Nya tvärbanan tar fart

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
MWE

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av MWE »

spårlasse skrev:I morgon (den 29 mars) klockan 13.00 ska SL tydligen ha pressvisning av Tranebergstunneln och en formell avtäckning för pressen ska ske enligt ett pressmeddelande från SL - så det lär väl bli en del skriverier och kanske bilder i Stockholmspressen till på onsdag...
Jodå, så blev det och här är en länk till SL:s egen pressida
https://sl.se/sv/Om-SL/Press/

Givetvis var inga representanter för trafikpersonalen inbjudna. Det är den minst prioriterade målgruppen just nu, vi har flera gånger bett projektledningen att åtminstone någon gång komma till oss och berätta, men det har bemötts med fullständigt ointresse från SL:s sida.
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

MWE skrev:
spårlasse skrev:I morgon (den 29 mars) klockan 13.00 ska SL tydligen ha pressvisning av Tranebergstunneln och en formell avtäckning för pressen ska ske enligt ett pressmeddelande från SL - så det lär väl bli en del skriverier och kanske bilder i Stockholmspressen till på onsdag...

Givetvis var inga representanter för trafikpersonalen inbjudna. Det är den minst prioriterade målgruppen just nu, vi har flera gånger bett projektledningen att åtminstone någon gång komma till oss och berätta, men det har bemötts med fullständigt ointresse från SL:s sida.
Vi får väl överraska SL genom att komma 150 personer ur personalen på nåt av dom öppna hus man kommer att hålla under våren / sommaren.... vi kan väl alltid slå undan benen på dom med en massa "jobbiga" frågor :)
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
MWE

Inlägg av MWE »

A32 skrev:
MWE skrev:

Vi får väl överraska SL genom att komma 150 personer ur personalen på nåt av dom öppna hus man kommer att hålla under våren / sommaren.... vi kan väl alltid slå undan benen på dom med en massa "jobbiga" frågor :)
Jobbiga behöver väl frågorna inte vara. Mera från genomslagsfesten http://www2.sl.se/Templates/Article.aspx?id=17420
Alltnog:
SL skrev:Alla sprängningar för tunneln och utrymningsschaktet är nu avklarade och den förvarningstjänst som varit i bruk i över ett år stängs därmed ner.

Vid genomslagsceremonin som hölls den 29 mars i berget cirka 200 meter från Alvik deltog över 130 personer från SL, entreprenören Veidekke och projektören Ramböll. (OBS att Veolia Transport inte var inbjudna, min anm.) Församlingen fick lyssna på tal av Kurt Seliberg (som aldrig nedlåter sig att komma till oss, också min anm.), projektchef för utbyggnaden av Tvärbanan, Nicklas Lindkvist blockchef berg, Veidekke, Erik Alteryd, VD för Veidekke Entreprenad samt SL:s VD Göran Gunnarsson.
Bild
Tvärbanetårta avslutade festligheterna.

Slutligen ett OBS:
SL skrev:Lördag den 14 maj kan allmänheten besöka tunneln. Då kommer det att vara möjligt att ta en tunnelpromenad från Alviks hållplats till Ulvsundasjön.
Jag har givetvis arbetsdag denna lördag - liksom vid tunnelvisningen i höstas - men du A32 kanske har fridag och kan rycka ut med kameran?!
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Jag noterar att åtminstone tårtan har det vagnarna saknar.... fyra dörrar per sida!

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

Fast å andra sidan har den bara en sida. Man kan inte båda äta tårtan och åka med den : (
MWE

Inlägg av MWE »

TonyM skrev:Jag noterar att åtminstone tårtan har det vagnarna saknar.... fyra dörrar per sida!

/T
Nä du Tony, det är ju en A/B-sektion vi ser - två av dörrparen sitter på samma sida som förarhyttsdörren. På den andra sidan finns bara ett dörrpar. Fast den kanske är uppäten...

Ser också att ABC-nytt har en snutt om detta
http://svtplay.se/v/2376432/tunnlar_mottes_i_traneberg

Observera ansiktsuttrycket hos generallöjtnant Gunnarsson och hr. PL Seliberg. Visst ser de jätteglada ut över att denna viktiga etapp nu är avslutad?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

MWE skrev:
TonyM skrev:Jag noterar att åtminstone tårtan har det vagnarna saknar.... fyra dörrar per sida!

/T
Nä du Tony, det är ju en A/B-sektion vi ser - två av dörrparen sitter på samma sida som förarhyttsdörren.
Ja, fel sida...
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

MWE skrev:

/T
Nä du Tony, det är ju en A/B-sektion vi ser - två av dörrparen sitter på samma sida som förarhyttsdörren. På den andra sidan finns bara ett dörrpar. Fast den kanske är uppäten...

...
Men då har man spegelvänt bilden...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
MWE

Inlägg av MWE »

daniel_s skrev:
MWE skrev:

/T
Nä du Tony, det är ju en A/B-sektion vi ser - två av dörrparen sitter på samma sida som förarhyttsdörren.
Ja, fel sida...
Visst, jag utelämnade detta för att du skulle få påpeka det. :?

Men man kan inte begära allt av en sockerbagare, eller hur?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

MWE skrev:Visst, jag utelämnade detta för att du skulle få påpeka det. :?

Nu var det ju inte sockerbagarens insats med tårtan jag kommenterade, utan din insats med att kommentera den :cheesygrin:
MWE

Inlägg av MWE »

daniel_s skrev:
MWE skrev:Visst, jag utelämnade detta för att du skulle få påpeka det. :?

Nu var det ju inte sockerbagarens insats med tårtan jag kommenterade, utan din insats med att kommentera den :cheesygrin:
Om du tänker efter förstår nog även du vad jag menade. Men för all del, vi ser inte hela tårtan och den kan ju tänkas att sockerbagaren har gjort två dörrar även på den andra ändsektionen, om den nu ens är förefintlig.

Det intressanta ur vår synvinkel är väl ändå om SL någon gång tänker bjuda oss, dvs. trafikpersonalen, på motsvarande. Den här gången blev det ju X.
C30

Inlägg av C30 »

Jaha. Kommunfullmäktige i Solna har bestämt at återremittera den sista detaljplanen i projektet. Motiveringen är i alla fall fin, det verkar vara oppositionen som vill minska barriäreffekterna av Frösundaleden när man nu bygger om där.

Protokoll finns här
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

C30 skrev:Jaha. Kommunfullmäktige i Solna har bestämt at återremittera den sista detaljplanen i projektet. Motiveringen är i alla fall fin, det verkar vara oppositionen som vill minska barriäreffekterna av Frösundaleden när man nu bygger om där.

Protokoll finns här

Jaha, är det sannolikt att något kommer att ändras eller försöker man bara på detta sätt att förhala frågan?
MWE

Inlägg av MWE »

daniel_s skrev:
C30 skrev:Jaha. Kommunfullmäktige i Solna har bestämt at återremittera den sista detaljplanen i projektet. Motiveringen är i alla fall fin, det verkar vara oppositionen som vill minska barriäreffekterna av Frösundaleden när man nu bygger om där.

Protokoll finns här

Jaha, är det sannolikt att något kommer att ändras eller försöker man bara på detta sätt att förhala frågan?
Ja, den här frågan berördes ju - i viss mån, innan det hela övergick till allmän pajkastning - i den här tråden. Kanske får man - utan att göra några [över)tolkningar i själva sakfrågan - acceptera att den politiska processen i Solna får ta sin tid.
Delokrat

Inlägg av Delokrat »

http://www.solna.se/PageFiles/11928/Pla ... 010%20.pdf
Ankdammsrondellen ska antagligen göras om till en fyrvägskorsning...
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Delokrat skrev:http://www.solna.se/PageFiles/11928/Pla ... 010%20.pdf
Det förklarar varför det ser ut som det gör i Ankdammscirkulationsplatsens bygge. Jag tror nog att det är bra eftersom hela den rondellen är en stor propp idag pga trafikljusen i anslutning till den.
Delokrat

Inlägg av Delokrat »

Odd skrev:
Det förklarar varför det ser ut som det gör i Ankdammscirkulationsplatsens bygge. Jag tror nog att det är bra eftersom hela den rondellen är en stor propp idag pga trafikljusen i anslutning till den.
Håller fullständigt med dig, men hade inte en tunnel under vägen som vid Norrbyvägen ha varit bättre. Nu måste den vänta på grönt ljus :!:
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Delokrat skrev:
Odd skrev:
Håller fullständigt med dig, men hade inte en tunnel under vägen som vid Norrbyvägen ha varit bättre. Nu måste den vänta på grönt ljus :!:
Planfritt hade varit bäst, men det tar plats och är dyrt. Norrbyvägen/Huvudstaleden borde förresten byggas färdig hela vägen till Pampaslänken. Det skulle nog vara ett av de mest effektiva 1.8km-byggen på länge...
Men det är väl nån ytterst sällsynt, aldrig skådad, kroknäbbad kvastfink (avis fictus) som häckar i närheten så man får väl inte bygga färdigt vägen då...
Användarens profilbild
august
Kontakt:

Inlägg av august »

Ett gäng mobilbilder från igår (söndag 10 april). Ursäkta kvaliteten...

Bild
Spår i Landsvägen, Sundbyberg.

Bild
Bron över Bällstaån

Bild
Bron över Bällstaån (ses från Sundbyberg).

Bild
Lyftkran vid Karlsbodavägen/Bällsta Bro

Bild
Blivande hållplats vid Karlsbodavägen?

Bild
Spår, Ulvsunda industriområde

Bild
Betongsliper, Ulvsunda industriområde

Bild
Diverse, Ulvsunda industriområde

Bild
Spår genom Ulvsunda industriområde, riktning Bromma flygfält/Sundbyberg.

Bild
Spår genom Ulvsunda industriområde, riktning Alvik. Blivande hållplats skymtar.

Bild
Ny modell på kontaktledningsstolpe för Tvärbanan?

Bild
Vändbryggan vid Johannesfred.

Bild
Växelpartiet vid Johannesfred, vy mot Alvik.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Kvalitén duger gott. Tack för bilderna.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Skriv svar