Skall Göta Älvbron hindra spårväg på N. Älvstranden?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 1088
- Blev medlem: onsdag 11 oktober 2006 9:54
Skall Göta Älvbron hindra spårväg på N. Älvstranden?
Med gott minne om inlägget där det stod att bron kan komma att stå kvar till 2019 då den tydligen måste rivas, så är det ju stor risk att vi inte får se någon utbyggnad av Hisingens spårvagns-"nät" under 10-talet.
I stora delar är det väl fysiskt "klart" så att spårväg skulle kunna dras mellan Frihamnsområdet och Pölsebo, och är det då Frihamnsområdet med nuvarande broanslutning som spökar, varför kan man inte skapa en provisorisk lösning som är lätt att bygga samt lätt att ta bort?
Den stora industrikåken som jag dragit spåren genom brann ju ner och finns inte, det är uppställningsplats för Veolias bussar numera.
Kolla kartan: http://kartor.eniro.se/m/IOLXr
I stora delar är det väl fysiskt "klart" så att spårväg skulle kunna dras mellan Frihamnsområdet och Pölsebo, och är det då Frihamnsområdet med nuvarande broanslutning som spökar, varför kan man inte skapa en provisorisk lösning som är lätt att bygga samt lätt att ta bort?
Den stora industrikåken som jag dragit spåren genom brann ju ner och finns inte, det är uppställningsplats för Veolias bussar numera.
Kolla kartan: http://kartor.eniro.se/m/IOLXr
Satsa på Spårvägarna
Re: Skall Göta Älvbron hindra spårväg på N. Älvstranden?
Ä ju rätt så bra höjdskillnader runt Frihamnsmotet så det är ju inte bara att dra upp spårvägen.
Re: Skall Göta Älvbron hindra spårväg på N. Älvstranden?
Om man klickar på "Flygfoto" i din karta och förstorar lite, så ser man att det inte var någon lyckad förgreningspunkt. Halvvägs upp i en brant lutning. Förutom den taskiga spårgeometrin som man skulle få i förgreningen så skulle det krävas en ny bro som skulle bli värdelös när den nya älvbron är klar. En förgrening måste ligga någon annan stans, men hur man än bär sig åt så skulle det krävas rätt stora arbeten, som riskerar att bli värdelösa om man gör dem innan man har bestämt hur anslutningarna till den nya bron ska se ut.
Re: Skall Göta Älvbron hindra spårväg på N. Älvstranden?
Som jag har förstått det så äe ju planen att riva upp hela frihamnsmotet och bygga om hela alltet samt fylla ut den nuvarande gropen som är hållplats frihamnen. Men allt detta blir när den nya bron kommer, underligt att man inte börjat bygga än man har ju bara 8år på sig.
Re: Skall Göta Älvbron hindra spårväg på N. Älvstranden?
Detaljplanen måste fastställas och vinna laga kraft först. Den är i samrådsstadiet nu.Nupski skrev:Som jag har förstått det så äe ju planen att riva upp hela frihamnsmotet och bygga om hela alltet samt fylla ut den nuvarande gropen som är hållplats frihamnen. Men allt detta blir när den nya bron kommer, underligt att man inte börjat bygga än man har ju bara 8år på sig.
-
- Inlägg: 1088
- Blev medlem: onsdag 11 oktober 2006 9:54
Re: Skall Göta Älvbron hindra spårväg på N. Älvstranden?
Det mesta talar för att nya Göta Älvbron (och därmed påfarten) kommer att byggas längre österut läste jag i en annan tråd. Men visst hade det varit skönt om man kom igång med bygget snart.
Satsa på Spårvägarna
Re: Skall Göta Älvbron hindra spårväg på N. Älvstranden?
Hur ser trafikflödena ut här, främst på alla olika körvägarna i Brantingsmotet och dess anslutande vägar?
Om man ska göra en provisorisk anslutning så ligger väl utrymmet mellan Ringömotet och Brantingmotet rätt hyggligt till? Visst, det är en del lutning men å andra sidan så ska ju hela området byggas om halvsnart så det är väl inte direkt nån större förlust om man går loss på den där slänten med grävmaskiner utan att snygga till efteråt.
En annan fråga är hur tankarna på spårväg till Backa ser ut? Om man tänker sig att en sådan spårväg ska kunna angöra Hjalmar Brantingsplatsen då en ny bro tagits i bruk (vilket kanske inte är helt självklart?) så torde spåren från Hjalmar Brantingsplatsen och vidare ligga i samma läge både före och efter brobyte...
Å tredje sidan är det nog tyvärr med största sannolikhet en bättre idé att lägga eventuella spårvägbyttepengar på andra spårbyggen som t.ex. Munkebäcklänken.
Om man ska göra en provisorisk anslutning så ligger väl utrymmet mellan Ringömotet och Brantingmotet rätt hyggligt till? Visst, det är en del lutning men å andra sidan så ska ju hela området byggas om halvsnart så det är väl inte direkt nån större förlust om man går loss på den där slänten med grävmaskiner utan att snygga till efteråt.
En annan fråga är hur tankarna på spårväg till Backa ser ut? Om man tänker sig att en sådan spårväg ska kunna angöra Hjalmar Brantingsplatsen då en ny bro tagits i bruk (vilket kanske inte är helt självklart?) så torde spåren från Hjalmar Brantingsplatsen och vidare ligga i samma läge både före och efter brobyte...
Å tredje sidan är det nog tyvärr med största sannolikhet en bättre idé att lägga eventuella spårvägbyttepengar på andra spårbyggen som t.ex. Munkebäcklänken.
-
- Inlägg: 1088
- Blev medlem: onsdag 11 oktober 2006 9:54
Re: Skall Göta Älvbron hindra spårväg på N. Älvstranden?
M_M skrev:Hur ser trafikflödena ut här, främst på alla olika körvägarna i Brantingsmotet och dess anslutande vägar?
Om man ska göra en provisorisk anslutning så ligger väl utrymmet mellan Ringömotet och Brantingmotet rätt hyggligt till? Visst, det är en del lutning men å andra sidan så ska ju hela området byggas om halvsnart så det är väl inte direkt nån större förlust om man går loss på den där slänten med grävmaskiner utan att snygga till efteråt.
En annan fråga är hur tankarna på spårväg till Backa ser ut? Om man tänker sig att en sådan spårväg ska kunna angöra Hjalmar Brantingsplatsen då en ny bro tagits i bruk (vilket kanske inte är helt självklart?) så torde spåren från Hjalmar Brantingsplatsen och vidare ligga i samma läge både före och efter brobyte...
Å tredje sidan är det nog tyvärr med största sannolikhet en bättre idé att lägga eventuella spårvägbyttepengar på andra spårbyggen som t.ex. Munkebäcklänken.
Framtidens spårväg mellan City och Backa lär väl INTE angöra Hjalmar med tanke på att man då får krångla rejält med spårsträckningen, samt att resorna i onödan tar 2-4 minuter längre tid. Se min karta, det är väl troligt att man kan komma att svänga av och åka precis norr om Ringöns indomr. där det är banvall
för järnväg + öppna ytor för ytterligare spår. Järnvägen på kartan finns inte kvar helt och hållet, bron som anges är borttagen och avsatsen kan ju sprängas bort för att få plats med "min" sväng.
Jag tror inte att väg och spårväg i övrigt kommer att behöva flyttas vid denna punkt p.g.a. brobygget, utan skillnaden kommer nog att börja kanske 100 m söder om denna punkt.
http://kartor.eniro.se/m/IOtCT
Satsa på Spårvägarna
Re: Skall Göta Älvbron hindra spårväg på N. Älvstranden?
Om du hade besvärat dig med att titta i översiktsplanen så hade du sett hur reservatet är draget: http://kartor.eniro.se/m/IOt1C
-
- Inlägg: 1088
- Blev medlem: onsdag 11 oktober 2006 9:54
Re: Skall Göta Älvbron hindra spårväg på N. Älvstranden?
Isåfall kan man förlägga en hållplats för Kville Centrum, eller vad det nya området väster om Kvillebäcken kommer att heta.
Satsa på Spårvägarna
Re: Skall Göta Älvbron hindra spårväg på N. Älvstranden?
"Bron har två kollektivtrafikkörfält och fyra biltrafikkörfält"
Varför planeras det bara för två kollektivtrafikkörfält? Låter helgalet.
Bussar och spårvagnar borde väl ändå ha vars ett körfält i varje riktning?
Varför planeras det bara för två kollektivtrafikkörfält? Låter helgalet.
Bussar och spårvagnar borde väl ändå ha vars ett körfält i varje riktning?
Re: Skall Göta Älvbron hindra spårväg på N. Älvstranden?
Jag inser att det blir tjatigt, men passar på att åter igen påpeka att bron (eller en bro byggd strax invid) borde också ha järnvägsspår...
Re: Skall Göta Älvbron hindra spårväg på N. Älvstranden?
Det är ingen mening med att tjata om det här. Detaljplanen är i program-samrådsstadiet. Det betyder i stort sett att man har lagt fram sina idéer och förstudier för synpunkter innan man gör den detaljerade planen. Med andra ord ett utmärkt tillfälle för den som har egna idéer att lägga fram dem. Vänd dig till Stadsbyggnadskontoret med ditt förslag. Det är nog en fördel om du också kan visa hur man kan få användning för spåren på bron, d.v.s. hur de kan anslutas till befintliga spår. Utan sådana anslutningar blir de ju ganska meningslösa.M_M skrev:Jag inser att det blir tjatigt, men passar på att åter igen påpeka att bron (eller en bro byggd strax invid) borde också ha järnvägsspår...
Re: Skall Göta Älvbron hindra spårväg på N. Älvstranden?
Bra idé.Harald skrev:Det är ingen mening med att tjata om det här. Detaljplanen är i program-samrådsstadiet. Det betyder i stort sett att man har lagt fram sina idéer och förstudier för synpunkter innan man gör den detaljerade planen. Med andra ord ett utmärkt tillfälle för den som har egna idéer att lägga fram dem. Vänd dig till Stadsbyggnadskontoret med ditt förslag. Det är nog en fördel om du också kan visa hur man kan få användning för spåren på bron, d.v.s. hur de kan anslutas till befintliga spår. Utan sådana anslutningar blir de ju ganska meningslösa.M_M skrev:Jag inser att det blir tjatigt, men passar på att åter igen påpeka att bron (eller en bro byggd strax invid) borde också ha järnvägsspår...
Hur stora är möjligheterna att få gehör om en idé inte är helt galen?
Finns det någon begränsning i stil med att "medborgarförslag" åker i papperskorgen om man inte är skriven i aktuell kommun?
Re: Skall Göta Älvbron hindra spårväg på N. Älvstranden?
Det har framgått av tråden att processen för att ta fram en detaljplan för den nya bron pågår. Det hade den nog inte gjort om man inte hade tänkt att bygga bron.Inge skrev:Förstår inte riktigt diskussionen. Det finns väl inget som säger att en ny bro blir färdig bara för att den gamla är slut?
-Som tex fallet med Tranebergsbron, hur många år fick man inte köra bussarna runt och via Huvudstadsbron bara för att ersättningsbron inte blev klar i tid?
Hur man löser det med spårvagnar vet jag förstås inte, kanske skulle man satsa på några duo-vagnar och trafik via Marieholmsbron?
Re: Skall Göta Älvbron hindra spårväg på N. Älvstranden?
Jag får nog göra dig besviken. Det har man redan gjort. Överenskommelsen kallas "Västsvenska infrastrukturpaketet". F.ö. betalas inte investeringar under en mandatperiod, utan kostnaden fördelas över objektets avskrivningstid. I Göteborg är den 33 år för broar.Inge skrev:Nåja, man skall komma överens om vem som skall betala och i vilken mandatperiod det skall betalas också... Det brukar vara där klaffen klämmer...
Re: Skall Göta Älvbron hindra spårväg på N. Älvstranden?
Där är väl å andra sidan de flesta större investeringar redan spikade? Möjligheten att klämma in en järnvägsförbindelse när man ändå bygger ersättare till Göta Älvbron känns som såpass låg att det inte är nån idé att engagera sig...Harald skrev:Jag får nog göra dig besviken. Det har man redan gjort. Överenskommelsen kallas "Västsvenska infrastrukturpaketet". F.ö. betalas inte investeringar under en mandatperiod, utan kostnaden fördelas över objektets avskrivningstid. I Göteborg är den 33 år för broar.Inge skrev:Nåja, man skall komma överens om vem som skall betala och i vilken mandatperiod det skall betalas också... Det brukar vara där klaffen klämmer...

Re: Skall Göta Älvbron hindra spårväg på N. Älvstranden?
Får ju inte hoppas att Göta Älvbron skall hindra spårväg på N. Älvstranden... Bussarna lär ju ligga nära på maxkapacitet, så spårväg där skulle jag tolka som "synnerligen akut".