LÅ1 skrev:Kommer järnvägsspåret mellan Värtan och Ropsten att vara kvar under (och efter) omdaningen av området? Gissar att spåret inte kommer att vara användbart för att förflytta spårvagnar regelmässigt.
Om spåret skulle användas för vagntransporter så är det väl hyggligt rimligt att anta att anläggande av nytt permanent spår sker före man river det gamla, förutom vid eventuella punkter där spåren korsar. (Om detta kräver t.ex. en helgavstängning för att lägga om spåren vid just dessa korsningspunkter så kan man kanske på "trafiksidan" ställa upp tillräckligt många vagnar för att klara trafiken "ute på gatan" med väktare).
twr skrev:Som vanligt är tillgången till depå avgörande. Ska inte nya Agadepån stå klar 2016? Då behöver man ju ändå en depå i Frihamnen. Denna kunde väl byggas lite större på en gång. Så kan den användas även när man börjar bygga 4, om man börjar i den norra änden, det vill säga med en anslutning mellan linje 4 och Cityspårvägen vid Hakberget.
En fråga värd att ställa är hur många vagnar man behöver i trafik samtidigt på Djurgårdslinjen och en förlängning till Värtanhamnen? Hur många vagnar rymmer Alkärrshallen totalt om man enbart har de vagnar som behövs för drift och tillfälligt biter i det sura äpplet i form av att placera museivagnarna annorstäders (lämpligtvis Alvikhallen eller Ulvsundahallen om den kommer igång före fler vagnar behövs i City, så att museivagnarna åtminstone kan köras)?
TKO skrev:Jag förstår i o f s tanken att man vill koppla spårvägsutbyggnader till andra utbyggnadsprojekt - det borde kunna ge betydande fördelar. Men än så länge verkar dessa kopplingar snarare vara hindrande, först Hornsberg och sedan Värtan, ja det finns väl fler exempel.
Vilka hinder i Horsnberg har en koppling till att det byggs där samtidigt?
(Hinder finns för spårväg från Sergels Torg till Hornsberg, men det rör sig som bekant om andra hinder än något vid om/nybyggnadsområdet).
Vilka hinder finns för att anlägga spårväg från befintliga spår vid Strandvägen fram till Värtanhamnen?
TKO skrev:Åtminstone i innerstan kanske det är lämpligare att se spårvägsbyggen som projekt i sej - och satsa på sträckor där det inte är så komplicerat? Det kan vara bättre att bygga spårväg där det redan idag finns behov - istället för där det kommer att uppstå behov... och framför allt enklare!
Vilka sträckor är det mindre komplicerat att bygga på?
Jag vet att du vurmar för att konvertera linje 4 till spårväg (en vurm som jag och andra delar, om än kanske inte prioriteringen mot andra spårprojekt). Den nordostligaste delen torde verkligen vara enkel, eftersom det ligger gamla slitna spår kvar mellan gamla vändslingan och svängen mot Odengatan. Men hur ser det ut längs resten av sträckan? Är risken att det blir en "Hamngatan 2.0" med infekterad debatt kring kostnader för att flytta diverse ledningar å jox som har grävts ner i gatan sen 1967?
TKO skrev:Sedan måste det till ett strategiskt beslut i depåfrågan, skall vi bygga ut ett innerstadsnät är inte svaret på den frågan "Aga". Menar vi allvar så går det inte att ducka för den frågan!
Vad sägs om området kring Norra Station? Fast det förutsätter ju att man fattar ett förnuftigt beslut i vilken trafik man vill ha Odenplan - Karolinska (- Solna)...
Som andra redan kommenterat, det där verkar ju helt galet, speciellt om det bara är fråga om in/utgående vagnar...
Hur många vagnar rymmer dagens AGA-hall och hur många vagnar behövs för Lidingöbanans trafik?
indigirka skrev:Det varför man vill ha en bro över järnvägsspåren beror på att de är under längre tider reserverade för tågfärjeväxlingen. Om det är bara in- och utgående vagnar som transporteras på spårvägsspåret så räcker det av allt att bedömma att man bygger en plankorsning där.
Hur länge är denna växling tänkt att pågå, och vilka tider pågår den? Det borde gå att kolla upp tidtabeller för färjorna, åtminstone om det är passagerarförande färjor.
TKO skrev:spårsnoken skrev:Thomas Lange skrev:
Hallen är uppförd 2010 med provisoriskt bygglov 5+5 år.
Det går väl att söka om förlängning när man närmar sig 2020?
mvh/spårsnoken
Just på Djurgårn är det alltid extra kinkigt - men jag kan ge flera exempel på provisoriska bygglov som förlängts i det oändliga... så några år till är säkert möjligt att få.
Just depå för spårvagnarna är väl troligtvis något som Djurgården själva anser ligga i Djurgårdens intresse, vilket förhoppningsvis påverkar möjligheten att förlänga tillståndet.
Å andra sidan, om 2020 är en gräns, så kan man väl ta det som ett gott incitament för att tills dess ha fixat nordöstra etappen på spårvägifiering av linje 4 och ha byggt spårväg Odenplan-Solna. Då öppnar sig rätt många fler möjligheter för att lösa vagnhallfrågan...