Konflikt mellan spårvagn och övriga trafik (inkl gående)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1

Konflikt mellan spårvagn och övriga trafik (inkl gående)

Inlägg av LÅ1 »

Hamngatan är en gata där det inte är ovanligt att fotgängare korsar gatan där det passar dem. Mitt framför Gallerian är nog det vanligaste stället. Det verkar som detta beteende har ökat eftersom det nu inte bara är ett vitt streck att använda som tillflyktsort mitt i gatan, utan en hel spårvägshållplats. Och visst, det finns en yta precis utanför änden av hållplatsen som det är tämligen ofarligt att stå på. Även om vägen dit, och därifrån, inte är så säker.
Dessutom tar många den vägen till hållplatsen, och då måste man gå i spåret.

Just på den platsen skulle man antingen kunna placera ett övergångsställe, även om det kanske finns många skäl som talar mot, eller så förlänger man staketen runt hållplatsen så att de går ända ner till övergångsstället vid Regeringsgatan. På båda sidor om spåren. Risken med det senare är väll att folk skulle börja springa längs med spåren i stället! Och bussarna måste svänga ut i bilfilen lite tidigare, men det gjorde de i alla fall i dag när jag studerade det hela. (En kort och ovetenskaplig studie! :wink: )
Vad jag också la märke till var att bilar söder ifrån på Regeringsgatan som svänger upp mot Sergels torg kör in i bussfilen, d.v.s. spårvägsspåret, för att sedan byta fil åt höger.

Frågor till förare och annan personal: Upplevs denna sträcka som ett större problem än andra avsnitt? Var finns problemen i övrigt? Ja, jag vet att allt är nytt än så länge, och att allt kanske ser annorlunda ut om någon månad, eller så.

Jag är bara nyfiken, eftersom jag från "läktarplats" (dvs trottoaren) tycker det ser ut som problem. Jag har ytterligare några kandidater till problemplatser, men vill gärna se vad andra har för synpunkter.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Re: Konflikt mellan spårvagn och övriga trafik (inkl gående)

Inlägg av Sven Blomberg »

Ja konflikter finns, det kan jag skriva under på. Har varit yrkesförare i Stockholm (Lastbil, Taxi) i 43 år. Har sedan 2006 inte varit i "aktiv" trafik utan flyttat ut i Södermanland. Var uppe i stan i söndags för att åka spårvagn. VAD HAR HÄNT I STAN? Är alla utan självbevarelsedrift. Bilar, fotgängare och inte minst cyklister är totalt utan respekt, inte bara för spårvagn utan även annat. Det pratas om informationskampanj om det nya (spårvagnen). Det räcker inte. En enorm information om det mesta vad beträffar tafiken är på sin plats.Visserligen kan jag ha glömt, men inte så mycket. Det har blivit mycket sämre laglydnad. På min resa Nordiska Museet- Sergels torg- Waldemarsudde- Nordiska. Inträffade följande förutom att alla låste alla vid Strandvägen/Djurgårdsbron: Fotgängare rusar över gatan mellan två spårvagnar, nära döden.Ett antal bilar spärrar kollektivfilen på Strandvägen vid Artellerigatan. Buss/Spårvägshållplatsen mot Djurgården är fylld med privatbilar, inte en enda spårvagn eller buss kommer in. Kaos uppstår. Sedan lungt upp till Segels Torg. På tillbakavägen var det bara en taxi (gul) som vräkte sig före vagnen i en otillåten sväng in på Kungsträdgårdsgatan och en cyklist mitt framför vagnen förbi Berzeli Park. Då jag satt i bilkö på Djurgårsbron på hemvägen kommer en cykel mellan bilkön och räcket (inte i den uppmålade cykelbanan, utan bland bilarna). Då bilen framför mig står så nära räcket att cykeln inte kommer emellan, svänger han bara ut framför mig och in framför en passerande spårvagn. Turligt nog körde vagnen långsamt och hann bromsa. Nu var det en vagn, men kunde lika gärna varit en buss. Okej, en buss hade kunnat svänga vänster in i mötande körfält och rammat något där, men det är väl inte meningen. Så slutligen, något måste göras.
Medlem nr 266
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

LÅ1 skrev:...och att allt kanske ser annorlunda ut om någon månad, eller så.

Jag är bara nyfiken, eftersom jag från "läktarplats" (dvs trottoaren) tycker det ser ut som problem. Jag har ytterligare några kandidater till problemplatser, men vill gärna se vad andra har för synpunkter.
Ja, när den första olyckan på Spårväg City med dödlig utgång sker, så lär nog både fotgängare och cyklister kanske tänka om.

Felet ligger i att vi inte har trafikpoliser i den utsträckning som skulle behövas...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
Cyclocop
Kontakt:

Inlägg av Cyclocop »

Trafikpoliser?
Åtta (8) i yttre tjänst för innerstan enligt t f sektionschefen....
Ge spårtrafik företräde!
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Cyclocop skrev:Trafikpoliser?
Åtta, du skämtar?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Ja, det är sorgligt...I en stad med ca 1,2 miljoner invånare...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Bernt

Inlägg av Bernt »

En väl fungerande signalprioritet måste vara prioritet 1.
Just nu lär spårvagnarna inte ha utrustning alls för detta ("buss-GPS" eller annat). Får de samma system som blåbussarna är det knappast tillräckligt. Blåbussarna får stå länge innan det slår om - om det alls fungerar. Signalen måste slå om till grönt när en spårvagn närmar sig, inget annat duger.
Vidare måste Trafikkontoret och stadens tjänstenäm vara med på tåget att underlätta för spårvagnarna. Vid hindrande parkering måste fordonet omedelbart forslas bort och ägaren får lösa ut sitt fordon mot böter och kostnad för borttransport. Hårda tag är nog det enda som gäller.
Användarens profilbild
Hans Wibacke

Inlägg av Hans Wibacke »

Bernt skrev:/.../ Signalen måste slå om till grönt när en spårvagn närmar sig, inget annat duger.
Får någon igenom en sådan policy i city, vill vi ha samma på sträckan Gröndal-Liljeholmen också, tack.
Bernt skrev:/.../ Vid hindrande parkering måste fordonet omedelbart forslas bort och ägaren får lösa ut sitt fordon mot böter och kostnad för borttransport. Hårda tag är nog det enda som gäller.
Hårda tag, ja, men att forsla bort felparkerade fordon lär det sällan bli tal om även om man skulle vilja, antar jag. Vanligtvis är föraren tillräckligt nära för att hinna flytta fordonet själv. Men böter vore det ju trevligt om vederbörande hann få förstås.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Bernt skrev:Hårda tag är nog det enda som gäller.
Det tror jag också! Och då inte bara mot P-syndare.

Som det är nu kan man i princip göra vad man vill i trafiken, även mitt framför ögonen på poliser, utan att det får några konsekvenser alls. Förutsatt att det inte blir en trafikolycka. Möjligen kan polisen säga något till en fotgängare eller cyklist, men vad gör det?
BSB101

Inlägg av BSB101 »

roggek skrev:
Det är dock skillnad på innerstaden, som antalet trafikpoliser gällde, och länet som din siffra gäller. Sedan att det behövs fler trafikpoliser i innerstan och även i resten av landet är helt klart.
Användarens profilbild
Cyclocop
Kontakt:

Inlägg av Cyclocop »

BSB101 skrev:
roggek skrev:
Det är dock skillnad på innerstaden, som antalet trafikpoliser gällde, och länet som din siffra gäller. Sedan att det behövs fler trafikpoliser i innerstan och även i resten av landet är helt klart.
Jag satt med i en utredning om Stockholms läns framtida trafikpolis på jobbet förra året. Då var vi överens om att det var ca 100 trafikpoliser i yttre tjänst i hela länet. ni vill inte veta hur det är idag, 1½ år senare....
därutöver disponerar länskommunikationscentralen mellan 29-58 utryckningspatruller (2 eller fler pm i målad bil/buss) för akuta händelser, beroende på tidpunkt och veckodag. Sedan KAN ju naturligtvis närpoliserna från Klara eller Östermalm ingripa mot det som faktiskt sker inom sina områden, där linje 7 går. De är nästa lika många som trafikkollegorna....

PS/ Den här veckan är alla trafikpoliser engagerade i hastighetskontroller, ett gemensamt EU-projekt maa skolstarten.
Ge spårtrafik företräde!
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

Inge skrev:
Hans Wibacke skrev:
Bernt skrev:/.../ Signalen måste slå om till grönt när en spårvagn närmar sig, inget annat duger.
Får någon igenom en sådan policy i city, vill vi ha samma på sträckan Gröndal-Liljeholmen också, tack.
Det kommer ju inte att hända vare sig i city eller i förorten. Främst därför att långa köer inte gynnar någon. Värst är det förstås för bilisterna, men inte heller kollektivtrafiken gynnas av att korsningarna kleggar igen. Det fungerar inte särskilt bra på Hamngatan just nu.

Satt själv idag och väntade på att få grönt för att svänga vänster in på Regeringsgatan. Troligen hade spårvagnen som stod vid sidan av mig prioritet. Men den kunde inte köra eftersom det stod en annan spårvagn på ändhållplatsen... Till slut körde den och sedan fick vi som skulle köra vänster grönt efter oändlig tid. Spårvagnen som stod vid sidan av mig stod kvar.... Dess fas hade för länge sedan passerat...

Här kan man direkt notera ett antal brister. Men för att ta två:

1. Varför har man inte gjort som i Berlin och placerat filer för vänstersvängande mellan spårfilerna?

2. Hur planerar egentligen SL sina tidtabeller?
Nej, nu jämför du äpplen och päron, åtminstone beträffande den gatuspårssträcka Hans refererar till. Trafikflödet på de korsande gatorna Trekantvägen, Lövholmsvägen och Sjöbjörnsvägen är så jämförelsevis litet, att en absolut signalprioritering knappast skulle vålla några svårare stockningar. Däremot skulle det underlätta betydligt för Tvärbanetågen. Men Stockholms stad har ju mer eller mindre tappat intresset för detta. På det politiska planet är C G Wennerholm och Sten Nordin de såtaste bröder, på tjänstemannanivå knappast!

Men så är ju Tvärbanan gammal och ingenting nytt och flashigt, som cityspårvägen.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

I första inlägget i denna tråd skrev jag om att bilar söder ifrån på Regeringsgatan som svänger upp mot Sergels torg kör in i bussfilen, d.v.s. spårvägsspåret, för att sedan byta fil åt höger.
Dessa bilar blir många gånger stående en stund i spåret. Kan man på något vis få bilarna att inte göra på det viset? Med målning i gatan eller en extra trafikdelare eller något? Men det kanske inte hjälper, för då blir bilarna stående i själva korsningen i stället.

Jag inbillade mig att det lätt skulle bli bilkö som spärrar vägen för spårvagnarna precis öster om Nybroplan, i Sibyllegatans förlängning. Men det verkar inte vara något större problem, i alla fall inte de gånger jag passerat platsen.

Skulle man inte kunna tänka sig att måla rutnät i gatan på känsliga ställen? Har sett det på andra ställen, men kommer inte ihåg var.

Angående hållplats Sergels torg: Skulle det inte vara idé att sätta upp skyltar med en pil och texten utgång på? Och kanske en skylt med gångtrafik förbjuden längst in på hållplatsen?
Claes Thure Moberg

Inlägg av Claes Thure Moberg »

LÅ1 skrev: Skulle man inte kunna tänka sig att måla rutnät i gatan på känsliga ställen? Har sett det på andra ställen, men kommer inte ihåg var.
Det är säkert England du tänker på. Där målar man rutnät i känsliga korsningar. Den markeringen betyder att det är förbjudet att köra in i korsningen om man inte har klar väg ut ur den. Blir du stående stilla på rutnätet har du alltså brutit reglerna.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Claes Thure Moberg skrev:
LÅ1 skrev: Skulle man inte kunna tänka sig att måla rutnät i gatan på känsliga ställen? Har sett det på andra ställen, men kommer inte ihåg var.
Det är säkert England du tänker på. Där målar man rutnät i känsliga korsningar. Den markeringen betyder att det är förbjudet att köra in i korsningen om man inte har klar väg ut ur den. Blir du stående stilla på rutnätet har du alltså brutit reglerna.
Nja, jag tror att jag sett det någonstans i Sverige också!?
Användarens profilbild
Hans Wibacke

Inlägg av Hans Wibacke »

LÅ1 skrev:
Claes Thure Moberg skrev:
Nja, jag tror att jag sett det någonstans i Sverige också!?
Du har kanske sett rutnäten i Hammarby sjöstad? Fast de skulle behöva en omgång med "penseln" snarast. Rutnät är säkert bra som en extra varning/upplysning men även utan sådana gäller som bekant paragraf 7 i trafikförordningens kapitel 2:

En trafikant får inte färdas in i en korsning med järnväg eller spårväg
1. om ett tåg eller en spårvagn närmar sig,
2. när en ljussignal visar rött sken, en ljudsignal ljuder eller en bom fälls, är fälld eller reses, eller
3. om det finns risk för att trafikanten måste stanna i korsningen.
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

Finns tex vid Roslagstull och bussfilssaxningen stadsgårdsleden västerut. Tyvärr inte i motsvarande läge på skeppsbron har jag för mig.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Hans Wibacke skrev:Du har kanske sett rutnäten i Hammarby sjöstad?
mickeb skrev:Finns tex vid Roslagstull och bussfilssaxningen stadsgårdsleden västerut.
Jag har nog sett alla tre! Och därför verkade det så välbekant så jag insåg att det inte (bara) var utomlands!
Användarens profilbild
Mr Bo

Inlägg av Mr Bo »

Finns det inte någon förordning som säger att man inte får blockera en korsning? Har för mig att den kom samtidigt som "Folke-filbyter-lagen", d.v.s. att man inte får hålla på och byta fil jämt och ständigt för att på det sättet ta sig fram fortare än andra. Så vitt jag vet har ingen av dom lagarna tillämpats i nån större utsträckning i Sverige.
Även på Irland finns det en "Yellow Box" målad i många korsningar, men vägtrafiklagen (Road Traffic Act, populärt kallad Rules Of The Road) säger att det är okej att åka in och stanna i en Yellow Box om man ska svänga till höger. Vid färd rakt fram eller vänstersväng ska det kosta 30 Euro i böter (On The Spot Fine) och ge en straffpoäng (Penalty-Point) på körkortet om man stannar i boxen men det är sällan det händer, antagligen på grund av att det är 80% chans att polismannen blir anmäld för tjänstefel av den som fått straffpoängen.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Min högst begränsade och gamla erfarenhet av polisers ingripande i andra trafikbrott än hastighetsöverträdelser kommer från centrala Örebro. Där var det mer regel än undantag att de stoppade yngre personer som kvällstid körde via bussfilerna över våghustorget. Poliserna syntes däremot aldrig till då gamla pensionärer körde på samma bussfiler. Jag störde mig rätt mycket på detta eftersom jag antar att ungdomarna åtminstone visste vad de gjorde, och därmed förhoppningsvis var extra uppmärksamma, medan de gamla pensionärerna troligtvis missat trafikskyltarna för att det inte såg ut sådär när de körde där senast för 30 år sen...

Nåväl, vad gäller fotgängare som korsar gator på fel ställen så tycker jag att Göteborglösningen med staket är rätt bra. Staketen är tillräckligt höga för att det ska vara klart omständigt att passera dem, men samtidigt är de låga nog och utformade så att de flesta trots allt kan passera dem om det är absolut nödvändigt.
Skriv svar