Spårvagnsfönster i Göteborg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: fredag 19 november 2010 20:38
- Ort: Mariehamn
Spårvagnsfönster i Göteborg
I början av 1980-talet spärrades fönstren i Göteborgs spårvagnar så att de inte kunde öppnas ordentligt längre. Fönstren fick en dekal där det stod något i stil med "Obs! Fönstret kan bara öppnas 12 cm".
Ingen förklaring gavs. Någon som vet varför spårvägen gjorde så? Effekten blev förstås att det blev ännu obehagligare att åka spårvagn sommartid, en anledning till att jag blev cykelfantast.
Ingen förklaring gavs. Någon som vet varför spårvägen gjorde så? Effekten blev förstås att det blev ännu obehagligare att åka spårvagn sommartid, en anledning till att jag blev cykelfantast.
Re: Spårvagnsfönster i Göteborg
Ren säkerhetsåtgärd - samma sak infördes på alla passagerarfordon för att inte t ex barn skulle kunna falla ut under färd. Tydligen hade det skett olyckor med barn som öppnade fönstren och på något sätt lyckades falla ut.
Re: Spårvagnsfönster i Göteborg
Jag tror inte det var någon som hade fallit ut. Då får de ju vara ganska små och då når de inte upp. Däremot var det väl några lite större barn eller kanske rentav vuxna som hade stuckit ut huvudet och råkat illa ut. Måttet 12 cm betingades av att de som nådde upp till fönstret inte skulle kunna få ut huvudet.
Re: Spårvagnsfönster i Göteborg
Håller med dig - kom inte ihåg riktigt vad som hade häntHarald skrev:Jag tror inte det var någon som hade fallit ut. Då får de ju vara ganska små och då når de inte upp. Däremot var det väl några lite större barn eller kanske rentav vuxna som hade stuckit ut huvudet och råkat illa ut. Måttet 12 cm betingades av att de som nådde upp till fönstret inte skulle kunna få ut huvudet.

- Hechtwagen
- Inlägg: 3541
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Spårvagnsfönster i Göteborg
För att få lite komisk effekt lät man skylten typ "varning! luta er ej ut" sitta kvar! I samma veva spärrades fönstren i tunnelbanan så det låg väl i tiden! Förr så fanns det röda markeringar målat inne i aktuella spårvagnstyper (A24 och så) hur långt fönstret fick vara neddraget (uppskjutet om det var ett fönster som skjöts åt sidan) och då skulle Besa och AGR och grabbarna se till att fönstrena inte var öppna mer än så när vagnarna rullade över liljeholmsbron för där var det lite trängre lastprofil än eljest.
Re: Spårvagnsfönster i Göteborg
Om jag inte minns fel så inträffade den händelse som föranledde spärrningen just i tunnelbanan. Det var en yngling som stack ut huvudet och fick en smäll av en tavla, signal eller liknande.Hechtwagen skrev:I samma veva spärrades fönstren i tunnelbanan så det låg väl i tiden!
Re: Spårvagnsfönster i Göteborg
Vad avses med "alla passagerarfordon"?Patrick skrev:Ren säkerhetsåtgärd - samma sak infördes på alla passagerarfordon för att inte t ex barn skulle kunna falla ut under färd. Tydligen hade det skett olyckor med barn som öppnade fönstren och på något sätt lyckades falla ut.
Har SJ's vagnar haft en sånhär spärr ett tag för att sedan åter bli borttagen?
Re: Spårvagnsfönster i Göteborg
Sannolikt ungefär "alla spårvagnar och tunnelbanevagnar". Järnvägarnas fordon har inte fått liknande anordningar.M_M skrev:Vad avses med "alla passagerarfordon"?
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Spårvagnsfönster i Göteborg
Lidingöbanan fick ribbor ytanför skjutförnstren 1986 till broinvigningen, då bron fått smalare lastprofil, på min bil kan jag öppna mer än 12 centimeter, så alla fordon har inte fått spärrar.
HS
HS
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: fredag 19 november 2010 20:38
- Ort: Mariehamn
Re: Spårvagnsfönster i Göteborg
Bra, då har vi samlat lite ledtrådar. Med tanke på fönstrens höjd är det enligt min mening sannolikare att ynglingar än barn skulle sticka ut huvudet genom dem. Det tog i alla fall 30 år av tunnelbanedrift innan den eventuella ovan beskrivna olyckan inträffade.
En bekant till mig gissade att det berodde på att tjuvåkare hoppade ut genom fönstren när kontrollanterna kom, men det lät lite långsökt.
Det påminner om TV-serien "Hemma värst" (The Young Ones) där en av huvud-personerna åker tåg och läser skylten om att det är förbjudet att sticka ut huvudet genom fönstret, därpå sticker ut huvudet för att ta reda på varför, får huvudet avslaget, drar i nödbromsen, hoppar ned på banan och går iväg för att leta efter det.
En bekant till mig gissade att det berodde på att tjuvåkare hoppade ut genom fönstren när kontrollanterna kom, men det lät lite långsökt.
Det påminner om TV-serien "Hemma värst" (The Young Ones) där en av huvud-personerna åker tåg och läser skylten om att det är förbjudet att sticka ut huvudet genom fönstret, därpå sticker ut huvudet för att ta reda på varför, får huvudet avslaget, drar i nödbromsen, hoppar ned på banan och går iväg för att leta efter det.

- Pwer med ölmagen
- Inlägg: 240
- Blev medlem: söndag 24 april 2005 0:39
Re: Spårvagnsfönster i Göteborg
Har med egna ögon sett fullvuxna mäniskor som hängt ut med hela överkroppen genom uttryckta dörrutor på en M31. Så att fönstren spärrades är inte konstigt. Tråkigt dock för de människor som inte gör idiotiska saker. Hade varit betydligt bekvämare på sommaren om rutorna hade gått att öppna mer.
Perra-Spårvagnsförare!
Re: Spårvagnsfönster i Göteborg
I Göteborg gjordes förändringen i samband med att dubbelspår infördes på sträckan Polhemsplatsen - Gamlestadstorget, där det på vissa ställen var så smalt p g a begränsat utrymme mot järnvägstrafiken att luftledningsstolpar kom att stå med midre avstånd till vagnkorgen än normalt. Även utrymmet mellan de båda spårvagnsspåren understeg vid något tillfälle praxis.
m v h
LENNART STEEN
m v h
LENNART STEEN
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: fredag 19 november 2010 20:38
- Ort: Mariehamn
Re: Spårvagnsfönster i Göteborg
Se där, vi närmar oss pudelns kärna! Visserligen bodde jag i Gamlestaden och använde ofta snabbspåret, men kom aldrig att tänka på att fönsterspärrningen kunde ha något med det att göra.lelleme skrev:I Göteborg gjordes förändringen i samband med att dubbelspår infördes på sträckan Polhemsplatsen - Gamlestadstorget, där det på vissa ställen var så smalt p g a begränsat utrymme mot järnvägstrafiken att luftledningsstolpar kom att stå med midre avstånd till vagnkorgen än normalt. Även utrymmet mellan de båda spårvagnsspåren understeg vid något tillfälle praxis.