Konflikt mellan spårvagn och övriga trafik (inkl gående)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Konflikt mellan spårvagn och övriga trafik (inkl gående)
Ja, så såg man första(?) krocken mellan spårvagn och bil igår, såg när det skedde alltså.
Det var inte någon av de nya, utan den blåvita, vet tyvärr inte numret (var finns vagnarna listade?), var kommer den ifrån?
Det var inte någon av de nya, utan den blåvita, vet tyvärr inte numret (var finns vagnarna listade?), var kommer den ifrån?
- Thomas Lange
Här http://www.sparvagssallskapet.se/djurga ... fordon.phphaddock11 skrev: Var finns vagnarna listade?
Ju förr dess bättre.
Var hände det? Och blev det stora skador?haddock11 skrev:Ja, så såg man första(?) krocken mellan spårvagn och bil igår, såg när det skedde alltså.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Tack för sidan med vagnarna, jag borde hittat den 
Djurgårdsvägen vid Nordiska museet. Vagnen hade just lämnat hållplatsen med riktning Djurgårdsbron.
En personbil med i samma riktning skulle svänga vänster in mot Museet/Junibacken. Han rullade ganska långsamt mot spåren, troligen koncentrerad på de mötande bilarna, men det är ju en bit över spåren innan man kommer i mötande trafikfältet.
Tydligen uppmärksammade han inte att spårvagnen kom. Vagnen ringde riktigt "ilsket" och länge, tänkte säkert att nu stoppar han. Men si, det gjorde han inte gled sakta vidare. Vagnen tvärbromsade, men tog vänster flygel på bilen som kasade med nån meter innan det blev helt stopp.
Bilen fick buckla och repa, men ingen vart ju skadat. Värre vore om han kommit lite längre och vagnen något snabbare.
Nå, ut ur spårvagnsdörren kom en lugn förare, gick ner långsamt, något leende kanske - ungefär typ "jaha... hur var det här då, det var ju lite tokigt". Föraren var säkert lite skärrad.... Damen i högersätet satt med händerna för munnen..
Nå, en 7:a kom snart bakom. Jag gick vidare, dom stod väl där 5-8 minuter innan man for vidare.
Så, ingen stor smäll, men den där vänstersvängen är ju så vanlig! Har varit med om samma vid Alkärrshallen förut med 47:ans buss. Så rent spårvagnspecifikt är det ju inte.
Med magnetbromsarna i den hastigheten bromsar de ju rätt snabbt.
Mången gång har det skett neråt Sjöstaden också...
Det om det.

Djurgårdsvägen vid Nordiska museet. Vagnen hade just lämnat hållplatsen med riktning Djurgårdsbron.
En personbil med i samma riktning skulle svänga vänster in mot Museet/Junibacken. Han rullade ganska långsamt mot spåren, troligen koncentrerad på de mötande bilarna, men det är ju en bit över spåren innan man kommer i mötande trafikfältet.
Tydligen uppmärksammade han inte att spårvagnen kom. Vagnen ringde riktigt "ilsket" och länge, tänkte säkert att nu stoppar han. Men si, det gjorde han inte gled sakta vidare. Vagnen tvärbromsade, men tog vänster flygel på bilen som kasade med nån meter innan det blev helt stopp.
Bilen fick buckla och repa, men ingen vart ju skadat. Värre vore om han kommit lite längre och vagnen något snabbare.
Nå, ut ur spårvagnsdörren kom en lugn förare, gick ner långsamt, något leende kanske - ungefär typ "jaha... hur var det här då, det var ju lite tokigt". Föraren var säkert lite skärrad.... Damen i högersätet satt med händerna för munnen..
Nå, en 7:a kom snart bakom. Jag gick vidare, dom stod väl där 5-8 minuter innan man for vidare.
Så, ingen stor smäll, men den där vänstersvängen är ju så vanlig! Har varit med om samma vid Alkärrshallen förut med 47:ans buss. Så rent spårvagnspecifikt är det ju inte.
Med magnetbromsarna i den hastigheten bromsar de ju rätt snabbt.
Mången gång har det skett neråt Sjöstaden också...
Det om det.
Det vore kanske en bra idé att ha någon slags informationskampanj om att det är 500:- i böter att gå mot rött vid en spårvägskorsning?daniel_s skrev:Det är ordningsbot på att färdas in i en korsning med spårväg på otillåtet sätt (t ex mot rött ljus), 500 kr för gående. Dock tror jag att man tar fel om man tror att det skulle vara ett särskilt effektivt sätt att "lära folk vad som gäller". Man borde kanske ha spårpoliser i korsningarna, som tar folk i handen och leder dem över på ett säkert sätt?Jan Molin skrev:De borde återinföra ordningsboten på att gå mot röd gubbe...
I princip så borde det för övrigt också vara olagligt att bli påkörd av en spårvagn...
Edit: är lagformuleringen "färdas in i"? I så fall skulle man kanske teoretiskt inte vara lagbrytare om man går in i korsningen när det är grönt, och sen stannar och fortsätter stå stilla när det blivit rött

Vid Nybroplan uppmanas trafik från Strandvägen mot Blasieholmen att svänga vänster där Hamngatan börjar vid Nybroblan. Målningarna i gatan påbjuder att all trafik i vänsterfilen skall köra rakt fram, in på Hamngatan.
Många svänger ju vänster ändå, vilket kan ge konflikt med både bussar och spårvagnar.
Här finns en gammal vy från platsen. Skylten ser nog lite annorlunda ut nu, men raden för Blasieholmen är oförändrad!
(Jag var på väg att skriva ungefär den här texten för någon vecka sedan, men nu aktualiserades den av en annan tråd!)
Många svänger ju vänster ändå, vilket kan ge konflikt med både bussar och spårvagnar.
Här finns en gammal vy från platsen. Skylten ser nog lite annorlunda ut nu, men raden för Blasieholmen är oförändrad!
(Jag var på väg att skriva ungefär den här texten för någon vecka sedan, men nu aktualiserades den av en annan tråd!)
Jo, det är man: "Gående som befinner sig på körbanan eller cykelbanan när signalen slår om till röd signalbild skall fortsätta till andra sidan. Finns en refug eller liknande anordning skall den gående dock stanna där."M_M skrev:är lagformuleringen "färdas in i"? I så fall skulle man kanske teoretiskt inte vara lagbrytare om man går in i korsningen när det är grönt, och sen stannar och fortsätter stå stilla när det blivit rött
Tydligen är man även lagbrytare om man vänder tillbaka även om det skulle vara närmare.

OK! Fel av mig att använda ordet "påbud" kanske, men filmarkeringen i gatan pekar bara rakt fram. Nog borde det vara en pil åt vänster också när skylten föreslår den riktningen för ett skyltat mål?Inge skrev:Det skulle vara intressant med en bild som påvisade fenomenet. Av enirobilden framgår inget påbud genom gatumarkeringen eftersom spärrlinje mot vänstersväng saknas. Körfältspilen i sig innebär inget påbud och det är ingalunda ovanligt att man hoppar över pilmarkering för mindre utfarter/korsningar.LÅ1 skrev:Vid Nybroplan uppmanas trafik från Strandvägen mot Blasieholmen att svänga vänster där Hamngatan börjar vid Nybroblan. Målningarna i gatan påbjuder att all trafik i vänsterfilen skall köra rakt fram, in på Hamngatan.
Inne i korsningen är det väl inga spärrlinjer, bara "stödlinjer". Kommer inte ihåg vad de egentligen heter. Hela korsningen är tämligen rörig, med filer och cykelöverfarter och övergångsställen på alla möjliga ställen. Där dessutom många cyklister kör mot riktningen i dessa överfarter. Har också sett en ny markering som visar hur cyklisterna skall köra, utan att det är vare sig cykelfält eller cykelöverfart. (Cykelsymbolen och en "takformad" pil.)
Jag saknar ett övergångsställe direkt från en av refugen där Birger Jarlsgatan slutar och över till hållplatsen. Men det hade förmodligen krävt ytterligare en fas i trafikljussystemet.
Nej, det går inte att svänga till vänster i den korsningen då det inte går någon gata åt det hållet. För att komma till Blasieholmen måste du vända helt och hållet och sedan svänga in ungefär där den vita skåpbilen står i Eniro-bildens vänsterkant. Ingen korsning i Stockholm har körfältspilar för U-sväng, och antagligen inte i din hemstad heller! Obs: Vändning ("U-sväng") utgör inte en vänstersväng. Vägvisningsskylten kunde möjligen ändras lite så att det framgår att man ska svänga 180 grader, men det är knappast centralt för att folk ska hitta!LÅ1 skrev:OK! Fel av mig att använda ordet "påbud" kanske, men filmarkeringen i gatan pekar bara rakt fram. Nog borde det vara en pil åt vänster också när skylten föreslår den riktningen för ett skyltat mål?
För övrigt har jag kört spårvagn på Djurgårdslinjen i 10 år utan att någonsin ha tyckt att vändande bilar i den korsningen skulle vara så särskilt mycket i vägen! De kommer oftast iväg snabbt.
Jag vet hur trafiken går! Att kalla det vänstersväng var kanske inte riktigt rätt, snarare en ("bred") U-sväng. Det var pilen på vägvisningstavlan som fick mig att kalla det vänstersväng.daniel_s skrev:Nej, det går inte att svänga till vänster i den korsningen då det inte går någon gata åt det hållet. För att komma till Blasieholmen måste du vända helt och hållet och sedan svänga in ungefär där den vita skåpbilen står i Eniro-bildens vänsterkant. Ingen korsning i Stockholm har körfältspilar för U-sväng, och antagligen inte i din hemstad heller! Obs: Vändning ("U-sväng") utgör inte en vänstersväng. Vägvisningsskylten kunde möjligen ändras lite så att det framgår att man ska svänga 180 grader, men det är knappast centralt för att folk ska hitta!LÅ1 skrev:OK! Fel av mig att använda ordet "påbud" kanske, men filmarkeringen i gatan pekar bara rakt fram. Nog borde det vara en pil åt vänster också när skylten föreslår den riktningen för ett skyltat mål?
För övrigt har jag kört spårvagn på Djurgårdslinjen i 10 år utan att någonsin ha tyckt att vändande bilar i den korsningen skulle vara så särskilt mycket i vägen! De kommer oftast iväg snabbt.
Men det måste vara förvirrande när skyltens pilar inte motsvarar vad som finns på gatan? Och i praktiken blir det två vänstersvängar med nästan 10 meter emellan. (Två bussfiler och två perronger passeras på tvärs.)
Jag kommer inte ihåg hur signalfaserna ser ut. Är det gröt för bilarna som gör denna U-sväng samtidigt som spårvagnarna (och bussar) får köra? I så fall borde det vara stor risk att bilar kör in framför spårvagnen. Annars är det rätt att de brukar inte stå i vägen där så länge, om det inte är tvärstopp i all trafik, men då skulle det lika väl kunna vara trafiken från Birger Jarlsgatan som är i vägen. (Och för dem är det inte en U-sväng, utan en lite slingrande färd nästan rakt fram.)
LÅ1 skrev:Jag vet hur trafiken går!
Men det måste vara förvirrande när skyltens pilar inte motsvarar vad som finns på gatan?

Nä, som sagt: det finns aldrig några pilar som visar att man kan göra en u-sväng men man kan ändå (nästan) alltid göra det. Den där skylten vänder sig mest till de redan invigda... (Om du inte hittar till Blasieholmen så ska du troligen inte dit!)
Freudiansk felskrivning?LÅ1 skrev:Jag kommer inte ihåg hur signalfaserna ser ut. Är det gröt för bilarna som gör denna U-sväng samtidigt som spårvagnarna (och bussar) får köra?

Men det är ju tydligt på Enirobilden att det har funnits en vänsterpil som är borttnött (av dubbdäck förmodligen). Det finns lite vitt krafs t.v. om basen på pilen i körfältet längst t.v. Alla pilarna på bilden är ju väldigt nötta, så det är väl bara ommålning som saknas.LÅ1 skrev:Fel av mig att använda ordet "påbud" kanske, men filmarkeringen i gatan pekar bara rakt fram. Nog borde det vara en pil åt vänster också när skylten föreslår den riktningen för ett skyltat mål?
Ingen fara!daniel_s skrev:Tog nog miste på din hemort här!

Jag var väl hungrig!daniel_s skrev:Freudiansk felskrivning?LÅ1 skrev:Jag kommer inte ihåg hur signalfaserna ser ut. Är det gröt för bilarna som gör denna U-sväng samtidigt som spårvagnarna (och bussar) får köra?Nej det är inte grönt samtidigt, utan bilarna har grönt först, och sedan blir det stopp för dem och kör för spårvagnen/bussen. Vid det laget finns det ibland två-tre bilar mitt i korsningen, men man ska ju vara bra duktig för att lyckas krocka med dem!

Problemet med bilar som är i vägen för spårvagnarna är förstås lika, oavsett var bilarna kommer ifrån. Den risk jag såg är att bilarna inte är medveten om att de har parallell trafik till vänster om sig och därför inte observerar spårvagnen eller bussen, utan svänger in framför dem. Men som du skriver, de flesta som kör den vägen är vana.
Det är värre på Djurgården, vid bommen. För ett par månader sedan åkte jag med en vagn som fick tvärbromsa för en bil som svängde in framför spårvagnen. Det gick bra, och blev ingen närkontakt. Hur stor marginalen var vet jag inte. Bilen backade och spårvagnen körde vidare!
Men hela platsen är ombyggd nu! Gatumålningen är ny och något spår av vänsterpil finns inte.Harald skrev:Men det är ju tydligt på Enirobilden att det har funnits en vänsterpil som är borttnött (av dubbdäck förmodligen). Det finns lite vitt krafs t.v. om basen på pilen i körfältet längst t.v. Alla pilarna på bilden är ju väldigt nötta, så det är väl bara ommålning som saknas.LÅ1 skrev:Fel av mig att använda ordet "påbud" kanske, men filmarkeringen i gatan pekar bara rakt fram. Nog borde det vara en pil åt vänster också när skylten föreslår den riktningen för ett skyltat mål?
Jag ser inte det men Enirobilden syns kanske i en annan vinkel där borta i GöteborgHarald skrev:Men det är ju tydligt på Enirobilden att det har funnits en vänsterpil som är borttnött (av dubbdäck förmodligen). Det finns lite vitt krafs t.v. om basen på pilen i körfältet längst t.v. Alla pilarna på bilden är ju väldigt nötta, så det är väl bara ommålning som saknas.LÅ1 skrev:Fel av mig att använda ordet "påbud" kanske, men filmarkeringen i gatan pekar bara rakt fram. Nog borde det vara en pil åt vänster också när skylten föreslår den riktningen för ett skyltat mål?

Jo, jag har nog också ett svagt minne av att det har varit en vänsterpil där men avsaknaden av sådan verkar inte avskräcka folk från att köra den vägen ändå!
Är inte skylningen ändrad också då?LÅ1 skrev:Men hela platsen är ombyggd nu! Gatumålningen är ny och något spår av vänsterpil finns inte.
Den syns nog i samma vinkel över hela världen om man flyttar sig lite framåt i bilden: http://kartor.eniro.se/m/IhWwZdaniel_s skrev:Jag ser inte det men Enirobilden syns kanske i en annan vinkel där borta i Göteborg![]()

I alla fall inte den raden med vägvisning till Blasieholmen. (Om det inte ändrats sedan förra veckoslutet.Harald skrev:Är inte skylningen ändrad också då?LÅ1 skrev:Men hela platsen är ombyggd nu! Gatumålningen är ny och något spår av vänsterpil finns inte.

Blev förvånad när jag såg det, eftersom jag trodde att bilarna som svängde runt hållplatsen på det viset gjorde det mot reglerna.
Men nog har Nybroplan varit annorlunda förr? Så man inte gjorde en riktig u-sväng, i stället funkade det som en halvrondell...? Eller är jag helt ute och lånar Bruses favoritfordon?
Professionell tyckare
Nej då, du är på rätt spår, åtminstone om du med "halvrondell" menar ett sammanhängande system av enkelriktade körbanor med korsningar där högerregeln gäller, vilket ju Nybroplan fortfarande är. Det enda som egentligen har ändrats i grunden sedan högertrafikomläggningen (utöver slopade enkelriktningar på omkringliggande gator) är väl att man har stängt av Arsenalsgatan och ändrat lite vinklar, så att den södra körbanan har blivit mer parallell med körbanan på hållplatsområdet. Men just genom denna åtgärd kan man nog säga att blasieholmsmanövern har blivit "vändning" i stället för "två vänstersvängar".Kantorn skrev:Men nog har Nybroplan varit annorlunda förr? Så man inte gjorde en riktig u-sväng, i stället funkade det som en halvrondell...? Eller är jag helt ute och lånar Bruses favoritfordon?
Detta har väl försämrat för dem som ska just till Blasieholmen från Strandvägen. Men för resten måste det väl snarare underlätta.daniel_s skrev:Nej då, du är på rätt spår, åtminstone om du med "halvrondell" menar ett sammanhängande system av enkelriktade körbanor med korsningar där högerregeln gäller, vilket ju Nybroplan fortfarande är. Det enda som egentligen har ändrats i grunden sedan högertrafikomläggningen (utöver slopade enkelriktningar på omkringliggande gator) är väl att man har stängt av Arsenalsgatan och ändrat lite vinklar, så att den södra körbanan har blivit mer parallell med körbanan på hållplatsområdet. Men just genom denna åtgärd kan man nog säga att blasieholmsmanövern har blivit "vändning" i stället för "två vänstersvängar".Kantorn skrev:Men nog har Nybroplan varit annorlunda förr? Så man inte gjorde en riktig u-sväng, i stället funkade det som en halvrondell...? Eller är jag helt ute och lånar Bruses favoritfordon?
Professionell tyckare