Då slipper man några av de tvära svängar tvåan har idag men kommer ändå närmare östermalms torg och man får dessutom spårväg vid "Stureplan-svampen", som det "ska" vara

Annars är Norrlandsgatan säkert ett genomtänkt beslut. Den har fördelen att det blir en elegant rak körväg utan större kurvor hela vägen från den svaga svängen från Birger Jarlsgatan ända fram till Slussen, ungefär.
En annan fråga är om tvåans nuvarande norra ände är den mest logiska platsen?
Om vi leker med tanken att det blir spårväg till Karolinska (och vidare mot Solna), vad sägs om att slå ihop stomlinjerna 2+3 norr om Odengatan? En annan variant är att inte slå ihop dem så tidigt men göra nån slags dragning som gör att båda når Karolinska, kanske spårlägga både 59'ans nuvarande körväg från korset Norrtullsgatan/Norra stationsgatan till Karolinska, och också spårlägga nuvarande linje 3's sträcka norrut från Odengatan?
Jag tror att man bör tänka ungefär så att vid spårvägifiering så får man bygga spårväg där det är bäst att dra spårväg (framförallt med avseende på resandeunderlag men även hur det funkar att fysiskt lägga spåren) och sen får bussarna ta det som är kvar att kollektivtrafikförsörja.
Med det resonemaget skulle man kanske annars kunna tänka sig att man från Odenplan kör Upplandsgatan men sen Vanadisvägen västerut istället för österut, vidare till Vanadisplan, Gävlegatan och Solnavägen till Karolinska, och låter både tvåan och trean köra här? Eller kanske inte...

I mitt snack om trean ovan så förutsätter jag alltså att fyran har spårvägifierats, och att det jag kallar trean inte nödvändigtvis går nuvarande sträckning söder om Fridhemsplan.
I nuvarande slussen har ju tvåan en fin körväg norrut, men söderut är det lite omständigare söderut. Det omvända gäller för trean.
Sen kan man ju diskutera huruvida man - åtminstone under ett en övergångspriod - borde växla linje 2 och 3 söder om slussen? Om man börjar med att språvägifiera tvåan och dessutom redan har spårvägifirerat fyran så antar jag - utan att ha lokalkännedom - att det är bättre att kunna köra spårvagn mot Södersjukhuset eller kanske ännu hellre mot Gullmarsplan (på samma spår som fyran på nåt sätt lär köra på). Trean i form av buss kan ju då köra till söderhallen. Å tredje sidan finns det kanske en poäng i att nå söderhallen. Å fjärde sidan så är det inget som hindrar att man under rätt lång tid har ett linjenät som inte ser ut som dagens, med t.ex. både 2+3 spårvägifierade söder om slussen och norr om Odengatan men ändå inte har spår treans väg Fridhemsplan-Slussen. Eventuellt får man låta vissa linjer bara gå delsträckor, t.ex. 3 Norrmalms Torg - Slussen - Sofia - Gullmarsplan, medan buss-trean kan köra via Mariatorget till Södersjukhuset, eller nåt annat förträffligt?
Vad gäller vilken stad tråden gäller så borde det framgått med all önskvärd tydlighet i slutet på startinlägget