M_M skrev:(Jag vet inte hur mycket jobb GS lägger ner på att hålla sina vagnar fräscha, men mitt intryck är att vagnarna ofta är riktigt fräscha invändigt, antagligen tack vare övervakningskamerorna. Visst, de ej renoverade M28-vagnarna ser väl rätt slitna ut här och var, men de är ändå "hela och rena").
Du och jag verkar inte dela verklighetsuppfattning. Visst, att se spraykladd inne i vagnarna är ju inte jättevanligt men däremot är rutorna alltid rispade, sätena ofta skitiga och stolsryggar och golv inte sällan "taggade". Dessutom är färgen på väggpanelen ibland "bortsanerad". Detta gäller iaf M28, 29, 31. M32 brukar vara lite fräschare (och skam vore väl annars med så kort tid i trafik) men även där börjar rispade rutor tillhöra vardagen.
Som flitig Sthlms-besökare förundras jag över skillnaden städerna emellan. Både tunnelbanan och spårvägen är betydligt fräschare än spårvägen i Göteborg. Vad det beror på kan man förstås fundera över. Vandaliseringen är väl knappast mer omfattande här nere. Snarare tror jag att stockholmarna har lärt sig att ställa krav på lokaltrafiken.
Aha, ja, det kan nog vara sant gällande spårfordonen. Man blir kanske hemmablind för rispade rutor? Sunkiga säten tycker jag är sällan man råkar ut för.
Åtminstone förut verkade det finnas några "döda vinklar" för övervakningskamerorna på M28/M29, det kan nog förklara vissa taggar... Sen verkar det ju ha blivit nån trend att kulspetspenne-tagga överkanten på stolsryggarna på M31, antagligen "för att det går"...
Men nog är väl bussarna i Stockholm sunkigare än de flesta fordon i Göteborg? Eller har jag bara haft otur och råkat ut för just det fåtal bussar som har halvtrasiga säten och är extremt slitna?
Har för mig att jag läst någonstans, förmodligen på sparvagssallskapet.se/forum, att SL ställer lägre krav på bussarna än andra länstrafikbolag. Så en del bussar som inte får användas på andra platser hamnar här. Vet inte om det stämmer.
Vore det inte bättre att även bussarna köptes in enkom för SL-trafiken, precis som sker med rälsbundna fordon? (Då slapp man sitta på säten med skånetrafikens mönster. )
LÅ1 skrev: (Då slapp man sitta på säten med skånetrafikens mönster. )
Det sista - som jag förvisso såg inte var allvarligt menat - var väl i alla fall ett ilandsproblem...
Det var nog mest menat som att tala om att det går att se var bussen gått tidigare. Om jag minns rätt så var den SL-målad på utsidan. Men det är klart, man kan ju ha bytt dynorna, så det är inget 100% bevis på att bussen gått i Skåne.
Vid besök hos Veolia i Bromma före jul fick jag på fråga, svaret att vagnarna är under nollställning och att de kommer att gå på Nockebybanan då de saknar/inte kommer att få ATC för Tvärbanan. De vagnar ur senast levererade serien som inte fick ATC vid leveransen har nu fått en, som de sade, "förenklad" ATC.
Det blir alltså någon form av utväxling av de vagnar som fram till idag varit använda på Nockeby, tidpunkt har jag dock inte lyckats få reda på. Vem vet mer?
Den 3:e februari var följande vagnar 0-nollställda enligt vad jag kunde se vid besök i Bromma. A32 433, 435, 436 och 437. De har fått nya säten och alla paneler i förarhytten vid pådrag, kontrollpaneler och strömbrytare var nu med svensk text. Fordonsmärkningen var också utförd enligt standard. Det är alltså dessa "Hollandsvagnar" vi kommer att få se först i trafik. Men jag har fortfarande inte fått reda på något datum. Vem vet?
De kommer successivt att sättad i trafik nu, och det behövs. Vagnsituationen på L22 är rätt besvärande, och vi behöver en större vagnreserv, bl.a. eftersom vi producerar fler vagnkilometer nu när banan dagtid trafikeras med dubbelvagntåg (undantagandes söndag, men det kommer nog där också).
MWE skrev:De kommer successivt att sättad i trafik nu, och det behövs. Vagnsituationen på L22 är rätt besvärande [...]
Vagnsituationen är strålande...om man ska tro listan vagnstatus på vårt intranät. Inte ett enda fel på någon av vagnarna och det har det heller inte varit sedan listan dök upp i början av året. Jag vet inte vem som ansvarar för uppdatering av listan. Bagdad Bob?