Här är något jag jobbat på i några dagar. Jag kan nog inte så mycket men tycker att kollektivtrafiken är något av det mest intressanta som finns

Stor version:
http://i.imgur.com/ZbMpF.png
Liten version:
Förändringar:
Gröna Linjen
*Ny station och slutstation Sköndal
Kommentarer
Busstationen Norra Sköndal används mindre pga den nya stationen samt Österbanan som ersätter Gullmars-Tyresö sträckan.
Röda Linjen
*Nya stationerna Segeltorp och Kungens Kurva
*Ny slutstation Kungens Kurva på Fruängen-Mörby C
*173 slutar vara blåbusslinje
Kommentarer
SL har sagt att de vill "förstärka" områdena vid Älvsjö, Fruängen, Skärholmen/Kungens Kurva och Flempan. Istället för spårväg syd har jag lagt till 2 stationer här.
Blå Linjen
*Nya stationer Rosenlund, Östberga, Solberga, Långbro, Långsjö, Folkungagatan, Nacka (Forum) samt några stationer från Saltsjöbanan
*Hjulsta-Kungsträdgården förlängs till Långsjö
*Akalla-Kungsträdgården förlängs till Nacka (Forum)
Kommentarer
*Folkungagatan är menad att täcka Åsöberget och lite mertill (tunnelbanestationer = långa med många utgångar!)
*Henriksdal är menad att täcka Danviken också. Stationen blir mycket större än vad den är nu.
*Sickla ligger mellan nuvarande Nacka stationen och Sickla stationen, utgångar och allt.
*Saltsjö-Järlas nuvarande station kan förbättras mycket med bättre utgångar. Det jag tänker på främst är ju en utgång nära Finntorp.
*Nacka är Nacka Forum. Den har en bussterminal som avbelastar Slussen och förbättrar nuvarande bussterminal, och som ger enkla anslutningsmöjligheter till tåglinjer. En sak som jag hört är lite irriterande är att gå 300m från motorvägsavfarterna (där det finns busshållplatser) upp till Nacka Forum.
*Rosenlund är tänkt ersätta Södra Stn. Den ligger mer åt sydväst, dvs längre bort från MBP och Marietorget än vad Södra Stn gör (- avståndet till dem gör station lite överflödig enligt mig), och når längre ut.
*Slussen byggs om för att ersätta Södra Stn som pendeltågsstation på Södermalm.
*Östberga - Långsjö finns för att förstärka det området, istället för Spårväg Syd.
Pendeltåg
*Nya stationen Slussen; Södra Stn försvinner.
Kommentarer
*Eftersom att Karlberg
kommer att försvinna så har jag tagit initiativ och satt ut Odenplan som pendeltågstation.
Roslagsbanan
*De 3 stationerna innan Mörby försvinner. Mörby "flyttas" till Danderyds Sjukhus, vilket då blir den nya slutstationen.
Tvärbanan
*Nya slutstationerna Sickla samt Tekniska Högskolan
*Nya stationerna Karolinska, Norra Station och Roslagstull
Kommentarer
Jag har satt ut Solnagren. Tills Kistagren är bestämd kan jag inte sätta ut stationerna.
Saltsjöbanan/Nackabanan
*Alla stationer innan Storängen försvinner.
*Nya stationer är Nacka, Jarlaberg, Ektorp, Skuru, Björknäs, Skottvalla, Orminge C, Östra Orminge, Trädgårdsvägen, Lännersta och Boogård.
*471 slutar vara blåbusslinje.
*Nytt namn Nackabanan
Kommentarer
Jag har alltid tyckt att det är lite överflödigt att göra Saltsjöbanan en del av blå linjen.
"Österbanan"
*Ny linje
*Stationer: Tyresö (Centrum), Älta (Centrum), Skarpnäck, Gullmarsplan, Nacka (Forum), Gustavsberg, Lemshaga, Ålstäket och Hemmesta
*474 slutar vara blåbusslinje
*875 och 873 nya slutstation är Tyresö C.
Kommentarer
Sträckan Gullmarsplan - Tyresö C är tydligen det enda "problematiska" med kollektivtrafiken i Tyresö. Att nästan hela kollektivtrafiken till Tyresö ska påverkas av att det uppstår något problem på motorvägen tycker jag är konstigt.
Att åka från Forum Nacka till Gustavsberg C i nuläget (474) tar ca 25 minuter med buss. Om det tar 8 minuter att åka från Kungsängen till Jakobsberg borde det nog inte kunna ta mer än en kvart att åka pendeltåg från Forum Nacka till Gustavsberg C.
Tanken med stationerna efter Gustavsberg C är att bussarna i Värmdö ska åka till dem stationerna och släppa av folk där, istället för att åka till Slussen (som blivit ersatt av den nya stationen Nacka egentligen). Detta är tänkt göra kollektivtrafiken till Värmdö mindre utsatt, som med Tyresö.
Tvärtåget
*Ny linje
*Ny station är Lovön (Ekerö)
*Uppkopplad till alla tunnelbanelinjer och pendeltågslinjer på något vis
Kommentar
Jag tror att mycket färre skulle åka bil om det fanns ett sätt att snabbt ta sig från södra Stockholm till norra Stockholm med tåg. Sätra-Johannelund skulle ta ca 10 min (om man använder Kungsängen-Jakobsberg som hjälpmått), vilket är mycket snabbare än vad det skulle ta med bil i nuläget.
Slutstationerna (Nacka och Skarpnäck) är kopplade till varandra genom Österbanan
Båtpendel
*Hägernäs - Gamla stan
*Tyresö Strand - Johannefred
*Gåshaga Brygga (Lidingö) - Sätra
Kommentar
Avståndet mellan båtpendelstationerna och de "ordinarie" stationerna varierar. T.ex. så måste man gå en längre bit från Erstaviksbadetstågstation till båtstationen än vad man behöver göra i Fisksätras respektive station, osv.
-
Förslag på vad jag borde ändra och lägga till? Vore trevligt