Samrådsmöte om Spårväg City
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Samrådsmöte om Spårväg City
SL har uppdaterat sin information om Spårväg City på http://sl.se/sv/Om-SL/SL-planerar-och-b ... rvag-City/. Tydligen arbetas det för fullt med järnvägsplanen och samrådsmöte skall hållas den 9:e mars. Det står även att ny information om utbyggnaden kommer att publiceras inom kort... Nu blev man nyfiken!
Re: Samrådsmöte om Spårväg City
Är det bara jag som tycker att SL's hemsida har blivit fattigare på information jämfört med tidigare?
Re: Samrådsmöte om Spårväg City
Ja, man kanske ska invänta domen från Miljööverdomstolen om Värtapiren, efter huvudförhandlingen i målet 16-17/2, särskilt med tanke på att vederbörande underinstans avslog Stockholms hamnars ansökan. Med lite tur ger ett avslag även här SL-politikerna möjlighet att backa från sina luftiga idéer om en trafikstart redan 2014, och ytterligare penningslöseri genom dyrbara provisorier.
Ungefär på samma sätt som Sergels Torg stoppade de illa underbyggda planerna på en Kungsholmsspårväg. I allt stupar troligen en forcering till 2014 på att Stockholms stad och SL inte kan enas om vem som ska betala. Nordin och Wennerholm kan verka vara de såtaste bröder, men när det kommer till att betala så blir det en annan sak. Dessutom prioriterar Stockholms stad flyttningen av Cementahamnen från Lövholmen till Värtan högre, och åtminstone berörda fackförvaltningar har ifrågasatt om Calle Silfverhjelms idéer om ett provisiorium längs Norra Hamnvägen går att förena med en sådan flytt!
Ungefär på samma sätt som Sergels Torg stoppade de illa underbyggda planerna på en Kungsholmsspårväg. I allt stupar troligen en forcering till 2014 på att Stockholms stad och SL inte kan enas om vem som ska betala. Nordin och Wennerholm kan verka vara de såtaste bröder, men när det kommer till att betala så blir det en annan sak. Dessutom prioriterar Stockholms stad flyttningen av Cementahamnen från Lövholmen till Värtan högre, och åtminstone berörda fackförvaltningar har ifrågasatt om Calle Silfverhjelms idéer om ett provisiorium längs Norra Hamnvägen går att förena med en sådan flytt!
Re: Samrådsmöte om Spårväg City
Även om man inte vill bygga provisorium genom Värtan så borde man kunna bygga linjen fram till Frihamnen redan nu.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Samrådsmöte om Spårväg City
Är det verkligen meningsfullt? Det finns ju än så länge inget trafikantunderlag att någon betydelse på den sträckan.LÅ1 skrev:Även om man inte vill bygga provisorium genom Värtan så borde man kunna bygga linjen fram till Frihamnen redan nu.
Re: Samrådsmöte om Spårväg City
Gör det inte? Det är väl en hel del busstrafik till både området runt TVhuset och Frihamnen. Men Jag vet förstås inte var alla som färdas till/från dessa områden har sin andra ändpunkt på resan.Erland skrev:Är det verkligen meningsfullt? Det finns ju än så länge inget trafikantunderlag att någon betydelse på den sträckan.LÅ1 skrev:Även om man inte vill bygga provisorium genom Värtan så borde man kunna bygga linjen fram till Frihamnen redan nu.
Buss 76 har ju så många resenärer till destinationer norr om Nyproplan så att man gav den ett annat hållplatsläge vid Slussen än vad linje 2 hade, just för att slippa de passagerare som lika gärna kunde ta 2:an. (Eller om det var redan på 46:ans tid?)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Samrådsmöte om Spårväg City
Finns en risk att det blir en diskussion om att "NK-expressen" förlängs för att underlätta för de som vill ut och rasta hunden på Gärdet. Antalet arbetsplatser i Frihamnen är knappast så stort att det motiverar en spårvagnlinje.
Re: Samrådsmöte om Spårväg City
Då har du inte åkt med 76:an...Erland skrev:Är det verkligen meningsfullt? Det finns ju än så länge inget trafikantunderlag att någon betydelse på den sträckan.LÅ1 skrev:Även om man inte vill bygga provisorium genom Värtan så borde man kunna bygga linjen fram till Frihamnen redan nu.
F ö så tycker jag att tvärbanan skall grena av till Bromma flygplats bums...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Samrådsmöte om Spårväg City
Det finns nu på SL:s informationssida om Spårväg city en ny karta på Spårväg city!
http://sl.se/PageFiles/328/Forslag_pa_s ... g_City.pdf
http://sl.se/PageFiles/328/Forslag_pa_s ... g_City.pdf
Re: Samrådsmöte om Spårväg City
Är det tekniskt omöjligt att dra den linjen över Tranebergsbron och där ansluta till Tvärbanan? Eller är det inte önskvärt av någon annan anledning? Kanske kan man tjuvkoppla spårvägen på T-banans befintliga spår ^^.
Re: Samrådsmöte om Spårväg City
Att få in spårvagnstrafiken på T-banans spår är nog att be om problem. Finns det t.ex. kapacitet över under rusningstimmarna?Reddan skrev:Är det tekniskt omöjligt att dra den linjen över Tranebergsbron och där ansluta till Tvärbanan? Eller är det inte önskvärt av någon annan anledning? Kanske kan man tjuvkoppla spårvägen på T-banans befintliga spår ^^.
Bygger man spår i bilfilerna så tror jag att en och annan skulle klaga!

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Samrådsmöte om Spårväg City
Det finns nog bättre platser att koppla ihop ett eventuellt utbyggt spårvägsnät i Innerstaden med Tvärbanan än att gå över Tranebergsbron. Det verkar krångligt på båda sidor om bron. Om man bygger spårväg till nya Karolinska kunde den t ex fortsätta Solnavägen ut och koppla ihop vid Solna centrum. Men nu hamnar vi långt utanför det som samrådsmötet ska handla om.
Re: Samrådsmöte om Spårväg City
Nja, för t-baneresnärerna till västerort skulle en tunnelsträckning Fridhemsplan-Marieberg-Alvik-Stora Mossen/Abrahamsberg både innebära en snabbare resa och därmed en bättre service och ge en möjlighet att dra Nockebybanan (med förbindelse till Tvärbanan) direkt spår till innerstaden men förortsborna väster om Islandstorget betalar nog i genomsnitt inte lika mycket i skatt som tillexempel Danderydsborna gör, med egen järnväg och t-bana å så, så dom är inte lika viktiga att satsa på, även om tebaneresan till västerort skulle bli kanske fyra minuter kortare...Reddan skrev:Är det tekniskt omöjligt att dra den linjen över Tranebergsbron och där ansluta till Tvärbanan? Eller är det inte önskvärt av någon annan anledning? Kanske kan man tjuvkoppla spårvägen på T-banans befintliga spår ^^.
Tekniskt sett skulle det dock inte vara några problem. Anslutningen på Kungsholmssidan görs ju enkelt med den nya spårvägen till Hornsberg vid Lindhagensplan och på Alvikssidan blir ju anslutningen naturligt direkt in på Nockebybanan. Med en liten kompletteringssprängning skulle depåtunneln i Alvik kunna tjäna som direktförbidelse utan vändning till tvärbanan såväl norrut som söderut.
Fast ännu billigare än att förlägga t-banan i tunnel mellan Fridhemsplan och Abrahamsberg skulle ju vara att komplettera nuvarande tranebergsbron med fyra spår istället för två, två för t-banan och två för spårvägen. Bilisterna skulle få maka på sig men inte så mycket. De skulle behålla antal filer iallafall...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Samrådsmöte om Spårväg City
De hållplatser jag kan se på kartan mellan Djurgårdsbron och Ropsten är:
Djurgårdsbron
Radiohuset
Hakberget
Lindarängsvägen (eller Gärdet, vad kallar man denna hållplats?)
Frihamnen
Ropsten
Mellan Frihamnen och Ropsten är det tomt, vilket kanske är naturligt när det ännu inte bor eller arbetar så mycket folk där. Men Siljaterminalen skulle väl kunna ha en hållplats?
Enligt kartan är det två områden som är provisoriska vilket jag inte tycker är så farligt. Området runt Banankompaniet och OMX lär ju få ha sin provisoriska dragning under lång tid (2030?) till stadsbyggnationen når dit. Vad är extrakostnaden för dessa dragningar? Mycket av byggnadsmaterialet borde ju kunna återanvändas när man drar spårvägen permanent.
Djurgårdsbron
Radiohuset
Hakberget
Lindarängsvägen (eller Gärdet, vad kallar man denna hållplats?)
Frihamnen
Ropsten
Mellan Frihamnen och Ropsten är det tomt, vilket kanske är naturligt när det ännu inte bor eller arbetar så mycket folk där. Men Siljaterminalen skulle väl kunna ha en hållplats?
Enligt kartan är det två områden som är provisoriska vilket jag inte tycker är så farligt. Området runt Banankompaniet och OMX lär ju få ha sin provisoriska dragning under lång tid (2030?) till stadsbyggnationen når dit. Vad är extrakostnaden för dessa dragningar? Mycket av byggnadsmaterialet borde ju kunna återanvändas när man drar spårvägen permanent.
Re: Samrådsmöte om Spårväg City
En möjlighet för att ändå komma igång vore ju att dra upp spåren till TV-huset - eftersom det är en stor arbetsplats inkl. radiohuset, lite ambassader samt boende.
I väntan på hur att dra vidare över Gärdet och mot Ropsten, kan man ju vika av på Valhallavägen och börja bygga 4:an mot först Tekniska och så småningom Odenplan (kanske Solna före vidare västerut..(?))
Då håller man takten och en majoritet vill ju faktiskt konvertera linje 4 så småningom.
Man får problem gällande depå, men ett enkelspår upp mot Frihamnen/Loudden och en temporär depå, kan ju lösa saken för de vagnar som ytterligare behövs
I väntan på hur att dra vidare över Gärdet och mot Ropsten, kan man ju vika av på Valhallavägen och börja bygga 4:an mot först Tekniska och så småningom Odenplan (kanske Solna före vidare västerut..(?))
Då håller man takten och en majoritet vill ju faktiskt konvertera linje 4 så småningom.
Man får problem gällande depå, men ett enkelspår upp mot Frihamnen/Loudden och en temporär depå, kan ju lösa saken för de vagnar som ytterligare behövs
-
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
- Ort: Göteborg
Re: Samrådsmöte om Spårväg City
Flytten var nog snarare till för att få upp resandestatistiken för "stomtrafiken", är det högre belastning på en busslinje än på en annan känns det som en naturlig lösning att omfördela turtätheten...LÅ1 skrev:Gör det inte? Det är väl en hel del busstrafik till både området runt TVhuset och Frihamnen. Men Jag vet förstås inte var alla som färdas till/från dessa områden har sin andra ändpunkt på resan.Erland skrev:Är det verkligen meningsfullt? Det finns ju än så länge inget trafikantunderlag att någon betydelse på den sträckan.LÅ1 skrev:Även om man inte vill bygga provisorium genom Värtan så borde man kunna bygga linjen fram till Frihamnen redan nu.
Buss 76 har ju så många resenärer till destinationer norr om Nyproplan så att man gav den ett annat hållplatsläge vid Slussen än vad linje 2 hade, just för att slippa de passagerare som lika gärna kunde ta 2:an. (Eller om det var redan på 46:ans tid?)
Re: Samrådsmöte om Spårväg City
Skulle dessa provisorier bli särskilt dyrbara?MWE skrev:Ja, man kanske ska invänta domen från Miljööverdomstolen om Värtapiren, efter huvudförhandlingen i målet 16-17/2, särskilt med tanke på att vederbörande underinstans avslog Stockholms hamnars ansökan. Med lite tur ger ett avslag även här SL-politikerna möjlighet att backa från sina luftiga idéer om en trafikstart redan 2014, och ytterligare penningslöseri genom dyrbara provisorier.
Om jag förstått rätt så skulle det väl röra sig om att hällta ut makadam och lägga vignorspår på slipers - antagligen som färdiga spårspann - allt återanvändbart så det är "bara" arbetet som kostar extra i provisorieform - och dessutom finns det industrispår på vissa ställen som antagligen kan användas.
Det som är ritat som provisoriskt på kartan som Traesk länkat till är ändå till stor del ett spårreservat där det redan ligger spår, sånär som på kurvan som förbinder två spårreservat med varandra.
Norra Hamnvägen verkar vara bred nog att delvis kunna rymma en hel motorväg... Var på Norra Hamnvägen ligger problemet i så fall?MWE skrev:Ungefär på samma sätt som Sergels Torg stoppade de illa underbyggda planerna på en Kungsholmsspårväg. I allt stupar troligen en forcering till 2014 på att Stockholms stad och SL inte kan enas om vem som ska betala. Nordin och Wennerholm kan verka vara de såtaste bröder, men när det kommer till att betala så blir det en annan sak. Dessutom prioriterar Stockholms stad flyttningen av Cementahamnen från Lövholmen till Värtan högre, och åtminstone berörda fackförvaltningar har ifrågasatt om Calle Silfverhjelms idéer om ett provisiorium längs Norra Hamnvägen går att förena med en sådan flytt!
(Nu verkar man ju ha ritat ut tänkt sträckning invid Lidingövägen istället, så det problemet är väl löst)
Frågan är egentligen inte om dagens resande motiverar en spårvägslinje, utan snarast om dagens resande motiverar tidigareläggande av bygget av den spårvägslinje som man ändå avser bygga (och som senare ändå kommer motiveras av mängden bostäder och arbetsplatser framöver).Erland skrev:Finns en risk att det blir en diskussion om att "NK-expressen" förlängs för att underlätta för de som vill ut och rasta hunden på Gärdet. Antalet arbetsplatser i Frihamnen är knappast så stort att det motiverar en spårvagnlinje.
Jag har frågat om det förut, och fått idén rätt hårt sågad, tyvärr.LÅ1 skrev:Att få in spårvagnstrafiken på T-banans spår är nog att be om problem. Finns det t.ex. kapacitet över under rusningstimmarna?Reddan skrev:Är det tekniskt omöjligt att dra den linjen över Tranebergsbron och där ansluta till Tvärbanan? Eller är det inte önskvärt av någon annan anledning? Kanske kan man tjuvkoppla spårvägen på T-banans befintliga spår ^^.
Bygger man spår i bilfilerna så tror jag att en och annan skulle klaga!
Om de kommande vagnarna har frigång att klara tunnelbanans planka så skulle man kanske kunna tänka sig ett förbindelsespår. Å andra sidan är det väl inte alls självklart längre att det blir spårväg här före t.ex. linje 4 + karolinska.
SL har redan tänkt detta! Se sidan 27-28:Anders Hanquist skrev:Det finns nog bättre platser att koppla ihop ett eventuellt utbyggt spårvägsnät i Innerstaden med Tvärbanan än att gå över Tranebergsbron. Det verkar krångligt på båda sidor om bron. Om man bygger spårväg till nya Karolinska kunde den t ex fortsätta Solnavägen ut och koppla ihop vid Solna centrum. Men nu hamnar vi långt utanför det som samrådsmötet ska handla om.
http://212.28.217.100/Upload/investerin ... 091008.pdf
Problemet med detta är vagnhallfrågan. En stor anledning till att dra igång hela spårvägen till Ropsten i ett svep är att få spårförbindelse till AGA på Lidingö, och därmed ha tillgång till verkstadsresurser o.s.v.... Dessutom lär man väl som bonus äntligen få Lidingöbanevagnarna bytta till slut (fast det kräver antagligen en del arbeten på hållplatserna - som till stor del ändå behövs men är dumt att kosta på när man inte vet hur vagnarna kommer se ut och befintliga ändå inte är tillgänglighetsanpassade).haddock11 skrev:En möjlighet för att ändå komma igång vore ju att dra upp spåren till TV-huset - eftersom det är en stor arbetsplats inkl. radiohuset, lite ambassader samt boende.
I väntan på hur att dra vidare över Gärdet och mot Ropsten, kan man ju vika av på Valhallavägen och börja bygga 4:an mot först Tekniska och så småningom Odenplan (kanske Solna före vidare västerut..(?))
Då håller man takten och en majoritet vill ju faktiskt konvertera linje 4 så småningom.
Man får problem gällande depå, men ett enkelspår upp mot Frihamnen/Loudden och en temporär depå, kan ju lösa saken för de vagnar som ytterligare behövs
Men visst, om man skulle bygga spårväg Solna-Karolinska-Odenplan-Tekniska Högskolan - Radiohuset med anslutning till Cityspårvägen så skulle vagnhallfrågan komma i ett helt annat läge. Alvikhallen lär väl kunna stå kvar åtminstone till Ropstenspårvägen faktiskt är klar, och man kan lägga tebax provisoriskt spår på de återstående "spåren" som använts för bussar...
Nån vilja att göra så har jag dock inte sett några tecken på från de som faktiskt bestämmer nåt...
- Sven Blomberg
- Inlägg: 927
- Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15
Re: Samrådsmöte om Spårväg City
Nej kanske inte det, men det anlöper ett antal kryssningsbåtar dagligen.Erland skrev:Finns en risk att det blir en diskussion om att "NK-expressen" förlängs för att underlätta för de som vill ut och rasta hunden på Gärdet. Antalet arbetsplatser i Frihamnen är knappast så stort att det motiverar en spårvagnlinje.
Medlem nr 266
Re: Samrådsmöte om Spårväg City
Nackdelen med båtarna är väl att det är femtioelva personer som åker i klunga...Sven Blomberg skrev:Nej kanske inte det, men det anlöper ett antal kryssningsbåtar dagligen.Erland skrev:Finns en risk att det blir en diskussion om att "NK-expressen" förlängs för att underlätta för de som vill ut och rasta hunden på Gärdet. Antalet arbetsplatser i Frihamnen är knappast så stort att det motiverar en spårvagnlinje.
För övrigt så tror jag att nuvarande politiker får fler anhängare om de lyckas reta upp de som stör sig på "östermalm-överklassens spårväg"

Re: Samrådsmöte om Spårväg City
Nu finns samrådsbroschyren på SL:s webbplats http://sl.se/PageFiles/328/sparvag_city_samrad.pdf
Det finns en hållplats vid Valparaiso/Siljaterminalen. Hamnade under ett "d" på den lilla kartan.
mvh /Jörgen G
Det finns en hållplats vid Valparaiso/Siljaterminalen. Hamnade under ett "d" på den lilla kartan.
mvh /Jörgen G