Förlåt min oerhörda dumhet - men: anses vara, eller är?bruse skrev:Tunnelbanan anses vara allmän plats.
SL Access - remsorna kan inte ersättas
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Professionell tyckare
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Det är samma sak i det här fallet: det som ur rättslig synpunkt "anses vara" allmän plats, det är en allmän plats. (Vad folk anser spelar, trots oupphörliga antaganden om motsatsen, ingen roll...)Kantorn skrev:Förlåt min oerhörda dumhet - men: anses vara, eller är?bruse skrev:Tunnelbanan anses vara allmän plats.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Ok. Jag var osäker vem som ansåg. Men då är jag med.daniel_s skrev:Det är samma sak i det här fallet: det som ur juridisk synpunkt "anses vara" allmän plats, det är en allmän plats.Kantorn skrev:Förlåt min oerhörda dumhet - men: anses vara, eller är?bruse skrev:Tunnelbanan anses vara allmän plats.

Professionell tyckare
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Fast samtidigt så är det tillåtet att ta ut en kontrollavgift av alla som vistas innanför spärrarna utan att ha giltlig biljett.bruse skrev:Tunnelbanan anses vara allmän plats. Så länge den är det, kan folk hänga hur länge de vill, med eller utan taxa eller biljetter.Jonas1968 skrev:Fast har man nolltaxa så använder dom området innanför spärrarna som uppehållsrum, kostar det pengar att passera spärrarna så uppehåller dom sig i området utanför spärrarna i stället så avgiften hindrar knappast folk att använda stationerna som uppehållsrum. Om avgiften skall motverka detta så måste spärren sitta direkt i ingångsdörren och så ser det inte ut på några stationer inom SL området vad jag vet.Cyclocop skrev:Nolltaxa medför en hel del okynnesbesökande. Jag tänker inte på de som åker korta sträckor istället för att gå, utan jag tänker på dem som utnyttjar stationerna som uppehållsrum. Detta måste motverkas med vakter och bestämmelser att man inte får vänta inomhus hur länge som helst mm, mm.
En ganska intressant sitaution alltså, man får vara där utan biljett men man kan åka på en fet avgift. Det borde också innebära att man inte kan bli utkastad om man inte kan betala avgiften?
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Vad kul. Så de som är vana att åka inom zon A, vilket är rätt många, kommer överhuvudtaget inte veta att de måste gå till spärrvakten när dom skall åka till zon B eller C. Systemet är som upplagt för att det skall bli fel.lirdo skrev:I maj kommer systemet för respengar på accesskortet levereras, och kommer testas över sommaren. Målet är att det sedan kan införas till hösten. Mer realistiskt är nog att tro att det införs under 2012.
Resenären kommer att få registrera "vanligaste resan" på sitt kort. En resenär som mest åker inom zon A registrerar det, och automatiskt dras pengar för en zon när resenären håller kortet vid läsaren.
En resenär som bor i ex.vis Trångsund (zon B) och som vanligen åker in till stan, kommer registrera zon AB som "vanligaste resan". Automatiskt dras pengar för en resa i två zoner när resenären håller kortet vid läsaren.
Om resenären ska göra en resa som avviker från "vanligaste resan" måste detta manuellt registreras i Access-automaten.
Allt för att man inte tänkte på att det skulle vara bra med knapp på spärren så att trafikanten kan tala om var den skall någonstans.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Nej, man får inte skaffa sig tillträde till området innanför spärrarna utan biljett, det är ett brott mot ordningslagen. Om du hade läst ordentligt hade du dessutom kunnat upptäcka att diskussionen gällde området utanför spärrlinjen men fortfarande i biljetthallen.M_M skrev:Fast samtidigt så är det tillåtet att ta ut en kontrollavgift av alla som vistas innanför spärrarna utan att ha giltlig biljett.bruse skrev:Tunnelbanan anses vara allmän plats. Så länge den är det, kan folk hänga hur länge de vill, med eller utan taxa eller biljetter.Jonas1968 skrev:Fast har man nolltaxa så använder dom området innanför spärrarna som uppehållsrum, kostar det pengar att passera spärrarna så uppehåller dom sig i området utanför spärrarna i stället så avgiften hindrar knappast folk att använda stationerna som uppehållsrum. Om avgiften skall motverka detta så måste spärren sitta direkt i ingångsdörren och så ser det inte ut på några stationer inom SL området vad jag vet.
En ganska intressant sitaution alltså, man får vara där utan biljett men man kan åka på en fet avgift. Det borde också innebära att man inte kan bli utkastad om man inte kan betala avgiften?

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Det är en dålig lösning. Men antagligen den minst dåliga. Detta system med respengar skulle ha levererats i årsskiftet 2007/2008. Nu har det gått 3,5 år sen dess. Och i princip har SL nått ett läge då det bara finns två alternativ - antingen fortsätter man med remsorna även i framtiden, eller så introducerar man respengar nu. Men att förklara för ex.vis turister och andra sällanresenärer att de först ska registrera antalet zoner för "vanligaste resan" på kortet. Sen varje gång de gör en resa som avviker från det, måste de registrera det själva i automaten eller hos spärrvakten. Det blir en minst sagt svår uppgift. Många har inte en susning om vad zoner är.Odd skrev:Vad kul. Så de som är vana att åka inom zon A, vilket är rätt många, kommer överhuvudtaget inte veta att de måste gå till spärrvakten när dom skall åka till zon B eller C. Systemet är som upplagt för att det skall bli fel.lirdo skrev:I maj kommer systemet för respengar på accesskortet levereras, och kommer testas över sommaren. Målet är att det sedan kan införas till hösten. Mer realistiskt är nog att tro att det införs under 2012.
Resenären kommer att få registrera "vanligaste resan" på sitt kort. En resenär som mest åker inom zon A registrerar det, och automatiskt dras pengar för en zon när resenären håller kortet vid läsaren.
En resenär som bor i ex.vis Trångsund (zon B) och som vanligen åker in till stan, kommer registrera zon AB som "vanligaste resan". Automatiskt dras pengar för en resa i två zoner när resenären håller kortet vid läsaren.
Om resenären ska göra en resa som avviker från "vanligaste resan" måste detta manuellt registreras i Access-automaten.
Allt för att man inte tänkte på att det skulle vara bra med knapp på spärren så att trafikanten kan tala om var den skall någonstans.
Men vilken annan lösning skulle man ha valt, är frågan? De har haft fyra-fem år på sig att fundera och uppenbarligen landat i att detta är det bästa alternativet.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Med risk för att upprepa vad andra redan sagt: Här i Östergötland har vi haft reskassa i, ja hur länge? 15 år? 20? Utan att det varit speciellt stora problem. Varför blir allt så svårt i just Stockholm? 

Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Har ni samma system där? D v s att man programmerar in "vanligaste" resan på kortet, och sen får knappa in manuellt om man någon gång gör en resa som avviker från det?bark skrev:Med risk för att upprepa vad andra redan sagt: Här i Östergötland har vi haft reskassa i, ja hur länge? 15 år? 20? Utan att det varit speciellt stora problem. Varför blir allt så svårt i just Stockholm?
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Nej. Om man använder terminalen så får man först vilken typ av resa man vill göra ("Enkelresa Ungdom", "Enkelresa Vuxen" ...) och om resan kan gå genom flera zoner får man i nästa skräm berätta vart man är på väg.lirdo skrev:Har ni samma system där? D v s att man programmerar in "vanligaste" resan på kortet, och sen får knappa in manuellt om man någon gång gör en resa som avviker från det?bark skrev:Med risk för att upprepa vad andra redan sagt: Här i Östergötland har vi haft reskassa i, ja hur länge? 15 år? 20? Utan att det varit speciellt stora problem. Varför blir allt så svårt i just Stockholm?
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Jag tror inte systemet kommer bli någon stor succé i alla fall. Det finns så stora skillnader mellan Östergötland och Stockholm att det är svårt att jämföra.bark skrev:Nej. Om man använder terminalen så får man först vilken typ av resa man vill göra ("Enkelresa Ungdom", "Enkelresa Vuxen" ...) och om resan kan gå genom flera zoner får man i nästa skräm berätta vart man är på väg.lirdo skrev:Har ni samma system där? D v s att man programmerar in "vanligaste" resan på kortet, och sen får knappa in manuellt om man någon gång gör en resa som avviker från det?bark skrev:Med risk för att upprepa vad andra redan sagt: Här i Östergötland har vi haft reskassa i, ja hur länge? 15 år? 20? Utan att det varit speciellt stora problem. Varför blir allt så svårt i just Stockholm?
Det är mer komplext att förstå vilka stationer som ligger i vilka zoner i en storstad som Stockholm.
Tempot är avsevärt högre här.
Det kommer säkert fungera ok, och i teorin låter det inte svårt.
Men nu tänker jag på situationer där en spärrvakt med knagglig engelska ska förklara för en turist med lika knagglig engelska hur systemet fungerar, samtidigt som kön ringlar sig lång bakom med stressiga människor som kanske missar sitt tåg. (Gud förbjude, en stockholmare som missar sitt tåg är inte att leka med, även om det kommer ett nytt om 5 minuter.)
Man kommer jämföra med det systemet som var med remsor och stämplar som upplevdes som enklare, tror jag.
Å andra sidan finns stora fördelar med detta system eftersom en stor andel av de som behövde gå till spärren med sin remsa nu bara behöver dra kortet i spärren.
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Borde man inte även kunna sälja rena månadskort som är begränsade till en eller två zoner istället för som idag alla tre? Då kan ju innerstadsfolket ha ett billigare zon-A kort (eller A+B) och slippa betala extra för möjligheten att kunna resa till Torö i söder och Singö i norr.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Jo, så kommer det nog bli. Och ännu fler möjligheter till "differentierade" periodbiljetter än så kommer komma. Det är en av visionerna alliansen uttryckt.Verspieder skrev:Borde man inte även kunna sälja rena månadskort som är begränsade till en eller två zoner istället för som idag alla tre? Då kan ju innerstadsfolket ha ett billigare zon-A kort (eller A+B) och slippa betala extra för möjligheten att kunna resa till Torö i söder och Singö i norr.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Men vilka ska missa tåget för att en turist inte förstår en spärrvakt (som är olämplig till sitt jobb eftersom han/hon inte är bra på engelska)?lirdo skrev:Jag tror inte systemet kommer bli någon stor succé i alla fall. Det finns så stora skillnader mellan Östergötland och Stockholm att det är svårt att jämföra.bark skrev:Nej. Om man använder terminalen så får man först vilken typ av resa man vill göra ("Enkelresa Ungdom", "Enkelresa Vuxen" ...) och om resan kan gå genom flera zoner får man i nästa skräm berätta vart man är på väg.
Det är mer komplext att förstå vilka stationer som ligger i vilka zoner i en storstad som Stockholm.
Tempot är avsevärt högre här.
Det kommer säkert fungera ok, och i teorin låter det inte svårt.
Men nu tänker jag på situationer där en spärrvakt med knagglig engelska ska förklara för en turist med lika knagglig engelska hur systemet fungerar, samtidigt som kön ringlar sig lång bakom med stressiga människor som kanske missar sitt tåg. (Gud förbjude, en stockholmare som missar sitt tåg är inte att leka med, även om det kommer ett nytt om 5 minuter.)
Man kommer jämföra med det systemet som var med remsor och stämplar som upplevdes som enklare, tror jag.
Å andra sidan finns stora fördelar med detta system eftersom en stor andel av de som behövde gå till spärren med sin remsa nu bara behöver dra kortet i spärren.
Den som i ditt scenario men med dagens system missar tåget skulle med access givetvis använda automatspärrarna (och på nån slags förbestämmar-apparat välja avvikande zonresa mot vad kortet är förprogrammerat med).
För övrigt så undrar jag om turister (i nämnvärd utsträckning) åker utanför zon A, och i så fall varför?
Jämför förresten med Göteborgtrakten, där "alla" verkar känna till att Mölndal är en separat zon och ingen tycker att det är ett problem...
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Varför? För att bo på billigare hotell kanske? Och då skaffar man naturligtvis "AB-kort" - vilket gör att alla resor i innerstaden blir för dyra.M_M skrev:För övrigt så undrar jag om turister (i nämnvärd utsträckning) åker utanför zon A, och i så fall varför?
Professionell tyckare
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Aha, "Londonsituationen".Kantorn skrev:Varför? För att bo på billigare hotell kanske?M_M skrev:För övrigt så undrar jag om turister (i nämnvärd utsträckning) åker utanför zon A, och i så fall varför?
Jag undrar hur mycket den prisutvecklingen påverkas just av att zoner förekommer?
Om zoner inte förekommer så finns det inte riktigt samma incitament för att hålla olika priser på hotellen.
Fast det löser man lämpligtvis dels genom att alla resor på linjer som går i färre zoner än kortet är programmerat för bara dras som resa inom den zon/de zoner linjen kör på, och dels löser man det genom att se till att yttrafiken faktiskt framstår som ett bra alternativ även för de som inte är vana att åka inne i Stockholm.Kantorn skrev:Och då skaffar man naturligtvis "AB-kort" - vilket gör att alla resor i innerstaden blir för dyra.
(Det sistnämnda kräver dels en informationsinsats - typ berätta direkt i en karta hur hög turtäthet och hur lång körtid de olika busslinjerna har eller nåt sånt, och dels genom att bättre på bussarnas framkomlighet. Stockholmare på besök i Göteborg verkar klaga på att spårvagnarna kör sakta i centrum, men i jämförelse så verkar bussar krypa i Stockholm...)
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Drottningholms slott är ett av de mest populära turistattraktionerna. Det ligger i zon B.M_M skrev:För övrigt så undrar jag om turister (i nämnvärd utsträckning) åker utanför zon A, och i så fall varför?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Aha!bruse skrev:Drottningholms slott är ett av de mest populära turistattraktionerna. Det ligger i zon B.M_M skrev:För övrigt så undrar jag om turister (i nämnvärd utsträckning) åker utanför zon A, och i så fall varför?
Vad sägs om att lägga in det i en egen zon, typ Z, som är svindyr att åka till, för att skinna turisterna på pengar?

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Vilka ska missa tåget? Ex.vis någon som har sms-biljett, någon som vill fylla på respengar på kortet men bara har kontanter (automaterna tar bara kort) eller någon som har problem med sitt kort och behöver hjälp med validering i spärren.M_M skrev:Men vilka ska missa tåget för att en turist inte förstår en spärrvakt (som är olämplig till sitt jobb eftersom han/hon inte är bra på engelska)?lirdo skrev:Jag tror inte systemet kommer bli någon stor succé i alla fall. Det finns så stora skillnader mellan Östergötland och Stockholm att det är svårt att jämföra.bark skrev:Nej. Om man använder terminalen så får man först vilken typ av resa man vill göra ("Enkelresa Ungdom", "Enkelresa Vuxen" ...) och om resan kan gå genom flera zoner får man i nästa skräm berätta vart man är på väg.
Det är mer komplext att förstå vilka stationer som ligger i vilka zoner i en storstad som Stockholm.
Tempot är avsevärt högre här.
Det kommer säkert fungera ok, och i teorin låter det inte svårt.
Men nu tänker jag på situationer där en spärrvakt med knagglig engelska ska förklara för en turist med lika knagglig engelska hur systemet fungerar, samtidigt som kön ringlar sig lång bakom med stressiga människor som kanske missar sitt tåg. (Gud förbjude, en stockholmare som missar sitt tåg är inte att leka med, även om det kommer ett nytt om 5 minuter.)
Man kommer jämföra med det systemet som var med remsor och stämplar som upplevdes som enklare, tror jag.
Å andra sidan finns stora fördelar med detta system eftersom en stor andel av de som behövde gå till spärren med sin remsa nu bara behöver dra kortet i spärren.
Den som i ditt scenario men med dagens system missar tåget skulle med access givetvis använda automatspärrarna (och på nån slags förbestämmar-apparat välja avvikande zonresa mot vad kortet är förprogrammerat med).
För övrigt så undrar jag om turister (i nämnvärd utsträckning) åker utanför zon A, och i så fall varför?
Jämför förresten med Göteborgtrakten, där "alla" verkar känna till att Mölndal är en separat zon och ingen tycker att det är ett problem...
Men du har en poäng såklart, betydligt fler kommer klara sig själva. Vad jag vill komma fram till är att det nya systemet inte kommer bli någon succé. En liten komplexitet i systemet, tenderar i praktiken att leda till förvånansvärt stora problem. ("Folk är dummare än man tror...")
Man måste ju hur som helst förklara för turisten hur systemet fungerar, man kan inte bara anta att denne aldrig ska åka utanför zon A.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Den enklaste lösningen är förstås att återinföra enhetstaxa. Men det kommer aldrig alliansen att göra. De rödgröna vill ju göra det om de kommer till makten. Hur det ska vara möjligt frågar jag mig dock, med tanke på de enorma investeringsbehov SL har framför sig. (Då enhetstaxa i princip med nödvändighet leder till starkt minskade biljettintäkter.)