Frågor om förarjobb (Tvärbanan)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Re: Frågor om förarjobb (Tvärbanan)

Inlägg av ADDE »

M_M skrev:
latelo skrev:
lirdo skrev:Jag förstår att man emellanåt kan bli lite uttråkad. Får man lyssna på musik eller ljudböcker när man kör? Eller måste det vara tyst i förarhytten?
Jag vet att t-baneförare inte får lyssna på musik eller radio när de kör. Tror att samma sak gäller för förare av Tvärbanan.
Aha, men då borde talböcker gå bra eftersom de varken är musik eller radio? :mrgreen: :wink:
Jag har sett att både A32:or och A34:or har en radio/CD-spelare i panelen...
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

ADDE skrev:Jag har sett att både A32:or och A34:or har en radio/CD-spelare i panelen...
Nej, det finns inte på A32 (och det är A32 som går på Tvärbanan).
Användarens profilbild
Roy M

Inlägg av Roy M »

daniel_s skrev:
ADDE skrev:Jag har sett att både A32:or och A34:or har en radio/CD-spelare i panelen...
Det är väl kommunikationsradion du sett, ser ut som en bilstereo men tyvärr kan man bara höra trafikledningen på den. Någon tok på SL har fått för sig att musik skulle vara distraherande och en säkerhetsrisk. :roll:
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Roy M skrev:
daniel_s skrev:
Det är väl kommunikationsradion du sett, ser ut som en bilstereo men tyvärr kan man bara höra trafikledningen på den. Någon tok på SL har fått för sig att musik skulle vara distraherande och en säkerhetsrisk. :roll:
Va, men vänta nu... är det bara SL eller har alla svenska spårvagnar inga radioapparater?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

ADDE skrev:Va, men vänta nu... är det bara SL eller har alla svenska spårvagnar inga radioapparater?
Nej, moderna spårvagnar har ofta FM-radio precis som bussarna men A32 har inte det.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

De i Göteborg har definitivt nån slags stereo, man kan höra att all möjlig och omöjlig musik spelas åtminstone när man åker med M31 i Göteborg... :wink:
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

daniel_s skrev:
ADDE skrev:Va, men vänta nu... är det bara SL eller har alla svenska spårvagnar inga radioapparater?
Nej, moderna spårvagnar har ofta FM-radio precis som bussarna men A32 har inte det.

Jag håller med dig Daniel om att A32 är omodern :lol:

Tyvärr har det gått prestige i det hela när det gäller att ha FM radio i A32 på högre nivå, eller rättare sagt att INTE få ha FM radio.
En skitsak egentligen, men det vore en stor arbetsmiljöförbättring om det fanns.

/a32 :wink:
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
latelo

Inlägg av latelo »

A32 skrev:
daniel_s skrev:

Tyvärr har det gått prestige i det hela när det gäller att ha FM radio i A32 på högre nivå, eller rättare sagt att INTE få ha FM radio.
En skitsak egentligen, men det vore en stor arbetsmiljöförbättring om det fanns.

Men det finns väl inget som hindrar förare att ha med sig en egen radio och lyssna på den. Har faktiskt sett förare ha det vid några tillfällen när jag suttit bakom förarhytten på Tvärbanan.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

latelo skrev:
A32 skrev:
daniel_s skrev: quote="ADDE" Va, men vänta nu... är det bara SL eller har alla svenska spårvagnar inga radioapparater? /quote

Men det finns väl inget som hindrar förare att ha med sig en egen radio och lyssna på den. Har faktiskt sett förare ha det vid några tillfällen när jag suttit bakom förarhytten på Tvärbanan.
Förutom att det generellt sett blir mycket sämre radiomottagning med en sprötantenn inne i förarhytt/kupé än riktiga antenner monterade på utsidan.

Speciellt på ett såhär stort fordon så vore det vettigaste att ha två antenner, en i varje ända, och låta varje antenn mata en fördelningsförstärkare, och ha bilstereo med dubbla antenningångar (diversitet, för ett par år sen verkade det som om man i princip var tvungen att köpa en "märkesstereo" till någon personbil för att få tag på en ny sådan apparat). (Den där fördelningsförstärkaren bör dessutom vara konstruerad så att den kompenseras för signalförlusten i kabellängden längs fordonet så att lika stark signal till båda antennerna ger samma styrka på signalen in i radion, så att radion kan göra rätt val av antenn i varje ögonblick).

Bonusfråga: är det elsäkerhetskrav på speciellt väl isolerade antenner på spårvagnar, eller duger vanliga? I en tråd på Postvagnen framgick det att man var tvungen att ha speciellt isolerade antenner på fordon som kör på Trafikverkets nät (där man ju har mycket högre spänning i kontaktledningen)
lirdo

Inlägg av lirdo »

Jag pratade med en förare i dag och han sa att det var förbjudet att lyssna på musik/radio eftersom det anses kunna distrahera föraren.
Användarens profilbild
Roy M

Inlägg av Roy M »

lirdo skrev:Jag pratade med en förare i dag och han sa att det var förbjudet att lyssna på musik/radio eftersom det anses kunna distrahera föraren.
Hur i hela friden kan de då lyckas köra i Göteborg? Norrköping? Och alla bussar överallt? Det borde ju bli olyckor jämt och ständigt!! :roll:
Användarens profilbild
Cyclocop
Kontakt:

Inlägg av Cyclocop »

A32 skrev:
daniel_s skrev:

Det blev FM-radio i polisbilarna efter Palmemordet. Ett enkelt argument är att det finns en fördel att kunna lyssna på trafikmeddelanden till allmänheten (så föraren vet vilka besked så ges) vid krångel i trafiken.
Ge spårtrafik företräde!
Jan Molin

Inlägg av Jan Molin »

Roy M skrev:
lirdo skrev:Jag pratade med en förare i dag och han sa att det var förbjudet att lyssna på musik/radio eftersom det anses kunna distrahera föraren.
Hur i hela friden kan de då lyckas köra i Göteborg? Norrköping? Och alla bussar överallt? Det borde ju bli olyckor jämt och ständigt!! :roll:
Det kan nog vara så att om radion hade uppfunnits idag hade den inte tillåtits i bussar heller, lika litet som rökning och alkohol hade godkänts som legala droger...
Skriv svar