Vagn 17 i ordinare trafik

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Vagn 17 i ordinare trafik

Inlägg av Olle »

Jag hade turen att hamna bakom en trevlig gammal bekant en dag när jag var på jobb på Skansen häromsistens, och var på väg hem. Jag hade endast mobiltelefonen att plåta med, och den är ganska seg, så bilderna blir vad de är. Men de visar i alla fall vagn 17 i vardagstrafik, och det som irriterar i häcken på vagnen är en buss som sätts in för att vagn 17 inte är handikappanpassad, dvs saknar låggolvsdel. Det går åt ett par bussar eftersom de ska ned till Vasagatan och vända och då hinner de inte med vagn 17 efter dess vändning. Så har jag fått det förklarat, och det låter plausibelt, även om det är byråkratiskt.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

:D lle.
:-)lle
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Re: Vagn 17 i ordinare trafik

Inlägg av Sven Blomberg »

Låggolv? Hur mycket lägre är bussen? Sedan, varför skall bussen ner till Vasagatan för att vända? Går det inte att vända runt Sergels torg, eller är det extra service att köra ner till Centralen.
Medlem nr 266
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Sven Blomberg skrev:Låggolv? Hur mycket lägre är bussen? Sedan, varför skall bussen ner till Vasagatan för att vända? Går det inte att vända runt Sergels torg, eller är det extra service att köra ner till Centralen.
Busshållplatsen ligger på Klarabergsgatan, tror jag.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Sven Blomberg

LÅ1 skrev:
Sven Blomberg skrev:Låggolv? Hur mycket lägre är bussen? Sedan, varför skall bussen ner till Vasagatan för att vända? Går det inte att vända runt Sergels torg, eller är det extra service att köra ner till Centralen.
Busshållplatsen ligger på Klarabergsgatan, tror jag.
Märkligt, hur skall en person som behöver låggolv och står på hållplatsen Sergels Torg kunna åka med. Jag tycker detta med busskomplement är konstigt beslutat. Är det inte bättre att bussen vänder runt Sergels Torg, håller utanför Gallerian och kör in bakom när 17 lämnar hållplatsen och börjar "plocka" passagerare vid Kungsträdgården. Okej att en buss kör efter vagn 17 för att kapaciteten inte räcker i högtrafik, men i lågtrafik behövs det väl inte?
Medlem nr 266
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

I Djurgårdstrafiken kan det ju bli "högtrafik" vid nästan vilken tidpunkt som helst, utom möjligen på morgonen.
Användarens profilbild
Sven Blomberg

daniel_s skrev:I Djurgårdstrafiken kan det ju bli "högtrafik" vid nästan vilken tidpunkt som helst, utom möjligen på morgonen.
Jo men jag förstår inte varför bussen skall ner till Vasagatan och vända.
Medlem nr 266
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Sven Blomberg skrev:
daniel_s skrev:I Djurgårdstrafiken kan det ju bli "högtrafik" vid nästan vilken tidpunkt som helst, utom möjligen på morgonen.
För att det inte finns något bättre sätt om man vill trafikera Sergels torg i åtminstone den ena riktningen. I och för sig skulle man kanske kunna vända runt Sergels torg och släppa av passagerarna vid kantstenen på väg ut mot Djurgården, men det är inte något vidare ställe att stanna på.
Användarens profilbild
alex87

Inlägg av alex87 »

Låter korkat hela idén med en buss bakom..Varför inte bara sätta in en buss och ta vagn 17 ur trafik?
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Sven Blomberg skrev:
För att kunna angöra Sergels torg?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
Bildsköne Bengtsson

Inlägg av Bildsköne Bengtsson »

Finns det ingen B-24/B-30 att koppla till Nr 17,så att man slipper buss,måste väll finnas vid Nockebybanan eller Lidingö
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Bussmicke skrev:
Sven Blomberg skrev:
För att kunna angöra Sergels torg?
Jo jag förstår att bussen angör busshållplats Sergels Torg/Drottninggatan. Men hur vet en passagerare som behöver låggolv att det är en kompletteringsbuss i trafik på den spårvägstur han/hon vill åka med och beger sig dit?
Medlem nr 266
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

Bildsköne Bengtsson skrev:Finns det ingen B-24/B-30 att koppla till Nr 17,så att man slipper buss,måste väll finnas vid Nockebybanan eller Lidingö
Har jag förstått tidigare diskussioner rätt står det i trafikavtalet att varje tur måste ha låggolv. Vilket inte B-24/30 är.
yujin
Kontakt:

Inlägg av yujin »

Jo jag förstår att bussen angör busshållplats Sergels Torg/Drottninggatan. Men hur vet en passagerare som behöver låggolv att det är en kompletteringsbuss i trafik på den spårvägstur han/hon vill åka med och beger sig dit?
Bussarna skyltades "7 Sergels torg" resp "7 Waldemarsudde" och det stod även på SLs störningsinformation att det går kompletterande bussar med avgångstid XX:XX, XX:XX, osv osv (kommer ej ihåg hur formuleringen lydde exakt). Om detta inte räcker så stod det även på informationsskyltar vid hållplatserna (där sådan finns) ungefär samma information som fanns tillgänglig på SLs störningsinformation.

//Yujin
>>>> http://www.slinfo.se <<<< Fast på engelska :wink:
Stolt ägare av Olympus E500 14-45mm/40-150mm

Dom yrkesskadade:
http://perkele-trafiikki-oy.bloggagratis.se/2009/06/26/
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

daniel_s skrev:
Sven Blomberg skrev:
För att det inte finns något bättre sätt om man vill trafikera Sergels torg i åtminstone den ena riktningen. I och för sig skulle man kanske kunna vända runt Sergels torg och släppa av passagerarna vid kantstenen på väg ut mot Djurgården, men det är inte något vidare ställe att stanna på.
Hur är kvalitén på kantstenen så att säga? Om den inte är tillräckligt bra och hög så är väl idén med att köra buss för att få låggolv delvis bortkastad...
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

M_M skrev: Hur är kvalitén på kantstenen så att säga? Om den inte är tillräckligt bra och hög så är väl idén med att köra buss för att få låggolv delvis bortkastad...
Prima granit. Försedd med kanträcke. Fastgjuten under mark.

Ruckas inte så lätt på som den limmade skiten vi har på värstkusten....

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Haha, som man frågar får man svar. :wink: Det jag mer tänkte på är om höjden passar hyggligt med bussars golvhöjd. Å andra sidan så verkar det ändå oftast vara höjdskillnad mellan bussar och hållplatser och "ingen" verkar klaga på det...

Nåväl, att det finns ett räcke säger direkt att man måste göra någon ändring för att använda kanten som busshållplats...
Skriv svar