Alla utom en är därifrån. Vilken bild är inte från Hageby och var är den tagen?
Någon Norrköpingsbo som känner igen sig?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Snabbt jobbat!Eleganten skrev:Bild 5 = Hållplats, Norr Tull.
Ja då. Linnéplatsen i Göteborg t.ex. Dessutom flera stycken där bara spårkorsningarna är signalreglerade liksom vid Resecentrum och Folkets Hus i Norrköping.Olle L skrev:Finns det ö h t signalreglerade rondeller i andra städer?
Sergels Torg!Olle L skrev:Finns det ö h t signalreglerade rondeller i andra städer?
Min granne trodde mig knappt när jag berättade att i Norrköping kan man få rött ljus i rondellen...
Vi bör väl lägga till Bellevue, S:t Sigfrids plan, Lackarebäck, Tempelgatan (lite osäker på Mölndalsrondellerna är jag i och för sig), Wavrinskys Plats, Lilla Bommen, Mariaplan, Margaretebergsgatan/Kungsladugårdsgatan, Sandarna och säkert några till när vi ändå är igång.Harald skrev:Ja då. Linnéplatsen i Göteborg t.ex. Dessutom flera stycken där bara spårkorsningarna är signalreglerade liksom vid Resecentrum och Folkets Hus i Norrköping.Olle L skrev:Finns det ö h t signalreglerade rondeller i andra städer?
Cirkulationsplatser med enbart signalreglering av båda spårkorsningarna är Tempelgatan, Lackarebäck, Lilla Bommen, Johannesplatsen, Mariaplan och Sandarna.TonyM skrev:Vi bör väl lägga till Bellevue, S:t Sigfrids plan, Lackarebäck, Tempelgatan (lite osäker på Mölndalsrondellerna är jag i och för sig), Wavrinskys Plats, Lilla Bommen, Mariaplan, Margaretebergsgatan/Kungsladugårdsgatan, Sandarna och säkert några till när vi ändå är igång.
Man får aldrig rätt på Korsvägen innan man skickar ner bilisterna i en rondell som ligger en våning under hållplatser och gångstråk. Med den lösningen skulle man också kunna få till separerade hållplater för buss och spårvagn samt planskilda övergångar från hållplatserna samt till Mässan, Liseberg och Museerna som ligger på platsen.Kantorn skrev:Jag anser att Korsvägen borde signalregleras. Vi satt en gång i en turistbuss som kom från Ullevi-hållet och skulle svänga mot Liseberg. Bilar från Mölndalshållet körde på utan att bry sig om att de skulle lämna företräde, eftersom det kom spårvagnar då och då som gjorde att man inte kunde köra över spåren hur som helst, och för övrigt var den lilla snutten mellan Mölndalsvägen och vägen mot Liseberg mem igenkorkad av bilar från Mölndalshållet. Det tog en bra stund - kändes som tio minuter typ - innan vår busschaffis helt enkelt ställde bussen över spåren och tryckte in sig i hopen av Mölndalsbilar, som ändå fortsatte att tränga sig fram.
Är inte den goda tanken överspelad i och med Västlänken, eller kan den kombineras med en underjordisk järnvägsstation?TonyM skrev:Man får aldrig rätt på Korsvägen innan man skickar ner bilisterna i en rondell som ligger en våning under hållplatser och gångstråk. Med den lösningen skulle man också kunna få till separerade hållplater för buss och spårvagn samt planskilda övergångar från hållplatserna samt till Mässan, Liseberg och Museerna som ligger på platsen.
//Tony
Funderar lite grand på hur den blivit som signalreglerad fyrvägskorsning - norra delen av Södra vägen mot Örgrytevägen resp. Skånegatan mot södra delen av Södra vägen... Med signalprio på spårvagn och buss. Alternativt avstängt för biltrafik norra delen av Södra vägen, kvarteret närmast Korsvägen, och pôtte över all trafik till Berzeliigatan... Om nu fler vägar ger mer trafik borde färre vägar ge mindre trafikTonyM skrev:Man får aldrig rätt på Korsvägen innan man skickar ner bilisterna i en rondell som ligger en våning under hållplatser och gångstråk. Med den lösningen skulle man också kunna få till separerade hållplater för buss och spårvagn samt planskilda övergångar från hållplatserna samt till Mässan, Liseberg och Museerna som ligger på platsen.Kantorn skrev:Jag anser att Korsvägen borde signalregleras. Vi satt en gång i en turistbuss som kom från Ullevi-hållet och skulle svänga mot Liseberg. Bilar från Mölndalshållet körde på utan att bry sig om att de skulle lämna företräde, eftersom det kom spårvagnar då och då som gjorde att man inte kunde köra över spåren hur som helst, och för övrigt var den lilla snutten mellan Mölndalsvägen och vägen mot Liseberg mem igenkorkad av bilar från Mölndalshållet. Det tog en bra stund - kändes som tio minuter typ - innan vår busschaffis helt enkelt ställde bussen över spåren och tryckte in sig i hopen av Mölndalsbilar, som ändå fortsatte att tränga sig fram.
//Tony
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam, som Cato d.ä. brukade avsluta sina tal. Tanken som just tanke är inte överspelad - möjligen kraftigt försvårad och orimliggjord vilket jag med Catosk envishet kommer att plädera.Harald skrev:Är inte den goda tanken överspelad i och med Västlänken, eller kan den kombineras med en underjordisk järnvägsstation?TonyM skrev:Man får aldrig rätt på Korsvägen innan man skickar ner bilisterna i en rondell som ligger en våning under hållplatser och gångstråk. Med den lösningen skulle man också kunna få till separerade hållplater för buss och spårvagn samt planskilda övergångar från hållplatserna samt till Mässan, Liseberg och Museerna som ligger på platsen.
//Tony
Åtminstone Bellevue har väl i princip fått sin signalreglering på köpet eftersom kollektivtrafiken finns på plats, annars skulle det nog inte varit nån signalreglering. En intressant finess (som jag tjatat om förut) är att signalerna för backvändning (och antagligen även körning framåt) i vändslingan är ihopkopplade med vägtrafiksignalerna på så sätt att man på backvändningsignalen kan se om en vagn är påväg till hållplatsen bakom husen öster om hållplatsen redan när man befinner sig på gångvägen mellan de två rondellerna. Med lite övning lär man sig var gränserna går för var man måste befinna sig för att hinna med den vagnen om man går respektive om man springer.Harald skrev:Cirkulationsplatser med enbart signalreglering av båda spårkorsningarna är Tempelgatan, Lackarebäck, Lilla Bommen, Johannesplatsen, Mariaplan och Sandarna.TonyM skrev:Vi bör väl lägga till Bellevue, S:t Sigfrids plan, Lackarebäck, Tempelgatan (lite osäker på Mölndalsrondellerna är jag i och för sig), Wavrinskys Plats, Lilla Bommen, Mariaplan, Margaretebergsgatan/Kungsladugårdsgatan, Sandarna och säkert några till när vi ändå är igång.
Margretebergsgatan/Kungsladugårdsgatan är cirkulationsplats och har inga signaler.
Bellevue och Wavrinskys plats är också cirkulationsplatser med signalreglering av några men inte alla spårkorsningar och övergångsställen.
När slutar en rondell vara en cirkulationsplats? Är det när privatbilar kan köra i mer än en riktning, eller är det bara helt enkelt styrt av vilka skyltar som "skylt-beslutsfattarna" valt till platsen?Harald skrev:S:t Sigfrids plan är inte cirkulationsplats. Där finns en rondell men på en sida av denna går trafik i två riktningar. Alla konflikter är signalreglerade.
enligt vad jag fått lära mig (genom en och annan besserwisser) så är rondell och cirkulationsplats två helt skilda saker. Rondellen är den gräsplätt, eller vad det nu kan vara, som ligger inne i cirkulationsplatsen. Bilarna kör alltså inte i rondellen, men väl i cirkulationsplatsen.M_M skrev:När slutar en rondell vara en cirkulationsplats? Är det när privatbilar kan köra i mer än en riktning, eller är det bara helt enkelt styrt av vilka skyltar som "skylt-beslutsfattarna" valt till platsen?
Ja, enligt Trafikverkets terminologi är rondellen gräsplätten i mitten av cirkulationsplatsen.LÅ1 skrev:enligt vad jag fått lära mig (genom en och annan besserwisser) så är rondell och cirkulationsplats två helt skilda saker. Rondellen är den gräsplätt, eller vad det nu kan vara, som ligger inne i cirkulationsplatsen. Bilarna kör alltså inte i rondellen, men väl i cirkulationsplatsen.M_M skrev:När slutar en rondell vara en cirkulationsplats? Är det när privatbilar kan köra i mer än en riktning, eller är det bara helt enkelt styrt av vilka skyltar som "skylt-beslutsfattarna" valt till platsen?
En rondell kan vara mycket. När spårvagnen behöver ny färg får den en dust av sliprondellen!LÅ1 skrev:enligt vad jag fått lära mig (genom en och annan besserwisser) så är rondell och cirkulationsplats två helt skilda saker. Rondellen är den gräsplätt, eller vad det nu kan vara, som ligger inne i cirkulationsplatsen. Bilarna kör alltså inte i rondellen, men väl i cirkulationsplatsen.M_M skrev:När slutar en rondell vara en cirkulationsplats? Är det när privatbilar kan köra i mer än en riktning, eller är det bara helt enkelt styrt av vilka skyltar som "skylt-beslutsfattarna" valt till platsen?
Visst! Hade faktiskt tankarna på sådana rondeller m.fl. när jag skrev inlägget ovan!TonyM skrev:En rondell kan vara mycket. När spårvagnen behöver ny färg får den en dust av sliprondellen!LÅ1 skrev:enligt vad jag fått lära mig (genom en och annan besserwisser) så är rondell och cirkulationsplats två helt skilda saker. Rondellen är den gräsplätt, eller vad det nu kan vara, som ligger inne i cirkulationsplatsen. Bilarna kör alltså inte i rondellen, men väl i cirkulationsplatsen.M_M skrev:När slutar en rondell vara en cirkulationsplats? Är det när privatbilar kan köra i mer än en riktning, eller är det bara helt enkelt styrt av vilka skyltar som "skylt-beslutsfattarna" valt till platsen?
/T