Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Åkte själv en tur från Sergels torg i dag, som avgick enligt avgångstid! Men mötte först efterförjande vagn i motgående riktning vid Styrmansgatan. Därefter två vagnar vid Nordiska museet. Sedan mkt oregelbunden trafik, men tyckte mig se att alla sex vagnar var driftsatta. Kan det stämma?
Är det någon här (det borde det ju vara) som vet när signalprioriteringen kommer igång?
roggek skrev:Felet är väl egentligen att de flesta av ombordpersonalen härstammar mestadels från Djurgårdslinjen (eller har jag fel?), och just nu är Spårväg City ern "diggarmagnet", med många diggare och nostalgiker. Därav ordväxlingen. Synd att inte Daniel_s var ombord, han har alltid rätt...
Jag har inga siffror, men majoriteten härstammar inte från DjL.
Alla förare är rekryterade utifrån. Ingen har ett förflutet som spårvagnsförare, ett par dock som bussförare. Av konduktörna (ca 20) kommer en från Djurgårdslinjens personal.
Däremot kommer flera av Djurgårdslinjens personal att tjänstgöra som extra personal, inhoppare vid sjukdom och annan frånvaro.
Björn Ehnberg skrev:/.../ Vad som däremot var anmärkningsvärt var tjänstgörande konduktörs uppförande. Jag satt och samtalade med en bekant och diskuterade bl.a. spårvägsdragning i blandtrafik, då konduktören lade sig i och en häftig ordväxling mellan honom och mig uppstod bl.a. om detta och även om (de i mitt tycke orealistiska) tidsplanerna för utbyggnaden av Spårväg city, och hör och häpna även Tvärbanans utbyggnad. Jag var på vippen att be vederbörande dra åt..... då han avlägsnade sig bakåt i vagnen. Så hade jag aldrig uppfört mig som konduktör. En konduktör ska aldrig diskutera med trafikanterna annat än när det gäller visering samt ordning och säkerhet.
Om konduktören börjar fälla negativa kommentarer om Tvärbanan, ja då skulle jag ringa SLs kundtjänst och klaga. Någon måtta på fräckheterna får det faktiskt vara!
Björn Ehnberg skrev:Ja, jag var i alla fall ute och åkte i måndags em. och då gick det trögt. Reptilia körde, och hon gjorde så gott hon kunde med tanke på all gummihjulstrafik och det faktum att ett övningståg låg framför, och dessutom blev stående i kröken strax innan hpl. Waldemarsudde.
Vad som däremot var anmärkningsvärt var tjänstgörande konduktörs uppförande. Jag satt och samtalade med en bekant och diskuterade bl.a. spårvägsdragning i blandtrafik, då konduktören lade sig i och en häftig ordväxling mellan honom och mig uppstod bl.a. om detta och även om (de i mitt tycke orealistiska) tidsplanerna för utbyggnaden av Spårväg city, och hör och häpna även Tvärbanans utbyggnad. Jag var på vippen att be vederbörande dra åt..... då han avlägsnade sig bakåt i vagnen. Så hade jag aldrig uppfört mig som konduktör. En konduktör ska aldrig diskutera med trafikanterna annat än när det gäller visering samt ordning och säkerhet.
Kanske var samma personal som inne i vagnhallen under söndagen gick emellan en privat konversation som jag hade med ett par andra personer inne i en av de "nya" vagnarna och började prata om vagnens färg och vagnen, tyckte det var lite störande just då, men visst kan jag också tänka mig att han tyckte att allt är SÅÅ kul just nu med nya spårvägen.
Att mer privata samtal förekommer vet ju vi som jobbar på tvb och Nob mellan trafikanter och konduktörer/förare, men då är oftast alla med på det från början, och då är ju ingen skada skedd.
/a32
(Som gärna pratar med sig själv under körning)
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Björn Ehnberg skrev:Ja, jag var i alla fall ute och åkte i måndags em. och då gick det trögt. Reptilia körde, och hon gjorde så gott hon kunde med tanke på all gummihjulstrafik och det faktum att ett övningståg låg framför, och dessutom blev stående i kröken strax innan hpl. Waldemarsudde.
Haha! Nu har du nog blandat ihop mig med någon annan! Mycket har jag blivit kallad men "hon" var nog faktiskt första gången!
Haha! Nu har du nog blandat ihop mig med någon annan! Mycket har jag blivit kallad men "hon" var nog faktiskt första gången!
Ja, hehe, här föreligger nog ett missförstånd. Hoppas i alla fall att du inte uppfattar "hon" som ett skällsord. Såvitt jag vet ingår endast en kvinna i cityspårvägens nuvarande förarkår, och eftersom du valt en femininumändelse på din signatur gjorde jag den felaktiga associationen (fullt medveten om att ordet "reptilia" också är det gamla linneanska klassnamnet på klassen kräldjur - i övrigt är det väl si och så med mitt latin )
Ja, hehe, här föreligger nog ett missförstånd. Hoppas i alla fall att du inte uppfattar "hon" som ett skällsord. Såvitt jag vet ingår endast en kvinna i cityspårvägens nuvarande förarkår, och eftersom du valt en femininumändelse på din signatur gjorde jag den felaktiga associationen (fullt medveten om att ordet "reptilia" också är det gamla linneanska klassnamnet på klassen kräldjur - i övrigt är det väl si och så med mitt latin )
Hehe missförstånd uppstår så lätt
Det finns dessutom två kvinnor i förarkåren
Hur ser det ut i dagsläget - vet delaktiga i trafiken när signalprioriteringen för spårvagnarna beräknas komma igång...? I första hand då utefter Hamngatan så det blir ett slut på de eviga rödljusen när vagnen närmar sig...
Enligt uppgift från trafikpersonalen idag har trafiken kunnat genomföras utan egentliga förseningar, men marginalerna är små.
Fortfarande finns problem med ett par trafiksignaler och några Buss-PC som inte är driftsatta. Läget har klargjorts för SL-ansvariga vid ett möte under måndagen och åtgärder är utlovade. Många andra punkter i stort och smått var uppe till diskussion i god anda. Vissa förbättringsförslag kommer att arbetas fram.
Från SS sida justeras redan nu omloppen så att en femte tur sätts ut redan 09.30 i st f ca 11.30. Därmed kan körtiderna mellan Sergels torg och Skansen förlängas och en regleringstid införas i Waldemarsudde.
Det återstår att justera tjänstgöringslistorna. En provisorisk lösning tillämpas under resten av hösttidtabellen. Vintertidtabellen börjar ju gälla 20 sept och då ska den nya lösningen kunna tillämpas fullt ut.
Björn Ehnberg skrev:Vad som däremot var anmärkningsvärt var tjänstgörande konduktörs uppförande. Jag satt och samtalade med en bekant och diskuterade bl.a. spårvägsdragning i blandtrafik, då konduktören lade sig i och en häftig ordväxling mellan honom och mig uppstod bl.a. om detta och även om (de i mitt tycke orealistiska) tidsplanerna för utbyggnaden av Spårväg city, och hör och häpna även Tvärbanans utbyggnad. Jag var på vippen att be vederbörande dra åt..... då han avlägsnade sig bakåt i vagnen. Så hade jag aldrig uppfört mig som konduktör. En konduktör ska aldrig diskutera med trafikanterna annat än när det gäller visering samt ordning och säkerhet.
Det där låter egendomligt. Kan det möjligen vara så att konduktören i fråga på något sätt känner igen dig och/eller din bekant från diskussioner på nätet och därför tyckte/trodde det var okej att argumentera kring detta? Givetvis inget försvar, men möjligen en förklaring.
Bättre men inte bra! Så kan dagens tur på 7:an sammanfattas!
Punktliga avgångar från både Sergels torg och en tur senare från Waldemarsudde. Så ska det se ut...!
Men rödljusen kvarstår vid samtliga trafiksignaler på hela sträckan, med andra ord ingen signalprioritering i drift än! Vi väntar... När den väl fungerar så att resan flyter hela vägen utan ideliga stopp vid Regeringsgatan, Kungsträdgårdsgatan, Norrmalmstorg och Nybroplan, ja först då blir 7:an det snabba smidiga färdmedlet ut till Djurgården som tänkt!
Noterade igår vi Norrmalmstorg ca 18.15 att det var väldigt tomt på bilar, bussar osv. Mellan Nybroplan och hållplats Kungstreädgården var det inte en enda buss eller bil och signalerna stod alla i grönt. Då tycker jag det är konstigt att spårvagnen krypkör hela vägen som max 25 km/h. Det är faktiskt 50 inne i stan och har nu SS tajt tidtabell bör nog förarna accelerera lite mer och köra fortare där det är tillåtet och övrig trafik tillåter. Ska de lusa fram såhär så lär de aldrig kunna hålla tidtabellen.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Ja, jag undrar detsamma varför man inte utnyttjar maxhastigheten när omständigheterna tillåter. Men det kanske kommer när förararna blir lite varmare i kläderna...
Undrar också varför man inte nyttjar ringsignal/varningsklocka mer när fordon blockerar spåren. Det skall inte okynnesringas hela tiden, MEN att utnyttja ringsignaler i vissa lägen gör att spårvagnen inhyser respekt. Att bara sitta snällt och vänta gör ingen glad...(jo, möjligtvis bilisten...)
Markus E skrev:Ja, jag undrar detsamma varför man inte utnyttjar maxhastigheten när omständigheterna tillåter. Men det kanske kommer när förararna blir lite varmare i kläderna...
Undrar också varför man inte nyttjar ringsignal/varningsklocka mer när fordon blockerar spåren. Det skall inte okynnesringas hela tiden, MEN att utnyttja ringsignaler i vissa lägen gör att spårvagnen inhyser respekt. Att bara sitta snällt och vänta gör ingen glad...(jo, möjligtvis bilisten...)
Näe, för då tappar de andra respekten för spårvagnar. Spårvagnen är gatans kung och ska bete sig därefter. Ödmjukt men med pondus. Inte mjäka sig fram.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark