Vagn 17 vid Sergels Torg 22 aug. 17.55

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
uggla

Re: Vagn 17 vid Sergels Torg 22 aug. 17.55

Inlägg av uggla »

Bortsett från färger, dörrar, tyfoner så är det dessvärre så att vi glömde svenska flaggan på vagnen.
Det var ju för 17 Spårvagnens Dag. Vi - LJ och undertecknad ber om ursäkt för fadäsen.
Uggla/kondis
MWU/kondis
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Jernhusen som äger Byggnaderna vid Cst skyltar "Centralstation" på skyltar, exempelvis över huvudingången, över spåren står det Stockholm Central, vilket språkligt är helt fel i dessa sammanhang, det finns nämligen en officiell skrift från SJ som avhandlar språkligheter som att det är genitiv s ifall ortsnamnet slutar på konsonant, Kalmar Central specifikt undantaget!

HS
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Henrik Schütz skrev:Här snackar vi om den konstiga tyfonen som syns närmast stoppbocken!

Är det där en C2 tyfon, så är jag Helge Berglund, jag tror inte ens det är en Westinghouse, snarare en modifierad Kockums Supertyfon, av det kugghjulsformade locket över membranet att döma.

Helge Berglund bjuder på öl om Henrik har fel!

HS

Det där är väl inte B-änden heller, ja det är en Kockumstyfon som någon har bankat tratten till oigenkännlighet på!
Henrik Schütz

Svårigenkännlighet möjligen, du och jag kände igen den!

Jag erkänner att jag hade fel, Öl, Genast, serverar cafespårvagnen i Stockholm Koff?

HB
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Henrik Schütz skrev:Jernhusen som äger Byggnaderna vid Cst skyltar "Centralstation" på skyltar, exempelvis över huvudingången, över spåren står det Stockholm Central, vilket språkligt är helt fel i dessa sammanhang, det finns nämligen en officiell skrift från SJ som avhandlar språkligheter som att det är genitiv s ifall ortsnamnet slutar på konsonant, Kalmar Central specifikt undantaget!
Vad SJ anser är väl av underordnad betydelse numera. Namn på trafikplatser fastställs av Transportstyrelsen, och i det här fallet är det "Stockholms central". Men tyvärr tror jag vi får vänja oss vid namn som "Stockholm Södra", "Stockholm City" osv i framtiden. Det börjar bli oerhört vanligt att man slopar genitiv-s i ortsnamnskonstruktioner, och kan man säga "Örebro Central" och "Kalmar Central" så finns det egentligen inget bra argument för att man inte skulle kunna säga "Stockholm Central".
Traesk

Inlägg av Traesk »

Jag hoppas innerligt att man börjar använda "Stockholms central" och liknande igen... nu sitter ju stora fina skyltar uppe vid spåren på vår centralstation där det står "Stockholm Central"! Men visst är det lite ologiskt att det ska hela "Stockholms central" och att det inte ska heta "Örebros central"...
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 6:07, redigerad totalt 1 gånger.
Henrik Schütz

Precis, vid någon tidpunkt så gick Södra banan över till att måla sina vagnar med samma kulör och färg som SJ använde till sina personvagnar,och den är mycket brunare.

Närvagn 17målades, så valdes den ursprungliga kulören för lidingöbanan. Jag tycker den är trevligare :)

HS
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Detta nyansskifte lär ha berott på att den ursprungliga färgen hade slutat tillverkas. Som jag hört det gjordes den av lokal tillverkare på Lidingö. När den fabriken upphörde gjorde man det enkelt för sig och köpte SJ-brunt i stället. Någon som kan bekräfta den versionen?
Henrik Schütz

Var det måhända Bigner & Co i Gåshaga, runt 1990 kom en man åkande med mitt tåg till Gåshaga, från Ropsten, det visade sig att han bodde i Australien, och hade ärvt fabriken "Bigner & Co", som han nu glodde några minuter på, och sedan tåg tåget hem igen, och sålde fabriken!

HS
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Nja. Det företaget verkar ju att finnas kvar [[http://www.bigner.se/historia.htm]]. Det verkar vara i angränsande bransch (färgborttagning bland annat) så de kanske gjorde färg när de startade 1949. Färgsättningen bestämdes dock några år tidigare, så det var nog ett annat företag trots allt.
Henrik Schütz

Fast jag tror inte att färgen kördes från Lidingö till ASJ i Linköping, det var nog efterbeställningarna som gjordes lokalt.

HS
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Anders Hanquist skrev:Men majoriteten av oss som har svenska som modersmål skulle säga "Centralstation" i detta fall.
Det verkar vara rätt olika vad som sägs, jag kollade i officiell information från länstrafikhuvudmännen. (När är det dags att byta ut den termen mot länstrafikhuvudperson)?
Göteborg: Centralstationen
Västerås: Centralstation
Värmland: Centralstationen
Dalarna: svårt att få ut nåt exakt eftersom station bara nämns i teckenförklaringen
Eslöv: Stationen
Hässleholm: Centralen
Kristianstad: Centralen
Landskrona: Stationen
Malmö: Centralen
Ystad: Stationen
Ängelholm: Stationen
Halland: Station
Kalmar: Kalmar Central
Blekinge: Station
SL säger T-centralen men Stockholm Central
Uppsala: Centralstationen

För övriga länstrafikhuvudmän så har jag inte hittat något vettigt, antingen så har det använts uttryck som "resecentrum" eller så har jag googlat fel :wink:
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Så här skulle väl tyfonen ha sett ut egentligen!
Johan Eriksson

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 6:07, redigerad totalt 1 gånger.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Johan Eriksson skrev:Här är rätt färg: http://www.avtryckt.se/lb/images/ext/jl ... ten_74.jpg
Nej, här är rätt färg i vagnens nuvarande utförande: http://i34.photobucket.com/albums/d105/ ... 1224_2.jpg :cheesygrin:
Johan Eriksson

x
Henrik Schütz

Jag har kollat med kunnigt folk, Färgen köptes från den numer rivna och dessförinnan nedlagda färgfabriken i Skärsätra, vid kottlavägen. Återkommer med nedläggningsår!

HS
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Stopp där nu! Vagnarna levererades naturligtvis i samma röda färg/nyans som SJ:s vagnar för inte stod ASJ och tjafsade och bröt till en nyans som var snarlik SJ:s men lite rödare! Alltså: även SJ hade rödare vagnar förr se bara på årgångståget! När SJ på 70-talet började med en brunare nyans så blev de lidingövagnar som lackades med färg köpt från SJ således lite brunare än tidigare precis som SJ:s vagnar blev det!
Användarens profilbild
Karsten

Inlägg av Karsten »

Så SJ köpte också sin färg i Skärsätra?
Skriv svar