Nya tvärbanan tar fart
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Re: Nya tvärbanan tar fart
Är spåret vid Landsvägen väldigt gammalt eller är det tvärbanans?
Det är tvärbanans. Men då det inte gått spårfordon på det utan bara gummihjul, ser det väl smutsigt och gammalt ut.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Jag tror jag läste att man fick gå igenom den nysprängda tunneln den 14 maj, är detta sant?
Det stämmer!Delokrat skrev:Jag tror jag läste att man fick gå igenom den nysprängda tunneln den 14 maj, är detta sant?
Även denna dag är det Tolvanloppet utmed Nockebybanan och detta år är Veolia Transport en av huvudsponsorerna.
/a32

På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Dina bilder bevisar bara en sak - mobilerna blir bara bättre och bättre som kameror! Tack för bilderna!
-
I går 2011-04-14 var det nog utrymningsövning i Margretelund.
Kryllade av brand- och polisbilar samt ambulanser med tillhörande personal. I tunneln under Söder lär ju en bil ha lyckats komma in. Borde vara svårt på Tvärbanan hoppas jag.
Kryllade av brand- och polisbilar samt ambulanser med tillhörande personal. I tunneln under Söder lär ju en bil ha lyckats komma in. Borde vara svårt på Tvärbanan hoppas jag.
- Bilagor
-
- Tvärbana 2.JPG (184.5 KiB) Visad 5291 gånger
-
- Tvärbana 1.JPG (178.11 KiB) Visad 5291 gånger
Den där länken verkar inte vara riktigt frisk, tyvärr. Jag får den inte att funka.Delokrat skrev:http://www.solna.se/PageFiles/11928/Pla ... 010%20.pdf
Ankdammsrondellen ska antagligen göras om till en fyrvägskorsning...
Lennart Hjelm. skrev:I går 2011-04-14 var det nog utrymningsövning i Margretelund.
Jo tack!
Vi märkte det, i vanlig ordning så hade ju inte berörd huvudman (SL) meddelat operatören (VEOLIA) att övning skulle ske vilket resulterade i oroliga resenärer och allmänhet i Alvik när det under trekvart välde ut mycket mycket rök ur tunneln i Alvik, vi vänder ju varje tåg i tunneln efter tömning i Alvik vilket resulterade i att TLC BM snabbt fick bestämma att vända varannan på plf 5 och 6 för att inte exponera personalen samt att det inte gick att se en meter framför sig.
Verkar som att SL inte tycks veta att det bedrivs trafik i deras namn i området.....
Som tur var hade en del av oss hört från Radio Stockholm (som så ofta) att det var övning i den nya tvärbanetunneln den dagen, vilket gjorde att vi kunde meddela och lugna andra.
Kul att se att man använder sig av bilar i övningen då detta var en realitet i första tvärbanebygget, både tunneln i Årstadal och i Alvik var ett poppis ställe för en del pundare att ställa sina "lånade" bilar.
/a32

Kan du läsa pdf-filer? Då ska den fungera.M_M skrev:Den där länken verkar inte vara riktigt frisk, tyvärr. Jag får den inte att funka.Delokrat skrev:http://www.solna.se/PageFiles/11928/Pla ... 010%20.pdf
http://www.solna.se/PageFiles/11928/Pla ... 010%20.pdf
Eller så har du en riktigt gammal webbläsare som inte kan klara av å, ä och ö i adressfältet.
Eller så klickade du bara på det som är länkat. Sidan verkar inte vilja göra adressen till en länk utan gör bara halva. Kopiera hela så borde det fungera.
Nu ser jag vad som hänt! Fösta gången satte du inte URL-mojänger runt länken, och då tolkade forumet halva länken som en riktig länk och gjorde den delen klickbar och FÖRKORTADE samtidigt den visade texten....Delokrat skrev:Kan du läsa pdf-filer? Då ska den fungera.M_M skrev:Den där länken verkar inte vara riktigt frisk, tyvärr. Jag får den inte att funka.Delokrat skrev:http://www.solna.se/PageFiles/11928/Pla ... 010%20.pdf
http://www.solna.se/PageFiles/11928/Pla ... 010%20.pdf
Eller så har du en riktigt gammal webbläsare som inte kan klara av å, ä och ö i adressfältet.
Eller så klickade du bara på det som är länkat. Sidan verkar inte vilja göra adressen till en länk utan gör bara halva. Kopiera hela så borde det fungera.
Av nån anledning verkar forumet dessutom vägra göra det till en klickbar länk över huvud taget med URL-mojänger om länken, fast nu funkar den i alla fall att kopiera och klistra in i adressfältet.
Problemet löst. Tack!
Har de börjat bygga vid Solna än? Jag tror jag hörde att oppositionen har överklagat eller något.
Tillhörde lyftkroken en mobilkran?A32 skrev:---
Nödutrymningsschaktet vy ner mot Vidängsvägen
---
Så här såg det ut vid "gruvan" idag.

Det fanns en gul korg ansluten till kranen som man hade för att hissa saker och kanske personer upp och ner i hålet.
Bra att man satt nät över hålet så att inga underground explorers gör sig illa i sina utfärder
/a32
Bra att man satt nät över hålet så att inga underground explorers gör sig illa i sina utfärder

/a32

-

Nu har spårläggningen börjat även i Solna. Här på Svetsarvägen i riktning mot Ankdammsrondellen.
Först en bild jag visat tidigare, tagen 13 april 2009 från berget ovanför där tunneln från Margretelundsvägen senare skulle komma att drivas. Tunnelöppningen ligger nog nu ungefär under tallen i bildens mitt. Bortom gatorna Margretelundsvägen/Missionsvägen skymtar byggnader vid Margretelundsvarvet:

Så här såg det ut idag lite drygt två år senare. Margretelundsvägen verkar delvis lagts tillbaks ungefärligen i ursprungsläget, efter att lång tid vid tunneldrivningsarbetena letts på en provisorisk stålbro längre ut från berget. Nu ligger Margretelundsvägen ovanpå den utanför berget gjutna tunneldelen:

Så här såg det ut idag lite drygt två år senare. Margretelundsvägen verkar delvis lagts tillbaks ungefärligen i ursprungsläget, efter att lång tid vid tunneldrivningsarbetena letts på en provisorisk stålbro längre ut från berget. Nu ligger Margretelundsvägen ovanpå den utanför berget gjutna tunneldelen:

Förstås svetsade spår i Svetsarvägen!Bo Rengmark skrev:Nu har spårläggningen börjat även i Solna. Här på Svetsarvägen i riktning mot Ankdammsrondellen.

Blidde det en dansbana i Traneberg?

FestligtTara skrev:Blidde det en dansbana i Traneberg?![]()

Man vill säkert ha täckt när man ska gjuta "trapphuset" till nödutgången eller nåt liknande.
/a32

I dag blev det en promenad från Johannesfreds hållplats fram till Svetsarvägen/Ankdammsrondellen, liten uppdatering i bildform.

Gjutningsarbeten pågår fortfarande för kommande hållplats Johannesfred.

Den kommande spårporten under Norrbyvägen, denna vy åt Alvikshållet

En växel strax innan hpl Norra Ulvsunda, denna vy åt Sundbybergshållet

Hpl Norra Ulvsunda

Mot Ulvsundavägen/Karlsbodavägen, man har börjat lite med den övriga byggnationen av gångvägar/trottoarer och belysning runt nya Tvärbanan...

Karlsbodavägen vid korsningen med Smältvägen

Här slutar spåren för denna gång strax innan hpl Karlsbodavägen

Kommande hpl Karlsbodavägen

Växel strax norr om hpl Karlsbodavägen

Bron över Bällstaån

Från Sundbybergssidan av bron

Kommande hpl Sundbyberg Centrum

Brofästet över järnvägen på Sundbybergssidan

Brofästena på den andra sidan

X10 3153 påskvilar under bron

Spåren på Svetsarvägen i Solna Businesspark
Håll till godo..
/a32

Gjutningsarbeten pågår fortfarande för kommande hållplats Johannesfred.

Den kommande spårporten under Norrbyvägen, denna vy åt Alvikshållet

En växel strax innan hpl Norra Ulvsunda, denna vy åt Sundbybergshållet

Hpl Norra Ulvsunda

Mot Ulvsundavägen/Karlsbodavägen, man har börjat lite med den övriga byggnationen av gångvägar/trottoarer och belysning runt nya Tvärbanan...

Karlsbodavägen vid korsningen med Smältvägen

Här slutar spåren för denna gång strax innan hpl Karlsbodavägen

Kommande hpl Karlsbodavägen

Växel strax norr om hpl Karlsbodavägen

Bron över Bällstaån

Från Sundbybergssidan av bron

Kommande hpl Sundbyberg Centrum

Brofästet över järnvägen på Sundbybergssidan

Brofästena på den andra sidan

X10 3153 påskvilar under bron

Spåren på Svetsarvägen i Solna Businesspark
Håll till godo..
/a32

Tack! Underbara bilder från en plats i närheten av min bostad mellan 1980 och 1988.
Professionell tyckare