Alla 6!!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Stefan Widén
Alla 6!!
Kalenderbitarna kan nu se fram mot att åter få åka i vagn 264 som fått en ny fin strömavtagare. Därmed är alla 6 i trafik.
Stefan
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Alla 6!!
Ni såg väl till att få en till i reserv, eftersom det verkar vara svårare få tag på sådana än sex nya lånevagnar.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
- Sven Blomberg
Då får vi hoppas att så förblir.Stefan Widén skrev:Kalenderbitarna kan nu se fram mot att åter få åka i vagn 264 som fått en ny fin strömavtagare. Därmed är alla 6 i trafik.
Stefan
Medlem nr 266
-
Ska vi skita i debatten om A30 på Spårväg City
HS

HS
Absolut!Henrik Schütz skrev:Ska vi skita i debatten om A30 på Spårväg City![]()
HS
Det kommer ju aldrig att hända...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO skrev:Absolut!Henrik Schütz skrev:Ska vi skita i debatten om A30 på Spårväg City![]()
HS
/TKO
Jasså ?
Vi får väl se.....
- Stefan Widén
Ja det jobbas på olika sätt att skapa en bättre vagnreserv. Hur det kommer att se ut är inte klart. Alltså är alla möjligheter fortfarande öppna. Och i sommar är troligen vagn 24 klar och då har vi verkligen en tvåriktningsvagn som kan gå in och täcka. Vi har räknat att ut att vändning av lyrabygel och byte av körända på en A34 tar lika lång tid.leifd skrev:TKO skrev:Absolut!Henrik Schütz skrev:Ska vi skita i debatten om A30 på Spårväg City![]()
HS
/TKO
Jasså ?
Vi får väl se.....

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
-
Vad spännande - men vad är vagn 24 för vagn? Jag slog upp den och det står att det är en gammal A2 från 1907 som har använts som plogvagn. Den tar bara 41 passagerare. Ska den gå som extravagn i sådana fall?Stefan Widén skrev:
Ja det jobbas på olika sätt att skapa en bättre vagnreserv. Hur det kommer att se ut är inte klart. Alltså är alla möjligheter fortfarande öppna. Och i sommar är troligen vagn 24 klar och då har vi verkligen en tvåriktningsvagn som kan gå in och täcka. Vi har räknat att ut att vändning av lyrabygel och byte av körända på en A34 tar lika lång tid.![]()
![]()
Stefan
- Stefan Widén
Ja tänk om vi fick sätta ut den på linje 7 men det är nog på 7N vi får se den.SouthernCross88au skrev:Vad spännande - men vad är vagn 24 för vagn? Jag slog upp den och det står att det är en gammal A2 från 1907 som har använts som plogvagn. Den tar bara 41 passagerare. Ska den gå som extravagn i sådana fall?Stefan Widén skrev:
Ja det jobbas på olika sätt att skapa en bättre vagnreserv. Hur det kommer att se ut är inte klart. Alltså är alla möjligheter fortfarande öppna. Och i sommar är troligen vagn 24 klar och då har vi verkligen en tvåriktningsvagn som kan gå in och täcka. Vi har räknat att ut att vändning av lyrabygel och byte av körända på en A34 tar lika lång tid.![]()
![]()
Stefan
Stefan
- Sven Blomberg
Jag misstänker att det där med vagn 24 är menat som ett skämt. Men arbetas det med något som har någorlunda stor kapacitet?Stefan Widén skrev:
Ja det jobbas på olika sätt att skapa en bättre vagnreserv. Hur det kommer att se ut är inte klart. Alltså är alla möjligheter fortfarande öppna. Och i sommar är troligen vagn 24 klar och då har vi verkligen en tvåriktningsvagn som kan gå in och täcka. Vi har räknat att ut att vändning av lyrabygel och byte av körända på en A34 tar lika lång tid.
Medlem nr 266
Fast nu kanske de är 5 igen?
Spårvagnskrock på Djurgården
En spårvagn kolliderade med tre personbilar på Djurgårdsvägen.

Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Naturligtvis är det ett skämt, det går ju mycket snabbare att vända en lyrabygel än att byta körände på en A34. Ursäkta klarspråket, men den som vill veta vad som egentligen diskuteras borde väl inte sitta hemma och hoppas på att bli matad med information!Sven Blomberg skrev:Jag misstänker att det där med vagn 24 är menat som ett skämt. Men arbetas det med något som har någorlunda stor kapacitet?Stefan Widén skrev:
Ja det jobbas på olika sätt att skapa en bättre vagnreserv. Hur det kommer att se ut är inte klart. Alltså är alla möjligheter fortfarande öppna. Och i sommar är troligen vagn 24 klar och då har vi verkligen en tvåriktningsvagn som kan gå in och täcka. Vi har räknat att ut att vändning av lyrabygel och byte av körända på en A34 tar lika lång tid.
- Sven Blomberg
Utan åka vart då? Jag trodde att det var det forumet var till för, diskutera och få information.daniel_s skrev: Ursäkta klarspråket, men den som vill veta vad som egentligen diskuteras borde väl inte sitta hemma och hoppas på att bli matad med information!
Senast redigerad av Sven Blomberg den tisdag 02 november 2010 14:09, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem nr 266
Inte illa, med hela 3 bilar.bark skrev:Fast nu kanske de är 5 igen?![]()
Hoppas allt är väl med personalen ombord, vad har AB SS för "straff" när det gäller krockar?
Händer detta på Veolia i Stockholm så blir man direkt anklagad för att vara en inkompetent och oaktsam spårvagnsförare, sen letar bolaget upp nästan 20 år gamla händelser för att slänga i ansiktet på föraren och i slutändan rekommendera annan tjänst hoppas AB SS har andra och mer humana utredningar utan personangrepp och påhopp, så var det iallafall för ett par år sedan men nu har det ju kommit in mer kompetent personal i utredningarna.
/a32

Senast redigerad av A32 den tisdag 02 november 2010 14:58, redigerad totalt 1 gånger.
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Tja, det stämmer väl alldeles utmärkt! Det finns både diskussioner och information i forumet.Sven Blomberg skrev:Utan åka vart då? Jag trodde att det var till det forumet var till för, diskutera och få information.daniel_s skrev: Ursäkta klarspråket, men den som vill veta vad som egentligen diskuteras borde väl inte sitta hemma och hoppas på att bli matad med information!

-
Fast hade alla spårvagnsförare krockat lika mycket som nockebybanans (ingen kritik), så hade moderna spårvagnar varit mycket hållbarare, minns inte att någon A30 skadats påtagligt i krock med bil, A24 på Lidingö däremot...
En modern spårvagn spricker i skalet, även om de är riktigt hårdkokta inuti.
HS
En modern spårvagn spricker i skalet, även om de är riktigt hårdkokta inuti.
HS
- Sven Blomberg
Va´bra då förstår jag inte vad du menade med ditt inlägg som jag citerade ifrån efersom du tycks ha samma uppfattning som jag.daniel_s skrev:Tja, det stämmer väl alldeles utmärkt! Det finns både diskussioner och information i forumet.Sven Blomberg skrev:Utan åka vart då? Jag trodde att det var till det forumet var till för, diskutera och få information.daniel_s skrev: Ursäkta klarspråket, men den som vill veta vad som egentligen diskuteras borde väl inte sitta hemma och hoppas på att bli matad med information!
Medlem nr 266
Men man måste ju byta körände på 24: an också. Det går ju lite fortare att förflytta sig eftersom den är kortare. är det trafkbiträdet som flyttar lyran eller föraren?daniel_s skrev:Naturligtvis är det ett skämt, det går ju mycket snabbare att vända en lyrabygel än att byta körände på en A34. Ursäkta klarspråket, men den som vill veta vad som egentligen diskuteras borde väl inte sitta hemma och hoppas på att bli matad med information!Sven Blomberg skrev:Jag misstänker att det där med vagn 24 är menat som ett skämt. Men arbetas det med något som har någorlunda stor kapacitet?Stefan Widén skrev:
Ge spårtrafik företräde!
bark skrev:Fast nu kanske de är 5 igen?![]()
Tydlingen blev inga skadade vilket gör att det borde vara tillåtet att frågo om hur det gick med vagnen
Det är inte för sent att börja på nytt
- Stefan Widén
A34 är krocktåliga vagnar. BT har fått till en krafit stålkonstruktion sopm tål det mesta i bilväg, Är lite plastikdetaljer av mindre slag som brukar gå sönder, och de byter man relativt snabbt.
Stefan
Stefan