Nu verkar det som de flesta hindren att flytta Värtahamnen till Nynäshamn är undanröjda! (http://www.stockholmshamnar.se/sv/Vara- ... rvikudden/). Även Miljööverdomstolen har ju tidigare sagt ja och nu återstår väl bara förhandlingarna i HD där det skulle förvåna mig om det inte även där blir klartecken (det är inte de tyngsta instanserna som har överklagat till HD).MWE skrev:Ja, man kanske ska invänta domen från Miljööverdomstolen om Värtapiren, efter huvudförhandlingen i målet 16-17/2, särskilt med tanke på att vederbörande underinstans avslog Stockholms hamnars ansökan. Med lite tur ger ett avslag även här SL-politikerna möjlighet att backa från sina luftiga idéer om en trafikstart redan 2014, och ytterligare penningslöseri genom dyrbara provisorier.
Samrådsmöte om Spårväg City
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Samrådsmöte om Spårväg City
Nu finns även diverse, mer djupgående dokument tillgängliga: http://sl.se/sv/Om-SL/SL-planerar-och-b ... -dokument/
mvh /Jörgen G
mvh /Jörgen G
Mycket intressant läsning!
Noterar bl a att en f d skribent här lämnat följande synpunkt i samrådet för förstudien (Bilaga 1, pkt 68):
Inlämnad samrådssynpunkter från Handelskammaren (pkt 2) är ju helt rabiata! Men vad kan man förvänta sig...
Intressant är också att läsa om lösningen längs med Fleminggatan (min gata
) och flytt av buss 1 från Fleminggatan till Hantverkargatan. Jag har själv inte tänkt på att spårvägen skapar sin egen framkomlighet genom att blockera biltrafiken bakom sig (genialt
). Undrar om den här lösningen blir omtyckt vid tätare trafik än 10 minuterstrafik eller om man kanske ändå borde överväga att offra lite gatuparkering för att kunna separera trafiken.
Noterar bl a att en f d skribent här lämnat följande synpunkt i samrådet för förstudien (Bilaga 1, pkt 68):
på detta svarar SL:Björn Ehnberg
Anser att projektet bör genomföras men att det för närvarande är ett hastverk och att framkomligheten för spårvägen inte har beaktats särskilt. Risken finns att spårvagnarna blir stående i bilköerna.
Projektet bör få en förlängd genomförandetid än att var klar till 2014. Vilket innebär att man kan invänta färdigställandet av nya Västra Järnvägsgatan som en lämpligare förbindelse mellan Klarabergsgatan och Kungsgatan/Fleminggatan.
När nu utbyggnaden västerut verkar skjutas bortom 2017 bl a på grund av de läckande betongdäcken borde sträckningen längs med Västra Järnvägsgatan åter bli aktuell.SLs kommentar
Planeringen och genomförandet för etapp 1 har genomförts mycket snabbt men för återstående sträcka finns något mer tid. Den politiska viljan inom SL är att utbyggnaden ska var klar 2014. Under det pågående arbetet med förstudien har många principiella lösningar för gatuutformningen och signalprioritering för spårvagnarnastuderats. Det ligger i både SLs och Stadens intresse att spårvägen ska
kunna få hög framkomlighet. Det fortsatta arbetet kommer att innehålla mer förslag till åtgärder för att uppfylla detta. SLs önskan är att dra spårvägen via Västra Järnvägsgatan men har på grund av att den utbyggnaden ligger långt fram i tiden även undersökt flera andra lösningar för att nå Fleminggatan.
Inlämnad samrådssynpunkter från Handelskammaren (pkt 2) är ju helt rabiata! Men vad kan man förvänta sig...
Intressant är också att läsa om lösningen längs med Fleminggatan (min gata

Är inte det deras religion att vara rabiata gentemot Cityspårvägen?heasm skrev:Inlämnad samrådssynpunkter från Handelskammaren (pkt 2) är ju helt rabiata! Men vad kan man förvänta sig...

Professionell tyckare
Det är intressant att man vill möjliggöra (spårmässigt) för direkttrafik Ropsten-Waldemarsudde men man har inte tänkt sig någon linje som kör den vägen!
I första hand ärt nog triangeln till för ut- och ingående vagnar men detta öppnar också för en ny museilinje från en infartsparkering i Värtan f.v.b till Djurgården.Traesk skrev:Det är intressant att man vill möjliggöra (spårmässigt) för direkttrafik Ropsten-Waldemarsudde men man har inte tänkt sig någon linje som kör den vägen!
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
- Stefan Widén
Traesk skrev:Det är intressant att man vill möjliggöra (spårmässigt) för direkttrafik Ropsten-Waldemarsudde men man har inte tänkt sig någon linje som kör den vägen!
En av Djurgårdens utmaningar är att för de som envisas med att komma med bil, så finns det få parkeringsplatser. Genom spårförbindelsen Ropsten-Waldermarsudde möjliggör man att anlägga parkeringplatser i anslutning till Norra Länkens trafikplats. Denna parkeringsplats kan givetvis användas av de som jobbar i området och som bekant har Djurgården "omvänd rusning" dvs störst tryck när man inte jobbar.
Vidare kan man anlägga en turistbussparkering i Frihmanen. Den kan säkerligen kombineras med kryssningshamnens verksamhet. Bussresenärer blir alltså avsläppta vid en hållplats i anslutning till parkeringsplatsen och tar vagnen ut. Detta gör att Djurgården slipper i stort sett all fordonstrafik utom nyttotrafiken exkl turistbussar.
Helsingfors har utmärkta spårvagnsförbildelser främst Silja, Men även Viking som har egen slinga direkt i anslutning till terminalen och där vagnarna går ner i anslutning till avgång och ankomst. Självklart måst vi ha det även här För att inte tala om kyssningsbåtarna som anlöper och där besök på Vasa och NK är en del i besöket

/Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
- Thomas Lange
Den direkta spårförbindelsen är bland annat till för att man ska på tidiga morgnar ska kunna köra utryckande vagnar från framtida AGA-depån till Waldemarsudde för att därifrån köra mot City. På kvällarna ska de sista vagnarna till Waldemarsudde kunna köras till depån vid Aga utan att först behöva köras till City för att vända.Traesk skrev:Det är intressant att man vill möjliggöra (spårmässigt) för direkttrafik Ropsten-Waldemarsudde men man har inte tänkt sig någon linje som kör den vägen!
Möjligheten finns givetvis också att köra en linje Gåshaga-Waldemarsudde (eller Skansen). På sträckan kan säkert tre olika linjealternativ övervägas.
Sergels torg Waldemarsudde
Sergels torg-Ropsten-Gåshaga
Gåshaga-Ropsten-Skansen
eller varianter på detta med olika insatstrafik mellan Stockholms city och Ropsten resp. Aga.
Ju förr dess bättre.
Det är näst intill otroligt att SL vill bygga spår för eventuella framtida linjer!
Men det är klart, om det finns en poäng med det av depåskäl, så är det kanske inte lika fantastiskt..
Det känns som att man har ganska så höga ambitioner med Spårväg city när man dessutom ser att man har så snabb planerad utbyggnadstakt. Det är väldigt roligt att se! 

Norvikshamnen och Värtapiren är två olika miljömål.heasm skrev:Nu verkar det som de flesta hindren att flytta Värtahamnen till Nynäshamn är undanröjda! (http://www.stockholmshamnar.se/sv/Vara- ... rvikudden/). Även Miljööverdomstolen har ju tidigare sagt ja och nu återstår väl bara förhandlingarna i HD där det skulle förvåna mig om det inte även där blir klartecken (det är inte de tyngsta instanserna som har överklagat till HD).MWE skrev:Ja, man kanske ska invänta domen från Miljööverdomstolen om Värtapiren, efter huvudförhandlingen i målet 16-17/2, särskilt med tanke på att vederbörande underinstans avslog Stockholms hamnars ansökan. Med lite tur ger ett avslag även här SL-politikerna möjlighet att backa från sina luftiga idéer om en trafikstart redan 2014, och ytterligare penningslöseri genom dyrbara provisorier.
Jag gick och lyssnade på samrådsmötet i onsdags. Nu har jag inte erfarenhet av av så många samrådsmöten men jag hade väntat mig mer klagomål (av berörda bostadsrättsföreningar) än det var. Det kan ha spelat in att jag var där på FM, det kanske var annorlunda på kvällen. Intrycket var annars att opinionen var försiktigt positiv.
Det som presenterades var i stort sett det som finns på hemsidan. Den enda jag noterade var att SL skissar på att INTE ha blandtrafik på Oxenstiernsvägen utan undersöker möjligheten att dra spårvägen närmare SVT/SR skilt från biltrafiken.
SL-tjänstemannen jag pratade med refererade även till stomnätsutredningen som han trodde skulle bli offentlig fram till sommaren. Så som han pratade så var en spårvägifiering av 4:an till Odenplan en sak som händer i närtid, men det kan vara önsketänkade från min sida.
Det som presenterades var i stort sett det som finns på hemsidan. Den enda jag noterade var att SL skissar på att INTE ha blandtrafik på Oxenstiernsvägen utan undersöker möjligheten att dra spårvägen närmare SVT/SR skilt från biltrafiken.
SL-tjänstemannen jag pratade med refererade även till stomnätsutredningen som han trodde skulle bli offentlig fram till sommaren. Så som han pratade så var en spårvägifiering av 4:an till Odenplan en sak som händer i närtid, men det kan vara önsketänkade från min sida.