HS
Hur har det gått?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Henrik Schütz
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Hur har det gått?
Jag rekommendera skriften "Så ska det ta's" för nybakade konduktörer, så att de
vet hut se'n. Finns/Fanns att köpa på spårvägsmusee't
HS
HS
Re: Hur har det gått?
Åkte själv en tur från Sergels torg i dag, som avgick enligt avgångstid! Men mötte först efterförjande vagn i motgående riktning vid Styrmansgatan. Därefter två vagnar vid Nordiska museet. Sedan mkt oregelbunden trafik, men tyckte mig se att alla sex vagnar var driftsatta. Kan det stämma?
Är det någon här (det borde det ju vara) som vet när signalprioriteringen kommer igång?
Är det någon här (det borde det ju vara) som vet när signalprioriteringen kommer igång?
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Hur har det gått?
Alla förare är rekryterade utifrån. Ingen har ett förflutet som spårvagnsförare, ett par dock som bussförare. Av konduktörna (ca 20) kommer en från Djurgårdslinjens personal.bruse skrev:Jag har inga siffror, men majoriteten härstammar inte från DjL.roggek skrev:Felet är väl egentligen att de flesta av ombordpersonalen härstammar mestadels från Djurgårdslinjen (eller har jag fel?), och just nu är Spårväg City ern "diggarmagnet", med många diggare och nostalgiker. Därav ordväxlingen. Synd att inte Daniel_s var ombord, han har alltid rätt...
Däremot kommer flera av Djurgårdslinjens personal att tjänstgöra som extra personal, inhoppare vid sjukdom och annan frånvaro.
Ju förr dess bättre.
- Hans Wibacke
- Inlägg: 756
- Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
- Ort: Stockholm + Åbo
Re: Hur har det gått?
Om konduktören börjar fälla negativa kommentarer om Tvärbanan, ja då skulle jag ringa SLs kundtjänst och klaga. Någon måtta på fräckheterna får det faktiskt vara!Björn Ehnberg skrev:/.../ Vad som däremot var anmärkningsvärt var tjänstgörande konduktörs uppförande. Jag satt och samtalade med en bekant och diskuterade bl.a. spårvägsdragning i blandtrafik, då konduktören lade sig i och en häftig ordväxling mellan honom och mig uppstod bl.a. om detta och även om (de i mitt tycke orealistiska) tidsplanerna för utbyggnaden av Spårväg city, och hör och häpna även Tvärbanans utbyggnad. Jag var på vippen att be vederbörande dra åt..... då han avlägsnade sig bakåt i vagnen. Så hade jag aldrig uppfört mig som konduktör. En konduktör ska aldrig diskutera med trafikanterna annat än när det gäller visering samt ordning och säkerhet.
Re: Hur har det gått?
Jag var på vippen att ringa då en konduktör talade om för en passagerare att vagnen skulle till garaget
-Per
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
-
Anders Hanquist
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Hur har det gått?
Nu tror jag inte språkpolisiära uppgifter ingår i kundtjänstenns åtagande.
Re: Hur har det gått?
Björn Ehnberg skrev:Ja, jag var i alla fall ute och åkte i måndags em. och då gick det trögt. Reptilia körde, och hon gjorde så gott hon kunde med tanke på all gummihjulstrafik och det faktum att ett övningståg låg framför, och dessutom blev stående i kröken strax innan hpl. Waldemarsudde.
Vad som däremot var anmärkningsvärt var tjänstgörande konduktörs uppförande. Jag satt och samtalade med en bekant och diskuterade bl.a. spårvägsdragning i blandtrafik, då konduktören lade sig i och en häftig ordväxling mellan honom och mig uppstod bl.a. om detta och även om (de i mitt tycke orealistiska) tidsplanerna för utbyggnaden av Spårväg city, och hör och häpna även Tvärbanans utbyggnad. Jag var på vippen att be vederbörande dra åt..... då han avlägsnade sig bakåt i vagnen. Så hade jag aldrig uppfört mig som konduktör. En konduktör ska aldrig diskutera med trafikanterna annat än när det gäller visering samt ordning och säkerhet.
Kanske var samma personal som inne i vagnhallen under söndagen gick emellan en privat konversation som jag hade med ett par andra personer inne i en av de "nya" vagnarna och började prata om vagnens färg och vagnen, tyckte det var lite störande just då, men visst kan jag också tänka mig att han tyckte att allt är SÅÅ kul just nu med nya spårvägen.
Att mer privata samtal förekommer vet ju vi som jobbar på tvb och Nob mellan trafikanter och konduktörer/förare, men då är oftast alla med på det från början, och då är ju ingen skada skedd.
/a32
(Som gärna pratar med sig själv under körning)
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Re: Hur har det gått?
Haha! Nu har du nog blandat ihop mig med någon annan! Mycket har jag blivit kallad men "hon" var nog faktiskt första gången!Björn Ehnberg skrev:Ja, jag var i alla fall ute och åkte i måndags em. och då gick det trögt. Reptilia körde, och hon gjorde så gott hon kunde med tanke på all gummihjulstrafik och det faktum att ett övningståg låg framför, och dessutom blev stående i kröken strax innan hpl. Waldemarsudde.
-
Björn Ehnberg
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Re: Hur har det gått?
Ja, hehe, här föreligger nog ett missförstånd. Hoppas i alla fall att du inte uppfattar "hon" som ett skällsord. Såvitt jag vet ingår endast en kvinna i cityspårvägens nuvarande förarkår, och eftersom du valt en femininumändelse på din signatur gjorde jag den felaktiga associationen (fullt medveten om att ordet "reptilia" också är det gamla linneanska klassnamnet på klassen kräldjur - i övrigt är det väl si och så med mitt latinReptilia skrev:Haha! Nu har du nog blandat ihop mig med någon annan! Mycket har jag blivit kallad men "hon" var nog faktiskt första gången!Björn Ehnberg skrev:Ja, jag var i alla fall ute och åkte i måndags em. och då gick det trögt. Reptilia körde, och hon gjorde så gott hon kunde med tanke på all gummihjulstrafik och det faktum att ett övningståg låg framför, och dessutom blev stående i kröken strax innan hpl. Waldemarsudde.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Re: Hur har det gått?
Hehe missförstånd uppstår så lättBjörn Ehnberg skrev:Ja, hehe, här föreligger nog ett missförstånd. Hoppas i alla fall att du inte uppfattar "hon" som ett skällsord. Såvitt jag vet ingår endast en kvinna i cityspårvägens nuvarande förarkår, och eftersom du valt en femininumändelse på din signatur gjorde jag den felaktiga associationen (fullt medveten om att ordet "reptilia" också är det gamla linneanska klassnamnet på klassen kräldjur - i övrigt är det väl si och så med mitt latinReptilia skrev:Haha! Nu har du nog blandat ihop mig med någon annan! Mycket har jag blivit kallad men "hon" var nog faktiskt första gången!Björn Ehnberg skrev:Ja, jag var i alla fall ute och åkte i måndags em. och då gick det trögt. Reptilia körde, och hon gjorde så gott hon kunde med tanke på all gummihjulstrafik och det faktum att ett övningståg låg framför, och dessutom blev stående i kröken strax innan hpl. Waldemarsudde.)
Det finns dessutom två kvinnor i förarkåren
-
Björn Ehnberg
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Re: Hur har det gått?
Se där - inte en siffra rätt, för min del!Reptilia skrev:Hehe missförstånd uppstår så lätt![]()
Det finns dessutom två kvinnor i förarkåren
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Re: Hur har det gått?
Hur ser det ut i dagsläget - vet delaktiga i trafiken när signalprioriteringen för spårvagnarna beräknas komma igång...? I första hand då utefter Hamngatan så det blir ett slut på de eviga rödljusen när vagnen närmar sig...
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Hur har det gått?
Enligt uppgift från trafikpersonalen idag har trafiken kunnat genomföras utan egentliga förseningar, men marginalerna är små.
Fortfarande finns problem med ett par trafiksignaler och några Buss-PC som inte är driftsatta. Läget har klargjorts för SL-ansvariga vid ett möte under måndagen och åtgärder är utlovade. Många andra punkter i stort och smått var uppe till diskussion i god anda. Vissa förbättringsförslag kommer att arbetas fram.
Från SS sida justeras redan nu omloppen så att en femte tur sätts ut redan 09.30 i st f ca 11.30. Därmed kan körtiderna mellan Sergels torg och Skansen förlängas och en regleringstid införas i Waldemarsudde.
Det återstår att justera tjänstgöringslistorna. En provisorisk lösning tillämpas under resten av hösttidtabellen. Vintertidtabellen börjar ju gälla 20 sept och då ska den nya lösningen kunna tillämpas fullt ut.
Fortfarande finns problem med ett par trafiksignaler och några Buss-PC som inte är driftsatta. Läget har klargjorts för SL-ansvariga vid ett möte under måndagen och åtgärder är utlovade. Många andra punkter i stort och smått var uppe till diskussion i god anda. Vissa förbättringsförslag kommer att arbetas fram.
Från SS sida justeras redan nu omloppen så att en femte tur sätts ut redan 09.30 i st f ca 11.30. Därmed kan körtiderna mellan Sergels torg och Skansen förlängas och en regleringstid införas i Waldemarsudde.
Det återstår att justera tjänstgöringslistorna. En provisorisk lösning tillämpas under resten av hösttidtabellen. Vintertidtabellen börjar ju gälla 20 sept och då ska den nya lösningen kunna tillämpas fullt ut.
Ju förr dess bättre.
Re: Hur har det gått?
Det där låter egendomligt. Kan det möjligen vara så att konduktören i fråga på något sätt känner igen dig och/eller din bekant från diskussioner på nätet och därför tyckte/trodde det var okej att argumentera kring detta? Givetvis inget försvar, men möjligen en förklaring.Björn Ehnberg skrev:Vad som däremot var anmärkningsvärt var tjänstgörande konduktörs uppförande. Jag satt och samtalade med en bekant och diskuterade bl.a. spårvägsdragning i blandtrafik, då konduktören lade sig i och en häftig ordväxling mellan honom och mig uppstod bl.a. om detta och även om (de i mitt tycke orealistiska) tidsplanerna för utbyggnaden av Spårväg city, och hör och häpna även Tvärbanans utbyggnad. Jag var på vippen att be vederbörande dra åt..... då han avlägsnade sig bakåt i vagnen. Så hade jag aldrig uppfört mig som konduktör. En konduktör ska aldrig diskutera med trafikanterna annat än när det gäller visering samt ordning och säkerhet.
Re: Hur har det gått?
Bättre men inte bra! Så kan dagens tur på 7:an sammanfattas!
Punktliga avgångar från både Sergels torg och en tur senare från Waldemarsudde. Så ska det se ut...!
Men rödljusen kvarstår vid samtliga trafiksignaler på hela sträckan, med andra ord ingen signalprioritering i drift än! Vi väntar... När den väl fungerar så att resan flyter hela vägen utan ideliga stopp vid Regeringsgatan, Kungsträdgårdsgatan, Norrmalmstorg och Nybroplan, ja först då blir 7:an det snabba smidiga färdmedlet ut till Djurgården som tänkt!
Punktliga avgångar från både Sergels torg och en tur senare från Waldemarsudde. Så ska det se ut...!
Men rödljusen kvarstår vid samtliga trafiksignaler på hela sträckan, med andra ord ingen signalprioritering i drift än! Vi väntar... När den väl fungerar så att resan flyter hela vägen utan ideliga stopp vid Regeringsgatan, Kungsträdgårdsgatan, Norrmalmstorg och Nybroplan, ja först då blir 7:an det snabba smidiga färdmedlet ut till Djurgården som tänkt!
Re: Hur har det gått?
Det har ju fungerat rätt bra de senaste dagarna.... lite vagnfel och så men det tar sig.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
-
Johan Eriksson
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Re: Hur har det gått?
x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 6:14, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Hur har det gått?
Noterade igår vi Norrmalmstorg ca 18.15 att det var väldigt tomt på bilar, bussar osv. Mellan Nybroplan och hållplats Kungstreädgården var det inte en enda buss eller bil och signalerna stod alla i grönt. Då tycker jag det är konstigt att spårvagnen krypkör hela vägen som max 25 km/h. Det är faktiskt 50 inne i stan och har nu SS tajt tidtabell bör nog förarna accelerera lite mer och köra fortare där det är tillåtet och övrig trafik tillåter. Ska de lusa fram såhär så lär de aldrig kunna hålla tidtabellen.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: Hur har det gått?
Ja, jag undrar detsamma varför man inte utnyttjar maxhastigheten när omständigheterna tillåter. Men det kanske kommer när förararna blir lite varmare i kläderna...
Undrar också varför man inte nyttjar ringsignal/varningsklocka mer när fordon blockerar spåren. Det skall inte okynnesringas hela tiden, MEN att utnyttja ringsignaler i vissa lägen gör att spårvagnen inhyser respekt. Att bara sitta snällt och vänta gör ingen glad...(jo, möjligtvis bilisten...)
Undrar också varför man inte nyttjar ringsignal/varningsklocka mer när fordon blockerar spåren. Det skall inte okynnesringas hela tiden, MEN att utnyttja ringsignaler i vissa lägen gör att spårvagnen inhyser respekt. Att bara sitta snällt och vänta gör ingen glad...(jo, möjligtvis bilisten...)
Re: Hur har det gått?
Näe, för då tappar de andra respekten för spårvagnar. Spårvagnen är gatans kung och ska bete sig därefter. Ödmjukt men med pondus. Inte mjäka sig fram.Markus E skrev:Ja, jag undrar detsamma varför man inte utnyttjar maxhastigheten när omständigheterna tillåter. Men det kanske kommer när förararna blir lite varmare i kläderna...
Undrar också varför man inte nyttjar ringsignal/varningsklocka mer när fordon blockerar spåren. Det skall inte okynnesringas hela tiden, MEN att utnyttja ringsignaler i vissa lägen gör att spårvagnen inhyser respekt. Att bara sitta snällt och vänta gör ingen glad...(jo, möjligtvis bilisten...)
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark