SL Access - remsorna kan inte ersättas
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Det intressanta är att SL ännu lyckas göra det här till en icke-fråga. Men till slut måste medierna ställa sig frågan varför förköpsremsorna, som egentligen skulle fasats ut för flera år sedan, aldrig tycks försvinna. Och då kommer det framkomma att SL helt enkelt inte har någon lösning på det och att systemet var bristfälligt från början.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Dessutom bör media ställa frågan varför man över huvud taget byter till Access-systemet om man ändå inte kan göra sig av med remsorna.
Även om det gamla magnetkortsystemet kanske är omodernt så kan det knappast vara några större problem att fortsätta köra med det systemet i "överskådlig framtid" eller nåt sånt...
Om det är problem att få delar från orginaltillverkaren så borde det inte vara några större problem att hitta annan lenverantör om man skulle vilja fortsätta med det gamla systemet.
Även om det gamla magnetkortsystemet kanske är omodernt så kan det knappast vara några större problem att fortsätta köra med det systemet i "överskådlig framtid" eller nåt sånt...
Om det är problem att få delar från orginaltillverkaren så borde det inte vara några större problem att hitta annan lenverantör om man skulle vilja fortsätta med det gamla systemet.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Pratade med en kundservicevärd med lite insyn i dag och han sa att de är långt ifrån en lösning på problemet. Tidigast 2014 kan vi räkna med att det går att ladda respengar på accesskortet.
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Bra. Då hinner vi fira "Remsan 40 år 1973-2013"
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Men vad är problemet egentligen? Kontaktlösa kort med reskassa finns redan i södra och västra Sverige. Där finns också ett par olika lösningar på hur man tar betalt för flera zoner. Är problemet helt enkelt att SL beställde systemet utan ha tänkt igenom hur man ville att det skulle fungera?
- Kristofer
- Inlägg: 1519
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
- Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
- Kontakt:
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Beställdes Accessystemet när SL hade enhetstaxa, kanske? För i så fall har vi ju en rimlig förklaring till varför man missade den detaljen?
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Ja!Harald skrev:Men vad är problemet egentligen? Kontaktlösa kort med reskassa finns redan i södra och västra Sverige. Där finns också ett par olika lösningar på hur man tar betalt för flera zoner. Är problemet helt enkelt att SL beställde systemet utan ha tänkt igenom hur man ville att det skulle fungera?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Jag har i min plånbok 3 stycken kort med en symbol på som förtäljer att kortet följer resekortsföreningens tekniska standard och kan användas i hela landet. Även om det råkade vara enhetstaxa på SL i upphandlingsögonblicket av SL-access kan man ju tänka sig att kortet skulle kunna användas även i situationer där SL-enhetstaxa inte råder.
I den förra generationens biljettsystem kunde man med Scandpointvärdekort även resa i främmande län på det uppladdade värdet. Jag vill minnas att de funkade för
Malmöhus, Kristianstad, Halland, Kronoberg, Jönköping, Älvsborg, Skaraborg och Örebro.
Men utvecklingen går ju inte enbart framåt för kollektivtrafikresernärerna.
I den förra generationens biljettsystem kunde man med Scandpointvärdekort även resa i främmande län på det uppladdade värdet. Jag vill minnas att de funkade för
Malmöhus, Kristianstad, Halland, Kronoberg, Jönköping, Älvsborg, Skaraborg och Örebro.
Men utvecklingen går ju inte enbart framåt för kollektivtrafikresernärerna.

Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Bra poäng CS!
I ScanPointsystemet verkar man åtminstone i Örebro ha löst problemet genom att stadsbussarna alltid drar en enhetlig "stadsbusstaxa", för tågresor får resenären själv knappa fram en biljett ur en automat på plattformen, och för länsbussresor så knappar föraren in rätt destination före ett rabattkort används för betalning. Möjligheterna att kombinera periodkort och rabattkort för delbetalning av längre resa tror jag saknas.
Så, oavsett hur SL löser eller inte löser enhetstaxa v.s. icke-enhetstaxa så räcker det att det tekniskt går att dra valfritt belopp från kortet för att det ska vara kompatibelt med resten av landet.
En variant på lösning kan väl vara att göra som i Uppsala där det verkar användas en viseringsautomat där man använder RFID-kortet för att trycka på en av sex knappar för att välja att betala en av sex olika fasta taxor.
En annan lösning är väl att göra som Transport for London, ha enhetstaxa på alla fordon som bara har visering vid påstigning (d.v.s. bussar och spårvagnar) och zoner för trafik där man viserar kortet vid på+avstigning. (För att se till att folk viserar vid avstigning så har man ett system där resenären straffas med extra avgift om avstigningsviseringen inte görs).
I ScanPointsystemet verkar man åtminstone i Örebro ha löst problemet genom att stadsbussarna alltid drar en enhetlig "stadsbusstaxa", för tågresor får resenären själv knappa fram en biljett ur en automat på plattformen, och för länsbussresor så knappar föraren in rätt destination före ett rabattkort används för betalning. Möjligheterna att kombinera periodkort och rabattkort för delbetalning av längre resa tror jag saknas.
Så, oavsett hur SL löser eller inte löser enhetstaxa v.s. icke-enhetstaxa så räcker det att det tekniskt går att dra valfritt belopp från kortet för att det ska vara kompatibelt med resten av landet.
En variant på lösning kan väl vara att göra som i Uppsala där det verkar användas en viseringsautomat där man använder RFID-kortet för att trycka på en av sex knappar för att välja att betala en av sex olika fasta taxor.
En annan lösning är väl att göra som Transport for London, ha enhetstaxa på alla fordon som bara har visering vid påstigning (d.v.s. bussar och spårvagnar) och zoner för trafik där man viserar kortet vid på+avstigning. (För att se till att folk viserar vid avstigning så har man ett system där resenären straffas med extra avgift om avstigningsviseringen inte görs).
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Nej. http://ul.se/sv/Stadsbussarna/stadsbuss ... rtlasaren/M_M skrev: En variant på lösning kan väl vara att göra som i Uppsala där det verkar användas en viseringsautomat där man använder RFID-kortet för att trycka på en av sex knappar för att välja att betala en av sex olika fasta taxor.
Knapp 1
Används för resa med periodkort, värdekort, ungdomskort, skolkort, gruppkort samt för resa med årskort.
Knapp 2, 3, 4 och 5
Används ej.
Knapp 6
Används av barn/ungdom 7-19 år med värdekort.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
OtroligtAnders Hanquist skrev:Bra. Då hinner vi fira "Remsan 40 år 1973-2013"
MInns något vilket datum det var?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Det senaste budet jag hörde nu är att orsaken till fördröjningen är att SL ville avvakta valresultatet. Hade de rödgröna vunnit hade det ju blivit enhetstaxa.
Nu vet man förutsättningarna och respengar kommer införas under 2011, enligt följande:
När man reser inom en zon: Resenären drar bara kortet i valideraren och respengar för betalning i en zon dras automatiskt.
Vid resa i flera zoner: Resenären får vända sig till SL-personal. Accessmaskinen i spärrarna/på bussarna har tio snabbknappar. Dessa kommer förprogrammeras för olika alternativ för att respengar ska kunna dras vid resor i flera zoner. (AB helt, AB red, ABC helt, ABC red.)
Remsorna kommer sluta gälla vid 2011 års utgång.
Det planerade jubileet "Remsan 40 år 1973-2013" ställs in.
Nu vet man förutsättningarna och respengar kommer införas under 2011, enligt följande:
När man reser inom en zon: Resenären drar bara kortet i valideraren och respengar för betalning i en zon dras automatiskt.
Vid resa i flera zoner: Resenären får vända sig till SL-personal. Accessmaskinen i spärrarna/på bussarna har tio snabbknappar. Dessa kommer förprogrammeras för olika alternativ för att respengar ska kunna dras vid resor i flera zoner. (AB helt, AB red, ABC helt, ABC red.)
Remsorna kommer sluta gälla vid 2011 års utgång.
Det planerade jubileet "Remsan 40 år 1973-2013" ställs in.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Så dom menar på fullt allvar att trafikanter med pendeltågen och bussarna måste gå fram till spärrvakt/förare, tala om var dom skall åka, maskinoperatören ställer in zonen, trafikanten validera kortet och i pendeltågens fall sedan gå till automatspärren för att gå igenom.. Vettlöst.lirdo skrev:Det senaste budet jag hörde nu är att orsaken till fördröjningen är att SL ville avvakta valresultatet. Hade de rödgröna vunnit hade det ju blivit enhetstaxa.
Nu vet man förutsättningarna och respengar kommer införas under 2011, enligt följande:
När man reser inom en zon: Resenären drar bara kortet i valideraren och respengar för betalning i en zon dras automatiskt.
Vid resa i flera zoner: Resenären får vända sig till SL-personal. Accessmaskinen i spärrarna/på bussarna har tio snabbknappar. Dessa kommer förprogrammeras för olika alternativ för att respengar ska kunna dras vid resor i flera zoner. (AB helt, AB red, ABC helt, ABC red.)
Remsorna kommer sluta gälla vid 2011 års utgång.
Det planerade jubileet "Remsan 40 år 1973-2013" ställs in.
Med gamla remsan behövde föraren bara stämpla, inte ställa in maskinen.
Det är klart att automatspärrarna skall ha knappar som trafikanten använder för att tala om var den skall åka. Något annat vore ju korkat!
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Jag ser inte riktigt problemet. Om man ska resa enbart i den zon man befinner sig i så behöver man bara hålla upp kortet mot läsaren, dvs enklare än i dag. Om man ska resa i flera zoner talar man om vart man ska åka och lämnar fram sitt kort till föraren/spärrvakten som ser till att man får rätt biljett. Dvs ungefär som i dag. Istället för att stämpla behöver föraren/spärrvakten trycka på en knapp. Och i fallet pendeltåg finns det väl ingen anledning att gå tillbaka till automatspärren. Spärrvakten släpper sannolikt in dig på plats precis som när man idag går fram och får en remsa stämplad.Odd skrev:Så dom menar på fullt allvar att trafikanter med pendeltågen och bussarna måste gå fram till spärrvakt/förare, tala om var dom skall åka, maskinoperatören ställer in zonen, trafikanten validera kortet och i pendeltågens fall sedan gå till automatspärren för att gå igenom.. Vettlöst.
Med gamla remsan behövde föraren bara stämpla, inte ställa in maskinen.
Det är klart att automatspärrarna skall ha knappar som trafikanten använder för att tala om var den skall åka. Något annat vore ju korkat!
Och förmodligen kommer det finnas ett annat alternativ: Gå fram till en biljettautomat och köp en biljett i önskade zoner för dina respengar, och sedan gå till automatspärren. Vilket är smidigt om det är kö till spärren. Det blir i så fall en förbättring jämfört med i dag.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Det kommer nog inte bli perfekt från början. D v s det kommer ta lite tid när man ska betala för flera zoner. Modifieringar kommer sen ske efter hand i systemet. Om fem år kanske vi ex.vis har utgångsregistrering också, vilket SL access har stöd för. Men jag tror de hellre inför respengar nu, än väntar flera år ytterligare tills man hittat en "perfekt" lösning. En stor majoritet av resorna sker inom en zon. Där blir det mycket smidigare om man bara kan dra sitt kort i stället för att behöva stämpla sin remsa.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Problemen är många med korten i Västtrafik. Dels att man i rusningstid inte alltid kommer åt en apparat för att checka ur.
Systemet hamnar ofta i fel zon och drar oftast då för mycket men ibland för lite.
Systemet är icke användarvänligt och skapar onödiga irritationer.
Systemet hamnar ofta i fel zon och drar oftast då för mycket men ibland för lite.
Systemet är icke användarvänligt och skapar onödiga irritationer.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Ja, systemet med utcheckning kan vi nog med fördel vara utan här i Stockholm.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Det vore smidigare om det på pendeltågnätet fanns färdiga knappar för att välja antal zoner direkt vid automatspärrarna, likaså borde det finnas en "mellanpassageapparat" för att öka på antalet zoner vid de framtida inom-spärrarna-bytena från tunnelbana till pendeltåg vid Odenplan och T-Centralen.kildor skrev:Jag ser inte riktigt problemet. Om man ska resa enbart i den zon man befinner sig i så behöver man bara hålla upp kortet mot läsaren, dvs enklare än i dag. Om man ska resa i flera zoner talar man om vart man ska åka och lämnar fram sitt kort till föraren/spärrvakten som ser till att man får rätt biljett. Dvs ungefär som i dag. Istället för att stämpla behöver föraren/spärrvakten trycka på en knapp. Och i fallet pendeltåg finns det väl ingen anledning att gå tillbaka till automatspärren. Spärrvakten släpper sannolikt in dig på plats precis som när man idag går fram och får en remsa stämplad.Odd skrev:Så dom menar på fullt allvar att trafikanter med pendeltågen och bussarna måste gå fram till spärrvakt/förare, tala om var dom skall åka, maskinoperatören ställer in zonen, trafikanten validera kortet och i pendeltågens fall sedan gå till automatspärren för att gå igenom.. Vettlöst.
Med gamla remsan behövde föraren bara stämpla, inte ställa in maskinen.
Det är klart att automatspärrarna skall ha knappar som trafikanten använder för att tala om var den skall åka. Något annat vore ju korkat!
Och förmodligen kommer det finnas ett annat alternativ: Gå fram till en biljettautomat och köp en biljett i önskade zoner för dina respengar, och sedan gå till automatspärren. Vilket är smidigt om det är kö till spärren. Det blir i så fall en förbättring jämfört med i dag.
Å andra sidan finns det en klar fördel med att det är krångligare att åka med "enkelbiljetter" lagrade på kort än på periodkort, och det är att systemet säkerställer att man inte får för sig att införa ett taxesystem där periodkorten blir dyrare än enkelresor om man inte verkligen åker riktigt mycket. En sådan ändring skulle nog bidra till att folk åker mer bil för sina sällanresor...
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Sådana knappar direkt på spärrarna skulle minska dess kapacitet ganska betydligt. Och många pendeltågsstationer har inte plats för en bred spärrlinje med många spärrar.M_M skrev:Det vore smidigare om det på pendeltågnätet fanns färdiga knappar för att välja antal zoner direkt vid automatspärrarna, likaså borde det finnas en "mellanpassageapparat" för att öka på antalet zoner vid de framtida inom-spärrarna-bytena från tunnelbana till pendeltåg vid Odenplan och T-Centralen.
Bättre då en speciell flerzonsregistreringsmaskin vid sidan om som någon föreslog. Med zonkarta och allt, där sällanresenären kan ta den tid som behövs utan att bli nersprungen!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Eller så sätter man sådana knappar på EN automatspärr?LÅ1 skrev:Sådana knappar direkt på spärrarna skulle minska dess kapacitet ganska betydligt. Och många pendeltågsstationer har inte plats för en bred spärrlinje med många spärrar.M_M skrev:Det vore smidigare om det på pendeltågnätet fanns färdiga knappar för att välja antal zoner direkt vid automatspärrarna, likaså borde det finnas en "mellanpassageapparat" för att öka på antalet zoner vid de framtida inom-spärrarna-bytena från tunnelbana till pendeltåg vid Odenplan och T-Centralen.
Bättre då en speciell flerzonsregistreringsmaskin vid sidan om som någon föreslog. Med zonkarta och allt, där sällanresenären kan ta den tid som behövs utan att bli nersprungen!
Hur mycket skulle kapacitén minska egentligen, om säg var 20:e resenär behöver trycka på en knapp, jämfört med att var 20:e resenär kör fast för att denne inte begriper varför det inte funkar som i tunnelbanan, eller än värre var 30:e resenär felaktigt betalar för lite och riskerar att åka fast?
På de mindre stationerna skulle automatspärrarna annars kunna vara förinställda på att dra en resa till centrumzonen...