(SL) 7:ans moderna hållplatser. Synpunkter och frågor

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1

(SL) 7:ans moderna hållplatser. Synpunkter och frågor

Inlägg av LÅ1 »

Tre av hållplatserna för 7:an är utformade på ett för SL helt nytt sätt. (Sergels Torg, Kungsträdgården och Nybroplan.)

Har man fått in synpunkter från allmänheten?

Är den nya hållplatsdesignen en test eller har man beslutat att bygga alla hållplatser på detta sätt i framtiden?

Jag tycker att de lysande stolparna som skall markera hållplatserna inte är tillräckligt iögonenfallande. Man lägger inte märke till dem som det förmodligen är tänkt. Men jag gillar dem ändå.

TKO konstaterade i en annan tråd att man inte ser displayen för avgångstider från trottoaren vid Sergels Torg. Gäller väl även de övriga hållplatserna. Å andra sidan är det mer intressant på en hållplats där vagnen står inne flera minuter och avvaktar avgångstid. Sedan kan man fundera på om en extra display, synlig från andra sidan övergångsstället, ökar eller minskar rödljusspringandet.

Vid Sergels Torg borde det sitta tydliga pilar som visar att man skall gå åt höger när man lämnat vagnen.

Har man tappat bort nycklarna till de fina skyltskåpen? (Troligare har inte personalen fått dem, eller lärt sig att de behöver dem?) För nya tidtabeller och info. om 69:ans tillfälliga trafikering sitter uppklistrade på glasets utsida.

Totalintrycket av hållplatserna är positivt. Ovanstående är detaljer!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Reddan

Re: (SL) 7:ans moderna hållplatser. Synpunkter och frågor

Inlägg av Reddan »

Fler detaljer: gör gärna väderskyddet lite mer... väderskyddande!
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Reddan skrev:Fler detaljer: gör gärna väderskyddet lite mer... väderskyddande!
Väderskyddet skyddar redan vädret på ett optimalt sätt. Vinden förlorar inte en enda m/s på vägen igenom det :cheesygrin:
Användarens profilbild
yako

Inlägg av yako »

Rosenbergs Arkitekter har utfört det här tjusiga förslaget; http://www.rosenbergs.se/projektarkiv/s ... stockholm/

Nya bilder har kommit upp sen sist jag såg det, materialstudier i fullskala, vilket kan tyda på att detta är ett förslag som SL valt att arbeta vidare med.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Ett väderskydd är skyddat från väder, när det är placerat under viadukten för Malmskillnadsgatan. Hade väderskyddet ställts en bit bort, hade både viadukten och väderskyddat skyddat större yta. Men det kanske är för mycket begärt att en arkitekt åker ut på plats och studerar verkligheten?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

bruse skrev:Ett väderskydd är skyddat från väder, när det är placerat under viadukten för Malmskillnadsgatan. Hade väderskyddet ställts en bit bort, hade både viadukten och väderskyddat skyddat större yta. Men det kanske är för mycket begärt att en arkitekt åker ut på plats och studerar verkligheten?
Jag kan intyga att arkitekten i fråga var ute och besökte platsen många gånger.

Frågan är dock om han fått tillräckligt fria tyglar för att åstadkomma exakt det han ville. Placeringen av väderskydden styrs av många parametrar, exempelvis var fordonen förväntas stanna och var dörrar mm förväntas hamna. Häri finns styrningar för dem som kanske inte ser lika bra som du och jag eller som eljest har svårt att förstå vad omvärlden vill berätta för dem.

Om det nu blåser friskt i väderskydden gör det väl rimligen det uppe vid Sergel också, inte heller bron som Malmskillnadsgatan går uppå skyddar direkt mot vindar som blåser över torget.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Traesk

Inlägg av Traesk »

yako skrev:Rosenbergs Arkitekter har utfört det här tjusiga förslaget; http://www.rosenbergs.se/projektarkiv/s ... stockholm/

Nya bilder har kommit upp sen sist jag såg det, materialstudier i fullskala, vilket kan tyda på att detta är ett förslag som SL valt att arbeta vidare med.
Ett otroligt tjusigt förslag! Vore kul om vi kunde få se såna här hållplatser till den fortsatta utbyggnaden mot Ropsten!
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Traesk skrev:
yako skrev:Rosenbergs Arkitekter har utfört det här tjusiga förslaget; http://www.rosenbergs.se/projektarkiv/s ... stockholm/

Ett otroligt tjusigt förslag! Vore kul om vi kunde få se såna här hållplatser till den fortsatta utbyggnaden mot Ropsten!
Snygga men opraktiska då skydden inte skyddar mot väder och vind framifrån. Ett väderskydd måste ha täckande sidor åt alla håll annars fyller det inte sin funktion.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Jag vill gärna återgå till en av de frågor jag smög in i första inlägget, och som var det som gjorde att jag överhuvud taget skrev om hållplatserna: Varför har nya meddelanden och tidtabeller klistrats utanpå skyddsglaset och inte bakom? Är det helt enkelt så att de som gjorde jobbet inte fått med sig nycklarna så de kunde öppna glaset? (På vanliga hållplatser krävs ju ingen nyckel.)

Som jag skrivit i någon annan tråd i höstas så tycker jag all information sitter lågt, men i övrigt är det snyggt!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar