Se upp för dörrarna

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
daniel_s
Inlägg: 14418
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Se upp för dörrarna

Inlägg av daniel_s »

spårlasse skrev:Nä, jag erkänner att jag uttryckte mig något vagt. Menade väl snarast att man inte har varit så bra den senaste 30 åren inom SL på att ta till sig ny teknik i tunnelbanan - [...] 1980 när man avskaffa dubbelbetjäningen och införde monitorer på plattformarna, ja, men vad har hänt sedan dess?
Ett paradigmskifte! Man har svängt från ett fokus på teknik till ett fokus på s k mjuka frågor. Numera är man inte lika frenetiskt upptagen med att försöka uppfinna nya grejer hela tiden, utan man är mer angelägen om att använda dem man redan har på ett så effektivt sätt som möjligt. Det går för all del till överdrift ibland, men jag tycker i grund och botten att det är ganska hälsosamt!
gek
Inlägg: 1256
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Se upp för dörrarna

Inlägg av gek »

1988 besökte jag metron i Rotterdam och där hade man redan en monitor i förarhytten som visade hela tågsidan. Såvitt jag minns var det två kameror och delad bild. Dessutom kunde föraren i monitorn se stationen redan innan tåget kom dit, så att han kunde se om det t.ex. var mycket folk nära plattformskanten.
Om jag inte minns fel var Wuppertals Schwebebahn tidigt ute med ett sådant system, troligen på 1970-talet. Jag hittar vid en snabb sökning inget om detta, däremot en webbsida http://www.kugelerde.de/thread.php?postid=24364 där det påstås att banan från början hade en sorts plattformsdörrar; "galler" mellan plattform och tåg, och som öppnades först när tåget stannat. Jag antar att det var ett staket med skjutgrindar ungefär där vagnsdörrarna beräknades stanna. Gallren togs bort 1921 eftersom de gjorde stationsuppehållen onödigt långa.

Videomonitorerna vid förarplatsen kom sannolikt till därför att man satt in nya vagnar som gjorde det möjligt att köra enmansbetjänade tåg. Plattformsvakterna hade nog dragits in redan när ett nytt signalsystem infördes i början av 1960-talet. Det ursprungliga systemet hade hängt med från start och krävde manuella insatser i vissa fall. Att Wuppertals monorail-metrosystem tidigt tog bort plattformsvakter och införde enmansbetjäning beror förstås på att tågen är korta (två vagnar), detta till skillnad från U-Bahnsystemen i Berlin och Hamburg
/Gunnar Ekeving
Johan A
Inlägg: 462
Blev medlem: fredag 03 augusti 2007 20:10

Re: Se upp för dörrarna

Inlägg av Johan A »

Dörrar har med säkerhet och man får inte öpna fören tåg stannat . Olycka kan hända anars . Men på C 20 tar det för långt tag . Innan dörrarna öpnas . Bästa vore om dom gick upp när man stannade men inte när det är 7 . För fort och man kan ramla .
Spårvagnsintreserad från ÄLVSJÖ
Användarens profilbild
Tgoj gubben
Inlägg: 108
Blev medlem: fredag 30 april 2010 22:27
Ort: Eskilstuna

Re: Se upp för dörrarna

Inlägg av Tgoj gubben »

Det är ju helt enkelt bäst att sticka ut huvudet och själv titta, i långa tåg kan kameror behövas längre bak i tåget.
Mvh TGOJ gubben!
Zill
Inlägg: 948
Blev medlem: söndag 24 november 2002 1:36
Ort: Edgewater, Maryland, USA

Re: Se upp för dörrarna

Inlägg av Zill »

joal skrev:Stockholms tunnelbanas taktik, den att föraren hoppar upp och spanar utmed tågsidan under varje dörrstängning är mycket ovanlig. Om inte helt unik? Jag har aldrig observerat detta i något annat t-banesystem.
Metron i Washington, D.C., USA använder samma system som Stockholm, fast föraren tittar ut genom ett (ganska stort) fönster som fins vid båda sidor av alla förarhyttar.
BSB101
Inlägg: 3048
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Se upp för dörrarna

Inlägg av BSB101 »

roggek skrev:
joal skrev:Personal på plattformen signalerar Klart för dörrstängning till föraren som stänger.
Ja, tänk om det gjordes i tunnelbanan som S-bahn i Berlin:

Vad det skulle skapa arbetstillfällen, och vad trygg tunnelbanan skulle bli.

Att ha enmansbetjäning är bara ett fånigt (fackligt!) påhitt från 60-talets slut och dumsnålt!
Att skapa arbetstillfällen bara för sakens skull, speciellt när dessa helt eller delvis bekostas av skattmedel, ser jag ingen vinst med. Arbetstillfällen kommer av att det finns en efterfrågan och driver ekonomin framåt. När någon politiker skapar skattefinansierande arbetstillfällen utan att en efterfrågan finns är det bara slöseri med skattemedel och hjälper inte ekonomin framåt.
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Se upp för dörrarna

Inlägg av bruse »

BSB101 skrev:
roggek skrev:
joal skrev:Personal på plattformen signalerar Klart för dörrstängning till föraren som stänger.
Ja, tänk om det gjordes i tunnelbanan som S-bahn i Berlin:

Vad det skulle skapa arbetstillfällen, och vad trygg tunnelbanan skulle bli.

Att ha enmansbetjäning är bara ett fånigt (fackligt!) påhitt från 60-talets slut och dumsnålt!
Att skapa arbetstillfällen bara för sakens skull, speciellt när dessa helt eller delvis bekostas av skattmedel, ser jag ingen vinst med. Arbetstillfällen kommer av att det finns en efterfrågan och driver ekonomin framåt. När någon politiker skapar skattefinansierande arbetstillfällen utan att en efterfrågan finns är det bara slöseri med skattemedel och hjälper inte ekonomin framåt.
Men det ger den arbetslöse en meningsfull sysselsättning, den får sociala kontakter osv. Det får du aldrig om du sitter hemma och stirrar i väggen.
Allt handlar inte om pengar. Det handlar om människor, om deras drömmar, förhoppningar och förmågor.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Se upp för dörrarna

Inlägg av M_M »

bruse skrev:
BSB101 skrev:
roggek skrev: quote="joal" Personal på plattformen signalerar Klart för dörrstängning till föraren som stänger. /quote

Ja, tänk om det gjordes i tunnelbanan som S-bahn i Berlin:

Vad det skulle skapa arbetstillfällen, och vad trygg tunnelbanan skulle bli.

Att ha enmansbetjäning är bara ett fånigt (fackligt!) påhitt från 60-talets slut och dumsnålt!
Att skapa arbetstillfällen bara för sakens skull, speciellt när dessa helt eller delvis bekostas av skattmedel, ser jag ingen vinst med. Arbetstillfällen kommer av att det finns en efterfrågan och driver ekonomin framåt. När någon politiker skapar skattefinansierande arbetstillfällen utan att en efterfrågan finns är det bara slöseri med skattemedel och hjälper inte ekonomin framåt.
Men det ger den arbetslöse en meningsfull sysselsättning, den får sociala kontakter osv. Det får du aldrig om du sitter hemma och stirrar i väggen.
Det där mantrat som förutsätter dels en extremt stark koppling mellan arbetslöshet och "sitta hemma och stirra i väggen", dels att arbetslösa inte är kapabla att finna en "meningsfull sysselsättning" och dels att man alltid får "sociala kontakter" av att arbeta köper jag inte. Så länge inga vetenskapliga bevis för detta presenteras så betraktar jag det som en faktoid...

(Om det nu skulle finnas ett statistiskt samband så duger det ändå inte att säkerställa vilket som är orsak respektive verkan eller om det är en fråga om samverkan. Det är mycket möjligt att möjligheten att ha ett arbete beror på vilket socialt kontaktnät man har istället för att ens sociala kontaktnät beror på vilket arbete man har).
bruse skrev:Allt handlar inte om pengar. Det handlar om människor, om deras drömmar, förhoppningar och förmågor.
Ja, om du visste vilka drömmar folk kan förverkliga och vilka stordåd de kan uträtta om man inte låter pengar styra allt.
Skriv svar