Vagn 17 vid Sergels Torg 22 aug. 17.55
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Vagn 17 vid Sergels Torg 22 aug. 17.55
Som första gammelvagn i trafik med betalande resande, körde vi upp till SET vid söndagens sista vända.
Vi - förutom passagerarna -förare Lasse Johansson och Uggla/kondis. PREMIÄR således!!
Uggla/kondis
Vi - förutom passagerarna -förare Lasse Johansson och Uggla/kondis. PREMIÄR således!!
Uggla/kondis
- Bilagor
-
- 2.jpg (414.93 KiB) Visad 4313 gånger
-
- 5.jpg (371.25 KiB) Visad 4313 gånger
-
- 1.jpg (408.29 KiB) Visad 4313 gånger
-
- 4.jpg (451.37 KiB) Visad 4313 gånger
MWU/kondis
- Sven Blomberg
Re: Vagn 17 vid Sergels Torg 22 aug. 17.55
Fina bilder. Synd att SL inte sparat något A 30/B 30 tåg, eller har de det? Går det att koppla ihop vagn 17 med vagn 373? Finns 373 på Djurgården?
Medlem nr 266
-
De borde gå att koppla ihop. Dock finns inte 373 på Djurgården.Sven Blomberg skrev:Fina bilder. Synd att SL inte sparat något A 30/B 30 tåg, eller har de det? Går det att koppla ihop vagn 17 med vagn 373? Finns 373 på Djurgården?
Bantekniker
- Karsten
Jodå, det finns sparat A30+B30. Vagnarna 302,304,310,604 och 606 finns bevarade. 373 ska gå alldeles utmärkt att koppla med 17.Sven Blomberg skrev:Fina bilder. Synd att SL inte sparat något A 30/B 30 tåg, eller har de det? Går det att koppla ihop vagn 17 med vagn 373? Finns 373 på Djurgården?
-
Kul grej!
Men den som gjort destinationsrullen har visst IG i svenska språket. Enligt min ringa mening heter det "Centralstationen" på god svenska. Bestämd form singularis. Vilken Centralstation går vagnen till annars?
//Lars S
Men den som gjort destinationsrullen har visst IG i svenska språket. Enligt min ringa mening heter det "Centralstationen" på god svenska. Bestämd form singularis. Vilken Centralstation går vagnen till annars?
//Lars S
-
Nja, det är en sanning med modifikation. På gamla skyltar kan man se stavningar som "Stureplanen" vilket ju är mest konsekvent (Det heter ju Sturegatan i bestämd form). Dock slopades det rätt tidig eftersom ingen ändå uttalade det så. Samma sak med Östra Stationen (som det stod på riktigt gamla destskyltar för linje 5) På senare tid ändrades det till Östra Station. Man kan nog resonera på liknande sätt när det gäller Centralstation(en). Det blir helt enkel lite otympligt med "nen" i slutet. Jmfr "Prins Bertil", men "Prinsessan Christina". Obestämd form ibland, men bestämd ibland. Alla "vet" att det blir så, men få tänker på det. Språket är tyvärr inte helt konsekvent.
"Centralstationen" är nog inte heller rätt; hållplatsen heter ju Centralen. Den som har fastställt den där skylttexten (vem det nu är) har knappast dåliga kunskaper i svenska, men tar möjligen för lätt på SL:s traditioner.Lars Stegenius skrev:Kul grej!
//Lars S
- Thomas Lange
Kan det möjligen vara så att skyltmakaren skippade två bokstäver för att få plats på destinationsrullens bredd
Attans, där gjorde jag bort mig igen. Skippa är ju inte ett svenskt ord.

Attans, där gjorde jag bort mig igen. Skippa är ju inte ett svenskt ord.

Ju förr dess bättre.
- Sven Blomberg
Var finns 310 och 606. Vore väl bra att ha som förstärkningsvagnar. Det vore snyggt att köra upp till Sergels Torg med. Rätt färg och allting.Karsten skrev:
Jodå, det finns sparat A30+B30. Vagnarna 302,304,310,604 och 606 finns bevarade. 373 ska gå alldeles utmärkt att koppla med 17.
Medlem nr 266
-
Med tillämpande av de lngvistiska resonemangen ovan skulle dock hållplatsen kunna heta "Central". Eller?daniel_s skrev:"Centralstationen" är nog inte heller rätt; hållplatsen heter ju Centralen. Den som har fastställt den där skylttexten (vem det nu är) har knappast dåliga kunskaper i svenska, men tar möjligen för lätt på SL:s traditioner.Lars Stegenius skrev:Kul grej!
//Lars S

-
Nej. Hur så? I normalfallet är det bestämd form i sådana fall. Dock finns det några undantag. Hur dessa har uppstått vet jag inte. Men majoriteten av oss som har svenska som modersmål skulle säga "Centralstation" i detta fall. Precis som Norra station eller Östra station. Norra stationen eller Östra stationen och även Centralstationen skulle säkerligen vara helt korrekt, men det "låter" konstigt. "Smaka på" "Prinsen Bertil" så hör du att det inte låter bra. Varför heter det då inte "Prinsessa Christina"? Ibland "tappas" den bestämda formen bort även om den logiskt borde funnits där. Inte så mycket att göra åt.
-
Som infödd Stockholmare har jag hela mitt liv kallat Centralstationen i Stockholm för Centralen, inget annat. Och den som nu bestämt (det blivande) namnet för hållplatsen har tydligen tänkt likadant. Centralstation eller Centralstationen har jag aldrig kallat den.Anders Hanquist skrev:Nej. Hur så? I normalfallet är det bestämd form i sådana fall. Dock finns det några undantag. Hur dessa har uppstått vet jag inte. Men majoriteten av oss som har svenska som modersmål skulle säga "Centralstation" i detta fall. Precis som Norra station eller Östra station. Norra stationen eller Östra stationen och även Centralstationen skulle säkerligen vara helt korrekt, men det "låter" konstigt. "Smaka på" "Prinsen Bertil" så hör du att det inte låter bra. Varför heter det då inte "Prinsessa Christina"? Ibland "tappas" den bestämda formen bort även om den logiskt borde funnits där. Inte så mycket att göra åt.
//Lars S
Men håll med om att vagnen är rätt snygg! Visserligen har den fel färg och fel strömavtagare, men den är en fröjd för ögat i sitt nuvarande utförande!
Fel dörrar framförallt!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Hur tänker du nu; om färgen och strömavtagaren är fel så lär ju dörrarna vara rätt, eller hur? (Man kan förstås också tänka tvärtom, det är bara det att det är mycket lättare att åtgärda de två förstnämnda sakerna...)bruse skrev:Fel dörrar framförallt!
-
Vagnen har varit röd med bladdörrar i 16 år, innan dess var den blå med bladdörrar i åtta år, tänk vad fort tiden går (och så var den röd med originaldörrar i nästan 37 år)
Fast jag tycker att vindrutan är mer störande än dörrarna, ehuru de flesta bilder tas framifrån, sedan kan man kanske ta bort gallren för de öppningsbara fönstren som kom när lidingöbron fick smalare lastprofil 1986. Finns det förbud mot öppningsbara fönster på spårvagnar?
Och vad är det för gräslig tyfon vagnen har egentligen, den kom upp efter att vagnen kört ner i havet i Gåshaga och då tappat luftvisslan, som sedan var synlig vid lågvatten åratal efteråt. Ett par tusen kubikmeter sprängsten lades sedan på luftvisslan när Gåshaga exploaterades, så det är inte lönt att leta efter den...
Jag trodde i många år att Vagn 17, U17 gemenligen kallad aldrig varit i havet, utan att det hela var en vandringssägen, men en kollega visade en bild för mig!
HS

Fast jag tycker att vindrutan är mer störande än dörrarna, ehuru de flesta bilder tas framifrån, sedan kan man kanske ta bort gallren för de öppningsbara fönstren som kom när lidingöbron fick smalare lastprofil 1986. Finns det förbud mot öppningsbara fönster på spårvagnar?
Och vad är det för gräslig tyfon vagnen har egentligen, den kom upp efter att vagnen kört ner i havet i Gåshaga och då tappat luftvisslan, som sedan var synlig vid lågvatten åratal efteråt. Ett par tusen kubikmeter sprängsten lades sedan på luftvisslan när Gåshaga exploaterades, så det är inte lönt att leta efter den...
Jag trodde i många år att Vagn 17, U17 gemenligen kallad aldrig varit i havet, utan att det hela var en vandringssägen, men en kollega visade en bild för mig!
HS
Med "rätt" menar jag musealt korrekt och det kan den inte vara i något senare än 1993 års utförande eftersom den blev museivagn då. Om någon skulle sätta in en dieselmotor i regalskeppet Vasa och köra den två gånger till Fjäderholmarna skulle säkert somliga yra
om att den vore mer museal i det skicket, men de flesta skulle sannolikt tycka att det resonemanget vore fånigt 

Om du menar den i B-änden så är det en Westinghousetyfon som lär komma från någon gammal tunnelbanevagn, antagligen en C2, fast det visste du ju redanHenrik Schütz skrev:Och vad är det för gräslig tyfon vagnen har egentligen, den kom upp efter att vagnen kört ner i havet i Gåshaga och då tappat luftvisslan, som sedan var synlig vid lågvatten åratal efteråt. Ett par tusen kubikmeter sprängsten lades sedan på luftvisslan när Gåshaga exploaterades, så det är inte lönt att leta efter den...

Jag tycker själv att den är rätt gräslig (framförallt låter den gräsligt) men just nu är den urkopplad. (Vagnen har faktiskt både luftvissla, tyfon och ringverk i båda ändarna! Snacka om helgardering!)
-
daniel_s skrev:Men håll med om att vagnen är rätt snygg! Visserligen har den fel färg och fel strömavtagare, men den är en fröjd för ögat i sitt nuvarande utförande!
Visst är den en fröjd för ögat trots fel färg i förhållande till karossutförandet och så vidare men SSLidJ 16 är läckrare!
Och minnena av min A24/B24-utbildning någon gång 1987 (var det väl) kommer tillbaka. Plus givetvis minnena av körningen med 16 på SB 1994.
Redan då fanns tankar på att göra spårväg av SB. Jag var med om en tidtabellskörning med 16 en natt i samband med vagnens korta besök på SB.
//Lars S
-
Här snackar vi om den konstiga tyfonen som syns närmast stoppbocken!
Är det där en C2 tyfon, så är jag Helge Berglund, jag tror inte ens det är en Westinghouse, snarare en modifierad Kockums Supertyfon, av det kugghjulsformade locket över membranet att döma.
Helge Berglund bjuder på öl om Henrik har fel!
HS
Är det där en C2 tyfon, så är jag Helge Berglund, jag tror inte ens det är en Westinghouse, snarare en modifierad Kockums Supertyfon, av det kugghjulsformade locket över membranet att döma.
Helge Berglund bjuder på öl om Henrik har fel!
HS