Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Busshållplatsen ligger på Klarabergsgatan, tror jag.Sven Blomberg skrev:Låggolv? Hur mycket lägre är bussen? Sedan, varför skall bussen ner till Vasagatan för att vända? Går det inte att vända runt Sergels torg, eller är det extra service att köra ner till Centralen.
Märkligt, hur skall en person som behöver låggolv och står på hållplatsen Sergels Torg kunna åka med. Jag tycker detta med busskomplement är konstigt beslutat. Är det inte bättre att bussen vänder runt Sergels Torg, håller utanför Gallerian och kör in bakom när 17 lämnar hållplatsen och börjar "plocka" passagerare vid Kungsträdgården. Okej att en buss kör efter vagn 17 för att kapaciteten inte räcker i högtrafik, men i lågtrafik behövs det väl inte?LÅ1 skrev:Busshållplatsen ligger på Klarabergsgatan, tror jag.Sven Blomberg skrev:Låggolv? Hur mycket lägre är bussen? Sedan, varför skall bussen ner till Vasagatan för att vända? Går det inte att vända runt Sergels torg, eller är det extra service att köra ner till Centralen.
Jo men jag förstår inte varför bussen skall ner till Vasagatan och vända.daniel_s skrev:I Djurgårdstrafiken kan det ju bli "högtrafik" vid nästan vilken tidpunkt som helst, utom möjligen på morgonen.
För att det inte finns något bättre sätt om man vill trafikera Sergels torg i åtminstone den ena riktningen. I och för sig skulle man kanske kunna vända runt Sergels torg och släppa av passagerarna vid kantstenen på väg ut mot Djurgården, men det är inte något vidare ställe att stanna på.Sven Blomberg skrev:Jo men jag förstår inte varför bussen skall ner till Vasagatan och vända.daniel_s skrev:I Djurgårdstrafiken kan det ju bli "högtrafik" vid nästan vilken tidpunkt som helst, utom möjligen på morgonen.
För att kunna angöra Sergels torg?Sven Blomberg skrev:Jo men jag förstår inte varför bussen skall ner till Vasagatan och vända.daniel_s skrev:I Djurgårdstrafiken kan det ju bli "högtrafik" vid nästan vilken tidpunkt som helst, utom möjligen på morgonen.
Jo jag förstår att bussen angör busshållplats Sergels Torg/Drottninggatan. Men hur vet en passagerare som behöver låggolv att det är en kompletteringsbuss i trafik på den spårvägstur han/hon vill åka med och beger sig dit?Bussmicke skrev:För att kunna angöra Sergels torg?Sven Blomberg skrev:Jo men jag förstår inte varför bussen skall ner till Vasagatan och vända.daniel_s skrev:I Djurgårdstrafiken kan det ju bli "högtrafik" vid nästan vilken tidpunkt som helst, utom möjligen på morgonen.
Har jag förstått tidigare diskussioner rätt står det i trafikavtalet att varje tur måste ha låggolv. Vilket inte B-24/30 är.Bildsköne Bengtsson skrev:Finns det ingen B-24/B-30 att koppla till Nr 17,så att man slipper buss,måste väll finnas vid Nockebybanan eller Lidingö
Bussarna skyltades "7 Sergels torg" resp "7 Waldemarsudde" och det stod även på SLs störningsinformation att det går kompletterande bussar med avgångstid XX:XX, XX:XX, osv osv (kommer ej ihåg hur formuleringen lydde exakt). Om detta inte räcker så stod det även på informationsskyltar vid hållplatserna (där sådan finns) ungefär samma information som fanns tillgänglig på SLs störningsinformation.Jo jag förstår att bussen angör busshållplats Sergels Torg/Drottninggatan. Men hur vet en passagerare som behöver låggolv att det är en kompletteringsbuss i trafik på den spårvägstur han/hon vill åka med och beger sig dit?
Hur är kvalitén på kantstenen så att säga? Om den inte är tillräckligt bra och hög så är väl idén med att köra buss för att få låggolv delvis bortkastad...daniel_s skrev:För att det inte finns något bättre sätt om man vill trafikera Sergels torg i åtminstone den ena riktningen. I och för sig skulle man kanske kunna vända runt Sergels torg och släppa av passagerarna vid kantstenen på väg ut mot Djurgården, men det är inte något vidare ställe att stanna på.Sven Blomberg skrev:Jo men jag förstår inte varför bussen skall ner till Vasagatan och vända.daniel_s skrev:I Djurgårdstrafiken kan det ju bli "högtrafik" vid nästan vilken tidpunkt som helst, utom möjligen på morgonen.
Prima granit. Försedd med kanträcke. Fastgjuten under mark.M_M skrev: Hur är kvalitén på kantstenen så att säga? Om den inte är tillräckligt bra och hög så är väl idén med att köra buss för att få låggolv delvis bortkastad...