Etapp Strandvägen-Värtan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Etapp Strandvägen-Värtan
Hej.
Jag tänkte att det kanske är dags att starta en tråd för amatörförslag, diskussioner och lösningar för den etapp av Spårväg City som skall gå mellan Strandvägen och Värtan. Min tanke var att man i denna tråd ägnar sig åt själva diskussionen och eventuellt startar en separat tråd för pajkastning. Med dessa regler så kan det bli lättare att flytta opassande inlägg från denna tråd.
Jag tänkte att det kanske är dags att starta en tråd för amatörförslag, diskussioner och lösningar för den etapp av Spårväg City som skall gå mellan Strandvägen och Värtan. Min tanke var att man i denna tråd ägnar sig åt själva diskussionen och eventuellt startar en separat tråd för pajkastning. Med dessa regler så kan det bli lättare att flytta opassande inlägg från denna tråd.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Etapp Strandvägen-Värtan
Bra initiativ!
Om jag förstått rätt så skall nya vagnhallen vid AGA användas för Spårväg City. Om man bara bygger till Värtan så har man ingen stans att ställa vagnarna över natten.
Ett tag var ju tanken att man skulle bygga en depå i Frihamnsområdet. Ev. delvis underjordisk har jag för mig. Är de planerna helt döda? Nu finns det en bussdepå på platsen. Är den permanent, eller skall den användas medah Hornsbergsgaraget byggs om? Kan denna depå utökas alt. återanvändas för spårvagnar? Permanent eller tillfälligt?
Hoppas jag inte spårade ur tråden direkt genom att skriva om depå i stället för spår. Men om vi skall syssla med amatörförslag så kan vi kanske rent amatörmässigt anta att spårvagnar kan ställas upp här så länge det inte finns förbindelse till AGA.
Om jag förstått rätt så skall nya vagnhallen vid AGA användas för Spårväg City. Om man bara bygger till Värtan så har man ingen stans att ställa vagnarna över natten.
Ett tag var ju tanken att man skulle bygga en depå i Frihamnsområdet. Ev. delvis underjordisk har jag för mig. Är de planerna helt döda? Nu finns det en bussdepå på platsen. Är den permanent, eller skall den användas medah Hornsbergsgaraget byggs om? Kan denna depå utökas alt. återanvändas för spårvagnar? Permanent eller tillfälligt?
Hoppas jag inte spårade ur tråden direkt genom att skriva om depå i stället för spår. Men om vi skall syssla med amatörförslag så kan vi kanske rent amatörmässigt anta att spårvagnar kan ställas upp här så länge det inte finns förbindelse till AGA.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- Thomas Lange
Projektet skriver att man eventuellt kan behöva en provisorisk depå någonstans vid Frihamnen, men man planerar samtidigt intensivt för att slippa detta, eftersom det är kostnadsdrivande. Så bli inte förvånad om man klarar att både härbärgera befintliga Lidingövagnar vid Aga och att bygga om för de nya vagnarna samtidigt. Nyckeln är bl.a. att flytta Lidingöbussarna till nytt depåläge vid Stockby verksamhetsområde i Lidingö. Därmed frigörs ytor som kan disponeras för provisorier inom ramen för ombyggnaden av Aga-depån.
Alkärrshallen förutses kunna användas längst till 2020.
Den provisoriska bussdepån vid Frihamnen är provisorisk och skall senare få ett permanent läge i Frihamnen . Den verkar inte kunna vara en bricka i 15-spelet för spårvägen genom Frihamnen/Värtan-området.
Den provisoriska bussdepån vid Frihamnen är provisorisk och skall senare få ett permanent läge i Frihamnen . Den verkar inte kunna vara en bricka i 15-spelet för spårvägen genom Frihamnen/Värtan-området.
Ju förr dess bättre.
Tack för de informationsbitarna.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Man skulle kunna tänka sig att en permanent vagnhall anläggs i Ropsten, på den stora parkeringstomten väster om värmeverket.
På taket skulle det kunna finnas ca 500 parkeringsplatser för bilar och administrativa byggnader åt spårvägen.
Egentligen är en sådan här vagnhall en kopia av vagnhallet på Rantorget i Göteborg.
Vagnhall här skulle kunna rymma ca 50-60 st 30-metersvagnar eller 30st 45-metersvagnar och ca 15st 30-metersvagnar. På taket skulle det kunna finnas ca 500 parkeringsplatser för bilar och administrativa byggnader åt spårvägen.
Egentligen är en sådan här vagnhall en kopia av vagnhallet på Rantorget i Göteborg.
Skulle man inte kunna spränga in ett stycke vagnhall i berget under Hjorthagen? Jag antar att parkeringsplatsen vid värmeverket är otroligt attraktiv mark för bostäder... (sjönära!)Odd skrev:Man skulle kunna tänka sig att en permanent vagnhall anläggs i Ropsten, på den stora parkeringstomten väster om värmeverket.
[bild]
Vagnhall här skulle kunna rymma ca 50-60 st 30-metersvagnar eller 30st 45-metersvagnar och ca 15st 30-metersvagnar.
På taket skulle det kunna finnas ca 500 parkeringsplatser för bilar och administrativa byggnader åt spårvägen.
Kan kanske vara bra med en länk till samrådsdokumenten även i denna tråd.
Spårväg Citys sidor på sl.se: http://sl.se/sparvagcity
Samrådsbroschyren: http://sl.se/PageFiles/328/sparvag_city_samrad.pdf
Fler, lite mer djupgående, dokument: http://sl.se/sv/Om-SL/SL-planerar-och-b ... -dokument/
mvh /Jörgen G
Spårväg Citys sidor på sl.se: http://sl.se/sparvagcity
Samrådsbroschyren: http://sl.se/PageFiles/328/sparvag_city_samrad.pdf
Fler, lite mer djupgående, dokument: http://sl.se/sv/Om-SL/SL-planerar-och-b ... -dokument/
mvh /Jörgen G
För att haka på Jörgen_G så kan jag även länka till Stockholm Stads planer för området: http://www.stockholm.se/Fristaende-webb ... n-Loudden/
Där kan man bl a se på den här bilden, http://www.stockholm.se/Fristaende-webb ... n-Norra-2/ att det finns andra planer för det området där Odd har planerat en vagnhall.
Där kan man bl a se på den här bilden, http://www.stockholm.se/Fristaende-webb ... n-Norra-2/ att det finns andra planer för det området där Odd har planerat en vagnhall.
Men enligt den planen verkar man vilja riva värmeverket som finns där. Då kan man väl lika gärna bygga en vagnhall precis granne med spårvägshållplatsen, dvs man flyttar vagnhallen 150 meter österut jämfört med förslag ovan, eller så bygger man den under nya lidingöbron.heasm skrev:Där kan man bl a se på den här bilden, http://www.stockholm.se/Fristaende-webb ... n-Norra-2/ att det finns andra planer för det området där Odd har planerat en vagnhall.
För mig ny information, vad är anledningen?Thomas Lange skrev:
Göran
Ok, jag fortsätter utan att vänta på svar. Om Alkärrshallen måste avvecklas 2020, är det ett problem med tanke på hur lång tid det i praktiken oftast tar nu för tiden att anlägga spårväg. Om inte öppnar det ur mitt amatör och spårvagnsåkarperspektiv nya, snabba och billiga möjligheter. Om vi accepterar att SL har resurser och beslutsunderlag nog att besluta var depåer skall ligga, oavsett om det är i Stockholm, Lidingö eller Vaxholm (det är ju inte det viktigaste för oss trafikanter heller) och fokuserar på linjedragning, har jag följande förslag eftersom SL förefaller att vara mycket beslutsamma när det gäller att använda Lidingödepån för stockholmsvagnar; låt 7:an sätta sig, den är eller blir nog ett älskat inslag i trafiken. Låt Lidingötågen fortsätta norrut från Hakberget eller Stadion (om man vill söka en billigare lösning i väntan på Frihamnsdom). Mao börja bygg 4:an, eller vad den skall heta. Bygget går att genomföra i etapper med säckstationer med växel som inte behöver vara provisoriska, utan dessa växlar skulle kunna vara av stor betydelse i framtiden på så långa sträckor som det här handlar om och vagnsättas från Lidingö t v.Thomas Lange skrev: Alkärrshallen förutses kunna användas längst till 2020.
Etapp 1. Valhallapan via Stadion och Tekniska Högskolan (2 T-banor och Roslagståg).
Etapp 2. St Eriksplan (utanför den fd biografen) där väl bilarna redan är portade (Hässelby).
Etapp 3. Fridhemsplan (Järva, Hässelby och tv stombuss-4) och vidare till västra Kungsholmen i avvaktan på svårlösta ytskiktsproblem eller beslut om nya dragningar av linjen genom Norrmalm.
Så här långt skulle vi kunna genomföra övergång till spårväg på större delen av nuvarande stombusslinje-4 relativt snabbt och till rimliga kostnader (sträckan har ju redan varit spårifierad) och på samtliga etappmål bedömer jag det relativt lätt att ordna övergång till blå-bussarna, som steg för steg skulle drabbas av mindre och mindre köbildning.
/Göran
- Thomas Lange
Hallen är uppförd 2010 med provisoriskt bygglov 5+5 år.hgsldf skrev:För mig ny information, vad är anledningen?Thomas Lange skrev: Alkärrshallen förutses kunna användas längst till 2020.
Göran
Ju förr dess bättre.
-
x
Senast redigerad av Johan Eriksson den lördag 18 juni 2011 19:34, redigerad totalt 1 gånger.
På den tiden jag regelbundet åkte med fyran, hette hållplatsen likadant som platsen vid den dåvarande rondellen i övergången från Valahllavägen till Odengatan, i hörnan mot Lärkstaden.Johan Eriksson skrev:Var ligger "Valhallaplan" hgsldf ?
När jag var riktigt liten, roade jag mig att ropa ut alla hpl från Haga Norra på 15 till Valhallaplan på 4:an innan konduktören han göra det och då hette det Lallhalaplan

Göran
På den tiden jag regelbundet åkte med fyran, hette hållplatsen likadant som platsen vid den dåvarande rondellen i övergången från Valahllavägen till Odengatan, i hörnan mot Lärkstaden.hgsldf skrev:Johan Eriksson skrev:Var ligger "Valhallaplan" hgsldf ?
När jag var riktigt liten, roade jag mig att ropa ut alla hpl från Haga Norra på 15 till Valhallaplan på 4:an innan konduktören han göra det och då hette det Lallhalaplan

Göran[/quote
Vid närmare eftertanke hette måhända hpl Valhallavägen, även om den låg vid Valhallaplan...
Göran
-
Vad jag vet har namnet "Valhallaplan" ingen hävd. Det finns inte i boken "Stockholms gatunamn". Jag bodde i barndomen i närheten och gick i Engelbrektsskolan. Har faktiskt aldrig hört det. Jag tror inte ens att den berörda korsningen överhuvudtaget uppfattades som en "plan" med något speciellt namn.
Etapp 1. Tycker jag känns självklar som en första utbyggnad av 4:an.hgsldf skrev:
...
Etapp 1. Valhallapan via Stadion och Tekniska Högskolan (2 T-banor och Roslagståg).
Etapp 2. St Eriksplan (utanför den fd biografen) där väl bilarna redan är portade (Hässelby).
Etapp 3. Fridhemsplan (Järva, Hässelby och tv stombuss-4) och vidare till västra Kungsholmen i avvaktan på svårlösta ytskiktsproblem eller beslut om nya dragningar av linjen genom Norrmalm.
Så här långt skulle vi kunna genomföra övergång till spårväg på större delen av nuvarande stombusslinje-4 relativt snabbt och till rimliga kostnader (sträckan har ju redan varit spårifierad) och på samtliga etappmål bedömer jag det relativt lätt att ordna övergång till blå-bussarna, som steg för steg skulle drabbas av mindre och mindre köbildning.
/Göran
Etapp 2. Räcker att dra spår till Odenplan och koppla till den eventuella tvärbanegrenen mellan Solna C-Karolinska-Odenplan.
Etapp 3. Också självklar. Här har nog dock så lång tid förflutit att ytskiktsproblemet mellan Sergels torg och Centralen har löst sig, men Fridhemsplan är lämplig omstigningspunkt mellan spårväg 4 och spårväg 5 (Spårväg City).
Jag har för mig att kopplingen över Västerbron tillsammans med Odenplan-KTH är de mest belastade delsträckorna på 4:an så kanske en etapp från Liljeholmen-Hornstull-Västerbron-Fridhemsplan skall in här någonstans.
Varför 5? Den heter 7 nu. Eller vill du att Djurgårdslinjen ska få tillbaka det numret?heasm skrev:Etapp 3. Också självklar. Här har nog dock så lång tid förflutit att ytskiktsproblemet mellan Sergels torg och Centralen har löst sig, men Fridhemsplan är lämplig omstigningspunkt mellan spårväg 4 och spårväg 5 (Spårväg City).
Professionell tyckare
Den kan nog vara jag som yrar. Jag hade bara fått för mig att 7 endast skulle gå till Centralen och 5 från Hornsberg, men jag blandar säkert ihop det eftersom jag skrev direkt från minnet.Kantorn skrev:Varför 5? Den heter 7 nu. Eller vill du att Djurgårdslinjen ska få tillbaka det numret?heasm skrev:Etapp 3. Också självklar. Här har nog dock så lång tid förflutit att ytskiktsproblemet mellan Sergels torg och Centralen har löst sig, men Fridhemsplan är lämplig omstigningspunkt mellan spårväg 4 och spårväg 5 (Spårväg City).
Ok. Du kan ha rätt. Sådana detaljer känner jag inte till. Mittåt.heasm skrev:Den kan nog vara jag som yrar. Jag hade bara fått för mig att 7 endast skulle gå till Centralen och 5 från Hornsberg, men jag blandar säkert ihop det eftersom jag skrev direkt från minnet.Kantorn skrev:Varför 5? Den heter 7 nu. Eller vill du att Djurgårdslinjen ska få tillbaka det numret?heasm skrev:Etapp 3. Också självklar. Här har nog dock så lång tid förflutit att ytskiktsproblemet mellan Sergels torg och Centralen har löst sig, men Fridhemsplan är lämplig omstigningspunkt mellan spårväg 4 och spårväg 5 (Spårväg City).
Professionell tyckare