Duo-spårvagn till Krokek?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
essin
Inlägg: 609
Blev medlem: fredag 19 november 2004 15:47
Ort: Norberg/Uppsala

Inlägg av essin »

Mats, din lösning finns i Hallsberg, men där används den ena av infarterna söderifrån endast av godståg, vad jag vet. Den verkar hur som helst fullt genomförbar. I planerna (har glömt vilkas planer :( )för medeldistanståg i Mälardalen och angränsande områden, där man planerat en 8 Stockholm-Uppsala-Västerås-Eskilstuna-Norrköping-Linköping-Örebro-Eskilstuna-Stockholm, är en av spårsträckorna som krävs ett triangelspår utanför Mjölby, men där av den vanliga sorten. Frågan är om den ökade kostnaden för ett spår väster om Mjölby och den något längre restiden Linköping-Motala kan försvaras med bättre förbindelser för Mjölbyborna och framför allt bättre bytesmöjligheter söderut.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Inlägg av M_M »

essin skrev:Mats, din lösning finns i Hallsberg, men där används den ena av infarterna söderifrån endast av godståg, vad jag vet. Den verkar hur som helst fullt genomförbar. I planerna (har glömt vilkas planer :( )för medeldistanståg i Mälardalen och angränsande områden, där man planerat en 8 Stockholm-Uppsala-Västerås-Eskilstuna-Norrköping-Linköping-Örebro-Eskilstuna-Stockholm, är en av spårsträckorna som krävs ett triangelspår utanför Mjölby, men där av den vanliga sorten. Frågan är om den ökade kostnaden för ett spår väster om Mjölby och den något längre restiden Linköping-Motala kan försvaras med bättre förbindelser för Mjölbyborna och framför allt bättre bytesmöjligheter söderut.
Just ja, hallsberg har den konstruktionen. Jag minns också den där "åttan", kan det varit rikstrafiken som pratat om den åttan?

Frågan är hur mycket spår, om något, som redan ligger där det enligt eniro.se's karta ligger spår, och frågan är hur lämplig sträckan är, om det bara är industrispår idag så är det säkert gott om plankorsningar och liknande. Men, om banvallen är användbar så är ju frågan om det blir så mycket mer kostnad att tala om, det kan ju åtminstoe teoretiskt sett finnas fastigheter som är dyra att lösa in och riva för att bygga ut nuvarande spår till dubbelspår eller anlägga ett nytt triangelspår.

En fråga är ju också var man ska ha dubbelspår resp. enkelspår. Om varannat tåg till/från linköping går åt motalahållet och varannat åt jönköpinghållet så kommer ju inte "motalatåg" att mötas direkt i mjölby, så man kan tycka att det borde räcka bra med enkelspår på triangelspårbiten. Om det blir kris och två tåg måste mötas så kan man ju faktiskt vända det ena tåget, det som ligger bäst till i tidtabellen, eller kanske snarast det som är påväg till motala för där borde man rimligtvis ha reglertid, fast å andra sidan, om man har reglertid i motala så gör det inte lika mycket om man blir lite sen från mjölby till motala för att man väntar in ett mötande tåg på en eventuell sista enkelspårig bit in till mjölby station.
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2542
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Inte längre så i Hallsberg

Inlägg av Per Lind »

essin skrev:Mats, din lösning finns i Hallsberg, men där används den ena av infarterna söderifrån endast av godståg, vad jag vet.
Från början fanns bara Långängsspåret vilket kom in norrifrån.
För att godstrafiken skulle få lite enklare att ta sig till rangerbangården byggde man på 1960-talet en förbindelse från Römossen direkt till södra änden av rangerbangården.
Detta spår fick bara användas av godstrafiken så alla persontåg var tvingade att gå Långängsbanan.
För ett 10-tal (?) år sedan började man köra persontåg på godstågsspåret och idag är det mycket sällsynt med några som helst tåg på Långängsbanan.

Det diskuteras utbyggnad till dubbelspår, vilket i och för sig är beslutat men från beslut till handling är vägen lång.
Här diskuterar man 3 alternativ Åsbro-Hallsberg:
1. Före gamla riksvägsbron, söderifrån sett, går man rakt fram, korsar nya R50 och går sedan i tunnel nästan ända ned till Tälle och V:a Stambanan. Åsbro och bägge gamla banorna läggs ned. En diskussion pågår om godsbanan skall behållas som uppsamlingsbana.
2. Straxt efter Åsbro, norra sidan, viker spåret av och genar ned till Rangerbangården och ansluts på ungefär samma ställe som idag. Långängsbanan läggs förmodligen ned och godsbanan behålls som uppsamlingsbana.
3. Godsbanan byggs som dubbelspår och Långängsbanan läggs ned.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Duo-spårvagn till krokek

Inlägg av Olle »

GN skrev:
Reimersholme71 skrev: För finspångstrafiken på järnväg önskar jag mig en accumulatordriven variant av X53-3 med batterier i mellanvagnen. :D Alltså skulle man ladda batterierna under färd till och från vändning i Norsholm och sedan köra på batteri på den oelektrifierade banan.
Vad var det för fel på Y1:orna nu då? Om man är eldriftfanatiker kan man väl hänga ett dussin Y1:or efter ett Rc-lok i Stockholm och sedan köra södra stambanan, varvid man hänger av Y1:orna allt eftersom för att trafikera bibanorna. Ett utmärkt hybridkoncept som dessutom ger ett otal småorter direktförbindelse med huvudstaden. :wink:

Angående det här med X53. Har man inte lagt ned tillverkning av X5x? eller tänker man fortsätta tillvärka dem på annan ort, det vill säga utrikes?

vänligen

/GN
:-)lle
Mikael Karlsson
Inlägg: 1229
Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33

Inlägg av Mikael Karlsson »

Oj, det här var en gammal tråd som dykit upp igen. Hur blev det med detta projekt om duospårväg till Krokek :?
Det skulle naturligtvis vara intressant om det blev av. Själv har jag ändrat mig lite i frågan. Det finns både för- och nackdelar med både duospårvagnar och pendeltåg.

Det som är plus för duospårvagnen, är att man åker bekvämt från dörr till dörr, där man slipper byten mellan fordonsslag i en allt större utsträckning. Det blir ett lockande och attraktivt kollektivtrafiksystem.
Det som är nackdelen, är att det handlar om ett helt nytt system. Det skall planeras, fattas beslut och förverkligas. Vilket kommer att ta tid.

Då kanske det är bättre att förlänga pendeltågstrafiken (minst var 60:e minut). Fördelar med detta system är att det redan finns. Det är lätt att bygga vidare på linjenätet, i princip är det väl endast ytterliggare ett motorvagnståg som behövs. En annan fördel för Krokeksborna är också att avståndet till Linköping förkortas med pendeltåg.

Så till en början kan nog pendeltåget vara det bästa alternativet :!:

Mikael
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Mikael Karlsson skrev:
Oj, det här var en gammal tråd som dykit upp igen.

Mikael
Njaaa, det blev nog så av misstag. Jag sökte nått annat på Internet och klickade på en länk till Forum i ett helt annat ärende. Och så blev det ett svar på detta. Märkligt. Vet inte hur det gick till.

:oops: lle.
:-)lle
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av bark »

Har jag förstått läget rätt är väntar man på att Ostlänken ska börja byggas innan duospårväg är ett alterntiv.
Clas
Inlägg: 4
Blev medlem: söndag 09 januari 2005 18:53

Re: Duo-spårvagn till Krokek?

Inlägg av Clas »

Ber om ursäkt att jag drar upp en gammal tråd, men nu rör det lite på sig igen ang. smalspårspendling till Vadstena!

http://mvt.se/nyheter/vadstena/1.110533 ... agstrafik-

(kanske med betoning på "lite"... )
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2542
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Duo-spårvagn till Krokek?

Inlägg av Per Lind »

Om det blir spårväg till Krokek, varför fortsätter man då inte fram till Djurparken?
Inte så lång sträcka och man tar bort behovet av bil för många.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Duo-spårvagn till Krokek?

Inlägg av M_M »

Clas skrev:Ber om ursäkt att jag drar upp en gammal tråd, men nu rör det lite på sig igen ang. smalspårspendling till Vadstena!

http://mvt.se/nyheter/vadstena/1.110533 ... agstrafik-

(kanske med betoning på "lite"... )

Godståg... tja, det lär väl bara hända om banan breddas till normalspår. Vad finns det för potentiella godskunder här?
Användarens profilbild
Sven Blomberg
Inlägg: 927
Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15

Re: Duo-spårvagn till Krokek?

Inlägg av Sven Blomberg »

Varför ändra till normalspår, det går väl köra godståg på smalspår också.
Medlem nr 266
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Duo-spårvagn till Krokek?

Inlägg av M_M »

Sven Blomberg skrev:Varför ändra till normalspår, det går väl köra godståg på smalspår också.
Möjligheten att få lönsamhet med överföringsvagnar o.s.v. lär väl inte vara så stor, då kan man ju lika gärna köra på vagnbjörnar eller lasta om till/från lastbil vid normalspåret...
Niklas Karlsson
Inlägg: 516
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:57
Ort: Norrköping

Re: Duo-spårvagn till Krokek?

Inlägg av Niklas Karlsson »

Per Lind skrev:Om det blir spårväg till Krokek, varför fortsätter man då inte fram till Djurparken?
Inte så lång sträcka och man tar bort behovet av bil för många.
-Per
Någon spårväg till Krokek finns inte på kartan, så vitt jag förstår. Möjligen kan vi se pendeltåg om ett antal år, men de kommer inte att fortsätta till djurparken. Det har förekommit idéer om linbana eller spårtaxi, dock inget mer handfast. Däremot kan vi alla glädja oss åt att djurparken bygger en ny linbana efter att den gamla tog slut förra året. Under 2011 öppnas en helt ny linbana genom safariparken (http://www.kolmarden.com/Attraktioner-o ... er/Safari/). Besökarna kommer framöver att släpas runt i gondoler allt från några enstaka till flera tiotal meter upp i luften över de brummande och morrande djuren. Banan blir 2 640 meter lång, får 78 gondoler och en kapacitet på 1 200 personer i timmen. Åktiden blir 26,5 minuter, vilket motsvarar knappt 6 km i timmen. Det blir till skillnad från den tidigare banan ingen utsikt över Bråviken.

/Niklas
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2542
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Duo-spårvagn till Krokek?

Inlägg av Per Lind »

Niklas Karlsson skrev:
Per Lind skrev:Om det blir spårväg till Krokek, varför fortsätter man då inte fram till Djurparken?
Inte så lång sträcka och man tar bort behovet av bil för många.
-Per
Någon spårväg till Krokek finns inte på kartan, så vitt jag förstår. Möjligen kan vi se pendeltåg om ett antal år, men de kommer inte att fortsätta till djurparken. Det har förekommit idéer om linbana eller spårtaxi, dock inget mer handfast. Däremot kan vi alla glädja oss åt att djurparken bygger en ny linbana efter att den gamla tog slut förra året. Under 2011 öppnas en helt ny linbana genom safariparken (http://www.kolmarden.com/Attraktioner-o ... er/Safari/). Besökarna kommer framöver att släpas runt i gondoler allt från några enstaka till flera tiotal meter upp i luften över de brummande och morrande djuren. Banan blir 2 640 meter lång, får 78 gondoler och en kapacitet på 1 200 personer i timmen. Åktiden blir 26,5 minuter, vilket motsvarar knappt 6 km i timmen. Det blir till skillnad från den tidigare banan ingen utsikt över Bråviken.

/Niklas
Är det inte spårväg till Krokek som tråden handlar om?
Duo-spårväg är väl just det, en spårvagn som kör både på järnväg som i stan?
När man kommer till Krokek svänger man ut på en spårväg upp till Djurparken.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6856
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Duo-spårvagn till Krokek?

Inlägg av Odd »

M_M skrev:
Sven Blomberg skrev:Varför ändra till normalspår, det går väl köra godståg på smalspår också.
Möjligheten att få lönsamhet med överföringsvagnar o.s.v. lär väl inte vara så stor, då kan man ju lika gärna köra på vagnbjörnar eller lasta om till/från lastbil vid normalspåret...
Men om man nu inte bygger med stockholmsstandard och lite långsammare samt med lokala entreprenörer så kanske det är möjligt att rusta upp sträckan för att köra en pendelmotorvagn mellan Vadstena och Fågelsta. Men om det finns behov av godstrafik så kanske man kan ha treskensspår denna sträcka?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Magnus Redin
Inlägg: 7
Blev medlem: lördag 27 februari 2010 17:07

Re: Duo-spårvagn till Krokek?

Inlägg av Magnus Redin »

Skall man ta i med en vision som gör rejäl nytta om den genomförs så håller jag på ett spår ända fram till djurparksentren för turisttrafiken.
En sådan bana borde göra djurparken tåligare för dåliga tider med minskande biltrafik.
Den byggs lämpligen efter att ostlänken är klar.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7516
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Duo-spårvagn till Krokek?

Inlägg av Kantorn »

Per Lind skrev:
Niklas Karlsson skrev:
Per Lind skrev:Om det blir spårväg till Krokek, varför fortsätter man då inte fram till Djurparken?
Inte så lång sträcka och man tar bort behovet av bil för många.
-Per
Någon spårväg till Krokek finns inte på kartan, så vitt jag förstår. Möjligen kan vi se pendeltåg om ett antal år, men de kommer inte att fortsätta till djurparken. Det har förekommit idéer om linbana eller spårtaxi, dock inget mer handfast. Däremot kan vi alla glädja oss åt att djurparken bygger en ny linbana efter att den gamla tog slut förra året. Under 2011 öppnas en helt ny linbana genom safariparken (http://www.kolmarden.com/Attraktioner-o ... er/Safari/). Besökarna kommer framöver att släpas runt i gondoler allt från några enstaka till flera tiotal meter upp i luften över de brummande och morrande djuren. Banan blir 2 640 meter lång, får 78 gondoler och en kapacitet på 1 200 personer i timmen. Åktiden blir 26,5 minuter, vilket motsvarar knappt 6 km i timmen. Det blir till skillnad från den tidigare banan ingen utsikt över Bråviken.

/Niklas
Är det inte spårväg till Krokek som tråden handlar om?
Duo-spårväg är väl just det, en spårvagn som kör både på järnväg som i stan?
När man kommer till Krokek svänger man ut på en spårväg upp till Djurparken.
-Per
Tråden är fem år gammal snart. Det som var aktuellt då är kanske inte aktuellt nu. Men visst, det kanske skulle gå.
Professionell tyckare
Skriv svar