kildor skrev:Finns det någon anledning att ropa ut anslutningsinformation överhuvudtaget? Man sätter sig knappast på tvärbanan i slumpmässig riktning och hoppas komma till en hållplats där tanten ropar ut att man kan byta till tunnelbanan. Är man sällanresenär har man fått förklarat för sig hur man ska resa, antingen via reseplanerare eller via t.ex. en vän. Och då får man redan på namnet på den hållplats man ska kliva av på för att byta till annat färdmedel.
Den som sett en spårtrafikkarta över Stockholm lär väl rätt snabbt ha greppat att om man faktiskt kliver på Tvärbanan och åker slumpmässigt så är risken mycket liten att inte rätt snart komma till ett ställe där man kan byta för att åka in till centrum (det är ju bara om man åker österut öster om Gullmarsplan som detta händer), så det kanske händer?
Mer seriöst så är det nog inte helt ovanligt att folk inte har jättelätt att komma ihåg exakt namn på hållplatser, speciellt om det är ett par byten för en längre resa. Vi spår/kollektivtrafiknördar har järnkoll på att det är Alvik, Liljeholmen, Årstaberg och Globen som är bytespunkterna för Tvärbanan, men hur är det med allmänheten? Jag märker t.ex. att det är rätt vanligt att Göteborgare inte vet dels att det går att åka buss smidigt mellan Brunnsparken och Frölunda torg, och att det dessutom går 4 minuter snabbare än att ta spårvagnen. Hur många har då koll på tvärlinjer som ligger i områden de inte bor vid? Jag skulle tro att de som bor i norrort halvofta inte har koll på bytesplatserna längs Tvärbanan (fast där gissar jag bara), eftersom de ytterst sällan lär ha anledning att göra rena tvärresor.
kildor skrev:Antingen är man konsekvent och ropar ut samtliga anslutande förbindelser, dvs alla busslinjer. Eller så ropar man inte ut någon.
En variant är att bara ropa ut att det finns byte till visst/vissa trafikslag (byte till buss, byte till tunnelbana, byte till pendeltåg o.s.v.). Så verkar man göra i Berlin om jag inte minns fel. "Übergang zum bus"... Det blir rätt lagom längd på utropen.
Om man ska skala bort nåt på utropen så är det väl den totala onödigheten att *både* ha ett plingljud *och* säga "nästa". Båda har egentligen bara syftet att påkalla uppmärksamhet, att ha båda är tårta på tårta.
kildor skrev:Det blir bara ett j-la problem med dessa automatiska utrop den dagen det är banarbeten, trafikstörningar eller andra situationer när de inte finns någon anslutning.
Inte om man har ett tillräckligt bra system, och där räkar jag även in personalresurserna som sköter systemet.
Om jag fattat rätt så klipps det till nya utropvarianter inför varje tillfällig ändring i Berlin (förutom direkt då en rent akut ändring sker och det inte finns något färdigt passande).
Det är ju inte precis jättesvårt att fixa sånthär om man inte krånglat till det. Att klippa ihop ljudsnuttar med varandra kan vem som helst göra på sin dator hemmavid utan några svårigheter, det jobbiga är att få utropdelarna intalade med tillräckligt bra ljudkvalité och jämnt ljud och att tänka ut vilka fraser som kan komma att behövas...
I Göteborg ropas inte byten, däremot hållplatsnamn, och mitt intryck är att utrop och displayvisningar alltid är rätt vid planerade omledningar.
Tricket är väl att konstruera systemet så att det blir outhärdligt att köra ifall skyltningen är fel. Om man inte skyltat Odenplan som nästa hållplats så går det inte att automatiskt lägga om växeln för vänstersväng när man kommer från Karolinska och svänger in på linje 4's sträcka, i en hypotetisk framtida innerstadspårväg i Stockholm. Valet mellan att skylta rätt eller behöva spetta varje växel torde för föraren vara rätt lätt... (Ja, en annan variant är att via realtidssystemet logga hur fordonen varit skyltade och ha ekonomiska incitament på operatörerna att det ska bli rätt - även vid avvikelser)...