Nya utrop på Tvärbanan!?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Bombardier Train

Nya utrop på Tvärbanan!?

Inlägg av Bombardier Train »

Hej!
Åkte med Tvärbanan idag och märkte att de var nya utrop. Lät mycket sämre än de förra som jag tyckte lät väldigt bra. Förstår inte varför de har bytts. Vad är anledningen? Är lite nyfiken. Nu säger de t.ex. Anslutning till xxx, instället för Byte till xxx.
Verkar ha ändrats rätt nyligen, för jag åkte för några veckor sedan och då var det de gamla. :)
Mvh Bombardier Train
Bygger Tvärbanan till MSTS
Användarens profilbild
Eos95
Kontakt:

Re: Nya utrop på Tvärbanan!?

Inlägg av Eos95 »

Bombardier Train skrev:Hej!
Åkte med Tvärbanan idag och märkte att de var nya utrop. Lät mycket sämre än de förra som jag tyckte lät väldigt bra. Förstår inte varför de har bytts. Vad är anledningen? Är lite nyfiken. Nu säger de t.ex. Anslutning till xxx, instället för Byte till xxx.
Verkar ha ändrats rätt nyligen, för jag åkte för några veckor sedan och då var det de gamla. :)
kan det har varit en nyare vang med en uppdaterad version av utropp?
är en kille på 18 år har ett brett fotointresse
jag har dyslexi
MIN hemsida är eos95.se där hittar man det mesta av mina foton.
Bombardier Train

Nej, det tror jag inte. Åkte fyra gånger sammanlagt, likadant på samtliga. :)
Mvh Bombardier Train
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

ja, det har ändrats. Under någon eller några veckor innan nuvarande automatiska utrop togs i bruk sköttes utropandet helt av förarna, så antagligen har det gamla systemet slopats innan det nya fanns på plats. I det nya upplägget ges bl a information om byte till ersättningsbussar för Hagsätragrenen vid Globen och Gullmarsplan
/Gunnar Ekeving
Bombardier Train

gek skrev:ja, det har ändrats. Under någon eller några veckor innan nuvarande automatiska utrop togs i bruk sköttes utropandet helt av förarna, så antagligen har det gamla systemet slopats innan det nya fanns på plats. I det nya upplägget ges bl a information om byte till ersättningsbussar för Hagsätragrenen vid Globen och Gullmarsplan
Kommer det gamla systemet tillbaka efter att Hagsätragrenen tagits i bruk? :)
Mvh Bombardier Train
Användarens profilbild
Anknöwn

Inlägg av Anknöwn »

Har inte röstläget på utropen också ändrats? :o
Bombardier Train

Anknöwn skrev:Har inte röstläget på utropen också ändrats? :o
Jo, det verkar faktiskt så. (?) :)
Mvh Bombardier Train
Johan A

Inlägg av Johan A »

När jag åkte så sa den ULVSUNDA SUMBYBERG SOLNA mm fast dne går inte dit . Varför sa den så ?
Spårvagnsintreserad från ÄLVSJÖ
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Johan A skrev:När jag åkte så sa den ULVSUNDA SUMBYBERG SOLNA mm fast dne går inte dit . Varför sa den så ?
Den är väl på väg dit. Men först om två år.
Professionell tyckare
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Tycker utropet vid Gullmarsplan blivit bättre. Information är inlagd om ersättningstrafiken till Hagsätra, vilket är bra eftersom det är en avvikelse från det vanliga mönstret. I övrigt är det hela lite nedbantat. Det kan annars lätt bli lite för "mycket av det goda". "Tunnelbanan, gröna linjen" räcker fuller väl, man behöver inte tugga alla ändstationer, liksom inte heller alla riktningar för bussarna vid terminalen. Något förberedda får man väl ändå räkna med att folk är.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Anders Hanquist skrev:Tycker utropet vid Gullmarsplan blivit bättre. Information är inlagd om ersättningstrafiken till Hagsätra, vilket är bra eftersom det är en avvikelse från det vanliga mönstret. I övrigt är det hela lite nedbantat. Det kan annars lätt bli lite för "mycket av det goda". "Tunnelbanan, gröna linjen" räcker fuller väl, man behöver inte tugga alla ändstationer, liksom inte heller alla riktningar för bussarna vid terminalen. Något förberedda får man väl ändå räkna med att folk är.
Är de inte förberedda med någon information om sin resa så är ju ändstationerna inte heller så upplysande.

I åtminstone en del tyska städer så ropar U-bahn ut vilka andra U-banlinjer (med nummer) man kan byta till, men bara att man kan byta till S-bahn (utan linjenummer) när sådant byte är aktuellt. Och tvärt om.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Hans Wibacke

Inlägg av Hans Wibacke »

gek skrev:ja, det har ändrats. Under någon eller några veckor innan nuvarande automatiska utrop togs i bruk sköttes utropandet helt av förarna, så antagligen har det gamla systemet slopats innan det nya fanns på plats. I det nya upplägget ges bl a information om byte till ersättningsbussar för Hagsätragrenen vid Globen och Gullmarsplan
Anledningen till att förarna blev tvungna att ropa ut hållplatserna själva står att finna i det som Johan A råkade ut för:
Johan A skrev:När jag åkte så sa den ULVSUNDA SUMBYBERG SOLNA mm fast dne går inte dit . Varför sa den så ?
Programvaran för det automatiska utropet uppgraderades. Förändringarna i korthet:
  • * information om ersättningsbussar för hagsätragrenen på gröna linjen,
    * solnagrenens hållplatser,
    * förändrad/förenklad information om bytesmöjligheter.
Problemet var (till att börja med) att om man fick två vagnar där endast den ena fått programvaran uppgraderad, kunde den ena vagnen ropa ut hållplatser korrekt men den andra vagnen ropa ut hållplatserna med början från Solna i stället för Alvik. Ett annat problem dök upp när det första problemet skulle åtgärdas. Plötsligt kunde man få ett tåg där hållplatserna förvisso ropades ut korrekt men där anslutningsinformationen var...tja, missvisande... "Nästa Stora Essingen. Anslutning till tunnelbanans röda linje." Även anslutning till t-blå var visst möjlig på sina platser. :D

Under en period var förarna således tvungna att stänga av eländet och ropa ut själva efter bästa förmåga.
Anders Hanquist skrev:Tycker utropet vid Gullmarsplan blivit bättre. Information är inlagd om ersättningstrafiken till Hagsätra, vilket är bra eftersom det är en avvikelse från det vanliga mönstret. I övrigt är det hela lite nedbantat. Det kan annars lätt bli lite för "mycket av det goda". "Tunnelbanan, gröna linjen" räcker fuller väl, man behöver inte tugga alla ändstationer, liksom inte heller alla riktningar för bussarna vid terminalen. Något förberedda får man väl ändå räkna med att folk är.
Personligen håller jag med dig. Jag har aldrig förstått mig på uppräkningen av ändstationer.
Anknöwn skrev:Har inte röstläget på utropen också ändrats? :o
Bönan verkar ha fått lite ljusare röst och talar mer forcerat. Det senare är ett uttryck för den ökade stressen i kollektivtrafiken. :(
Bombardier Train skrev:Kommer det gamla systemet tillbaka efter att Hagsätragrenen tagits i bruk? :)
Det finns ingen väg tillbaka till det förflutna. Tror jag. :|
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Hans Wibacke skrev:
Personligen håller jag med dig. Jag har aldrig förstått mig på uppräkningen av ändstationer.
Det vore väl å andra sidan ännu mer meningslöst att bara berätta vilket linjesystem det handlar om, informationen skulle då bli så generell att den knappast gör någon nytta.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Anders Hanquist skrev: Något förberedda får man väl ändå räkna med att folk är.
Dessvärre inte. Man ger inte upplysning till de redan frälsta, utan till dem som inte vet nånting.
Professionell tyckare
Bombardier Train

Hans Wibacke skrev:Det finns ingen väg tillbaka till det förflutna. Tror jag. :|
Men om de vill kan de väl lägga in de gamla filerna igen (men det kanske de inte gör). :)
Mvh Bombardier Train
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

daniel_s skrev:
Hans Wibacke skrev:
Det vore väl å andra sidan ännu mer meningslöst att bara berätta vilket linjesystem det handlar om, informationen skulle då bli så generell att den knappast gör någon nytta.
En lämplig variant är väl att vid Gullmarsplan ropa ut "Gröna linjen mot alla stationer" eller liknande, men vid Globen bara ropa ut grenen söderut?
Användarens profilbild
Zawaq

Inlägg av Zawaq »

M_M skrev:
daniel_s skrev:
Hans Wibacke skrev: Personligen håller jag med dig. Jag har aldrig förstått mig på uppräkningen av ändstationer.
En lämplig variant är väl att vid Gullmarsplan ropa ut "Gröna linjen mot alla stationer" eller liknande, men vid Globen bara ropa ut grenen söderut?
Hade det inte varit bättre att ropa ut "Grön linje 19" eller liknande vid Globen men enbart "Gröna linjen" vid Gullmarsplan där alla linjer på TUB1 stannar?
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Zawaq skrev:
M_M skrev:
daniel_s skrev:Det vore väl å andra sidan ännu mer meningslöst att bara berätta vilket linjesystem det handlar om, informationen skulle då bli så generell att den knappast gör någon nytta.
Hade det inte varit bättre att ropa ut "Grön linje 19" eller liknande vid Globen men enbart "Gröna linjen" vid Gullmarsplan där alla linjer på TUB1 stannar?
Njäe, om man ska använda linjenummer som är unika utanför respektive bana så borde man kasta bort färg + färgnamn på banorna...

Till motsatsen bevisats genom undersökning bland allmänheten så tänker jag utgå från att folk i allmänhet knappt vet vad tunnelbanans linjer har för nummer. :wink:
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Finns det någon anledning att ropa ut anslutningsinformation överhuvudtaget? Man sätter sig knappast på tvärbanan i slumpmässig riktning och hoppas komma till en hållplats där tanten ropar ut att man kan byta till tunnelbanan. Är man sällanresenär har man fått förklarat för sig hur man ska resa, antingen via reseplanerare eller via t.ex. en vän. Och då får man redan på namnet på den hållplats man ska kliva av på för att byta till annat färdmedel.

Antingen är man konsekvent och ropar ut samtliga anslutande förbindelser, dvs alla busslinjer. Eller så ropar man inte ut någon. Det blir bara ett j-la problem med dessa automatiska utrop den dagen det är banarbeten, trafikstörningar eller andra situationer när de inte finns någon anslutning.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

kildor skrev:Finns det någon anledning att ropa ut anslutningsinformation överhuvudtaget? Man sätter sig knappast på tvärbanan i slumpmässig riktning och hoppas komma till en hållplats där tanten ropar ut att man kan byta till tunnelbanan. Är man sällanresenär har man fått förklarat för sig hur man ska resa, antingen via reseplanerare eller via t.ex. en vän. Och då får man redan på namnet på den hållplats man ska kliva av på för att byta till annat färdmedel.
Den som sett en spårtrafikkarta över Stockholm lär väl rätt snabbt ha greppat att om man faktiskt kliver på Tvärbanan och åker slumpmässigt så är risken mycket liten att inte rätt snart komma till ett ställe där man kan byta för att åka in till centrum (det är ju bara om man åker österut öster om Gullmarsplan som detta händer), så det kanske händer?

Mer seriöst så är det nog inte helt ovanligt att folk inte har jättelätt att komma ihåg exakt namn på hållplatser, speciellt om det är ett par byten för en längre resa. Vi spår/kollektivtrafiknördar har järnkoll på att det är Alvik, Liljeholmen, Årstaberg och Globen som är bytespunkterna för Tvärbanan, men hur är det med allmänheten? Jag märker t.ex. att det är rätt vanligt att Göteborgare inte vet dels att det går att åka buss smidigt mellan Brunnsparken och Frölunda torg, och att det dessutom går 4 minuter snabbare än att ta spårvagnen. Hur många har då koll på tvärlinjer som ligger i områden de inte bor vid? Jag skulle tro att de som bor i norrort halvofta inte har koll på bytesplatserna längs Tvärbanan (fast där gissar jag bara), eftersom de ytterst sällan lär ha anledning att göra rena tvärresor.
kildor skrev:Antingen är man konsekvent och ropar ut samtliga anslutande förbindelser, dvs alla busslinjer. Eller så ropar man inte ut någon.
En variant är att bara ropa ut att det finns byte till visst/vissa trafikslag (byte till buss, byte till tunnelbana, byte till pendeltåg o.s.v.). Så verkar man göra i Berlin om jag inte minns fel. "Übergang zum bus"... Det blir rätt lagom längd på utropen.

Om man ska skala bort nåt på utropen så är det väl den totala onödigheten att *både* ha ett plingljud *och* säga "nästa". Båda har egentligen bara syftet att påkalla uppmärksamhet, att ha båda är tårta på tårta.
kildor skrev:Det blir bara ett j-la problem med dessa automatiska utrop den dagen det är banarbeten, trafikstörningar eller andra situationer när de inte finns någon anslutning.
Inte om man har ett tillräckligt bra system, och där räkar jag även in personalresurserna som sköter systemet.

Om jag fattat rätt så klipps det till nya utropvarianter inför varje tillfällig ändring i Berlin (förutom direkt då en rent akut ändring sker och det inte finns något färdigt passande).

Det är ju inte precis jättesvårt att fixa sånthär om man inte krånglat till det. Att klippa ihop ljudsnuttar med varandra kan vem som helst göra på sin dator hemmavid utan några svårigheter, det jobbiga är att få utropdelarna intalade med tillräckligt bra ljudkvalité och jämnt ljud och att tänka ut vilka fraser som kan komma att behövas...

I Göteborg ropas inte byten, däremot hållplatsnamn, och mitt intryck är att utrop och displayvisningar alltid är rätt vid planerade omledningar.

Tricket är väl att konstruera systemet så att det blir outhärdligt att köra ifall skyltningen är fel. Om man inte skyltat Odenplan som nästa hållplats så går det inte att automatiskt lägga om växeln för vänstersväng när man kommer från Karolinska och svänger in på linje 4's sträcka, i en hypotetisk framtida innerstadspårväg i Stockholm. Valet mellan att skylta rätt eller behöva spetta varje växel torde för föraren vara rätt lätt... (Ja, en annan variant är att via realtidssystemet logga hur fordonen varit skyltade och ha ekonomiska incitament på operatörerna att det ska bli rätt - även vid avvikelser)...
Skriv svar