Ett paradigmskifte! Man har svängt från ett fokus på teknik till ett fokus på s k mjuka frågor. Numera är man inte lika frenetiskt upptagen med att försöka uppfinna nya grejer hela tiden, utan man är mer angelägen om att använda dem man redan har på ett så effektivt sätt som möjligt. Det går för all del till överdrift ibland, men jag tycker i grund och botten att det är ganska hälsosamt!spårlasse skrev:Nä, jag erkänner att jag uttryckte mig något vagt. Menade väl snarast att man inte har varit så bra den senaste 30 åren inom SL på att ta till sig ny teknik i tunnelbanan - [...] 1980 när man avskaffa dubbelbetjäningen och införde monitorer på plattformarna, ja, men vad har hänt sedan dess?
Se upp för dörrarna
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Se upp för dörrarna
Om jag inte minns fel var Wuppertals Schwebebahn tidigt ute med ett sådant system, troligen på 1970-talet. Jag hittar vid en snabb sökning inget om detta, däremot en webbsida http://www.kugelerde.de/thread.php?postid=24364 där det påstås att banan från början hade en sorts plattformsdörrar; "galler" mellan plattform och tåg, och som öppnades först när tåget stannat. Jag antar att det var ett staket med skjutgrindar ungefär där vagnsdörrarna beräknades stanna. Gallren togs bort 1921 eftersom de gjorde stationsuppehållen onödigt långa.1988 besökte jag metron i Rotterdam och där hade man redan en monitor i förarhytten som visade hela tågsidan. Såvitt jag minns var det två kameror och delad bild. Dessutom kunde föraren i monitorn se stationen redan innan tåget kom dit, så att han kunde se om det t.ex. var mycket folk nära plattformskanten.
Videomonitorerna vid förarplatsen kom sannolikt till därför att man satt in nya vagnar som gjorde det möjligt att köra enmansbetjänade tåg. Plattformsvakterna hade nog dragits in redan när ett nytt signalsystem infördes i början av 1960-talet. Det ursprungliga systemet hade hängt med från start och krävde manuella insatser i vissa fall. Att Wuppertals monorail-metrosystem tidigt tog bort plattformsvakter och införde enmansbetjäning beror förstås på att tågen är korta (två vagnar), detta till skillnad från U-Bahnsystemen i Berlin och Hamburg
/Gunnar Ekeving
Dörrar har med säkerhet och man får inte öpna fören tåg stannat . Olycka kan hända anars . Men på C 20 tar det för långt tag . Innan dörrarna öpnas . Bästa vore om dom gick upp när man stannade men inte när det är 7 . För fort och man kan ramla .
Spårvagnsintreserad från ÄLVSJÖ
- Tgoj gubben
Det är ju helt enkelt bäst att sticka ut huvudet och själv titta, i långa tåg kan kameror behövas längre bak i tåget.
Mvh TGOJ gubben!
Metron i Washington, D.C., USA använder samma system som Stockholm, fast föraren tittar ut genom ett (ganska stort) fönster som fins vid båda sidor av alla förarhyttar.joal skrev:Stockholms tunnelbanas taktik, den att föraren hoppar upp och spanar utmed tågsidan under varje dörrstängning är mycket ovanlig. Om inte helt unik? Jag har aldrig observerat detta i något annat t-banesystem.
Att skapa arbetstillfällen bara för sakens skull, speciellt när dessa helt eller delvis bekostas av skattmedel, ser jag ingen vinst med. Arbetstillfällen kommer av att det finns en efterfrågan och driver ekonomin framåt. När någon politiker skapar skattefinansierande arbetstillfällen utan att en efterfrågan finns är det bara slöseri med skattemedel och hjälper inte ekonomin framåt.roggek skrev:Ja, tänk om det gjordes i tunnelbanan som S-bahn i Berlin:joal skrev:Personal på plattformen signalerar Klart för dörrstängning till föraren som stänger.
Vad det skulle skapa arbetstillfällen, och vad trygg tunnelbanan skulle bli.
Att ha enmansbetjäning är bara ett fånigt (fackligt!) påhitt från 60-talets slut och dumsnålt!
Men det ger den arbetslöse en meningsfull sysselsättning, den får sociala kontakter osv. Det får du aldrig om du sitter hemma och stirrar i väggen.BSB101 skrev:Att skapa arbetstillfällen bara för sakens skull, speciellt när dessa helt eller delvis bekostas av skattmedel, ser jag ingen vinst med. Arbetstillfällen kommer av att det finns en efterfrågan och driver ekonomin framåt. När någon politiker skapar skattefinansierande arbetstillfällen utan att en efterfrågan finns är det bara slöseri med skattemedel och hjälper inte ekonomin framåt.roggek skrev:Ja, tänk om det gjordes i tunnelbanan som S-bahn i Berlin:joal skrev:Personal på plattformen signalerar Klart för dörrstängning till föraren som stänger.
Att ha enmansbetjäning är bara ett fånigt (fackligt!) påhitt från 60-talets slut och dumsnålt!
Allt handlar inte om pengar. Det handlar om människor, om deras drömmar, förhoppningar och förmågor.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Det där mantrat som förutsätter dels en extremt stark koppling mellan arbetslöshet och "sitta hemma och stirra i väggen", dels att arbetslösa inte är kapabla att finna en "meningsfull sysselsättning" och dels att man alltid får "sociala kontakter" av att arbeta köper jag inte. Så länge inga vetenskapliga bevis för detta presenteras så betraktar jag det som en faktoid...bruse skrev:Men det ger den arbetslöse en meningsfull sysselsättning, den får sociala kontakter osv. Det får du aldrig om du sitter hemma och stirrar i väggen.BSB101 skrev:Att skapa arbetstillfällen bara för sakens skull, speciellt när dessa helt eller delvis bekostas av skattmedel, ser jag ingen vinst med. Arbetstillfällen kommer av att det finns en efterfrågan och driver ekonomin framåt. När någon politiker skapar skattefinansierande arbetstillfällen utan att en efterfrågan finns är det bara slöseri med skattemedel och hjälper inte ekonomin framåt.roggek skrev: quote="joal" Personal på plattformen signalerar Klart för dörrstängning till föraren som stänger. /quote
Ja, tänk om det gjordes i tunnelbanan som S-bahn i Berlin:
(Om det nu skulle finnas ett statistiskt samband så duger det ändå inte att säkerställa vilket som är orsak respektive verkan eller om det är en fråga om samverkan. Det är mycket möjligt att möjligheten att ha ett arbete beror på vilket socialt kontaktnät man har istället för att ens sociala kontaktnät beror på vilket arbete man har).
Ja, om du visste vilka drömmar folk kan förverkliga och vilka stordåd de kan uträtta om man inte låter pengar styra allt.bruse skrev:Allt handlar inte om pengar. Det handlar om människor, om deras drömmar, förhoppningar och förmågor.