Era spårtrafikvisioner.

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1

Re: Era spårtrafikvisioner.

Inlägg av LÅ1 »

august skrev:Har gjort en uppfräschad variant av min gamla innerstadsspårvägskarta.

Bild
Klicka på kartan för att se den i pdf-version.

Grundläggande idéer
• Innerstadsspårväg avlastar tunnelbanan. Består mer eller mindre av de mest trafikerade busslinjerna, plus linjer man "får på köpet" och några nya lösningar.
• T-Blå går snabbast möjliga väg till Nacka utan stopp på Skeppsholmen eller Djurgården (min uppfattning är att resandeströmmarna till dessa inte motiverar stationer)
• Saltsjöbanans inre del (Slussen–Forum Nacka) ersätts av Tvärbana + innerstadsspårvagn
• Saltsjöbanans yttre del graderas upp till tunnelbana och blir en del av T-Blå, antingen som "minilinje", typ -bis-linjerna i Paris, eller som fullfjädrad tunnelbanegren.
Håller med Kantorn om att det är en trevlig karta!

En fråga med kommentar och en kommentar med fråga:
• Varför är linjenumret 77 är skriven på ljus bakgrund? Gissar att det betyder att det förblir en rusningslinje. (Men när den går till Årstaberg, som på kartan, så borde det väl finnas underlag även mitt på dagen, men kanske inte sen kvällstid?)
• Utbyggnad av T-bana mot nacka är naturligtvis något som skulle varit klart för länge sedan! Att när så skett inte låta Saltsjöbanan gå längre an till lämplig bytespunkt är en självklarhet. Men för den oinvigde, hur ser bis-linjerna i Paris ut? Jag vet att det är korta linjer på Metro-kartan. Men har de full Metro-standard, eller är det banor som inte kan trafikeras med samma tåg som huvudlinjerna?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

LÅ1 skrev: Men för den oinvigde, hur ser bis-linjerna i Paris ut? Jag vet att det är korta linjer på Metro-kartan. Men har de full Metro-standard, eller är det banor som inte kan trafikeras med samma tåg som huvudlinjerna?
Det är som vilken linje som helst, i banprofil, vagnsbredd osv, med anslutning till övriga nätet. bara att de är väldigt korta och nästan bara trafikeras med ett eller två tåg vardera. Se karta här: http://carto.metro.free.fr/documents/Ca ... s.v2.7.png
Planerar finns att slå ihop 3bis och 7bis till linje 15, varvid spökstationen Haxo öppnas, dock måste den kompletteras med en plattform för västgående tåg.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
august
Kontakt:

Inlägg av august »

LÅ1 skrev:• Varför är linjenumret 77 är skriven på ljus bakgrund? Gissar att det betyder att det förblir en rusningslinje. (Men när den går till Årstaberg, som på kartan, så borde det väl finnas underlag även mitt på dagen, men kanske inte sen kvällstid?)
• Utbyggnad av T-bana mot nacka är naturligtvis något som skulle varit klart för länge sedan! Att när så skett inte låta Saltsjöbanan gå längre an till lämplig bytespunkt är en självklarhet. Men för den oinvigde, hur ser bis-linjerna i Paris ut? Jag vet att det är korta linjer på Metro-kartan. Men har de full Metro-standard, eller är det banor som inte kan trafikeras med samma tåg som huvudlinjerna?
Linjenumret och dess vita bakgrund är en kvarleva från en lite äldre version (hoppsan!), där såväl 76 som 77 var någon typ av vardagslinjer. 76:an blev linje 6 och uppgraderad till heltid, men 77 blev kvar...

Som Bruse alldeles riktigt nämnt, är parismetrons bis-linjer matarlinjer till en huvudlinje. Vagnar, profil och så vidare är kompatibelt med övriga nätet.
Kantorn skrev:[...] Ser egentligen bara ett problem. Spårvägslinje 10. Det finns en tunnelbanelinje med samma nummer :) [...] spårväg city, men nu ska den ju heta 7, och museispårvägen 7n. [...] Och då "frigörs" ju nummer 5, som kan bli numret på "din" tia.
En liten detalj så god som någon. Överlappande linjenummer är ju ingen höjdare (tänkte inte på det...).

Korrigerad version av kartan:

Bild
Klicka på kartan för att se den i pdf-version.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Snyggt!

Jag vill bara fråga om jag har gissat rätt angående Sofia - tänker lite historiskt där:

Linje 3 rundar inte Sofia, utan knatar på Renstjärnas gata.
Linje 5 rundar inte, utan slutar vid Sofia.
Linje 6 rundar Sofia och går således inte på hela Renstjärnas gatas sträckning.

Det är lite otydligt... Men jag gissar så i alla fall.

Att köra linje 21 till Odenplan - och därmed dubblera linje 4 och linje 21 mellan Odenplan och Tekniska Högskolan - tycker jag är något av ett genidrag.

Ett önskemål har jag: Spårväg på linje 40. Det avlastar möjligen röd tunnelbana norrut, och ger ytterligare en förbindelse på sträckan Hornstull - Fridhemsplan. Linjenummer? Varför inte 40?
Professionell tyckare
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Kantorn skrev:Ett önskemål har jag: Spårväg på linje 40. Det avlastar möjligen röd tunnelbana norrut, och ger ytterligare en förbindelse på sträckan Hornstull - Fridhemsplan. Linjenummer? Varför inte 40?
Med spåt till Reimersholme vore det mycket trevligt om man kunde dra dessa på ny bro över till Gröndal. (Bro för fotgängare och cyklister förutom spårvagnar.) Tror att det skulle bli ett omtyckt stråk. Skulle också kunna bli en stor vändslinga tillsammans med Liljeholmsbron, men det kanske inte är trafiktekniskt önskvärt.
Användarens profilbild
august
Kontakt:

Inlägg av august »

Kantorn skrev:Linje 3 rundar inte Sofia, utan knatar på Renstjärnas gata.
Linje 5 rundar inte, utan slutar vid Sofia.
Linje 6 rundar Sofia och går således inte på hela Renstjärnas gatas sträckning.
Jag hade tänkt så här:

3+6 går Renstiernas gata.
5 vänder i Sofiaslingan som antingen är enkel- eller dubbelriktad.

Men jag funtar på om inte Kantorns idé har fördelar – resandet på 6:an mellan platser norr om Folkungagatan och Skanstull/Gullmarsplan lär bli litet. Bättre då att få större upptagningsområde i Sofia.
Kantorn skrev:Ett önskemål har jag: Spårväg på linje 40. Det avlastar möjligen röd tunnelbana norrut, och ger ytterligare en förbindelse på sträckan Hornstull - Fridhemsplan. Linjenummer? Varför inte 40?
Tja, varför inte – räknar man bort sträckan norr om Odenplan "finns redan" största delen av linjen. Jag undrar dock om buss 40 verkligen har tillräckligt underlag för spårväg. I rusningen har linjen 6 avgångar per timme. I lågtrafik går den betydligt mer sällan. Kanske buss 62 är en bättre kandidat?
Freiztan

Inlägg av Freiztan »

Det är ofta väldigt fullt på bussarna på linje 40 mellan Odenplan och universitetet. Särskilt anmärkningsvärt med tanke på att linje 70 i stort sett dubblerar linjen på denna sträcka.
En hel skolklass på väg till Stora Skuggan eller Naturhistoriska riksmuseet fyller dessutom i princip upp en buss.
dtiberg

Inlägg av dtiberg »

MalteR, Silverpilen och august med flera gör så fina spårritningar!
Jag skulle vilja illustrera liknande verk! Vad använder jag för program och vilken teknik för att bygga på en existerande karta?
MVH
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Freiztan skrev:Det är ofta väldigt fullt på bussarna på linje 40 mellan Odenplan och universitetet. Särskilt anmärkningsvärt med tanke på att linje 70 i stort sett dubblerar linjen på denna sträcka.
Det är oftast typ en buss i timmen på vardera linjen som är fullsatt, tar man någon annan avgång brukar det inte vara några problem att få plats. Den där belastningstoppen skulle man nog kunna klara med en (1) extrabuss som pendlar på sträckan och är inget som i sig motiverar en spårvägslinje. Dock kan det ju vara lämpligt med en sådan av andra skäl, t ex att man vill avlasta T-banan.
yared94

Inlägg av yared94 »

Här är något jag jobbat på i några dagar. Jag kan nog inte så mycket men tycker att kollektivtrafiken är något av det mest intressanta som finns :)
Stor version: http://i.imgur.com/ZbMpF.png
Liten version:
Bild

Förändringar:

Gröna Linjen
*Ny station och slutstation Sköndal

Kommentarer
Busstationen Norra Sköndal används mindre pga den nya stationen samt Österbanan som ersätter Gullmars-Tyresö sträckan.

Röda Linjen
*Nya stationerna Segeltorp och Kungens Kurva
*Ny slutstation Kungens Kurva på Fruängen-Mörby C
*173 slutar vara blåbusslinje

Kommentarer
SL har sagt att de vill "förstärka" områdena vid Älvsjö, Fruängen, Skärholmen/Kungens Kurva och Flempan. Istället för spårväg syd har jag lagt till 2 stationer här.

Blå Linjen
*Nya stationer Rosenlund, Östberga, Solberga, Långbro, Långsjö, Folkungagatan, Nacka (Forum) samt några stationer från Saltsjöbanan
*Hjulsta-Kungsträdgården förlängs till Långsjö
*Akalla-Kungsträdgården förlängs till Nacka (Forum)

Kommentarer
*Folkungagatan är menad att täcka Åsöberget och lite mertill (tunnelbanestationer = långa med många utgångar!)
*Henriksdal är menad att täcka Danviken också. Stationen blir mycket större än vad den är nu.
*Sickla ligger mellan nuvarande Nacka stationen och Sickla stationen, utgångar och allt.
*Saltsjö-Järlas nuvarande station kan förbättras mycket med bättre utgångar. Det jag tänker på främst är ju en utgång nära Finntorp.
*Nacka är Nacka Forum. Den har en bussterminal som avbelastar Slussen och förbättrar nuvarande bussterminal, och som ger enkla anslutningsmöjligheter till tåglinjer. En sak som jag hört är lite irriterande är att gå 300m från motorvägsavfarterna (där det finns busshållplatser) upp till Nacka Forum.
*Rosenlund är tänkt ersätta Södra Stn. Den ligger mer åt sydväst, dvs längre bort från MBP och Marietorget än vad Södra Stn gör (- avståndet till dem gör station lite överflödig enligt mig), och når längre ut.
*Slussen byggs om för att ersätta Södra Stn som pendeltågsstation på Södermalm.
*Östberga - Långsjö finns för att förstärka det området, istället för Spårväg Syd.

Pendeltåg
*Nya stationen Slussen; Södra Stn försvinner.

Kommentarer
*Eftersom att Karlberg kommer att försvinna så har jag tagit initiativ och satt ut Odenplan som pendeltågstation.

Roslagsbanan
*De 3 stationerna innan Mörby försvinner. Mörby "flyttas" till Danderyds Sjukhus, vilket då blir den nya slutstationen.

Tvärbanan
*Nya slutstationerna Sickla samt Tekniska Högskolan
*Nya stationerna Karolinska, Norra Station och Roslagstull

Kommentarer
Jag har satt ut Solnagren. Tills Kistagren är bestämd kan jag inte sätta ut stationerna.

Saltsjöbanan/Nackabanan
*Alla stationer innan Storängen försvinner.
*Nya stationer är Nacka, Jarlaberg, Ektorp, Skuru, Björknäs, Skottvalla, Orminge C, Östra Orminge, Trädgårdsvägen, Lännersta och Boogård.
*471 slutar vara blåbusslinje.
*Nytt namn Nackabanan

Kommentarer
Jag har alltid tyckt att det är lite överflödigt att göra Saltsjöbanan en del av blå linjen.

"Österbanan"
*Ny linje
*Stationer: Tyresö (Centrum), Älta (Centrum), Skarpnäck, Gullmarsplan, Nacka (Forum), Gustavsberg, Lemshaga, Ålstäket och Hemmesta
*474 slutar vara blåbusslinje
*875 och 873 nya slutstation är Tyresö C.

Kommentarer
Sträckan Gullmarsplan - Tyresö C är tydligen det enda "problematiska" med kollektivtrafiken i Tyresö. Att nästan hela kollektivtrafiken till Tyresö ska påverkas av att det uppstår något problem på motorvägen tycker jag är konstigt.
Att åka från Forum Nacka till Gustavsberg C i nuläget (474) tar ca 25 minuter med buss. Om det tar 8 minuter att åka från Kungsängen till Jakobsberg borde det nog inte kunna ta mer än en kvart att åka pendeltåg från Forum Nacka till Gustavsberg C.
Tanken med stationerna efter Gustavsberg C är att bussarna i Värmdö ska åka till dem stationerna och släppa av folk där, istället för att åka till Slussen (som blivit ersatt av den nya stationen Nacka egentligen). Detta är tänkt göra kollektivtrafiken till Värmdö mindre utsatt, som med Tyresö.

Tvärtåget
*Ny linje
*Ny station är Lovön (Ekerö)
*Uppkopplad till alla tunnelbanelinjer och pendeltågslinjer på något vis

Kommentar
Jag tror att mycket färre skulle åka bil om det fanns ett sätt att snabbt ta sig från södra Stockholm till norra Stockholm med tåg. Sätra-Johannelund skulle ta ca 10 min (om man använder Kungsängen-Jakobsberg som hjälpmått), vilket är mycket snabbare än vad det skulle ta med bil i nuläget.
Slutstationerna (Nacka och Skarpnäck) är kopplade till varandra genom Österbanan

Båtpendel
*Hägernäs - Gamla stan
*Tyresö Strand - Johannefred
*Gåshaga Brygga (Lidingö) - Sätra

Kommentar
Avståndet mellan båtpendelstationerna och de "ordinarie" stationerna varierar. T.ex. så måste man gå en längre bit från Erstaviksbadetstågstation till båtstationen än vad man behöver göra i Fisksätras respektive station, osv.

-

Förslag på vad jag borde ändra och lägga till? Vore trevligt :D
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Jag håller på med en spårvägstrafikkarta för Stockholms ytterstad och (i viss mån) kranskommuner. Ingen innerstad här dessvärre, det hade blivit för grötigt för min InDesign-fil. Det kommer omsider som .pdf-fil. Den går inte att kombinera med min tunnelbanekarta, där går för mycket parallellt, men den är lika utopisk.
Professionell tyckare
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Yimby har ett antal diskutionstrådar om med ut- och ombyggnadsförslag för kollektivtrafiken i Stockholm. Här finns en samlingssida! Och ännu fler finns här!

Jag gillar en del detaljer i det första förslaget i denna tråd!
yared94

Inlägg av yared94 »

Tack! Ska lägga upp den där också bara för att få olika feedback.
Traesk

Inlägg av Traesk »

En vision om kollektivtrafiken i den framtida Norra djurgårdsstaden:

Bild
Användarens profilbild
august
Kontakt:

Inlägg av august »

dtiberg skrev:MalteR, Silverpilen och august med flera gör så fina spårritningar!
Jag skulle vilja illustrera liknande verk! Vad använder jag för program och vilken teknik för att bygga på en existerande karta?
MVH
Jag använder Illustrator, där jag kalkerar av de intressantaste bitarna ur en grundkarta (hämtad från lämplig webbtjänst). Sedan bygger jag på de olika sakerna jag vill lägga till kartan, i olika lager. Det är en hyfsat tidskrävande sysselsättning, men kul.
yared94

Inlägg av yared94 »

Jag använder Paint.NET.

Lite ändrat:

http://i.imgur.com/jAsgj.png

Gjorde Hagsätragrenen till sin egen linje, som grenade ut efter Skanstull mot Fridhemsplan via Hornstull (för att hjälpa Slussen-Centralen flaskhalsen), och sen slingrar den sig runt till Stadshagen, Odenplan och Tekniska, samt nya stationer vid Nya Karolinska och Norra Djurgårdsstaden. Slutstationen är Ropsten.

Har också gjort Masmo-Norsborg till pendeltågslinje, där Ekerö C är den södra slutstationen och Åkersberga är den norra slutstationen. Ändrade också lite i Roslagsbanan.

Jag ändrar lite i den lite ofta, men jag ska försöka att inte göra för många inlägg här.
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Den här tråden är gammal, men eftersom det är en samlingstråd för mer eller mindre galna förslag så lånar jag den för att lösa alla Stockholms spårtrafikproblem på en och samma gång.

Så här nämligen: Bild

Efter station Universitetet dyker Roslagsbanan ner i tunnel, svänger västerut under Brunnsviken och södra delen av Hagaparken fram till Karolinska sjukhuset där en station anläggs. Därefter söderut till Odenplan, som förslagsvis får uppgångar dels vid Odenplan, dels vid norra utgången från pendeltågsstationen (Vanadisvägen, va?) Här måste man ju korsa Citybanan, vilket kanske kan leda till vissa problem.
Så fortsätter vi söderut till station Sabbatsberg, som ev kan få en utgång i närheten av Norra bantorget också. Sedan till Centralen och vidare ner i djupet under Riddarfjärden. Nästa station anläggs under Fatbursparken, och bör ha förbindelser via gångtunnel såväl till både Mariatorgets och Medborgarplatsens tunnelbanestationer som till Södra station. Sannolikt hamnar stationen på ganska stort djup, eftersom tunneln under Riddarfjärden inte är så långt borta.
Nästa station blir Sofia. Exakt var den ska ligga kan diskuteras, men min idé är i korsningen Renstiernas gata / Bondegatan. Även denna station kan behöva anläggas på ett betydande djup, eftersom vi nu ska ner under Hammarbykanalen innan vi kommer fram till Sickla udde, där direktkontakt med Tvärbanan erhålles. Så vidare till Sickla och Nacka stationer. Någonstans på denna sträcka tar tunneln slut, och vi kommer upp på Saltsjöbanans banvall. Därifrån och ut till Saltsjöbaden / Solsidan spikas om till smalspår. Om man vill kan man naturligtvis göra en böj via Nacka Forum, så som föreslagits i andra sammanhang.
Roslagsbanans sträcka Universitetet - Östra station läggs ner. Så också Saltsjöbanans sträcka Slussen - Sickla, men här kan ju Tvärbanan få ta över om man så önskar.
Man kan om man vill tänka sig en variant där Sickla udde ersätts med en station mer centralt i Hammarby sjöstad. Sträckningen blir då något längre.

Ny, moderna och bekväma smalspåriga tåg behövs naturligtvis.

Vilka problem löser man då med detta?
  • Roslagsbanan kommer in till stadens centrum, vilket avlastar T-Röd och gör RB mer attraktiv.
    Karolinska får spårtrafik, om än vare sig med tunnelbana eller spårväg. :roll:
    Nordligaste Norrmalm och sydligaste Vasastaden får bättre kollektivtrafik med den nya station Sabbatsberg.
    Saltsjöbanan behåller kopplingen till både T-Grön och T-Röd, och får dessutom koppling till pendeltågen vid Södra station, och T-Blå vid Centralen.
    Östra Södermalm får spårtrafik, även om det fortfarande är stora delar av stadsdelen som har långt till närmaste station.
    Hammarby sjöstad får direkt spårtrafik in till stadens centrum.
    Saltsjöbanan leds in till stadens centrum, vilket gör den mer attraktiv. Dessutom kan den trafikeras med tåg som är mer lämpade för uppgiften än vad spårvagnar är.
    Saltsjöbanan och Tvärbanan slipper konkurrera med varandra på samma spår in till Slussen.
Finns det då inga nackdelar med detta? Jo naturligtvis:
  • Komplicerade passager under Brunnsviken, Riddarfjärden och Hammarbykanalen
    Komplicerad passage av Citybanan vid Odenplan
    Löser inte kollektivtrafiken till Värtahamnen och Hornsberg. :cry:
    Är antagligen groteskt dyrt.
Linjesträckningarna kan ju varieras, men varför inte Kårsta - Saltsjöbaden och Österskär - Solsidan? Näsbyparksgrenen förutsätter jag vara ihopkopplad med Tvärbanans Solnagren...
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

Kristofer skrev:
Vilka problem löser man då med detta?
  • Roslagsbanan kommer in till stadens centrum, vilket avlastar T-Röd och gör RB mer attraktiv.
    Karolinska får spårtrafik, om än vare sig med tunnelbana eller spårväg. :roll:
    Nordligaste Norrmalm och sydligaste Vasastaden får bättre kollektivtrafik med den nya station Sabbatsberg.
    Saltsjöbanan behåller kopplingen till både T-Grön och T-Röd, och får dessutom koppling till pendeltågen vid Södra station, och T-Blå vid Centralen.
    Östra Södermalm får spårtrafik, även om det fortfarande är stora delar av stadsdelen som har långt till närmaste station.
    Hammarby sjöstad får direkt spårtrafik in till stadens centrum.
    Saltsjöbanan leds in till stadens centrum, vilket gör den mer attraktiv. Dessutom kan den trafikeras med tåg som är mer lämpade för uppgiften än vad spårvagnar är.
    Saltsjöbanan och Tvärbanan slipper konkurrera med varandra på samma spår in till Slussen.
Finns det då inga nackdelar med detta? Jo naturligtvis:
  • Komplicerade passager under Brunnsviken, Riddarfjärden och Hammarbykanalen
    Komplicerad passage av Citybanan vid Odenplan
    Löser inte kollektivtrafiken till Värtahamnen och Hornsberg. :cry:
    Är antagligen groteskt dyrt.
Linjesträckningarna kan ju varieras, men varför inte Kårsta - Saltsjöbaden och Österskär - Solsidan? Näsbyparksgrenen förutsätter jag vara ihopkopplad med Tvärbanans Solnagren...
Inte helt fel - visst det blir oerhört dyrt - men det blir ju allt småduttande också. I princip håller jag med om att det kanske är bättre då på att sata på en ny linje genom staden. Tror kanske inte man kommer ifrån det - även om det talas om att sprida ut spårtafiken till andra centra. Men en sak som nog kan vara vettig att fråga sig är väl om det inte är Roslagsbanan man i sådana fall bör spika ut? Att bygga en helt ny bana där allt som sedan kopplas dit - måste gå på en spårbredd som i stort sett övriga världen har övergivit - och som ju ofta skapar lite trängre vagnar - är kanske dumt när det ändå handlar om en sådan stor investering? Saltsjöbanan är förstås inte lika omfattande som Roslagsbanan (om man nu ska se ekonomiskt på detta) - men fördelen att kunna koppla andra dragningar till nätet på normalspår borde nog ändå överväga på sikt?

En annan sak som man inte löser är ju egentlgen spårtrafik till Nacka-Värmdö -(där Saltsjöbanan inte går) men förslagsvis skulle man ju då istället kunna ha lokaltågsvariant som fortsätter till Orminge och kanske t.o.m. Gustavsberg på sikt. En förutsättning är nog också att man drar Saltsjöbanan i tunnel upp till Forum Nacka (det är ju inte många meter), i sådana fall skulle man få tre linjer. Förslagsvis att Österskärlinjen går till Orminge och Kårstalinjen växelvis mellan Solsidan och Saltsjöbanan - om man klipper av Näsby Parklinjen. I annat fall skulle ju den kunna fortsätta till förslagsvis Solsidan - en sådan lösning kräver dock en ombyggnad av stationerna till 6-vagnarslängd på sträckan. Sedan lär det väl vara väldigt känsligt att dra under nationalstadsparken också - men det är ju en annan sak.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Kristofer skrev:Den här tråden är gammal, men eftersom det är en samlingstråd för mer eller mindre galna förslag så lånar jag den för att lösa alla Stockholms spårtrafikproblem på en och samma gång.
Fantastiskt förslag! Du har sannerligen inte legat av dig, trots utvandringen.
Med det djupet som det ändå blir på stationerna så kan ju RB ligga under Citybanan redan i Odenplan. Sabbatsbergs station - det vore nåt under skoltiden! Då hade jag kunnat åka till skolan med enbart ett byte, i Åkersberga station.

Man får tänka sig snabbhissar (såna som på Pub förr i tiden) med kompletterande rulltrappor. Stora hissar som i Londons tunnelbana - 40-50 pers om jag minns rätt - kan de komma upp ( :) ) i höga hastigheter?
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

spårlasse skrev:Men en sak som nog kan vara vettig att fråga sig är väl om det inte är Roslagsbanan man i sådana fall bör spika ut? Att bygga en helt ny bana där allt som sedan kopplas dit - måste gå på en spårbredd som i stort sett övriga världen har övergivit - och som ju ofta skapar lite trängre vagnar - är kanske dumt när det ändå handlar om en sådan stor investering? Saltsjöbanan är förstås inte lika omfattande som Roslagsbanan (om man nu ska se ekonomiskt på detta) - men fördelen att kunna koppla andra dragningar till nätet på normalspår borde nog ändå överväga på sikt?
Att spika ut RB till normalspår är ett betydligt större projekt än att spika in SB. Dels är det en längre sträcka, och dels måste man antagligen bredda banvallen på många ställen (gissar jag). Dessutom blir Saltsjöroslagsbanan ett så stort trafiksystem i sig att jag inte tror att behovet av att koppla den till andra befintliga banor är så stort (och om man ska bygga nytt ser jag ingen nackdel i att bygga smalt). Däremot kan det säkert vara klokt att tunneln Universitetet - Sickla dimensioneras för treskensspår, om man i framtiden vill koppla fler banor till den.

Smalspår är inte i sig något problem för en lokalbana, som jag ser det.
spårlasse skrev:En annan sak som man inte löser är ju egentlgen spårtrafik till Nacka-Värmdö -(där Saltsjöbanan inte går) men förslagsvis skulle man ju då istället kunna ha lokaltågsvariant som fortsätter till Orminge och kanske t.o.m. Gustavsberg på sikt. En förutsättning är nog också att man drar Saltsjöbanan i tunnel upp till Forum Nacka (det är ju inte många meter), i sådana fall skulle man få tre linjer. Förslagsvis att Österskärlinjen går till Orminge och Kårstalinjen växelvis mellan Solsidan och Saltsjöbanan - om man klipper av Näsby Parklinjen. I annat fall skulle ju den kunna fortsätta till förslagsvis Solsidan - en sådan lösning kräver dock en ombyggnad av stationerna till 6-vagnarslängd på sträckan. Sedan lär det väl vara väldigt känsligt att dra under nationalstadsparken också - men det är ju en annan sak.
Sant, den glömde jag. Men det är ju - som du skriver - bara att bygga nytt ut till Orminge (- Gustavsberg - Hemmesta) och så ansluta till Roslagssaltsjöbanan vid Forum. Men det kan ju vara ett andra steg, efter att min föreslagna tunnel är klar.

Och när man kommit så långt så kan ju någon - dock inte jag - få komma med ett visionärt förslag om att koppla ihop Hemmesta med Österskär via Rindö - Vaxholm - Resarö - Svinninge, och vips har man skapat sig en ringlinje... Men så galet visionär är inte ens jag, så det skulle inte falla mig in att komma med sådana förslag. :roll:
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Skriv svar