M32?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: M32?
När man införde systemet numrerade man uppenbarligen först alla motorvagnstyperna som då fanns och kom då till 25. Sedan tog man släpvagnarna som alltså fick 26 och 27, men för det kan man ju inte påstå att 28 och 29 skulle ha tillhört någon släpvagnsserie från början. De var lediga nummer i spårvagnsserien.
Man kan ju alltid hoppas!danneh skrev:Det jag hörde från en kille på vagnhallen Majorna, så överväger man en ny typ, M33, som skall bli 35-40m...
Fast först skall det komma 25 M32:or till, och så 401 då, men har inte hört något om den...
Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se
Och innan vi får längre vagnar måste de hållplatser som kortats ner de senaste åren förlängas igen...
Frölunda Torg är väl ett ställe där det inte blir lätt att få 45 m hållplats, likaså blir det väl problem vid Korsvägen också.
Frölunda Torg är väl ett ställe där det inte blir lätt att få 45 m hållplats, likaså blir det väl problem vid Korsvägen också.
401 står på Rantorget, nedplockadolasand skrev:Man kan ju alltid hoppas!danneh skrev:Det jag hörde från en kille på vagnhallen Majorna, så överväger man en ny typ, M33, som skall bli 35-40m...
Fast först skall det komma 25 M32:or till, och så 401 då, men har inte hört något om den...

Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Efter ombyggnaden av Frölunda torg har man placerat in en övergång i plan vilken måste i sådana fall flyttas på vilket även gör att man måste flytta hållplatsen på andra sidan. Övergången för gående är planerad utifrån entrén till köpcentrat. Alltså kommer det resultera i en ny stor ombyggnad av hållplatsen (vilket egentligen behövs eftersom att det inte är ovanligt att sista dörren hamnar i tunneln.
Faktum är att på Frölunda torg blir det inte stora ingrepp vid en ev förlängning av vagnparken, men det där är flera år fram över och då kanske det ändå var dags för en ev upppiffning av hållplatsen?
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Nackdelen med att flytta hållplatsen längre österut är att det blir ännu längre gångväg för byten spårvagn-buss...
Man skulle kunna ha ramper/hiss på båda sidor av spåren och stänga igen helt mellan spåren (som det var förr, ungefär, fast med passage ovanför istället för under spåren), då lär 60+ meter långa tåg och i nuvarande läge inte vara nåt problem.
Frågan är vad som är bäst/sämst...
Man skulle kunna ha ramper/hiss på båda sidor av spåren och stänga igen helt mellan spåren (som det var förr, ungefär, fast med passage ovanför istället för under spåren), då lär 60+ meter långa tåg och i nuvarande läge inte vara nåt problem.
Frågan är vad som är bäst/sämst...
Kan meddela att jag såg vagn 401 rulla på stan idag med två orangeklädda herrar i förarhytten. Så den kommer nog i trafik snart!
Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se
Den äldsta kommer bli den senaste i trafikolasand skrev:Kan meddela att jag såg vagn 401 rulla på stan idag med två orangeklädda herrar i förarhytten. Så den kommer nog i trafik snart!

Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
-
Ang. Frölunda, man kan väl bygga till 15 m smal perrong in mot vändslingan? Det blir smalt, men annars kanske man kan göra om trappan där, så att plats under den grävs fram?
Att förlänga perrongen på andra sidan mot nordost är väl en baggis?
Att förlänga perrongen på andra sidan mot nordost är väl en baggis?
Satsa på Spårvägarna
Hörde en fågel viska idag att 441 troligen kommer till Göteborg nu i Mars. Så serie 2 är på väg!
Måste tillstå att spänningen är olidlig. För egen del är jag kanske mest spänd på att se hur förarplatsen kommer se ut...
Någon som hört något mer om 401 i ordinarietrafik?
Är det några större skillnader på de vagnar som nu kommer och de som tidigare har levererats?
Har man fått några garantier att leveransen av 441 - 465 kommer att levereras planenligt eller kommer den vanliga förseningen inträffa, 2 - 3 månader mellan varje vagn?
Är det några större skillnader på de vagnar som nu kommer och de som tidigare har levererats?
Har man fått några garantier att leveransen av 441 - 465 kommer att levereras planenligt eller kommer den vanliga förseningen inträffa, 2 - 3 månader mellan varje vagn?
kan inte mer än hålla medolasand skrev:Måste tillstå att spänningen är olidlig. För egen del är jag kanske mest spänd på att se hur förarplatsen kommer se ut...