Påskhälsning från DDR

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Olle L
Inlägg: 126
Blev medlem: söndag 08 december 2002 19:49
Ort: Norrköping och Storå

Påskhälsning från DDR

Inlägg av Olle L »

Ja, man kan tro att man varit i Östberlin, men det är Hageby Centrum i Norrköping ...
Alla utom en är därifrån. Vilken bild är inte från Hageby och var är den tagen?
Någon Norrköpingsbo som känner igen sig?

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Lagt spår ligger!
Eleganten
Inlägg: 162
Blev medlem: fredag 19 november 2010 10:17
Ort: Där 2:an och 3:an mötas och skiljas

Re: Påskhälsning från DDR

Inlägg av Eleganten »

Bild 5 = Hållplats, Norr Tull.
Eleganten från vidderna är en finare benämning på bonden från vischan.
Användarens profilbild
Olle L
Inlägg: 126
Blev medlem: söndag 08 december 2002 19:49
Ort: Norrköping och Storå

Re: Påskhälsning från DDR

Inlägg av Olle L »

Eleganten skrev:Bild 5 = Hållplats, Norr Tull.
Snabbt jobbat!

Ledtråden var den här:
I rutorna speglar sig något som inte finns på så många ställen:
Signalreglerad rondell!
Jag tror det finns 3 st i Norrköping, Resecentrum, Norr Tull och vilket är den tredje? Folkets hus?

Signalreglerad rondell + hållplats = Norr Tull.

Finns det ö h t signalreglerade rondeller i andra städer?
Min granne trodde mig knappt när jag berättade att i Norrköping kan man få rött ljus i rondellen...
Lagt spår ligger!
Användarens profilbild
Jörgen_G
Inlägg: 808
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:37
Ort: Kgl Holmen

Re: Påskhälsning från DDR

Inlägg av Jörgen_G »

Lindhagensplan i Stockholm har ett par signalreglerade övergångsställen på anslutande gator/vägar som stoppar upp trafiken i rondellen.

Detsamma finns vid Brommaplan och Ankdammsrondellen i samma tätort.

Fast det är kanske inte den typen av signalreglering du är ute efter.

mvh /Jörgen G
Harald
Inlägg: 8799
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Påskhälsning från DDR

Inlägg av Harald »

Olle L skrev:Finns det ö h t signalreglerade rondeller i andra städer?
Ja då. Linnéplatsen i Göteborg t.ex. Dessutom flera stycken där bara spårkorsningarna är signalreglerade liksom vid Resecentrum och Folkets Hus i Norrköping.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Påskhälsning från DDR

Inlägg av LÅ1 »

Olle L skrev:Finns det ö h t signalreglerade rondeller i andra städer?
Min granne trodde mig knappt när jag berättade att i Norrköping kan man få rött ljus i rondellen...
Sergels Torg!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Jörgen_G
Inlägg: 808
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:37
Ort: Kgl Holmen

Re: Påskhälsning från DDR

Inlägg av Jörgen_G »

Att jag inte tänkte på den...

:oops: /Jörgen G
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Påskhälsning från DDR

Inlägg av 2763 »

Harald skrev:
Olle L skrev:Finns det ö h t signalreglerade rondeller i andra städer?
Ja då. Linnéplatsen i Göteborg t.ex. Dessutom flera stycken där bara spårkorsningarna är signalreglerade liksom vid Resecentrum och Folkets Hus i Norrköping.
Vi bör väl lägga till Bellevue, S:t Sigfrids plan, Lackarebäck, Tempelgatan (lite osäker på Mölndalsrondellerna är jag i och för sig), Wavrinskys Plats, Lilla Bommen, Mariaplan, Margaretebergsgatan/Kungsladugårdsgatan, Sandarna och säkert några till när vi ändå är igång.

Jag tillåter mig att tro att det här inte är så ovanligt som man vill göra det - det handlar snarare om att vi i gemen är mer ouppmärksamma än vi tror. Dvs vi kör igenom diverse trafikplatser men registrerar egentligen inte med mer än "reptilhjärnan" hur vi skall ta oss igenom. Kompisen som inte trodde dig kanske inte skulle tro sina ögon om han valde att förbikoppla reptilhjärnan....

//T
Med reservation för tyckfel.
Harald
Inlägg: 8799
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Påskhälsning från DDR

Inlägg av Harald »

TonyM skrev:Vi bör väl lägga till Bellevue, S:t Sigfrids plan, Lackarebäck, Tempelgatan (lite osäker på Mölndalsrondellerna är jag i och för sig), Wavrinskys Plats, Lilla Bommen, Mariaplan, Margaretebergsgatan/Kungsladugårdsgatan, Sandarna och säkert några till när vi ändå är igång.
Cirkulationsplatser med enbart signalreglering av båda spårkorsningarna är Tempelgatan, Lackarebäck, Lilla Bommen, Johannesplatsen, Mariaplan och Sandarna.
Margretebergsgatan/Kungsladugårdsgatan är cirkulationsplats och har inga signaler.
Bellevue och Wavrinskys plats är också cirkulationsplatser med signalreglering av några men inte alla spårkorsningar och övergångsställen.
S:t Sigfrids plan är inte cirkulationsplats. Där finns en rondell men på en sida av denna går trafik i två riktningar. Alla konflikter är signalreglerade.
Vid Hinsholmen finns en liten rondell som inte heller är cirkulationsplats och har dubbelriktad trafik på en sida. Spårkorsningarna är signalreglerade.

När man kommer från motorvägen och ska köra till färjeläget i Helsingør så åker man igenom en signalreglerad rondell i korsningen Kongevejen/Klostermosevej: http://map.krak.dk/m/ab8pK
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7515
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Påskhälsning från DDR

Inlägg av Kantorn »

Jag anser att Korsvägen borde signalregleras. Vi satt en gång i en turistbuss som kom från Ullevi-hållet och skulle svänga mot Liseberg. Bilar från Mölndalshållet körde på utan att bry sig om att de skulle lämna företräde, eftersom det kom spårvagnar då och då som gjorde att man inte kunde köra över spåren hur som helst, och för övrigt var den lilla snutten mellan Mölndalsvägen och vägen mot Liseberg mem igenkorkad av bilar från Mölndalshållet. Det tog en bra stund - kändes som tio minuter typ - innan vår busschaffis helt enkelt ställde bussen över spåren och tryckte in sig i hopen av Mölndalsbilar, som ändå fortsatte att tränga sig fram.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Påskhälsning från DDR

Inlägg av 2763 »

Kantorn skrev:Jag anser att Korsvägen borde signalregleras. Vi satt en gång i en turistbuss som kom från Ullevi-hållet och skulle svänga mot Liseberg. Bilar från Mölndalshållet körde på utan att bry sig om att de skulle lämna företräde, eftersom det kom spårvagnar då och då som gjorde att man inte kunde köra över spåren hur som helst, och för övrigt var den lilla snutten mellan Mölndalsvägen och vägen mot Liseberg mem igenkorkad av bilar från Mölndalshållet. Det tog en bra stund - kändes som tio minuter typ - innan vår busschaffis helt enkelt ställde bussen över spåren och tryckte in sig i hopen av Mölndalsbilar, som ändå fortsatte att tränga sig fram.
Man får aldrig rätt på Korsvägen innan man skickar ner bilisterna i en rondell som ligger en våning under hållplatser och gångstråk. Med den lösningen skulle man också kunna få till separerade hållplater för buss och spårvagn samt planskilda övergångar från hållplatserna samt till Mässan, Liseberg och Museerna som ligger på platsen.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Harald
Inlägg: 8799
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Påskhälsning från DDR

Inlägg av Harald »

TonyM skrev:Man får aldrig rätt på Korsvägen innan man skickar ner bilisterna i en rondell som ligger en våning under hållplatser och gångstråk. Med den lösningen skulle man också kunna få till separerade hållplater för buss och spårvagn samt planskilda övergångar från hållplatserna samt till Mässan, Liseberg och Museerna som ligger på platsen.

//Tony
Är inte den goda tanken överspelad i och med Västlänken, eller kan den kombineras med en underjordisk järnvägsstation?
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7515
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Påskhälsning från DDR

Inlägg av Kantorn »

TonyM skrev:
Kantorn skrev:Jag anser att Korsvägen borde signalregleras. Vi satt en gång i en turistbuss som kom från Ullevi-hållet och skulle svänga mot Liseberg. Bilar från Mölndalshållet körde på utan att bry sig om att de skulle lämna företräde, eftersom det kom spårvagnar då och då som gjorde att man inte kunde köra över spåren hur som helst, och för övrigt var den lilla snutten mellan Mölndalsvägen och vägen mot Liseberg mem igenkorkad av bilar från Mölndalshållet. Det tog en bra stund - kändes som tio minuter typ - innan vår busschaffis helt enkelt ställde bussen över spåren och tryckte in sig i hopen av Mölndalsbilar, som ändå fortsatte att tränga sig fram.
Man får aldrig rätt på Korsvägen innan man skickar ner bilisterna i en rondell som ligger en våning under hållplatser och gångstråk. Med den lösningen skulle man också kunna få till separerade hållplater för buss och spårvagn samt planskilda övergångar från hållplatserna samt till Mässan, Liseberg och Museerna som ligger på platsen.

//Tony
Funderar lite grand på hur den blivit som signalreglerad fyrvägskorsning - norra delen av Södra vägen mot Örgrytevägen resp. Skånegatan mot södra delen av Södra vägen... Med signalprio på spårvagn och buss. Alternativt avstängt för biltrafik norra delen av Södra vägen, kvarteret närmast Korsvägen, och pôtte över all trafik till Berzeliigatan... Om nu fler vägar ger mer trafik borde färre vägar ge mindre trafik ;)
Professionell tyckare
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Påskhälsning från DDR

Inlägg av 2763 »

Harald skrev:
TonyM skrev:Man får aldrig rätt på Korsvägen innan man skickar ner bilisterna i en rondell som ligger en våning under hållplatser och gångstråk. Med den lösningen skulle man också kunna få till separerade hållplater för buss och spårvagn samt planskilda övergångar från hållplatserna samt till Mässan, Liseberg och Museerna som ligger på platsen.

//Tony
Är inte den goda tanken överspelad i och med Västlänken, eller kan den kombineras med en underjordisk järnvägsstation?
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam, som Cato d.ä. brukade avsluta sina tal. Tanken som just tanke är inte överspelad - möjligen kraftigt försvårad och orimliggjord vilket jag med Catosk envishet kommer att plädera.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Påskhälsning från DDR

Inlägg av M_M »

Harald skrev:
TonyM skrev:Vi bör väl lägga till Bellevue, S:t Sigfrids plan, Lackarebäck, Tempelgatan (lite osäker på Mölndalsrondellerna är jag i och för sig), Wavrinskys Plats, Lilla Bommen, Mariaplan, Margaretebergsgatan/Kungsladugårdsgatan, Sandarna och säkert några till när vi ändå är igång.
Cirkulationsplatser med enbart signalreglering av båda spårkorsningarna är Tempelgatan, Lackarebäck, Lilla Bommen, Johannesplatsen, Mariaplan och Sandarna.
Margretebergsgatan/Kungsladugårdsgatan är cirkulationsplats och har inga signaler.
Bellevue och Wavrinskys plats är också cirkulationsplatser med signalreglering av några men inte alla spårkorsningar och övergångsställen.
Åtminstone Bellevue har väl i princip fått sin signalreglering på köpet eftersom kollektivtrafiken finns på plats, annars skulle det nog inte varit nån signalreglering. En intressant finess (som jag tjatat om förut) är att signalerna för backvändning (och antagligen även körning framåt) i vändslingan är ihopkopplade med vägtrafiksignalerna på så sätt att man på backvändningsignalen kan se om en vagn är påväg till hållplatsen bakom husen öster om hållplatsen redan när man befinner sig på gångvägen mellan de två rondellerna. Med lite övning lär man sig var gränserna går för var man måste befinna sig för att hinna med den vagnen om man går respektive om man springer. :wink:

Hur många av de andra signalreglerade rondellerna har delvis fått signalregleringen "på köpet" av kollektivtrafiken?
Harald skrev:S:t Sigfrids plan är inte cirkulationsplats. Där finns en rondell men på en sida av denna går trafik i två riktningar. Alla konflikter är signalreglerade.
När slutar en rondell vara en cirkulationsplats? Är det när privatbilar kan köra i mer än en riktning, eller är det bara helt enkelt styrt av vilka skyltar som "skylt-beslutsfattarna" valt till platsen?

I dessa sammanhang måste jag passa på att nämna den här fantastiska rondellen i Swindon, UK. Om man inte kan nån engelska så säger bilderna ändå en del :wink:
Harald
Inlägg: 8799
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Påskhälsning från DDR

Inlägg av Harald »

En plats blir cirkulationsplats genom beslut av kommunen eller länsstyrelsen beroende på vem som är väghållare. Skyltningen är ett sätt att tillkännage beslutet.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Påskhälsning från DDR

Inlägg av LÅ1 »

M_M skrev:När slutar en rondell vara en cirkulationsplats? Är det när privatbilar kan köra i mer än en riktning, eller är det bara helt enkelt styrt av vilka skyltar som "skylt-beslutsfattarna" valt till platsen?
enligt vad jag fått lära mig (genom en och annan besserwisser) så är rondell och cirkulationsplats två helt skilda saker. Rondellen är den gräsplätt, eller vad det nu kan vara, som ligger inne i cirkulationsplatsen. Bilarna kör alltså inte i rondellen, men väl i cirkulationsplatsen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Olle L
Inlägg: 126
Blev medlem: söndag 08 december 2002 19:49
Ort: Norrköping och Storå

Re: Påskhälsning från DDR

Inlägg av Olle L »

LÅ1 skrev:
M_M skrev:När slutar en rondell vara en cirkulationsplats? Är det när privatbilar kan köra i mer än en riktning, eller är det bara helt enkelt styrt av vilka skyltar som "skylt-beslutsfattarna" valt till platsen?
enligt vad jag fått lära mig (genom en och annan besserwisser) så är rondell och cirkulationsplats två helt skilda saker. Rondellen är den gräsplätt, eller vad det nu kan vara, som ligger inne i cirkulationsplatsen. Bilarna kör alltså inte i rondellen, men väl i cirkulationsplatsen.
Ja, enligt Trafikverkets terminologi är rondellen gräsplätten i mitten av cirkulationsplatsen.

Det förekommer dock att bilar kör i rondellen, t ex om föraren somnat...
Norr om Örebro finns en rondell som föregås av flera mil riksväg med mitträcke om man kommer norrifrån.
Där är det ofta långtradarspår i gräset!
:)

Tack för alla svar om signalreglerade cirkulationsplatser.
Det är tydligen inte så ovanligt som man kan tro, speciellt i storstäderna.

Min granne tror mig numera, han har varit i Norrköping och fått "rött ljus i rondellen".
Lagt spår ligger!
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Påskhälsning från DDR

Inlägg av 2763 »

LÅ1 skrev:
M_M skrev:När slutar en rondell vara en cirkulationsplats? Är det när privatbilar kan köra i mer än en riktning, eller är det bara helt enkelt styrt av vilka skyltar som "skylt-beslutsfattarna" valt till platsen?
enligt vad jag fått lära mig (genom en och annan besserwisser) så är rondell och cirkulationsplats två helt skilda saker. Rondellen är den gräsplätt, eller vad det nu kan vara, som ligger inne i cirkulationsplatsen. Bilarna kör alltså inte i rondellen, men väl i cirkulationsplatsen.
En rondell kan vara mycket. När spårvagnen behöver ny färg får den en dust av sliprondellen!

/T
Med reservation för tyckfel.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Påskhälsning från DDR

Inlägg av LÅ1 »

TonyM skrev:
LÅ1 skrev:
M_M skrev:När slutar en rondell vara en cirkulationsplats? Är det när privatbilar kan köra i mer än en riktning, eller är det bara helt enkelt styrt av vilka skyltar som "skylt-beslutsfattarna" valt till platsen?
enligt vad jag fått lära mig (genom en och annan besserwisser) så är rondell och cirkulationsplats två helt skilda saker. Rondellen är den gräsplätt, eller vad det nu kan vara, som ligger inne i cirkulationsplatsen. Bilarna kör alltså inte i rondellen, men väl i cirkulationsplatsen.
En rondell kan vara mycket. När spårvagnen behöver ny färg får den en dust av sliprondellen!

/T
Visst! Hade faktiskt tankarna på sådana rondeller m.fl. när jag skrev inlägget ovan! :)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar