Nya tvärbanan tar fart
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
-
Re: Nya tvärbanan tar fart
x
Senast redigerad av Johan Eriksson den tisdag 03 maj 2011 22:20, redigerad totalt 1 gånger.
Jodå Johan, några bilder från i dag....

Margretelundsvägen och tunnelmynningen, den gjutna tunneln syns på bild.
Sen fylls allt igen och gatan får tillbaka sin gamla dragning.

Bron över Ulvsundet med banvallen och gång/cykelbanan th

Ödemark... ödemark... kommande depåområdet där schaktarbeten är allt som syns hända just nu.
/a32

Margretelundsvägen och tunnelmynningen, den gjutna tunneln syns på bild.
Sen fylls allt igen och gatan får tillbaka sin gamla dragning.

Bron över Ulvsundet med banvallen och gång/cykelbanan th

Ödemark... ödemark... kommande depåområdet där schaktarbeten är allt som syns hända just nu.
/a32

På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
-
x
Senast redigerad av Johan Eriksson den tisdag 03 maj 2011 22:20, redigerad totalt 1 gånger.
Du menar alltså att ta till juridiska medel mot personer som använder sin lagstadigare rätt att enligt gällande lagar överklaga byggplaner? Hur tänkte du nu?M_M skrev:En dum fråga, men finns det juridiska möjligheter att vara "extreme Yimby-aktivist" genom att på nåt sätt föra juridiska processer mot Nimby-folk som "motdrag"?MWE skrev:Brf. Diktens överklagande av detaljplanen för Tvärbanan mellan Solna Business Park och Solna C har som väntat avslagits av regeringen och planen har således vunnit laga kraft. Detta enligt ett pressmeddelande från Solna stad. Därmed är möjligheterna att hindra bygget med hjälp av PBL uttömda, återstår för Dikten att försöka göra ett miljömål av detta, vilket de också tidigare hotat med.
Visst kan det vara jobbigt när ens favoritprojekt blir överklagad men med tanke på hur många dåliga projekt som genom åren har omarbetas till det bättre ser jag inget fel med rätten att överklaga ett beslut. Tror nog många i detta forum skulle vilja sätt ett överklagande mot nedläggningen av Stockholms spårvägsnät som gått igenom.
Ta även Järvafälet som idag är omtyckt av de flesta. Om ingen hade kämpat för bevarandet av Järvafältet hade vi idag haft ett antal miljonprogram på detta fält med alla problem som vi ser i dagens miljonprogramsområden
Ja, jag tänkte att ta till eventuella lagstadgade rättigheter att agera mot andras lagstadgade rättigheter...BSB101 skrev:Du menar alltså att ta till juridiska medel mot personer som använder sin lagstadigare rätt att enligt gällande lagar överklaga byggplaner? Hur tänkte du nu?M_M skrev:En dum fråga, men finns det juridiska möjligheter att vara "extreme Yimby-aktivist" genom att på nåt sätt föra juridiska processer mot Nimby-folk som "motdrag"?MWE skrev:Brf. Diktens överklagande av detaljplanen för Tvärbanan mellan Solna Business Park och Solna C har som väntat avslagits av regeringen och planen har således vunnit laga kraft. Detta enligt ett pressmeddelande från Solna stad. Därmed är möjligheterna att hindra bygget med hjälp av PBL uttömda, återstår för Dikten att försöka göra ett miljömål av detta, vilket de också tidigare hotat med.
(Det finns många lagstiftningar där det inte är uppenbart vem som "trumfar" vem. Jämför t.ex. diskrimineringslagstiftning - vad händer i domstom om två personer båda hävar att de diskriminerats av varsitt skäl och att båda hävdar att den andre blivit behandlad bättre, eller nåt sånt...)
Jovisst, men det är i sig inget hinder att bedriva aktivism mot de som är motståndare till det man själv förespråkar / tror på, oavsett om aktivismen bedrivs genom att göra det juridiskt surt för ens motståndare eller på något annat sätt...BSB101 skrev:Visst kan det vara jobbigt när ens favoritprojekt blir överklagad men med tanke på hur många dåliga projekt som genom åren har omarbetas till det bättre ser jag inget fel med rätten att överklaga ett beslut. Tror nog många i detta forum skulle vilja sätt ett överklagande mot nedläggningen av Stockholms spårvägsnät som gått igenom.
Ta även Järvafälet som idag är omtyckt av de flesta. Om ingen hade kämpat för bevarandet av Järvafältet hade vi idag haft ett antal miljonprogram på detta fält med alla problem som vi ser i dagens miljonprogramsområden
Häromdagen gjöt man bron över Bällstaån, det kan ha varit i torsdags (3/3).
Man verkar ha gjutit hela i ett stycke, för jag tror inte någon del var gjuten några dagar tidigare, och på kvällen när jag åkte förbi så gick det två gubbar med sådana där snurrande poleringsgrejor på ca 2/3 av bron och på den sista tredjedelen stod det 10-15 man och pysslade med att hälla på betong i den sista delen. Jag åkte förbi där nyss, och då låg det presenningar på hela bron. Tyvärr har jag inga bilder.
/ragge s
Man verkar ha gjutit hela i ett stycke, för jag tror inte någon del var gjuten några dagar tidigare, och på kvällen när jag åkte förbi så gick det två gubbar med sådana där snurrande poleringsgrejor på ca 2/3 av bron och på den sista tredjedelen stod det 10-15 man och pysslade med att hälla på betong i den sista delen. Jag åkte förbi där nyss, och då låg det presenningar på hela bron. Tyvärr har jag inga bilder.
/ragge s
Lite nytt bildmaterial från bygget den 4/3 2011... denna gång vid Smältvägen som är mellan hållplatser Norra Ulvsunda och Karlsbodavägen.

Spåränden fotat mot hpl Karlsbodavägen/Sundbyberg

Kurvan upp mot hpl Norra Ulvsunda, det är här man i framtiden kanske delar banan en del mot Solna Station och den andra mot Kista.

Hpl Norra Ulvsunda syns i fjärran.
/a32

Spåränden fotat mot hpl Karlsbodavägen/Sundbyberg

Kurvan upp mot hpl Norra Ulvsunda, det är här man i framtiden kanske delar banan en del mot Solna Station och den andra mot Kista.

Hpl Norra Ulvsunda syns i fjärran.
/a32

Det är väl ingen nyhet att man brutit igenom mellan tunnelbygget och Alvik på nya tvärbanan mot Solna... här kommer några bilder från mynningen mot Alvik i dag.

Vad är det som skymtar mellan sprängmattorna.. jo den nya tunneln!

Första kurvan in på nya tunneln, hoppas det blir en tunnelpromenad arrangerad av SL när man anser tunneln vara säker.

Alvik Depåtunneln t.v och nya tunneln t.h

Samma ställe men mot Alvik
/a32

Vad är det som skymtar mellan sprängmattorna.. jo den nya tunneln!

Första kurvan in på nya tunneln, hoppas det blir en tunnelpromenad arrangerad av SL när man anser tunneln vara säker.

Alvik Depåtunneln t.v och nya tunneln t.h

Samma ställe men mot Alvik
/a32

Sl har publicerat en trave bilder från det pågående bygget på Flickr. Mycket närbilder på byggarbetare men en del räls också.
http://www.flickr.com/photos/tvarbanan/ ... otostream/
//Johan
JohanB skrev:
Sl har publicerat en trave bilder från det pågående bygget på Flickr. Mycket närbilder på byggarbetare men en del räls också.
http://www.flickr.com/photos/tvarbanan/ ... otostream/
//Johan
Tack för länken Johan.
/a32

Bergtunneln är nog i stort sett säkrad nu, då alla ytor verkar vara betongsprutade. Av bergarbetena återstår nu bara utsprängningen av evakueringsschaktet vid Vidängsvägen (pågår i skrivande stund). Sedan ska betongtunnelns vid norra öppningen-Margretelundsvägen färdigställas innan själva anläggningsabetena betr. själva tunnelbygget kan anses avslutade i sin helhet. Framåt sommaren bör alla större anläggningarbeten (exkl. bron över Mälarbanan) vara avslutade och det egentliga banbygget kan ta vid (spår, ETS mm.). Före nästa vinter (hu) borde det finnas farbart spår hela vägen mellan Alvik och Sundbyberg C.
Jag gick förbi nödutrymningsschaktet i dag och där höll man just på att sänka en "korg" ned i hålet.

Nödutrymningsschaktet vy ner mot Vidängsvägen

Något slags möte på G för Räddningstjänsten och Polisen på byggarbetsplatsen vid Margretelundsvägen

På Depåsidan av Ulvsundet så har man fyllt upp med krossmassor,
nu får man en anblick om hur högt depån kommer att ligga jämfört med tidigare gatu/marknivå

Nu börjar man gjutning för viadukten under hållplats Johannesfred och plattformen

Provisorisk gångtunnel under bygget
/a32

Nödutrymningsschaktet vy ner mot Vidängsvägen

Något slags möte på G för Räddningstjänsten och Polisen på byggarbetsplatsen vid Margretelundsvägen

På Depåsidan av Ulvsundet så har man fyllt upp med krossmassor,
nu får man en anblick om hur högt depån kommer att ligga jämfört med tidigare gatu/marknivå

Nu börjar man gjutning för viadukten under hållplats Johannesfred och plattformen

Provisorisk gångtunnel under bygget
/a32

Tack för alla bilder!
Är det någon som vet hur det gått för aktionsgruppen som ville stoppa depåbygget? Är de stoppade helt och hållet, eller finns det något överklagandeärende liggande någon stans?
Är det någon som vet hur det gått för aktionsgruppen som ville stoppa depåbygget? Är de stoppade helt och hållet, eller finns det något överklagandeärende liggande någon stans?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Detaljplanen överklagades till Länsstyrelsen i AB län, men denna avslog överklagandet 2011-02-24.LÅ1 skrev:Tack för alla bilder!
http://diarium.lst.se/ab/atglist.asp?DS ... 20&arhi=-1
Det finns i skrivande stund ingen notering i diariet om de klagande har drivit ärendet vidare till regeringen.
Han som står för överklagandet, namnet finns på ovanstående länk, bor ju inte ens i ett hus som berörs av förändringen. Det handlar nog bara om principer.MWE skrev:Detaljplanen överklagades till Länsstyrelsen i AB län, men denna avslog överklagandet 2011-02-24.LÅ1 skrev:Tack för alla bilder!
http://diarium.lst.se/ab/atglist.asp?DS ... 20&arhi=-1
Det finns i skrivande stund ingen notering i diariet om de klagande har drivit ärendet vidare till regeringen.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Inte berörs som i att hans hus inte jämnas med marken av bygget?
Han bor ju ändå i kvarteret bredvid.
Med det inte sagt att överklagarna oftast har väldigt lösa kopplingar till det de klagar på.
Med det inte sagt att överklagarna oftast har väldigt lösa kopplingar till det de klagar på.
Han bor i kvarteret brevid kvarteret som får nya depån som granne.micke b skrev:Inte berörs som i att hans hus inte jämnas med marken av bygget?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Kan nog bli en hel del buller två kvarter bort också.Odd skrev:Han bor i kvarteret brevid kvarteret som får nya depån som granne.micke b skrev:Inte berörs som i att hans hus inte jämnas med marken av bygget?
Professionell tyckare
I morgon (den 29 mars) klockan 13.00 ska SL tydligen ha pressvisning av Tranebergstunneln och en formell avtäckning för pressen ska ske enligt ett pressmeddelande från SL - så det lär väl bli en del skriverier och kanske bilder i Stockholmspressen till på onsdag...