Hamngatan För 43 årsedan och i år

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
AGR
Kontakt:

Hamngatan För 43 årsedan och i år

Inlägg av AGR »

För 43 årsedan så trodde Bussmafian att dom just blivit av med spårvagnarna i innerstaden.
Bild från Hamngatan 67-09-03 kl 04:50
Bild

Men dom (Bussmaffian alltså) har fel som det har visat sig.
Bild från Hamngatan 2010-09-01
Bild
Senast redigerad av AGR den fredag 03 september 2010 9:44, redigerad totalt 1 gånger.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Användarens profilbild
Jörgen_G

Re: Hamngatan För 43 årsedan och i år

Inlägg av Jörgen_G »

Ursäkta en petimeterkommentar...

Om den första bilden är tagen klockan 05.05 den 3 september 1967, står då inte bussarna på fel sida? Övergången från vänster till högertrafik skedde väl under kontrollerade och förutbestämda former kl 04.50 - 05.00?

mvh /Jörgen G
AGR
Kontakt:

Inlägg av AGR »

Jörgen_G skrev:Ursäkta en petimeterkommentar...

Om den första bilden är tagen klockan 05.05 den 3 september 1967, står då inte bussarna på fel sida? Övergången från vänster till högertrafik skedde väl under kontrollerade och förutbestämda former kl 04.50 - 05.00?

mvh /Jörgen G
Det är ändrat.
Mvh AGR
AGR
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Samma kontaktledningsstolpar. Inte har de blivit målade heller på alla år.
JohanB

Inlägg av JohanB »

Trevligt, jag gillar verkligen dessa Då och Nu bilder!

Här kan man ju också se tydligt att spårvagnen är mycket modernare än bussar 8) .

mvh
/Johan
Användarens profilbild
Johan Widén

Inlägg av Johan Widén »

17AGR skrev:För 43 årsedan så trodde Bussmafian att dom just blivit av med spårvagnarna i innerstaden.
Bild från Hamngatan 67-09-03 kl 04:50
Bild

Men dom (Bussmaffian alltså) har fel som det har visat sig.
Bild från Hamngatan 2010-09-01
Bild

du tog fram rätt a34 vagn 34 :D :wink:
34
MVH JOHAN
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

...och högertrafikbussen är en H34!

8) /Jörgen G
Användarens profilbild
Bildsköne Bengtsson

Inlägg av Bildsköne Bengtsson »

Kul att se en capitolvagn,hette dom H23,minns att dom gick som reservvagnar till Brevik och Bollmora på linje 10 ibland
TheVirtual1

Inlägg av TheVirtual1 »

17AGR skrev:
Jörgen_G skrev:Ursäkta en petimeterkommentar...

mvh /Jörgen G
Det är ändrat.
Mvh AGR
Finns bara ett problem, det är ljust på bilden, solen gick då inte upp förrän 04:50 ungefär den 3:e september 1967 (innan sommartid infördes), så det borde vart ganska mycket mörkare på bilden än vad det är!

Kan också citera Wikipedia: "I Stockholm var det inte tillåtet för privatbilister att köra mellan klockan 10 på lördag den 2 september och klockan 15 söndagen den 3 september." - nu vet jag då inte vad som gällde för bussarna såklart, men man kan ju ana att bilden togs betydligt senare oavsett...
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

TheVirtual1 skrev:Finns bara ett problem, det är ljust på bilden, solen gick då inte upp förrän 04:50 ungefär den 3:e september 1967 (innan sommartid infördes), så det borde vart ganska mycket mörkare på bilden än vad det är!
Likväl finns det gott om bilder från tidsspannet kl 04.50-05.00, exempelvis den berömda bilden från Kungsgatan. Lägg märke till hur tydligt bussarnas kupé- och skyltbelysning framträder på AGR bild - det är en blek morgonsol som lyser över staden. Se även hur strålkastarnas sken reflekteras i asfalten.
Användarens profilbild
KSE

Inlägg av KSE »

Jag tror att AGR hade en Minolta SRT101. En av de bästa kameror som fannns på den tiden. Jag hade en med och att ta en liknande bild i svagt ljus var inget problem
Det är inte för sent att börja på nytt
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Bussar i linjetrafik var några av de fordon som fick köras under trafikavstängningarna i samband med omläggningen.

Med tanke på hur välorganiserad övergången var strax före fem på morgonen, ser jag det som otänkbart att bussar skulle stå kvar på fel sida gatan efter klockan fem.

Ljusförhållandena stämmer väl överens med andra stockholmsbilder från samma tidpunkt så jag tvivlar inte alls på att bilden är tagen 4.50.

mvh /Jörgen G
Lars K

Inlägg av Lars K »

Glöm inte bort av vi inte hade sommartid 1967. Följande data för solens uppgång finns att hämta på nätet:

U.S. Naval Observatory
Astronomical Applications Department
Sun and Moon Data for One Day
The following information is provided for Stockholm (longitude E11.6, latitude N58.0):

Sunday
3 September 1967 Universal Time + 1h

SUN
Begin civil twilight 04:34
Sunrise 05:16

PS: För övrigt ny på detta forum. Tänk vad en "nyanlagd" spårväg kan ställa till det!
AGR
Kontakt:

Inlägg av AGR »

KSE skrev:Jag tror att AGR hade en Minolta SRT101. En av de bästa kameror som fannns på den tiden. Jag hade en med och att ta en liknande bild i svagt ljus var inget problem
Det stämmer att jag hade en Minolta SRT101 och det är fotat ca 04.55, straxt efter att bilden är tagen så rullade linje 94 och 104 över på höger sida. Det har jag inget foto över eftersom jag åkte med i H21an hem till Klippgatan.
AGR
Skriv svar