(SL) 7:ans moderna hållplatser. Synpunkter och frågor
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
(SL) 7:ans moderna hållplatser. Synpunkter och frågor
Tre av hållplatserna för 7:an är utformade på ett för SL helt nytt sätt. (Sergels Torg, Kungsträdgården och Nybroplan.)
Har man fått in synpunkter från allmänheten?
Är den nya hållplatsdesignen en test eller har man beslutat att bygga alla hållplatser på detta sätt i framtiden?
Jag tycker att de lysande stolparna som skall markera hållplatserna inte är tillräckligt iögonenfallande. Man lägger inte märke till dem som det förmodligen är tänkt. Men jag gillar dem ändå.
TKO konstaterade i en annan tråd att man inte ser displayen för avgångstider från trottoaren vid Sergels Torg. Gäller väl även de övriga hållplatserna. Å andra sidan är det mer intressant på en hållplats där vagnen står inne flera minuter och avvaktar avgångstid. Sedan kan man fundera på om en extra display, synlig från andra sidan övergångsstället, ökar eller minskar rödljusspringandet.
Vid Sergels Torg borde det sitta tydliga pilar som visar att man skall gå åt höger när man lämnat vagnen.
Har man tappat bort nycklarna till de fina skyltskåpen? (Troligare har inte personalen fått dem, eller lärt sig att de behöver dem?) För nya tidtabeller och info. om 69:ans tillfälliga trafikering sitter uppklistrade på glasets utsida.
Totalintrycket av hållplatserna är positivt. Ovanstående är detaljer!
Har man fått in synpunkter från allmänheten?
Är den nya hållplatsdesignen en test eller har man beslutat att bygga alla hållplatser på detta sätt i framtiden?
Jag tycker att de lysande stolparna som skall markera hållplatserna inte är tillräckligt iögonenfallande. Man lägger inte märke till dem som det förmodligen är tänkt. Men jag gillar dem ändå.
TKO konstaterade i en annan tråd att man inte ser displayen för avgångstider från trottoaren vid Sergels Torg. Gäller väl även de övriga hållplatserna. Å andra sidan är det mer intressant på en hållplats där vagnen står inne flera minuter och avvaktar avgångstid. Sedan kan man fundera på om en extra display, synlig från andra sidan övergångsstället, ökar eller minskar rödljusspringandet.
Vid Sergels Torg borde det sitta tydliga pilar som visar att man skall gå åt höger när man lämnat vagnen.
Har man tappat bort nycklarna till de fina skyltskåpen? (Troligare har inte personalen fått dem, eller lärt sig att de behöver dem?) För nya tidtabeller och info. om 69:ans tillfälliga trafikering sitter uppklistrade på glasets utsida.
Totalintrycket av hållplatserna är positivt. Ovanstående är detaljer!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: (SL) 7:ans moderna hållplatser. Synpunkter och frågor
Fler detaljer: gör gärna väderskyddet lite mer... väderskyddande!
Re: (SL) 7:ans moderna hållplatser. Synpunkter och frågor
Väderskyddet skyddar redan vädret på ett optimalt sätt. Vinden förlorar inte en enda m/s på vägen igenom detReddan skrev:Fler detaljer: gör gärna väderskyddet lite mer... väderskyddande!

Re: (SL) 7:ans moderna hållplatser. Synpunkter och frågor
Rosenbergs Arkitekter har utfört det här tjusiga förslaget; http://www.rosenbergs.se/projektarkiv/s ... stockholm/
Nya bilder har kommit upp sen sist jag såg det, materialstudier i fullskala, vilket kan tyda på att detta är ett förslag som SL valt att arbeta vidare med.
Nya bilder har kommit upp sen sist jag såg det, materialstudier i fullskala, vilket kan tyda på att detta är ett förslag som SL valt att arbeta vidare med.
Re: (SL) 7:ans moderna hållplatser. Synpunkter och frågor
Ett väderskydd är skyddat från väder, när det är placerat under viadukten för Malmskillnadsgatan. Hade väderskyddet ställts en bit bort, hade både viadukten och väderskyddat skyddat större yta. Men det kanske är för mycket begärt att en arkitekt åker ut på plats och studerar verkligheten?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: (SL) 7:ans moderna hållplatser. Synpunkter och frågor
Jag kan intyga att arkitekten i fråga var ute och besökte platsen många gånger.bruse skrev:Ett väderskydd är skyddat från väder, när det är placerat under viadukten för Malmskillnadsgatan. Hade väderskyddet ställts en bit bort, hade både viadukten och väderskyddat skyddat större yta. Men det kanske är för mycket begärt att en arkitekt åker ut på plats och studerar verkligheten?
Frågan är dock om han fått tillräckligt fria tyglar för att åstadkomma exakt det han ville. Placeringen av väderskydden styrs av många parametrar, exempelvis var fordonen förväntas stanna och var dörrar mm förväntas hamna. Häri finns styrningar för dem som kanske inte ser lika bra som du och jag eller som eljest har svårt att förstå vad omvärlden vill berätta för dem.
Om det nu blåser friskt i väderskydden gör det väl rimligen det uppe vid Sergel också, inte heller bron som Malmskillnadsgatan går uppå skyddar direkt mot vindar som blåser över torget.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Re: (SL) 7:ans moderna hållplatser. Synpunkter och frågor
Ett otroligt tjusigt förslag! Vore kul om vi kunde få se såna här hållplatser till den fortsatta utbyggnaden mot Ropsten!yako skrev:Rosenbergs Arkitekter har utfört det här tjusiga förslaget; http://www.rosenbergs.se/projektarkiv/s ... stockholm/
Nya bilder har kommit upp sen sist jag såg det, materialstudier i fullskala, vilket kan tyda på att detta är ett förslag som SL valt att arbeta vidare med.
Re: (SL) 7:ans moderna hållplatser. Synpunkter och frågor
Snygga men opraktiska då skydden inte skyddar mot väder och vind framifrån. Ett väderskydd måste ha täckande sidor åt alla håll annars fyller det inte sin funktion.Traesk skrev:Ett otroligt tjusigt förslag! Vore kul om vi kunde få se såna här hållplatser till den fortsatta utbyggnaden mot Ropsten!yako skrev:Rosenbergs Arkitekter har utfört det här tjusiga förslaget; http://www.rosenbergs.se/projektarkiv/s ... stockholm/
Nya bilder har kommit upp sen sist jag såg det, materialstudier i fullskala, vilket kan tyda på att detta är ett förslag som SL valt att arbeta vidare med.
Re: (SL) 7:ans moderna hållplatser. Synpunkter och frågor
Jag vill gärna återgå till en av de frågor jag smög in i första inlägget, och som var det som gjorde att jag överhuvud taget skrev om hållplatserna: Varför har nya meddelanden och tidtabeller klistrats utanpå skyddsglaset och inte bakom? Är det helt enkelt så att de som gjorde jobbet inte fått med sig nycklarna så de kunde öppna glaset? (På vanliga hållplatser krävs ju ingen nyckel.)
Som jag skrivit i någon annan tråd i höstas så tycker jag all information sitter lågt, men i övrigt är det snyggt!
Som jag skrivit i någon annan tråd i höstas så tycker jag all information sitter lågt, men i övrigt är det snyggt!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling