Skall Göta Älvbron hindra spårväg på N. Älvstranden?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Stefan_Brännström
Inlägg: 1088
Blev medlem: onsdag 11 oktober 2006 9:54

Skall Göta Älvbron hindra spårväg på N. Älvstranden?

Inlägg av Stefan_Brännström »

Med gott minne om inlägget där det stod att bron kan komma att stå kvar till 2019 då den tydligen måste rivas, så är det ju stor risk att vi inte får se någon utbyggnad av Hisingens spårvagns-"nät" under 10-talet.

I stora delar är det väl fysiskt "klart" så att spårväg skulle kunna dras mellan Frihamnsområdet och Pölsebo, och är det då Frihamnsområdet med nuvarande broanslutning som spökar, varför kan man inte skapa en provisorisk lösning som är lätt att bygga samt lätt att ta bort?

Den stora industrikåken som jag dragit spåren genom brann ju ner och finns inte, det är uppställningsplats för Veolias bussar numera.

Kolla kartan: http://kartor.eniro.se/m/IOLXr
Satsa på Spårvägarna
Nupski
Inlägg: 795
Blev medlem: lördag 27 november 2004 14:42
Ort: Nangijala

Re: Skall Göta Älvbron hindra spårväg på N. Älvstranden?

Inlägg av Nupski »

Ä ju rätt så bra höjdskillnader runt Frihamnsmotet så det är ju inte bara att dra upp spårvägen.
Harald
Inlägg: 8830
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Skall Göta Älvbron hindra spårväg på N. Älvstranden?

Inlägg av Harald »

Om man klickar på "Flygfoto" i din karta och förstorar lite, så ser man att det inte var någon lyckad förgreningspunkt. Halvvägs upp i en brant lutning. Förutom den taskiga spårgeometrin som man skulle få i förgreningen så skulle det krävas en ny bro som skulle bli värdelös när den nya älvbron är klar. En förgrening måste ligga någon annan stans, men hur man än bär sig åt så skulle det krävas rätt stora arbeten, som riskerar att bli värdelösa om man gör dem innan man har bestämt hur anslutningarna till den nya bron ska se ut.
Nupski
Inlägg: 795
Blev medlem: lördag 27 november 2004 14:42
Ort: Nangijala

Re: Skall Göta Älvbron hindra spårväg på N. Älvstranden?

Inlägg av Nupski »

Som jag har förstått det så äe ju planen att riva upp hela frihamnsmotet och bygga om hela alltet samt fylla ut den nuvarande gropen som är hållplats frihamnen. Men allt detta blir när den nya bron kommer, underligt att man inte börjat bygga än man har ju bara 8år på sig.
Harald
Inlägg: 8830
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Skall Göta Älvbron hindra spårväg på N. Älvstranden?

Inlägg av Harald »

Nupski skrev:Som jag har förstått det så äe ju planen att riva upp hela frihamnsmotet och bygga om hela alltet samt fylla ut den nuvarande gropen som är hållplats frihamnen. Men allt detta blir när den nya bron kommer, underligt att man inte börjat bygga än man har ju bara 8år på sig.
Detaljplanen måste fastställas och vinna laga kraft först. Den är i samrådsstadiet nu.
Stefan_Brännström
Inlägg: 1088
Blev medlem: onsdag 11 oktober 2006 9:54

Re: Skall Göta Älvbron hindra spårväg på N. Älvstranden?

Inlägg av Stefan_Brännström »

Det mesta talar för att nya Göta Älvbron (och därmed påfarten) kommer att byggas längre österut läste jag i en annan tråd. Men visst hade det varit skönt om man kom igång med bygget snart.
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Skall Göta Älvbron hindra spårväg på N. Älvstranden?

Inlägg av M_M »

Hur ser trafikflödena ut här, främst på alla olika körvägarna i Brantingsmotet och dess anslutande vägar?

Om man ska göra en provisorisk anslutning så ligger väl utrymmet mellan Ringömotet och Brantingmotet rätt hyggligt till? Visst, det är en del lutning men å andra sidan så ska ju hela området byggas om halvsnart så det är väl inte direkt nån större förlust om man går loss på den där slänten med grävmaskiner utan att snygga till efteråt.


En annan fråga är hur tankarna på spårväg till Backa ser ut? Om man tänker sig att en sådan spårväg ska kunna angöra Hjalmar Brantingsplatsen då en ny bro tagits i bruk (vilket kanske inte är helt självklart?) så torde spåren från Hjalmar Brantingsplatsen och vidare ligga i samma läge både före och efter brobyte...


Å tredje sidan är det nog tyvärr med största sannolikhet en bättre idé att lägga eventuella spårvägbyttepengar på andra spårbyggen som t.ex. Munkebäcklänken.
Stefan_Brännström
Inlägg: 1088
Blev medlem: onsdag 11 oktober 2006 9:54

Re: Skall Göta Älvbron hindra spårväg på N. Älvstranden?

Inlägg av Stefan_Brännström »

M_M skrev:Hur ser trafikflödena ut här, främst på alla olika körvägarna i Brantingsmotet och dess anslutande vägar?

Om man ska göra en provisorisk anslutning så ligger väl utrymmet mellan Ringömotet och Brantingmotet rätt hyggligt till? Visst, det är en del lutning men å andra sidan så ska ju hela området byggas om halvsnart så det är väl inte direkt nån större förlust om man går loss på den där slänten med grävmaskiner utan att snygga till efteråt.


En annan fråga är hur tankarna på spårväg till Backa ser ut? Om man tänker sig att en sådan spårväg ska kunna angöra Hjalmar Brantingsplatsen då en ny bro tagits i bruk (vilket kanske inte är helt självklart?) så torde spåren från Hjalmar Brantingsplatsen och vidare ligga i samma läge både före och efter brobyte...


Å tredje sidan är det nog tyvärr med största sannolikhet en bättre idé att lägga eventuella spårvägbyttepengar på andra spårbyggen som t.ex. Munkebäcklänken.

Framtidens spårväg mellan City och Backa lär väl INTE angöra Hjalmar med tanke på att man då får krångla rejält med spårsträckningen, samt att resorna i onödan tar 2-4 minuter längre tid. Se min karta, det är väl troligt att man kan komma att svänga av och åka precis norr om Ringöns indomr. där det är banvall
för järnväg + öppna ytor för ytterligare spår. Järnvägen på kartan finns inte kvar helt och hållet, bron som anges är borttagen och avsatsen kan ju sprängas bort för att få plats med "min" sväng.

Jag tror inte att väg och spårväg i övrigt kommer att behöva flyttas vid denna punkt p.g.a. brobygget, utan skillnaden kommer nog att börja kanske 100 m söder om denna punkt.


http://kartor.eniro.se/m/IOtCT
Satsa på Spårvägarna
Harald
Inlägg: 8830
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Skall Göta Älvbron hindra spårväg på N. Älvstranden?

Inlägg av Harald »

Om du hade besvärat dig med att titta i översiktsplanen så hade du sett hur reservatet är draget: http://kartor.eniro.se/m/IOt1C
Stefan_Brännström
Inlägg: 1088
Blev medlem: onsdag 11 oktober 2006 9:54

Re: Skall Göta Älvbron hindra spårväg på N. Älvstranden?

Inlägg av Stefan_Brännström »

Isåfall kan man förlägga en hållplats för Kville Centrum, eller vad det nya området väster om Kvillebäcken kommer att heta.
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
Zawaq
Inlägg: 372
Blev medlem: fredag 22 juni 2007 4:14
Ort: Göteborg

Re: Skall Göta Älvbron hindra spårväg på N. Älvstranden?

Inlägg av Zawaq »

"Bron har två kollektivtrafikkörfält och fyra biltrafikkörfält"
Varför planeras det bara för två kollektivtrafikkörfält? Låter helgalet.
Bussar och spårvagnar borde väl ändå ha vars ett körfält i varje riktning?
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Skall Göta Älvbron hindra spårväg på N. Älvstranden?

Inlägg av M_M »

Jag inser att det blir tjatigt, men passar på att åter igen påpeka att bron (eller en bro byggd strax invid) borde också ha järnvägsspår...
Harald
Inlägg: 8830
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Skall Göta Älvbron hindra spårväg på N. Älvstranden?

Inlägg av Harald »

M_M skrev:Jag inser att det blir tjatigt, men passar på att åter igen påpeka att bron (eller en bro byggd strax invid) borde också ha järnvägsspår...
Det är ingen mening med att tjata om det här. Detaljplanen är i program-samrådsstadiet. Det betyder i stort sett att man har lagt fram sina idéer och förstudier för synpunkter innan man gör den detaljerade planen. Med andra ord ett utmärkt tillfälle för den som har egna idéer att lägga fram dem. Vänd dig till Stadsbyggnadskontoret med ditt förslag. Det är nog en fördel om du också kan visa hur man kan få användning för spåren på bron, d.v.s. hur de kan anslutas till befintliga spår. Utan sådana anslutningar blir de ju ganska meningslösa.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Skall Göta Älvbron hindra spårväg på N. Älvstranden?

Inlägg av M_M »

Harald skrev:
M_M skrev:Jag inser att det blir tjatigt, men passar på att åter igen påpeka att bron (eller en bro byggd strax invid) borde också ha järnvägsspår...
Det är ingen mening med att tjata om det här. Detaljplanen är i program-samrådsstadiet. Det betyder i stort sett att man har lagt fram sina idéer och förstudier för synpunkter innan man gör den detaljerade planen. Med andra ord ett utmärkt tillfälle för den som har egna idéer att lägga fram dem. Vänd dig till Stadsbyggnadskontoret med ditt förslag. Det är nog en fördel om du också kan visa hur man kan få användning för spåren på bron, d.v.s. hur de kan anslutas till befintliga spår. Utan sådana anslutningar blir de ju ganska meningslösa.
Bra idé.

Hur stora är möjligheterna att få gehör om en idé inte är helt galen?

Finns det någon begränsning i stil med att "medborgarförslag" åker i papperskorgen om man inte är skriven i aktuell kommun?
Harald
Inlägg: 8830
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Skall Göta Älvbron hindra spårväg på N. Älvstranden?

Inlägg av Harald »

Inge skrev:Förstår inte riktigt diskussionen. Det finns väl inget som säger att en ny bro blir färdig bara för att den gamla är slut?

-Som tex fallet med Tranebergsbron, hur många år fick man inte köra bussarna runt och via Huvudstadsbron bara för att ersättningsbron inte blev klar i tid?

Hur man löser det med spårvagnar vet jag förstås inte, kanske skulle man satsa på några duo-vagnar och trafik via Marieholmsbron? :roll:
Det har framgått av tråden att processen för att ta fram en detaljplan för den nya bron pågår. Det hade den nog inte gjort om man inte hade tänkt att bygga bron.
Harald
Inlägg: 8830
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Skall Göta Älvbron hindra spårväg på N. Älvstranden?

Inlägg av Harald »

Inge skrev:Nåja, man skall komma överens om vem som skall betala och i vilken mandatperiod det skall betalas också... Det brukar vara där klaffen klämmer...
Jag får nog göra dig besviken. Det har man redan gjort. Överenskommelsen kallas "Västsvenska infrastrukturpaketet". F.ö. betalas inte investeringar under en mandatperiod, utan kostnaden fördelas över objektets avskrivningstid. I Göteborg är den 33 år för broar.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Skall Göta Älvbron hindra spårväg på N. Älvstranden?

Inlägg av M_M »

Harald skrev:
Inge skrev:Nåja, man skall komma överens om vem som skall betala och i vilken mandatperiod det skall betalas också... Det brukar vara där klaffen klämmer...
Jag får nog göra dig besviken. Det har man redan gjort. Överenskommelsen kallas "Västsvenska infrastrukturpaketet". F.ö. betalas inte investeringar under en mandatperiod, utan kostnaden fördelas över objektets avskrivningstid. I Göteborg är den 33 år för broar.
Där är väl å andra sidan de flesta större investeringar redan spikade? Möjligheten att klämma in en järnvägsförbindelse när man ändå bygger ersättare till Göta Älvbron känns som såpass låg att det inte är nån idé att engagera sig... :cry:
danneh
Inlägg: 264
Blev medlem: fredag 15 oktober 2010 20:49

Re: Skall Göta Älvbron hindra spårväg på N. Älvstranden?

Inlägg av danneh »

Får ju inte hoppas att Göta Älvbron skall hindra spårväg på N. Älvstranden... Bussarna lär ju ligga nära på maxkapacitet, så spårväg där skulle jag tolka som "synnerligen akut".
Skriv svar