M_M skrev:
De där siffrorna säger dock inte något riktigt säkert om hur belastningen verkligen ser ut i topparna. Jag är rätt säker på att London har ett mer utspritt resande i form av stora resmål och bytespunkter på många ställen längs linjerna. Jubilee linje byggdes till och med specifikt för att få så många bytespunkter som möjligt om jag inte fattat fel.
För att verkligen kunna jämföra t.ex. Stockholms och Londons tunnelbanor så behöver man statistik på antalet resande ombord per tåg på varje stationssträcka med kanske halvtimmesupplösning över dygnet, eller säg kvartsupplösning under de tider som antalet resande är fler än antalet sittplatser och i övrigt en klart enklare statistik som bara konstaterar att "alla får sittplats"...
Jo, visst kan man säga så, men samtidigt säger de något. Jämför man statistiken på tunnelbanan i London (generellt alla linjer) med Stockholm, så ligger båda på deygt 4% av resorna dagtid (per timme), 8,5-10% i genomsnitt i rusningstid per timme. Men självklart är fördelningen olika på olika linjer, som jag också skrev har ju Picadilly en större andel kvällstrafikanter och exempelvis jubilee line som ju har stor belastning i maxtimmen, särskilt från Docklands.
Min poäng var väl bara att det är få tunnelbanor som klarar av mer än cirka 600 000 påstigande per dag (sett per linjer med gemensamt stråk), Northern line kommer upp i 660 400, men den är ju egentligen två stråk genom de centrala delarna.
Central Line med sina 589 000 är det förstås en bra bit ifrån innan man når upp till på gröna linjen. Men som sagt fortsätter resandeökningen med 2% per år, så är vi ju där ungefär 2016. Om vi ser på utvecklingen i Stockholm är det ju notervärt också att även om tvärbanans förlängning kan ge en viss effekt på gröna linjen västerifrån (och även på på röda linjen), så lär det ju inte få någon som helst effekt på gröna linjer i dess södergående sträckningen.
Sedan är det förstås också betydelsefullt hur jämnstarka resandemässigt de båda ändarna är. Detta riskerar ju att skapa ytterligare bekymmer på gröna linjen, när inga spårsatsningar görs söder om stan som kan hjälpa till med att minska belastningen. Börjar faktiskt undra hur mycket Solnagrenen på Tvärbanan egentligen kommer minska belastningen på gröna linjen. De flesta som bor i Västerort byter nog i Bromma till blåbussen, eller åker vidare in till Fridhemsplan. De som bor precis i Alvik får förstås en fördel - det enda trafiken med tunnelbana som det kan finnas anledning att tro skall minska belastningen är något på sträckan Alvik-Fridhemsplan (främst de som jobbar/bor i Alvik eller tidigare gjort trippelbyte - bytt från blåa till gröna vid Fridhemsplan, samt till Tvärbanan vid Alvik) och mellan LIljeholmen-T-centralen, men även på dessa ställen torde minskningen bli marginell. Tror nog minskningen nästa äts upp på ett eller ett par år av den allmänna resandeökningen.