twr skrev:En tråd om hur spårväg på linje 2 kan utformas. Tänk er att det har fattats ett politiskt beslut om att bygga spårväg på 2:an och att alla är överens! (

)
Vilka gator dras spårvägen i? Vilka kurvradier fungerar? Var anläggs hållplatser? Hur prioriteras spårvägen i förhållande till andra trafikslag? Ingen politik och ingen pr, bara konkreta förslag tack! Det finns många andra trådar att bråka i!
Här är frågetecknen större än för linje 4. Jag tänker mig att åtminstone binda samman Odenplan och Folkungagatan längs linje 2:s nuvarande sträckning. Norr och söder om det är spelrummet större!
Min käpphäst här är att 2:an borde fortsätta rakt fram i Norrlandsgatan hela vägen upp till Birger Jarlsgatan. Förslaget förutsätter Norrlandsgatan avstängd för Biltrafik och att den trafik som skall in till klaratunneln alternativt hamgatan helt enkelt får gå annan väg. Jag vet att bytespunkten mot Östermalmstorgs tunnelbanestation blir något lidande då, men då får man ställa sig frågan vad som är trafiktekniskt bäst. Nybroplan är en överbelastad punkt och kurvorna in på Birger Jarlsgatan blir onödigt tighta. Genom att gå Norrlandsgatan får man en bättre spårgeometri hela vägen upp till Odengatan och därmed förmodligen en totalt sett bättre tidtabell.
Fördel är att:
- en del av det som tar plats, utan att göra nytta, vid Nybroplan försvinner
- korsningen Hamngatan-Norrlandsgatan/Kungsträdgårdsgatan blir lättare att utforma
- Stockholm kan få en "Grand Junction" mitt i stan.
- snäva kurvor med tillhörande kurvskrik och låga hastigheter för normal linjeföring kan undvikas dels vid Nybroplan men även vid Kungsträdgården
- handeln på biblioteksgatan får bättre "distribution" på hållplatser och får därmed ett större flöde på folk som passerar.
- framkomligheten vid Nybroplan blir bättre
Nackdel är att:
- kopplingen mellan Tunnelbana och Spårväg vid Östermalmstorg T-bana vid Stureplan blir något sämre gångvägen förlängs med c:a 150m om hållplats anläggs vid Jakobsbergsgatan.
Därutöver anser jag att 2:an bör om möjligt förlängas från Sofia till Sickla och från Norr Tull till Karolinska/Solna för att ytterligare koppla samman de system som redan finns och för att få till en riktigt bra avlastning till Pendeltåg och Tunnelbana
/T
Med reservation för tyckfel.