Jag har sett att både A32:or och A34:or har en radio/CD-spelare i panelen...M_M skrev:Aha, men då borde talböcker gå bra eftersom de varken är musik eller radio?latelo skrev:Jag vet att t-baneförare inte får lyssna på musik eller radio när de kör. Tror att samma sak gäller för förare av Tvärbanan.lirdo skrev:Jag förstår att man emellanåt kan bli lite uttråkad. Får man lyssna på musik eller ljudböcker när man kör? Eller måste det vara tyst i förarhytten?![]()
Frågor om förarjobb (Tvärbanan)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Frågor om förarjobb (Tvärbanan)
Nej, det finns inte på A32 (och det är A32 som går på Tvärbanan).ADDE skrev:Jag har sett att både A32:or och A34:or har en radio/CD-spelare i panelen...
Det är väl kommunikationsradion du sett, ser ut som en bilstereo men tyvärr kan man bara höra trafikledningen på den. Någon tok på SL har fått för sig att musik skulle vara distraherande och en säkerhetsrisk.daniel_s skrev:Nej, det finns inte på A32 (och det är A32 som går på Tvärbanan).ADDE skrev:Jag har sett att både A32:or och A34:or har en radio/CD-spelare i panelen...

Va, men vänta nu... är det bara SL eller har alla svenska spårvagnar inga radioapparater?Roy M skrev:Det är väl kommunikationsradion du sett, ser ut som en bilstereo men tyvärr kan man bara höra trafikledningen på den. Någon tok på SL har fått för sig att musik skulle vara distraherande och en säkerhetsrisk.daniel_s skrev:Nej, det finns inte på A32 (och det är A32 som går på Tvärbanan).ADDE skrev:Jag har sett att både A32:or och A34:or har en radio/CD-spelare i panelen...
Nej, moderna spårvagnar har ofta FM-radio precis som bussarna men A32 har inte det.ADDE skrev:Va, men vänta nu... är det bara SL eller har alla svenska spårvagnar inga radioapparater?
De i Göteborg har definitivt nån slags stereo, man kan höra att all möjlig och omöjlig musik spelas åtminstone när man åker med M31 i Göteborg... 

daniel_s skrev:Nej, moderna spårvagnar har ofta FM-radio precis som bussarna men A32 har inte det.ADDE skrev:Va, men vänta nu... är det bara SL eller har alla svenska spårvagnar inga radioapparater?
Jag håller med dig Daniel om att A32 är omodern

Tyvärr har det gått prestige i det hela när det gäller att ha FM radio i A32 på högre nivå, eller rättare sagt att INTE få ha FM radio.
En skitsak egentligen, men det vore en stor arbetsmiljöförbättring om det fanns.
/a32

På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Men det finns väl inget som hindrar förare att ha med sig en egen radio och lyssna på den. Har faktiskt sett förare ha det vid några tillfällen när jag suttit bakom förarhytten på Tvärbanan.A32 skrev:daniel_s skrev:Nej, moderna spårvagnar har ofta FM-radio precis som bussarna men A32 har inte det.ADDE skrev:Va, men vänta nu... är det bara SL eller har alla svenska spårvagnar inga radioapparater?
Jag håller med dig Daniel om att A32 är omodern![]()
Tyvärr har det gått prestige i det hela när det gäller att ha FM radio i A32 på högre nivå, eller rättare sagt att INTE få ha FM radio.
En skitsak egentligen, men det vore en stor arbetsmiljöförbättring om det fanns.
/a32
Förutom att det generellt sett blir mycket sämre radiomottagning med en sprötantenn inne i förarhytt/kupé än riktiga antenner monterade på utsidan.latelo skrev:Men det finns väl inget som hindrar förare att ha med sig en egen radio och lyssna på den. Har faktiskt sett förare ha det vid några tillfällen när jag suttit bakom förarhytten på Tvärbanan.A32 skrev:daniel_s skrev: quote="ADDE" Va, men vänta nu... är det bara SL eller har alla svenska spårvagnar inga radioapparater? /quote
Nej, moderna spårvagnar har ofta FM-radio precis som bussarna men A32 har inte det.
/a32
Speciellt på ett såhär stort fordon så vore det vettigaste att ha två antenner, en i varje ända, och låta varje antenn mata en fördelningsförstärkare, och ha bilstereo med dubbla antenningångar (diversitet, för ett par år sen verkade det som om man i princip var tvungen att köpa en "märkesstereo" till någon personbil för att få tag på en ny sådan apparat). (Den där fördelningsförstärkaren bör dessutom vara konstruerad så att den kompenseras för signalförlusten i kabellängden längs fordonet så att lika stark signal till båda antennerna ger samma styrka på signalen in i radion, så att radion kan göra rätt val av antenn i varje ögonblick).
Bonusfråga: är det elsäkerhetskrav på speciellt väl isolerade antenner på spårvagnar, eller duger vanliga? I en tråd på Postvagnen framgick det att man var tvungen att ha speciellt isolerade antenner på fordon som kör på Trafikverkets nät (där man ju har mycket högre spänning i kontaktledningen)
Jag pratade med en förare i dag och han sa att det var förbjudet att lyssna på musik/radio eftersom det anses kunna distrahera föraren.
Hur i hela friden kan de då lyckas köra i Göteborg? Norrköping? Och alla bussar överallt? Det borde ju bli olyckor jämt och ständigt!!lirdo skrev:Jag pratade med en förare i dag och han sa att det var förbjudet att lyssna på musik/radio eftersom det anses kunna distrahera föraren.

Det blev FM-radio i polisbilarna efter Palmemordet. Ett enkelt argument är att det finns en fördel att kunna lyssna på trafikmeddelanden till allmänheten (så föraren vet vilka besked så ges) vid krångel i trafiken.A32 skrev:daniel_s skrev:Nej, moderna spårvagnar har ofta FM-radio precis som bussarna men A32 har inte det.ADDE skrev:Va, men vänta nu... är det bara SL eller har alla svenska spårvagnar inga radioapparater?
/a32
Ge spårtrafik företräde!
Det kan nog vara så att om radion hade uppfunnits idag hade den inte tillåtits i bussar heller, lika litet som rökning och alkohol hade godkänts som legala droger...Roy M skrev:Hur i hela friden kan de då lyckas köra i Göteborg? Norrköping? Och alla bussar överallt? Det borde ju bli olyckor jämt och ständigt!!lirdo skrev:Jag pratade med en förare i dag och han sa att det var förbjudet att lyssna på musik/radio eftersom det anses kunna distrahera föraren.