Dessutom tar många den vägen till hållplatsen, och då måste man gå i spåret.
Just på den platsen skulle man antingen kunna placera ett övergångsställe, även om det kanske finns många skäl som talar mot, eller så förlänger man staketen runt hållplatsen så att de går ända ner till övergångsstället vid Regeringsgatan. På båda sidor om spåren. Risken med det senare är väll att folk skulle börja springa längs med spåren i stället! Och bussarna måste svänga ut i bilfilen lite tidigare, men det gjorde de i alla fall i dag när jag studerade det hela. (En kort och ovetenskaplig studie!

Vad jag också la märke till var att bilar söder ifrån på Regeringsgatan som svänger upp mot Sergels torg kör in i bussfilen, d.v.s. spårvägsspåret, för att sedan byta fil åt höger.
Frågor till förare och annan personal: Upplevs denna sträcka som ett större problem än andra avsnitt? Var finns problemen i övrigt? Ja, jag vet att allt är nytt än så länge, och att allt kanske ser annorlunda ut om någon månad, eller så.
Jag är bara nyfiken, eftersom jag från "läktarplats" (dvs trottoaren) tycker det ser ut som problem. Jag har ytterligare några kandidater till problemplatser, men vill gärna se vad andra har för synpunkter.