Duo-spårvagn till Krokek?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Mats, din lösning finns i Hallsberg, men där används den ena av infarterna söderifrån endast av godståg, vad jag vet. Den verkar hur som helst fullt genomförbar. I planerna (har glömt vilkas planer
)för medeldistanståg i Mälardalen och angränsande områden, där man planerat en 8 Stockholm-Uppsala-Västerås-Eskilstuna-Norrköping-Linköping-Örebro-Eskilstuna-Stockholm, är en av spårsträckorna som krävs ett triangelspår utanför Mjölby, men där av den vanliga sorten. Frågan är om den ökade kostnaden för ett spår väster om Mjölby och den något längre restiden Linköping-Motala kan försvaras med bättre förbindelser för Mjölbyborna och framför allt bättre bytesmöjligheter söderut.

Just ja, hallsberg har den konstruktionen. Jag minns också den där "åttan", kan det varit rikstrafiken som pratat om den åttan?essin skrev:Mats, din lösning finns i Hallsberg, men där används den ena av infarterna söderifrån endast av godståg, vad jag vet. Den verkar hur som helst fullt genomförbar. I planerna (har glömt vilkas planer)för medeldistanståg i Mälardalen och angränsande områden, där man planerat en 8 Stockholm-Uppsala-Västerås-Eskilstuna-Norrköping-Linköping-Örebro-Eskilstuna-Stockholm, är en av spårsträckorna som krävs ett triangelspår utanför Mjölby, men där av den vanliga sorten. Frågan är om den ökade kostnaden för ett spår väster om Mjölby och den något längre restiden Linköping-Motala kan försvaras med bättre förbindelser för Mjölbyborna och framför allt bättre bytesmöjligheter söderut.
Frågan är hur mycket spår, om något, som redan ligger där det enligt eniro.se's karta ligger spår, och frågan är hur lämplig sträckan är, om det bara är industrispår idag så är det säkert gott om plankorsningar och liknande. Men, om banvallen är användbar så är ju frågan om det blir så mycket mer kostnad att tala om, det kan ju åtminstoe teoretiskt sett finnas fastigheter som är dyra att lösa in och riva för att bygga ut nuvarande spår till dubbelspår eller anlägga ett nytt triangelspår.
En fråga är ju också var man ska ha dubbelspår resp. enkelspår. Om varannat tåg till/från linköping går åt motalahållet och varannat åt jönköpinghållet så kommer ju inte "motalatåg" att mötas direkt i mjölby, så man kan tycka att det borde räcka bra med enkelspår på triangelspårbiten. Om det blir kris och två tåg måste mötas så kan man ju faktiskt vända det ena tåget, det som ligger bäst till i tidtabellen, eller kanske snarast det som är påväg till motala för där borde man rimligtvis ha reglertid, fast å andra sidan, om man har reglertid i motala så gör det inte lika mycket om man blir lite sen från mjölby till motala för att man väntar in ett mötande tåg på en eventuell sista enkelspårig bit in till mjölby station.
Inte längre så i Hallsberg
Från början fanns bara Långängsspåret vilket kom in norrifrån.essin skrev:Mats, din lösning finns i Hallsberg, men där används den ena av infarterna söderifrån endast av godståg, vad jag vet.
För att godstrafiken skulle få lite enklare att ta sig till rangerbangården byggde man på 1960-talet en förbindelse från Römossen direkt till södra änden av rangerbangården.
Detta spår fick bara användas av godstrafiken så alla persontåg var tvingade att gå Långängsbanan.
För ett 10-tal (?) år sedan började man köra persontåg på godstågsspåret och idag är det mycket sällsynt med några som helst tåg på Långängsbanan.
Det diskuteras utbyggnad till dubbelspår, vilket i och för sig är beslutat men från beslut till handling är vägen lång.
Här diskuterar man 3 alternativ Åsbro-Hallsberg:
1. Före gamla riksvägsbron, söderifrån sett, går man rakt fram, korsar nya R50 och går sedan i tunnel nästan ända ned till Tälle och V:a Stambanan. Åsbro och bägge gamla banorna läggs ned. En diskussion pågår om godsbanan skall behållas som uppsamlingsbana.
2. Straxt efter Åsbro, norra sidan, viker spåret av och genar ned till Rangerbangården och ansluts på ungefär samma ställe som idag. Långängsbanan läggs förmodligen ned och godsbanan behålls som uppsamlingsbana.
3. Godsbanan byggs som dubbelspår och Långängsbanan läggs ned.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: Duo-spårvagn till krokek
GN skrev:Vad var det för fel på Y1:orna nu då? Om man är eldriftfanatiker kan man väl hänga ett dussin Y1:or efter ett Rc-lok i Stockholm och sedan köra södra stambanan, varvid man hänger av Y1:orna allt eftersom för att trafikera bibanorna. Ett utmärkt hybridkoncept som dessutom ger ett otal småorter direktförbindelse med huvudstaden.Reimersholme71 skrev: För finspångstrafiken på järnväg önskar jag mig en accumulatordriven variant av X53-3 med batterier i mellanvagnen.Alltså skulle man ladda batterierna under färd till och från vändning i Norsholm och sedan köra på batteri på den oelektrifierade banan.
Angående det här med X53. Har man inte lagt ned tillverkning av X5x? eller tänker man fortsätta tillvärka dem på annan ort, det vill säga utrikes?
vänligen
/GN
:-)lle
-
Oj, det här var en gammal tråd som dykit upp igen. Hur blev det med detta projekt om duospårväg till Krokek
Det skulle naturligtvis vara intressant om det blev av. Själv har jag ändrat mig lite i frågan. Det finns både för- och nackdelar med både duospårvagnar och pendeltåg.
Det som är plus för duospårvagnen, är att man åker bekvämt från dörr till dörr, där man slipper byten mellan fordonsslag i en allt större utsträckning. Det blir ett lockande och attraktivt kollektivtrafiksystem.
Det som är nackdelen, är att det handlar om ett helt nytt system. Det skall planeras, fattas beslut och förverkligas. Vilket kommer att ta tid.
Då kanske det är bättre att förlänga pendeltågstrafiken (minst var 60:e minut). Fördelar med detta system är att det redan finns. Det är lätt att bygga vidare på linjenätet, i princip är det väl endast ytterliggare ett motorvagnståg som behövs. En annan fördel för Krokeksborna är också att avståndet till Linköping förkortas med pendeltåg.
Så till en början kan nog pendeltåget vara det bästa alternativet
Mikael

Det skulle naturligtvis vara intressant om det blev av. Själv har jag ändrat mig lite i frågan. Det finns både för- och nackdelar med både duospårvagnar och pendeltåg.
Det som är plus för duospårvagnen, är att man åker bekvämt från dörr till dörr, där man slipper byten mellan fordonsslag i en allt större utsträckning. Det blir ett lockande och attraktivt kollektivtrafiksystem.
Det som är nackdelen, är att det handlar om ett helt nytt system. Det skall planeras, fattas beslut och förverkligas. Vilket kommer att ta tid.
Då kanske det är bättre att förlänga pendeltågstrafiken (minst var 60:e minut). Fördelar med detta system är att det redan finns. Det är lätt att bygga vidare på linjenätet, i princip är det väl endast ytterliggare ett motorvagnståg som behövs. En annan fördel för Krokeksborna är också att avståndet till Linköping förkortas med pendeltåg.
Så till en början kan nog pendeltåget vara det bästa alternativet

Mikael
Har jag förstått läget rätt är väntar man på att Ostlänken ska börja byggas innan duospårväg är ett alterntiv.
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Re: Duo-spårvagn till Krokek?
Ber om ursäkt att jag drar upp en gammal tråd, men nu rör det lite på sig igen ang. smalspårspendling till Vadstena!
http://mvt.se/nyheter/vadstena/1.110533 ... agstrafik-
(kanske med betoning på "lite"... )
Om det blir spårväg till Krokek, varför fortsätter man då inte fram till Djurparken?
Inte så lång sträcka och man tar bort behovet av bil för många.
-Per
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Clas skrev:Ber om ursäkt att jag drar upp en gammal tråd, men nu rör det lite på sig igen ang. smalspårspendling till Vadstena!
Godståg... tja, det lär väl bara hända om banan breddas till normalspår. Vad finns det för potentiella godskunder här?
- Sven Blomberg
Varför ändra till normalspår, det går väl köra godståg på smalspår också.
Medlem nr 266
Möjligheten att få lönsamhet med överföringsvagnar o.s.v. lär väl inte vara så stor, då kan man ju lika gärna köra på vagnbjörnar eller lasta om till/från lastbil vid normalspåret...Sven Blomberg skrev:Varför ändra till normalspår, det går väl köra godståg på smalspår också.
-
Någon spårväg till Krokek finns inte på kartan, så vitt jag förstår. Möjligen kan vi se pendeltåg om ett antal år, men de kommer inte att fortsätta till djurparken. Det har förekommit idéer om linbana eller spårtaxi, dock inget mer handfast. Däremot kan vi alla glädja oss åt att djurparken bygger en ny linbana efter att den gamla tog slut förra året. Under 2011 öppnas en helt ny linbana genom safariparken (http://www.kolmarden.com/Attraktioner-o ... er/Safari/). Besökarna kommer framöver att släpas runt i gondoler allt från några enstaka till flera tiotal meter upp i luften över de brummande och morrande djuren. Banan blir 2 640 meter lång, får 78 gondoler och en kapacitet på 1 200 personer i timmen. Åktiden blir 26,5 minuter, vilket motsvarar knappt 6 km i timmen. Det blir till skillnad från den tidigare banan ingen utsikt över Bråviken.Per Lind skrev:Om det blir spårväg till Krokek, varför fortsätter man då inte fram till Djurparken?
-Per
/Niklas
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
Är det inte spårväg till Krokek som tråden handlar om?Niklas Karlsson skrev:Någon spårväg till Krokek finns inte på kartan, så vitt jag förstår. Möjligen kan vi se pendeltåg om ett antal år, men de kommer inte att fortsätta till djurparken. Det har förekommit idéer om linbana eller spårtaxi, dock inget mer handfast. Däremot kan vi alla glädja oss åt att djurparken bygger en ny linbana efter att den gamla tog slut förra året. Under 2011 öppnas en helt ny linbana genom safariparken (http://www.kolmarden.com/Attraktioner-o ... er/Safari/). Besökarna kommer framöver att släpas runt i gondoler allt från några enstaka till flera tiotal meter upp i luften över de brummande och morrande djuren. Banan blir 2 640 meter lång, får 78 gondoler och en kapacitet på 1 200 personer i timmen. Åktiden blir 26,5 minuter, vilket motsvarar knappt 6 km i timmen. Det blir till skillnad från den tidigare banan ingen utsikt över Bråviken.Per Lind skrev:Om det blir spårväg till Krokek, varför fortsätter man då inte fram till Djurparken?
-Per
/Niklas
Duo-spårväg är väl just det, en spårvagn som kör både på järnväg som i stan?
När man kommer till Krokek svänger man ut på en spårväg upp till Djurparken.
-Per
Men om man nu inte bygger med stockholmsstandard och lite långsammare samt med lokala entreprenörer så kanske det är möjligt att rusta upp sträckan för att köra en pendelmotorvagn mellan Vadstena och Fågelsta. Men om det finns behov av godstrafik så kanske man kan ha treskensspår denna sträcka?M_M skrev:Möjligheten att få lönsamhet med överföringsvagnar o.s.v. lär väl inte vara så stor, då kan man ju lika gärna köra på vagnbjörnar eller lasta om till/från lastbil vid normalspåret...Sven Blomberg skrev:Varför ändra till normalspår, det går väl köra godståg på smalspår också.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
-
Skall man ta i med en vision som gör rejäl nytta om den genomförs så håller jag på ett spår ända fram till djurparksentren för turisttrafiken.
En sådan bana borde göra djurparken tåligare för dåliga tider med minskande biltrafik.
Den byggs lämpligen efter att ostlänken är klar.
En sådan bana borde göra djurparken tåligare för dåliga tider med minskande biltrafik.
Den byggs lämpligen efter att ostlänken är klar.
Tråden är fem år gammal snart. Det som var aktuellt då är kanske inte aktuellt nu. Men visst, det kanske skulle gå.Per Lind skrev:Är det inte spårväg till Krokek som tråden handlar om?Niklas Karlsson skrev:Någon spårväg till Krokek finns inte på kartan, så vitt jag förstår. Möjligen kan vi se pendeltåg om ett antal år, men de kommer inte att fortsätta till djurparken. Det har förekommit idéer om linbana eller spårtaxi, dock inget mer handfast. Däremot kan vi alla glädja oss åt att djurparken bygger en ny linbana efter att den gamla tog slut förra året. Under 2011 öppnas en helt ny linbana genom safariparken (http://www.kolmarden.com/Attraktioner-o ... er/Safari/). Besökarna kommer framöver att släpas runt i gondoler allt från några enstaka till flera tiotal meter upp i luften över de brummande och morrande djuren. Banan blir 2 640 meter lång, får 78 gondoler och en kapacitet på 1 200 personer i timmen. Åktiden blir 26,5 minuter, vilket motsvarar knappt 6 km i timmen. Det blir till skillnad från den tidigare banan ingen utsikt över Bråviken.Per Lind skrev:Om det blir spårväg till Krokek, varför fortsätter man då inte fram till Djurparken?
-Per
/Niklas
Duo-spårväg är väl just det, en spårvagn som kör både på järnväg som i stan?
När man kommer till Krokek svänger man ut på en spårväg upp till Djurparken.
-Per
Professionell tyckare