? De skulle ju bara gå kopplade med varandra!
Användarens profilbild
alex87
Inlägg: 1208
Blev medlem: fredag 14 november 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: Nya vagnar till Norrköping

Inlägg av alex87 »

Tycker jag låter bra!
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarens profilbild
Göteborgaren
Inlägg: 36
Blev medlem: onsdag 23 juni 2010 20:11
Ort: Alldeles för långt från Hisingen (och Göteborg)

Re: Nya vagnar till Norrköping

Inlägg av Göteborgaren »

Thomas Åkerblad skrev:
roggek skrev:
Thomas Åkerblad skrev:Eller köra dem multippelkopplade i Göteborg där man idag är tvungen att köra med ensam pedalvagn pga vagnsbrist?
Blir ju lite svårt då M67 bara är 2.36 m breda, och M28 2.65 m breda...
Vad är det för svårt med det? De skulle ju bara gå kopplade med varandra!
Mind the gap!

eller som det står på dörrarna på Y31orna "Tänk på avståndet".
Lost in translation = Inlåsta översättningar
"Life is what happens while you're busy making other plans" - Ringo Starr

Precis som med Gamlestadstorget.
Thomas Åkerblad
Inlägg: 417
Blev medlem: tisdag 26 december 2006 12:50
Ort: Stockholm

Re: Nya vagnar till Norrköping

Inlägg av Thomas Åkerblad »

Göteborgaren skrev:
Mind the gap!

eller som det står på dörrarna på Y31orna "Tänk på avståndet".
Om du har högplattformar är det givetvis så men nu kör Göteborg med låga plattformar så jag förstår inte argumentet.
Användarens profilbild
Tgoj gubben
Inlägg: 108
Blev medlem: fredag 30 april 2010 22:27
Ort: Eskilstuna

Re: Nya vagnar till Norrköping

Inlägg av Tgoj gubben »

Ska någon M67k bevaras?
Mvh TGOJ gubben!
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2554
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Nya vagnar till Norrköping

Inlägg av roggek »

Thomas Åkerblad skrev:
Göteborgaren skrev:
Mind the gap!

eller som det står på dörrarna på Y31orna "Tänk på avståndet".
Om du har högplattformar är det givetvis så men nu kör Göteborg med låga plattformar så jag förstår inte argumentet.
Nä, och Göteborgs spårvägshållplatser har kantstenar som "rör sig i sidled???". :D

En 2,36 meter bred vagn, (typ M67 i trafik i Göteborg) skulle m a o kunna orsaka stukade fotleder och fallskador, då du måste kliva av vagnen, ner i gatan och sedan upp på en kantsten. Har man dålig syn och fel på avståndsbedömningen, så är 30 centimeter ett osäkert kort vid på och avstigning, då blir det det farligt med 2,36 meter breda vagnar när det är vagnsbredden 2,65 som gäller i stort.
(Har själv åkt handlöst ut från en X10, då man är van att gå av från en X60. Det gjorde ont kan jag tala om...).

Tror inte heller att Göteborgs Handikappråd skulle gilla idén med M67:or i trafik i Göteborg.
Däremot att M67 släpper reservdelar till M28 och M29 :)
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Thomas Åkerblad
Inlägg: 417
Blev medlem: tisdag 26 december 2006 12:50
Ort: Stockholm

Re: Nya vagnar till Norrköping

Inlägg av Thomas Åkerblad »

roggek skrev:
Thomas Åkerblad skrev:
Göteborgaren skrev:
Mind the gap!

eller som det står på dörrarna på Y31orna "Tänk på avståndet".
Om du har högplattformar är det givetvis så men nu kör Göteborg med låga plattformar så jag förstår inte argumentet.
Nä, och Göteborgs spårvägshållplatser har kantstenar som "rör sig i sidled???". :D

En 2,36 meter bred vagn, (typ M67 i trafik i Göteborg) skulle m a o kunna orsaka stukade fotleder och fallskador, då du måste kliva av vagnen, ner i gatan och sedan upp på en kantsten. Har man dålig syn och fel på avståndsbedömningen, så är 30 centimeter ett osäkert kort vid på och avstigning, då blir det det farligt med 2,36 meter breda vagnar när det är vagnsbredden 2,65 som gäller i stort.
(Har själv åkt handlöst ut från en X10, då man är van att gå av från en X60. Det gjorde ont kan jag tala om...).

Tror inte heller att Göteborgs Handikappråd skulle gilla idén med M67:or i trafik i Göteborg.
Däremot att M67 släpper reservdelar till M28 och M29 :)
30 cm? Det blir väl bara 15? Handikapprådet? Det här skulle i så fall vara komplettering till befintliga höggolvsvagnar.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Nya vagnar till Norrköping

Inlägg av M_M »

Skulle någon/några M67 kunna vara intressanta som museivagnar? Jag ser i vagnhallen här att det redan finns två i Norrköping, en i Mannaminne och en i Malmköping, så ur bevaringssynpunkt är det väl inte direkt nödvändigt att spara fler vagnar. Däremot kanske M67 är en minst lika bra eller till och med bättre vagn än de f.d. Göteborgsvagnar som körs som "slitvagnar" i Stockholm?

(Å tredje sidan kanske det inte är helt självklart med hur det blir med "slitvagn-museitrafik" i Stockholm i framtiden?)
Eleganten
Inlägg: 162
Blev medlem: fredag 19 november 2010 10:17
Ort: Där 2:an och 3:an mötas och skiljas

Re: Nya vagnar till Norrköping

Inlägg av Eleganten »

M_M skrev:Skulle någon/några M67 kunna vara intressanta som museivagnar? Jag ser i vagnhallen här att det redan finns två i Norrköping, en i Mannaminne och en i Malmköping, så ur bevaringssynpunkt är det väl inte direkt nödvändigt att spara fler vagnar. Däremot kanske M67 är en minst lika bra eller till och med bättre vagn än de f.d. Göteborgsvagnar som körs som "slitvagnar" i Stockholm?

(Å tredje sidan kanske det inte är helt självklart med hur det blir med "slitvagn-museitrafik" i Stockholm i framtiden?)
I Norrköping finns M67 nr 144 som museivagn. När det gäller M67K finns det säkert intresse av att spara någon i Norrköping. Dock tycker jag man skulle hålla dessa 8 M67K-vagnar trafikdugliga till minst 2025-2030. De är totalrenoverade under 1995-1996 och har en god komfort för resenärerna, och är tysta för omgivningen. Att tursätta enbart M67K på linje 2 och 3 är kanske inte aktuellt. Men som förstärkningsvagnar, eller på en högtrafiklinje skulle de passa utmärkt. Allt annat är kapitalförstöring.
Eleganten från vidderna är en finare benämning på bonden från vischan.
Användarens profilbild
lagerbrax
Inlägg: 269
Blev medlem: torsdag 24 mars 2005 17:50
Ort: Norrköping

Re: Nya vagnar till Norrköping

Inlägg av lagerbrax »

Nu på morgonen kom en vagn till Norrköping (37) Vagn 21 m98 går med returen till Tyskland.
MVH Lagerbrax
Skriv svar