Etapp Strandvägen-Värtan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
heasm

Re: Etapp Strandvägen-Värtan

Inlägg av heasm »

Efter att ha konsulterat förstudien (länkad till högre upp i tråden) sidan 57 ser jag att SL skisserar på följande trafikering:

En linje Centralen-Gåshaga brygga i tiominuterstrafik (linjenr 21).

En linje Centralen-Waldermarsudde i tiominuterstrafik (linjenr 7).

En linje Hornsberg-Ropsten i tiominuterstrafik (linjenr 5).

Linjenummreringen är inte något som SL skriver i förstudien utan min gissning.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

heasm skrev:Efter att ha konsulterat förstudien (länkad till högre upp i tråden) sidan 57 ser jag att SL skisserar på följande trafikering:

En linje Centralen-Gåshaga brygga i tiominuterstrafik (linjenr 21).

En linje Centralen-Waldermarsudde i tiominuterstrafik (linjenr 7).

En linje Hornsberg-Ropsten i tiominuterstrafik (linjenr 5).

Linjenummreringen är inte något som SL skriver i förstudien utan min gissning.
Vi vet alltså inte om du hade rätt vad gäller linje 5. Jag hade jättefel vad gäller 7, och ber om ursäkt för mitt något burdusa inlägg.
Professionell tyckare
heasm

Inlägg av heasm »

Inget att be om ursäkt för. Nu fick jag ju tillfälle att bläddra lite till i förstudien. Bara roligt. :D
Reddan

Inlägg av Reddan »

Varför inte öppna upp spåren på Valhallavägen och börja förbereda för det oundvikliga, en spårvägslinje 4? Ett par träd till lär stryka med vid rondellen för att kunna svänga in men det är priset för framgång. Slutstationen kan då förflyttas från Radiohuset till SIDA-huset. (Relevansen för tråden är alltså att spåren svänger in från Oxenstiernsgatan).
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Reddan skrev:Varför inte öppna upp spåren på Valhallavägen och börja förbereda för det oundvikliga, en spårvägslinje 4? Ett par träd till lär stryka med vid rondellen för att kunna svänga in men det är priset för framgång. Slutstationen kan då förflyttas från Radiohuset till SIDA-huset. (Relevansen för tråden är alltså att spåren svänger in från Oxenstiernsgatan).
Kanske kan man göra så här istället. Jag tror att Radiohuset är en viktig slutpunkt för en linje, både för att det är många som jobbar där och för PR. Dessutom blir det ju förmodligen en viktig bytespunkt även för byten mellan fyran och 21.
Bilagor
karlaplan-radiohuset.jpg
karlaplan-radiohuset.jpg (311.23 KiB) Visad 1350 gånger
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

Kan man, men jag tror inte att det är en viktig slutpunkt, bara en stor målpunkt. Så alla dessa vändmöjligheter verkar lite overkill.

Jag tror att spåren dras bättre i Valhallavägens hela längd, och att tre linjer täcker alla relationer i T-korsningen hakberget. Innan fyran byggts ut till stor del är det inte så stor poäng att köra den som en egen liten stump, och även senare tror jag det blir bra med genomgående trafik Östra - Strandvägen. Någonstans måste det vändas när linjerna blir långa, men under överskådlig tid ser jag inget behov av att göra det längs spåren.

Dessutom, vändslingor? Och enkelspår där öst och västgående vagnar ligger i konflikt. Verkligen?
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

micke b skrev:Dessutom, vändslingor? Och enkelspår där öst och västgående vagnar ligger i konflikt. Verkligen?
Är det verkligen det? Jag tycker det ser ut som om vändslingan på fyran är "avigvänd" för att spåren ska gå i samma riktning.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

micke b skrev: ..
Dessutom, vändslingor? Och enkelspår där öst och västgående vagnar ligger i konflikt. Verkligen?
Vändslingor är det effektivaste billigaste och snabbaste sättet att vända vagnar. Vid ändstationer behöver man inte ens några växlar.

Och om du kollar på spårplanen som jag ritade så finns det ingen konflikt i spårdragningen såvida man inte byter körände och kör motriktnings. De "enkelspår" som finns är egentligen delar av vändslingor.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Odd skrev:
Vändslingor är det effektivaste billigaste och snabbaste sättet att vända vagnar. Vid ändstationer behöver man inte ens några växlar.

Och om du kollar på spårplanen som jag ritade så finns det ingen konflikt i spårdragningen såvida man inte byter körände och kör motriktnings. De "enkelspår" som finns är egentligen delar av vändslingor.
Fast det är ju ett enkelspår vid "klockan fyra" i karlaplansrondellen där vagnar åt båda hållen kör på samma spår, visserligen i samma riktning men likafullt i konflikt med varandra. Verkar som en lite väl störningskänslig lösning, har du inte liksom lagt alla ägg i samma korg?
Karlaplan 1948

Inlägg av Karlaplan 1948 »

Den som ursprungligen tänkta transportsträckan från Djurgårdsbron till Värtahamnen bör få vettigare transportuppgifter. Din planer är utmärkta.

Jag har ett alternativt förslag.

Bättre att dra spåren från Djurgårdsbron direkt längs Narvavägen till Karlaplan som ger en transportuppgift från Djurgården till utmärkt förbindelse med tunnelbanan vid Karlaplan.

Från Karlaplan finns fler intressanta alternativ.

Ett är vidare till Östra Station, Odenplan och Karolinska via Karlavägen eller Valhallavägen.

Ett annat är via Värtavägen till Tegeluddsvägen och sedan Lidingövägen eller via Frihamnen till Ropsten.

Ett tredje är via Karlavägen till Radiohuset och sedan Oxenstiernsgatan och nu liggande förslag.

Dessa förslag ger sträckan Djurgårdsbron Ropen en transportuppgift som de till stor del saknar med en dragning enligt nu liggande förslag Djurgårdsbron Oxenstiernsgatan Radiohuset Frihamnen Ropsten.

Annars bättre att spårvägsanknytningen snabbt blir av än långa diskussioner om olika alternativ. Realiseras väl spårvägsplanerna blir spårvägen en magnet som dra nya resande i likhet med tvärbanan drar till sig trafik.

Väntar nu att få sedvanlig bister kritik för eget tänkande.
Argumentera sakligt för mer spårvägslinjer i Stockholms innerstad. Acceptera inte de osakliga motargument mot spårvagnar som smygts in i bilagan till utredningen om förlängningen till Centralen.
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

Odd skrev:

Som sagt, klockan fyra vid karlaplan.

För att nyansera kritiken lite, jag har inget emot Karlaplan eller vändslingor, men tyckte att det här blev en massa växlar och slingor, utan någon egentlig fördel utöver att fler ställen att köra gammelvagnar till.

Min tanke är nog snarare att Karlavägen får spår i hela sin längd från Sturegatan när det är ettans tur. Och dit är det ganska många steg...
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Tidigare studier av Karlaplan visade att det inte får plats med växlar så att trafiken från Narvavägen kan köra in i slingan och sedan ut på Karlavägen österut. Vill man göra en sådan körning vill jag minnas att man antingen köra runt Karlaplan eller lägga växeln i Narvavägen för direkt högersväng in på Karlavägen.

Vill minnas att det visades skisser på detta på härvarande forum för lääänge sedan, sisådär tio år. Kanske det till och med var innan vi körde på denna plattform.

mvh /Jörgen G
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Försökte leta reda på den tråd som behandlade växlarna i Karlaplans sydöstra del men det verkar inte som om forumet är sökbart så långt tillbaka i tiden.

Men jag fann denna tråd från 2003 som på ett närmast synskt sätt behandlar ett idag tämligen aktuellt ämne:http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... lan#p10136

mvh /Jörgen G
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Jag ställer mig i den grupp som är kritisk till Odds förslag.

Att köra i en riktning per väg tycker jag är en nödlösning som bara bör tas till om ingen annan lösning går att finna, fast det beror förstås på om man tänker hållplats på enkelspårsträckorna eller inte.

Det verkar saknas ett par växlar och dessutom framgår det inte helt tydligt var de olika linjerna ska vända. Man verkar kunna vända både vid Karlaplan och vid Radiohuset, fast hur man än gör så går det inte att köra vidare mot Ropsten om man inte kommer just från Sergels Torg/Djurgårdsbron och inte "rört" vändslingorna.

I framtiden med hela linje fyra spårvägifierad är det säkert en jättebra idé att låta den kunna vända vid Radiohuset (eller valfri plats där den "snuddar" vid Oxstiernas gata) helt ostört utan att det finns någon påverkan mellan fyran och spårväg city, men om man tänker sig att bara en mindre del av linje 4 har spårvägifirerats så är det nog en bättre idé att koppla denna del med någon del av Spårväg city.

För enkelhetens skulle tänker jag att man spårvägifierat fram till Odenplan (med tanke på idén att dra spårväg till Karolinska och Solna och därmed nå tvärbanan). Då skulle man kunna köra Odenplan-Sergels Torg, Odenplan-Djurgården och/eller Odenplan-Ropsten.

Gällande "Karlaplan"'s förslag att dra spårväg i narvavägen så är det kanske en okej idé för att "få ner" spårväg 4 mot korsningen vid Djurgårdsbron, men då missar man Radiohuset/TV-huset, kanske inte så jättebra? Då lär man dessutom ändå behöva dra spår längs Oxstiernas gata, är det inte lika bra att använda Karlavägen eller Valhallavägen då?

Jag gåller med micke b's idé att göra en trevägskorsning vid Hakberget. Förbered för en framtida möjlighet att vända linje 4 tidigare men låt den i ett första skede köra ända till Sergels Torg, Norrmalms Torg, Skansen eller Waldemars Udde...
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den tisdag 03 maj 2011 22:49, redigerad totalt 1 gånger.
twr

Inlägg av twr »

Johan Eriksson skrev:Odd:

Angående din vagnhall vid vattnet vid Ropsten:

Det har inte slagit dig in att Husarviken ska exploateras med bostäder och att din hall då kommer att bli en mega barriär mellan ett förtätat Ropsten och det nya området?

(Det är ganska återkommande på detta forum att det bara tänks i linjer och vad som är bäst för spårvägar men mindre koppling till aktuella exploateringar vilket underminerar seriösteten i flera spårförslag, -tyvärr.)
Agadepån ska väl byggas ut för att även täcka behovet för Spårväg City. Däremot kommer det att krävas fler depåer när ett innerstadsnät växer fram, och det borde stadsplaneringen ta hänsyn till redan nu. Då är nog inte Ropsten bästa läget, men kanske Frihamnen. Söderhallen är en annan möjlighet. Säkert finns det många andra bra alternativ.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Johan Eriksson

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den tisdag 03 maj 2011 22:50, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Det har inte slagit dig in att Husarviken ska exploateras med bostäder och att din hall då kommer att bli en mega barriär mellan ett förtätat Ropsten och det nya området?

(Det är ganska återkommande på detta forum att det bara tänks i linjer och vad som är bäst för spårvägar men mindre koppling till aktuella exploateringar vilket underminerar seriösteten i flera spårförslag, -tyvärr.)
Någonstans måste man lägga en vagnhall. Lämpligtvis nära linjerna den skall betjäna för att slippa långa transportsträckor. Att anlägga vagnhall på Gärdet är uteslutet, likaså i oljehamnen och Lindarängen. Värtan skall bebyggas och Norrhallen upphörde för länge sedan. Söderhallen och Hornsberg skall avvecklas. Norra Stationsområdet, vars undre plan skulle varit perfekt för ett jättelikt spårvägs- och buss- och trådbussgarage för hela innerstaden och närförort verkar helt kört. Nationalstadsparken lär du inte få bygga i. Om man får välja mellan alternativet att förlägga en vagnhall i Ropsten och att förlägga den i AGA, vars område även det skall bebyggas bostäder på, så skulle jag hellre välja Ropsten, särskilt med tanke på enkelspåren mellan Baggeby och Ropsten.

En vagnhall i Ropsten skulle kunna ha fler funktioner, tex kontor och garage på taket...

Har du något bättre förslag? Jag har ett dyrt.. Spräng in en ny vagnhall i berget under Torsvik, så behöver man endast dubbelspår på bron.
twr

Inlägg av twr »

Odd skrev:

Någonstans måste man lägga en vagnhall. Lämpligtvis nära linjerna den skall betjäna för att slippa långa transportsträckor. Att anlägga vagnhall på Gärdet är uteslutet, likaså i oljehamnen och Lindarängen. Värtan skall bebyggas och Norrhallen upphörde för länge sedan. Söderhallen och Hornsberg skall avvecklas. Norra Stationsområdet, vars undre plan skulle varit perfekt för ett jättelikt spårvägs- och buss- och trådbussgarage för hela innerstaden och närförort verkar helt kört. Nationalstadsparken lär du inte få bygga i. Om man får välja mellan alternativet att förlägga en vagnhall i Ropsten och att förlägga den i AGA, vars område även det skall bebyggas bostäder på, så skulle jag hellre välja Ropsten, särskilt med tanke på enkelspåren mellan Baggeby och Ropsten.

En vagnhall i Ropsten skulle kunna ha fler funktioner, tex kontor och garage på taket...

Har du något bättre förslag? Jag har ett dyrt.. Spräng in en ny vagnhall i berget under Torsvik, så behöver man endast dubbelspår på bron.
http://www.lidingo.se/toppmeny/stadpoli ... 00054.html
http://www.lidingo.se/download/18.6cb7e ... %C3%B6.pdf

Att lägga depån på Lidingö har sina nackdelar med tanke på störningskänsligheten med enkelspår över Gamla Lidingöbron och mellan Torsvik och Baggeby. Men nu är det väl relativt klart att Aga-depån ska byggas ut/ersättas med en depå som även täcker fordonsbehovet på Spårväg City. Om man då på sikt behöver fler depåer bör de väl helst ligga i en annan del av staden, snarare än längs samma linje som Agadepån? Håller med om att Norra station hade varit ett mycket bra läge.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Johan Eriksson

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den tisdag 03 maj 2011 22:50, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar