Spårvagnsfönster i Göteborg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Per Johansson
Inlägg: 3
Blev medlem: fredag 19 november 2010 20:38
Ort: Mariehamn

Spårvagnsfönster i Göteborg

Inlägg av Per Johansson »

I början av 1980-talet spärrades fönstren i Göteborgs spårvagnar så att de inte kunde öppnas ordentligt längre. Fönstren fick en dekal där det stod något i stil med "Obs! Fönstret kan bara öppnas 12 cm".
Ingen förklaring gavs. Någon som vet varför spårvägen gjorde så? Effekten blev förstås att det blev ännu obehagligare att åka spårvagn sommartid, en anledning till att jag blev cykelfantast.
Användarens profilbild
Patrick
Inlägg: 877
Blev medlem: tisdag 20 augusti 2002 22:30
Ort: Stockholm - Hässelby

Re: Spårvagnsfönster i Göteborg

Inlägg av Patrick »

Ren säkerhetsåtgärd - samma sak infördes på alla passagerarfordon för att inte t ex barn skulle kunna falla ut under färd. Tydligen hade det skett olyckor med barn som öppnade fönstren och på något sätt lyckades falla ut.
Harald
Inlägg: 8819
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Spårvagnsfönster i Göteborg

Inlägg av Harald »

Jag tror inte det var någon som hade fallit ut. Då får de ju vara ganska små och då når de inte upp. Däremot var det väl några lite större barn eller kanske rentav vuxna som hade stuckit ut huvudet och råkat illa ut. Måttet 12 cm betingades av att de som nådde upp till fönstret inte skulle kunna få ut huvudet.
Användarens profilbild
Patrick
Inlägg: 877
Blev medlem: tisdag 20 augusti 2002 22:30
Ort: Stockholm - Hässelby

Re: Spårvagnsfönster i Göteborg

Inlägg av Patrick »

Harald skrev:Jag tror inte det var någon som hade fallit ut. Då får de ju vara ganska små och då når de inte upp. Däremot var det väl några lite större barn eller kanske rentav vuxna som hade stuckit ut huvudet och råkat illa ut. Måttet 12 cm betingades av att de som nådde upp till fönstret inte skulle kunna få ut huvudet.
Håller med dig - kom inte ihåg riktigt vad som hade hänt :oops: , men det stämmer att det var för att undvika att man skulle kunna sticka ut huvudet och - om olyckan är framme - få t ex en ledningsstolpe i huvudet! 12 cm ansåg man var maxöppningen för att undvika att ett barnhuvud skulle kunna stickas ut.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3541
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Spårvagnsfönster i Göteborg

Inlägg av Hechtwagen »

För att få lite komisk effekt lät man skylten typ "varning! luta er ej ut" sitta kvar! I samma veva spärrades fönstren i tunnelbanan så det låg väl i tiden! Förr så fanns det röda markeringar målat inne i aktuella spårvagnstyper (A24 och så) hur långt fönstret fick vara neddraget (uppskjutet om det var ett fönster som skjöts åt sidan) och då skulle Besa och AGR och grabbarna se till att fönstrena inte var öppna mer än så när vagnarna rullade över liljeholmsbron för där var det lite trängre lastprofil än eljest.
Harald
Inlägg: 8819
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Spårvagnsfönster i Göteborg

Inlägg av Harald »

Hechtwagen skrev:I samma veva spärrades fönstren i tunnelbanan så det låg väl i tiden!
Om jag inte minns fel så inträffade den händelse som föranledde spärrningen just i tunnelbanan. Det var en yngling som stack ut huvudet och fick en smäll av en tavla, signal eller liknande.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Spårvagnsfönster i Göteborg

Inlägg av M_M »

Patrick skrev:Ren säkerhetsåtgärd - samma sak infördes på alla passagerarfordon för att inte t ex barn skulle kunna falla ut under färd. Tydligen hade det skett olyckor med barn som öppnade fönstren och på något sätt lyckades falla ut.
Vad avses med "alla passagerarfordon"?

Har SJ's vagnar haft en sånhär spärr ett tag för att sedan åter bli borttagen?
daniel_s
Inlägg: 14427
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Spårvagnsfönster i Göteborg

Inlägg av daniel_s »

M_M skrev:Vad avses med "alla passagerarfordon"?
Sannolikt ungefär "alla spårvagnar och tunnelbanevagnar". Järnvägarnas fordon har inte fått liknande anordningar.
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: Spårvagnsfönster i Göteborg

Inlägg av Henrik Schütz »

Lidingöbanan fick ribbor ytanför skjutförnstren 1986 till broinvigningen, då bron fått smalare lastprofil, på min bil kan jag öppna mer än 12 centimeter, så alla fordon har inte fått spärrar.

HS
Per Johansson
Inlägg: 3
Blev medlem: fredag 19 november 2010 20:38
Ort: Mariehamn

Re: Spårvagnsfönster i Göteborg

Inlägg av Per Johansson »

Bra, då har vi samlat lite ledtrådar. Med tanke på fönstrens höjd är det enligt min mening sannolikare att ynglingar än barn skulle sticka ut huvudet genom dem. Det tog i alla fall 30 år av tunnelbanedrift innan den eventuella ovan beskrivna olyckan inträffade.
En bekant till mig gissade att det berodde på att tjuvåkare hoppade ut genom fönstren när kontrollanterna kom, men det lät lite långsökt.

Det påminner om TV-serien "Hemma värst" (The Young Ones) där en av huvud-personerna åker tåg och läser skylten om att det är förbjudet att sticka ut huvudet genom fönstret, därpå sticker ut huvudet för att ta reda på varför, får huvudet avslaget, drar i nödbromsen, hoppar ned på banan och går iväg för att leta efter det. :D
Användarens profilbild
Pwer med ölmagen
Inlägg: 240
Blev medlem: söndag 24 april 2005 0:39

Re: Spårvagnsfönster i Göteborg

Inlägg av Pwer med ölmagen »

Har med egna ögon sett fullvuxna mäniskor som hängt ut med hela överkroppen genom uttryckta dörrutor på en M31. Så att fönstren spärrades är inte konstigt. Tråkigt dock för de människor som inte gör idiotiska saker. Hade varit betydligt bekvämare på sommaren om rutorna hade gått att öppna mer.
Perra-Spårvagnsförare!
lelleme
Inlägg: 125
Blev medlem: måndag 12 april 2004 13:36
Ort: Göteborg

Re: Spårvagnsfönster i Göteborg

Inlägg av lelleme »

I Göteborg gjordes förändringen i samband med att dubbelspår infördes på sträckan Polhemsplatsen - Gamlestadstorget, där det på vissa ställen var så smalt p g a begränsat utrymme mot järnvägstrafiken att luftledningsstolpar kom att stå med midre avstånd till vagnkorgen än normalt. Även utrymmet mellan de båda spårvagnsspåren understeg vid något tillfälle praxis.

m v h
LENNART STEEN
Per Johansson
Inlägg: 3
Blev medlem: fredag 19 november 2010 20:38
Ort: Mariehamn

Re: Spårvagnsfönster i Göteborg

Inlägg av Per Johansson »

lelleme skrev:I Göteborg gjordes förändringen i samband med att dubbelspår infördes på sträckan Polhemsplatsen - Gamlestadstorget, där det på vissa ställen var så smalt p g a begränsat utrymme mot järnvägstrafiken att luftledningsstolpar kom att stå med midre avstånd till vagnkorgen än normalt. Även utrymmet mellan de båda spårvagnsspåren understeg vid något tillfälle praxis.
Se där, vi närmar oss pudelns kärna! Visserligen bodde jag i Gamlestaden och använde ofta snabbspåret, men kom aldrig att tänka på att fönsterspärrningen kunde ha något med det att göra.
Skriv svar