Om den första bilden är tagen klockan 05.05 den 3 september 1967, står då inte bussarna på fel sida? Övergången från vänster till högertrafik skedde väl under kontrollerade och förutbestämda former kl 04.50 - 05.00?
Om den första bilden är tagen klockan 05.05 den 3 september 1967, står då inte bussarna på fel sida? Övergången från vänster till högertrafik skedde väl under kontrollerade och förutbestämda former kl 04.50 - 05.00?
mvh /Jörgen G
Det är ändrat.
Mvh AGR
Finns bara ett problem, det är ljust på bilden, solen gick då inte upp förrän 04:50 ungefär den 3:e september 1967 (innan sommartid infördes), så det borde vart ganska mycket mörkare på bilden än vad det är!
Kan också citera Wikipedia: "I Stockholm var det inte tillåtet för privatbilister att köra mellan klockan 10 på lördag den 2 september och klockan 15 söndagen den 3 september." - nu vet jag då inte vad som gällde för bussarna såklart, men man kan ju ana att bilden togs betydligt senare oavsett...
TheVirtual1 skrev:Finns bara ett problem, det är ljust på bilden, solen gick då inte upp förrän 04:50 ungefär den 3:e september 1967 (innan sommartid infördes), så det borde vart ganska mycket mörkare på bilden än vad det är!
Likväl finns det gott om bilder från tidsspannet kl 04.50-05.00, exempelvis den berömda bilden från Kungsgatan. Lägg märke till hur tydligt bussarnas kupé- och skyltbelysning framträder på AGR bild - det är en blek morgonsol som lyser över staden. Se även hur strålkastarnas sken reflekteras i asfalten.
Jag tror att AGR hade en Minolta SRT101. En av de bästa kameror som fannns på den tiden. Jag hade en med och att ta en liknande bild i svagt ljus var inget problem
Bussar i linjetrafik var några av de fordon som fick köras under trafikavstängningarna i samband med omläggningen.
Med tanke på hur välorganiserad övergången var strax före fem på morgonen, ser jag det som otänkbart att bussar skulle stå kvar på fel sida gatan efter klockan fem.
Ljusförhållandena stämmer väl överens med andra stockholmsbilder från samma tidpunkt så jag tvivlar inte alls på att bilden är tagen 4.50.
Glöm inte bort av vi inte hade sommartid 1967. Följande data för solens uppgång finns att hämta på nätet:
U.S. Naval Observatory
Astronomical Applications Department
Sun and Moon Data for One Day
The following information is provided for Stockholm (longitude E11.6, latitude N58.0):
Sunday
3 September 1967 Universal Time + 1h
SUN
Begin civil twilight 04:34
Sunrise 05:16
PS: För övrigt ny på detta forum. Tänk vad en "nyanlagd" spårväg kan ställa till det!
KSE skrev:Jag tror att AGR hade en Minolta SRT101. En av de bästa kameror som fannns på den tiden. Jag hade en med och att ta en liknande bild i svagt ljus var inget problem
Det stämmer att jag hade en Minolta SRT101 och det är fotat ca 04.55, straxt efter att bilden är tagen så rullade linje 94 och 104 över på höger sida. Det har jag inget foto över eftersom jag åkte med i H21an hem till Klippgatan.