Nya tvärbanan tar fart

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
A32

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av A32 »

Bild

En intressant detalj som faktiskt finns kvar sedan SUJ eller snarare SJ tiden när tågen till Ekesiöö skulle passera över Karlsbodavägen och in på trävaruområdet så nycklade man för att sätta igång signalerna för att varna biltrafiken, spåren in till Ekesiöö gick där plattformen ligger idag på hpl Karlsbodavägen.
Jag tror väl att spåren från Ulvsundavägen in mot trävaruområdet togs bort på 1990 talet.
Liknande nycklingslådor fanns kvar vid Norrbyvägen och vid K-rauta en bit in på 2000 talet då iaf SMoK körde en resa ner till Norrbyvägen, fast man hade ju flaggvakter.

Här är en bra länk för er som vill se hur området såg ut när det nyttjades järnväg:
http://www.ekeving.se/b/swb/SLJ-Uv.html

/a32 :wink:
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

Några dagsfärska bilder från den nya tunneln sett från Alvikshållet....

Bild
Tunnelväggsbeklädnad ala Tunnelbanan... nästan

Bild

Bombardier Train

Inlägg av Bombardier Train »

Fina bilder! Uppskattas verkligen! :)

Har du någon karta/skiss över hur tunnelns spår går från Alvik ("nedre") till Brommadepån och hur den förgrenar sig mot Solna.
Skulle behöva det till mitt projekt som det finns en länk till i signaturen. :)
Mvh Bombardier Train
Bygger Tvärbanan till MSTS
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

Tack!
På sid 10 i denna tråd finns en bild på tunnlarna, någon annan spårkarta har jag inte sett.

Bombardier Train

Inlägg av Bombardier Train »

A32 skrev:Tack!
På sid 10 i denna tråd finns en bild på tunnlarna, någon annan spårkarta har jag inte sett.

Okej, de duger. Lite svårt att se var växlarna är, men det funkar.
Mvh Bombardier Train
Bygger Tvärbanan till MSTS
Delokrat

Inlägg av Delokrat »

Någon som vet om de börjat vid Solna än?
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Delokrat skrev:Någon som vet om de börjat vid Solna än?
I Vireberg, f´låt Solna Business Park, har man grävt och schaktat en hel del, samt i Ankdammsrondellen. Om man börjat göra något utmed Frösundaleden har jag inte koll på.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

LÅ1 skrev: Om man börjat göra något utmed Frösundaleden har jag inte koll på.
Betonghinder är uppsatta nästan fram till Solna C så att maan ska kunna gräva ifred. Men frågan är om de tänker dra spåren i plan signalreglerat över Ankdammsrondellen, eller på en bro över? Eller ska man gå under rondellen?

:?lle.
:-)lle
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

De ska bygga om rondellen till en signalreglerad korsning som spårvägen korsar över...
Användarens profilbild
Hans Wibacke

Inlägg av Hans Wibacke »

Olle skrev:[...] Men frågan är om de tänker dra spåren i plan signalreglerat över Ankdammsrondellen, eller på en bro över? Eller ska man gå under rondellen?
Ankdammsrondellen byggs om till en fyrvägskorsning och Tvärbanan passerar Gränsgatan i plan, tyvärr.
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Hans Wibacke skrev:
Olle skrev:[...] Men frågan är om de tänker dra spåren i plan signalreglerat över Ankdammsrondellen, eller på en bro över? Eller ska man gå under rondellen?
Ankdammsrondellen byggs om till en fyrvägskorsning och Tvärbanan passerar Gränsgatan i plan, tyvärr.
Det tycker jag är en stor miss. Jag åker ofta den vägen med bil och det är alltid köer, och signalreglerade korsningar ökar deffinitivt inte genomströmningshastigheten, vilket tyvärr kommer att ge spårvägen badwill.

:?lle.
:-)lle
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

Dessa bilder från Sundbyberg/Solna är tagna den 2/6 i år, och visar bla det tänkta läget för ändhållplats Solna Station enligt förlaget på Solna Stads hemsida.

Bild
Men vi börjar vid Ekensbergsbron mellan Sundbyberg och Solna, där man bygger ihop delar av bron som ska på plats någongång i höst.

Bild
Ny Tvärbanebrosfästet t.v, den gamla Ekensbergbrons fäste i mitten och nuvarande Ekensbergsbron t.h

Bild
Riktning mot Solna Business park

Bild
Bropelarna på andra sidan

Bild
Spåren på Svetsarvägen och hållplats Solna Business park börjar ta form

Bild
Utfarten från Solna Business park sett mot SBP med ryggen mot Ankdammsrondellen

Bild
Den tänkta sträckningen ner mot Solna Station, antingen tunnel eller ytläge... fotat med ryggen mot Solna Station

Bild
Tänkta banan t.v

Bild
Hållplatsläge Solna Station
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

På Svetsarvägen har jag inte upptäckt några stolpfundament (de brukar oftast komma före spåren) varken på bilden eller vid tidigare besök. Är det tänkt att använda väggfästen? Gatan känns lite väl bred för det.
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

:wink:
Anders Hanquist skrev:På Svetsarvägen har jag inte upptäckt några stolpfundament (de brukar oftast komma före spåren) varken på bilden eller vid tidigare besök. Är det tänkt att använda väggfästen? Gatan känns lite väl bred för det.
Jag har också funderat på det, och det finns inga andra synliga fundament så det ska bli intressant och se hur dom löser det.
Om du ser på bilden vid utfart från SBP så börjar fundamenten igen eller slutar beroende från vilken håll man kommer ifrån.
Anders Hanquist

Dem har jag sett. Det verkar för närvarande inte att finnas gatubelysning heller på Svetsarvägen, med undantag av två lyktstolpar (till vänster i bild). Dessa är dock alldeles för klena för att kunna användas till något annat. Så någon gemensam lösning för trådupphängning och belysning kan vi kanske förvänta oss. Förhoppningsvis får vi se det innan den mörka årstiden kommer.
Anders Hanquist

Här http://www2.sl.se/upload/tvarbanan_utby ... %20SBP.pdf står det: "I Solna
Business Park fäster vi ledningarna i husens fasader istället för i kontaktledningsstolpar" .

Nu när vi är på den här platsen kan jag tycka att en lite märklig sak är att man bestämt sig för hållplatsnamnet "Solna Business Park". Det bryter mot flera av SL:s egna regler för hållplatsnamn. Namnen ska inte vara "kommersiella" (SBP är ett fastighetsbolag), de ska vara lätta att stava och uttala, de ska inte var utländska och inte för långa (med 17 bokstäver och två mellanslag torde det vara ett av de längsta namnen inom spårtrafiken i länet).
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

Jag pratade med min syrra om det där med namn för ett tag sedan, och egentligen tyckte vi båda är att man borde döpa hållplatsen till Vireberg som området hette förr eller kanske rent av fortfarande heter.
För vad händer när alla dessa riskföretagare konkar och byter namn om vartannat, ska SL då följa efter och buga varje gång.

Minns när Solna Stad döpte om Vreten området till Solna Strand, då "krävde" man väl att SL skulle döpa om t-stationen men SL sa nej.

LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Anders Hanquist skrev:Nu när vi är på den här platsen kan jag tycka att en lite märklig sak är att man bestämt sig för hållplatsnamnet "Solna Business Park". Det bryter mot flera av SL:s egna regler för hållplatsnamn. Namnen ska inte vara "kommersiella" (SBP är ett fastighetsbolag), de ska vara lätta att stava och uttala, de ska inte var utländska och inte för långa (med 17 bokstäver och två mellanslag torde det vara ett av de längsta namnen inom spårtrafiken i länet).
Att Solna Business Park är ett fastighetsbolag viste jag inte. Jag trodde det var Solna stad som ville "hotta upp" området. Solna Business Park låter mer flashigt än Virebergs industriområde.
Vireberg vore bättre som hållplatsnamn!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Anders Hanquist

Solna Business Park AB har orgnummer 556045-5858 http://www.proff.se/foretag/solna-busin ... 560455858/. Företaget verkar tillhöra Fabege.
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

A32 skrev:/.../
Minns när Solna Stad döpte om Vreten området till Solna Strand, då "krävde" man väl att SL skulle döpa om t-stationen men SL sa nej.
/.../
Om jag minns rätt kan SL tänka sig att byta namn på station Vreten till Solna Strand. Men SL begär samtidigt att Solna ska stå för alla kostnader; uppdateringar av kartor, databaser, bandokumentaton med mera - sammanlagt flera miljoner - som ett namnbyte kostar. Har inte hört eller sett något om namnbytet på flera år.

mvh /Jörgen G
Skriv svar