Mer Ny tunnelbana och spårväg i Stockholm

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Mer Ny tunnelbana och spårväg i Stockholm

Inlägg av Reimersholme71 »

I kategorin fria fantasier och tokiga idéer kommer här en skiss på en
förlängning av blå Tuben mot Nacka och Värmdö.

Den här skissen är väl mer menad som en utgångspunkt för
diskussion och idéstimulantia än som en plan över hur
banan bör byggas.

Det enda jag vet om geologin på platsen är det man kan
utläsa ur sjökortet:
Mycket berg att spränga i utom under vattnet där det är
rätt djupt och säkerligen bra med dy. :wink: Hur man skall
förankra en sänktunnel, eller två, därnere och sedan dra
upp tunlarna nära ytan i berget 60 meter högre, ja det får
någon annan lista ut...

Blåtuben via Gröna Lund och Thielska Galleriet!
Bild

Kort Linjebeskrivning utan precisa stationslägen:

Som tuben tar slut idag pekar den ju redan mot Djurgården så varför inte dra den ut dit?
Som service till turister och andra kan man ha två stationer i museistråket (långt nere i berget):
En vid Junibacken-Wasa Museet och en vid Gröna Lund-Skansen.

De konstintresserade resenärerna kommer nog att gilla min grenstation Waldemarsudde... :wink:
Om det nu skall byggas sänktunnel i dyn tyckte jag det var bra att undvika Wasagropen
eftersom dom fortfarande letar efter prylar där.

Eftersom jag sett från sjön att det byggs utåt Kvarnholmen var det ju bara med en station
som kan servas av en framtida stadsspårväg ut dit, som i sin tur kopplas till Tvärbanan och/eller
spårvägifierad Saltsjöbana.

Sen går min tub i berget under Hammarby sjöstad till Globen och tar över en av den
gröna tubens södra grenar som det var tänkt från början (har jag hört).

Nackagrenen går vidare i berget under Djurgården och servar Manillaskolan och
Thelska Galleriet-Blockhusudden

(Oj, vad många resande som skall dit då säger någon? Jo, men då kan man ju också åka
tuben till joggingrundan eller så - samma anledning som dom borde öppna en friluftsanläggning
vid Kymlinge :wink: eller så bygger man ett par spökstationer under mark för att få till
några fler vandringssägner - klar diggabilitet! :lol: ).

Ny sänktunnel i dyn på 30 meters djup och in i berget på Sörmlandssidan!
Sen är det väl bara att köra vidare?

Att jag medvetet undviker Slussen beror på att jag tycker att det är
bättre med fler och mindre bytespunkter än att lassa på mer vid
redan överbelastade ställen (Typ T-Centralen :roll: ).
Tvärbanan och stadsspårväg i CitySpår:s anda klarar
tvärpendlingen, liksom grenstationen vid Waldemarsudde.

Annars får jag referera till tråden på
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?p=24336
och uppmanar till diskussion i samma anda. :D

Martin
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Re: Mer Ny tunnelbana och spårväg i Stockholm

Reimersholme71 skrev:I kategorin fria fantasier och tokiga idéer kommer här en skiss på en
Apropå blå tuben så lär det ju också ha diskuterats att koppla ihop Blå tuben och TubRöd:s Mörbygrenen eftersom de båda är byggda för tio-vagns-tåg. Skulle det gå med C20vagnar? Fyra C20 i ett tåg, får det plats på stationerna?

Och när vi ändå talar Mörbygrenen så ser det ut på min bilkarta som om den skulle må bra av att förlängas parallellt med väg 262 och till Skarpäng och Täby. När Roslagsbanan får tillbaks sträckningen till Rimbo (och Länna och Norrtälje! :D ) hotas den ju inte längre av en tub till Täby.

Och bara för att stimulera till ännu mer diskussion om tub-utbyggnad: ser det inte ut som att det finns ett helt pärlband med ställen mellan Järnvägen och tubens Hässelbygren som skulle trivas med en gren under jord via Bromma Flygplats och upp mot Jakobsberg eller Barkarby?

Och är det någon annan än jag som tror på det där med att lägga ut linjen även om underlaget är klent, helt enkelt för att underlaget förr eller senare kommer att finnas? (Ett exempel: Min farmors sommarställe låg vid en veteåker vid Tullinge kyrka (722:ans vändhållplats på den tiden), men nu, några decennier efter Pendeltågens tillkomst, är det inte mycket till åker längre. Det är ett tättbebyggt villaområde.)

Martin
PerW

Inlägg av PerW »

Tycker absolut inte att dina ideer hör hemma under "fria fantasier"
I grunden är det ett mycket sunt förslag.
Möjligtvis får man väl dra bort ett par stationer. :)
Tyckte om att du ritade in en station i Storängen, tunnelbana dit, det skulle vara nått det! :D Omstigning till Saltsjöbanan antar jag?
Om man skall vara lite mer seriös om dragningen i stan så får man väl sloppa galleriet :( och dra linjen direkt till knutpunkten Henriksdal, kanske med en uppgång i Finnboda? Sedan vidare österut, fast det är klart två grenar är ju trevligare än en...
Junibacken/Vasa och Skansen skulle torde med fördel kunna servas av en station(med rik konstnärlig utsmyckning) med olika uppgångar.
Tänk om man ändå kunde få se allt detta...
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Omstigning? Javisst!

PerW skrev:Tycker absolut inte att dina ideer hör hemma under "fria fantasier"
Tack! :D
PerW skrev:Tyckte om att du ritade in en station i Storängen, tunnelbana dit, det skulle vara nått det! :D Omstigning till Saltsjöbanan antar jag?
Naturligtvis! Så många omstigningsmöjligheter som möjligt! Tvärbanan i Hammarby också!
PerW skrev:Tänk om man ändå kunde få se allt detta...
Ja, det hoppas ju jag också... kanske du vill rita en mer detaljerad linjesträckning enligt dina idéer? :wink: Fram för mer kartor med linjeförslag på Forum!

Martin
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Reimersholme71 skrev:Fyra C20 i ett tåg, får det plats på stationerna?
Nope. Fattas sex meter. Men det är väl en petitess i sammanhanget. Lär ju ändå behövas en ny vagntyp när hela detta enorma nät tas i bruk.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Reimersholme71 skrev:I kategorin fria fantasier och tokiga idéer kommer här en skiss på en

banan bör byggas.

Bild

Som tuben tar slut idag pekar den ju redan mot Djurgården så varför inte dra den ut dit?

Sen går min tub i berget under Hammarby sjöstad till Globen och tar över en av den

(Oj, vad många resande som skall dit då säger någon? Jo, men då kan man ju också åka
tuben till joggingrundan eller så - samma anledning som dom borde öppna en friluftsanläggning
vid Kymlinge :wink: eller så bygger man ett par spökstationer under mark för att få till

Martin

Jotack, jag har tänkt på en liknande sträckning, men något förenklad då. Främst som någon sade med färre stationer. Det räcker nog med en station på Djurgården (vid Gröna Lund), så får man traska dit man ska väl där.

Därefter en sträckning mot Danvikstull. Antingen drar man den via Norra Hammarby Sjöstad (Precis söder om Vikingterminalen) ut mot Nacka. Eller drar man den via det nya området Danvikstull som kmomer att byggas och bli ett ganska rejält bostads- och centrumområde.
Vidare drar man en något rätare linje med stationer med avstånd mellan 1 - 2 km (beroende på bebyggelsen). Det långa avståndet just för att man snabbt ska kunna skjutsa in människor från de mest tätbefolkade delarna av Nacka till stan.
GN

Re: Omstigning? Javisst!

Inlägg av GN »

Reimersholme71 skrev:
PerW skrev:Tycker absolut inte att dina ideer hör hemma under "fria fantasier"
Tack! :D
Tja kan SLL utreda dragningar via Värtan så kan man ju undra var ribban ligger. Ytterliggare inspiration nedan:

http://www.rtk.sll.se/publikationer/pro ... 0_2000.pdf
http://www.rtk.sll.se/publikationer/pro ... bilaga.pdf

Funderar på varför man inte tagit med ett rakare alternativ som varken passerar Slussen eller Värtan, men det kanske finns någon geologisk förklaring.

/GN
Gäst

Inlägg av Gäst »

Anonymous skrev:

banan bör byggas.

Bild

Martin

Jotack, jag har tänkt på en liknande sträckning, men något förenklad då. Främst som någon sade med färre stationer. Det räcker nog med en station på Djurgården (vid Gröna Lund), så får man traska dit man ska väl där.

Därefter en sträckning mot Danvikstull. Antingen drar man den via Norra Hammarby Sjöstad (Precis söder om Vikingterminalen) ut mot Nacka. Eller drar man den via det nya området Danvikstull som kmomer att byggas och bli ett ganska rejält bostads- och centrumområde.
Vidare drar man en något rätare linje med stationer med avstånd mellan 1 - 1,5 km (beroende på bebyggelsen). Det långa avståndet just för att man snabbt ska kunna skjutsa in människor från de mest tätbefolkade delarna av Nacka till stan.
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Anonymous skrev:Jotack, jag har tänkt på en liknande sträckning, men något förenklad då. Främst som någon sade med färre stationer. Det räcker nog med en station på Djurgården (vid Gröna Lund), så får man traska dit man ska väl där.

Vidare drar man en något rätare linje med stationer med avstånd mellan 1 - 1,5 km (beroende på bebyggelsen). Det långa avståndet just för att man snabbt ska kunna skjutsa in människor från de mest tätbefolkade delarna av Nacka till stan.
Ja, se inte prickarna på kartan som några stationer som måsta vara med. Om man bygger stationerna för fyra C20vagnar blir det ju en bit mellan uppgångarna i var sin ände. Då kanske man kan täcka två prickar med samma station? :wink:
Kingsthrone
Kontakt:

Inlägg av Kingsthrone »

Det var jag som var anonymous. Hade visst loggats ut när jag ändrade stationsavståndet 2 km till 1,5 km. Lite stårt att avgöra. Det viktigaste är att det är anpassat för bebyggelsen.
PerW

Tunnelbanan till Nacka

Inlägg av PerW »

Tunnelbana via Värtan till Nacka! :o
Ja hade ingen aning om att man ens tänkt tanken. Får ju vårat spånande här på forumet att framstå som fantasilöst! :lol:
En utbyggnad av tunnelbanan till Nacka kommer inte att bli lätt.
Topografin är minst sagt besvärlig, men troligtvis inte omöjlig. Det hela kommer dock att bli dyrt. Någon slags spårbunden lösning måste tillkomma, annars kommer ostsektorn att drabbas av en "lokal trafikinfarkt" Kollektivtrafiken måste få en annan dragning än bytet vid Slussen, specielt som Slussen är i mycket dåligt skick. Vad som kommer att hända under ombyggnadstiden vill jag inte ens tänka på! :(
Förut har politikerna i Nacka varit mycket negativa till T-banan, men på senare år har andra tongångar börjat höras. Man har nog insett att om 10-15 år då Nackas befolkning börjar närma sig 100.000 och Värmdö 50.000 så kommer inte bussarna att räcka till. Räknar man därtill befolknings ökningen i Hammarby Sjöstad så inser man att något nytt måste komma, och här räcker inte tvärbanans utbyggnad till.
T-banedragningen med en station på Djurgården, därefter till Henriksdal(Danvikslösen) vidare ungefär längs med gamla värmdövägen(under jord naturligtvis) med stopp i Finntorp till Nacka forum/Nacka strand. Möjligtvis kan man rita in ytterligare en station på vägen mellan Forum och Henriksdal. Centrala Nacka blir också en utmaning. Helst skall både forum området OCH Nacka strand/Jarlaberg ha tillgång till T-bana. Om detta kan göras med en station med olika uppgångar så vore det idealiskt. Nacka har även planer på en överdäckning av Värmdöleden vid Forum (arbetsnamn: Nacka bro) Tanken är att där ha en bussterminal med omstigning till T-bana/Snabbspårvägar. :)
Per
PerW

Inlägg av PerW »

GN skrev:
Funderar på varför man inte tagit med ett rakare alternativ som varken passerar Slussen eller Värtan, men det kanske finns någon geologisk förklaring.

/GN
Mig veterligt så har ju den sträckningen varit påtänkt vid tidigare utredningar. Någon som kan klargöra hur det ligger till??
Per
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

GN skrev: Funderar på varför man inte tagit med ett rakare alternativ som varken passerar Slussen eller Värtan, men det kanske finns någon geologisk förklaring.
Det kan väl ha att göra med att en rakare sträckning i stil med min skulle dubblera 7:ans spårvagn. För trots att dom bara pratar snabbspårväg måste dom väl inse att stadsspårväg är en förutsättning för att det skall funka inne i stan?

Martin
Ulf_

Inlägg av Ulf_ »

Någon gång när jag orkar ska jag försöka scanna in en DN-artikel i jätteformat från 1965 som skissar t-bana till 1980, där dessa grenar Remiers.. föreslår faktiskt finns med. Inte i detalj, men nästan..
Magst

Inlägg av Magst »

Här finns inte mindre än 11 potentiella tunnelbane-förlängningar beskrivna, bl.a. åt Nacka-hållet, med prislapp och allt...

http://www.rtk.sll.se/publikationer/pro ... 6_2001.pdf

/Magnus
GN

Inlägg av GN »

Magst skrev:Här finns inte mindre än 11 potentiella tunnelbane-förlängningar beskrivna, bl.a. åt Nacka-hållet, med prislapp och allt...

http://www.rtk.sll.se/publikationer/pro ... 6_2001.pdf

/Magnus
Synnerligen intressant.

Konstaterar att kostnaden Kungsträdgården-Nacka inte är mer än 2,4 GSEK

Om man jämför det med en tillfällig spårvagnsinvestering på 1,8 GSEK och antar en realkalkylränta på 5% så måste den tillfälliga lösningen vara hållbar i 30 år för att investeringskostnaden skall bli den samma som att bygga tunnelbana direkt.

Då har jag ändå inte tagit med de extra driftskostnaderna för den parallella busstrafiken, å andra sidan kommer Saltsjöbanan att behöva en del investeringar ändå såsmåningom så det går väl på ett ut.

Men min slutsats blir, som jag förvisso redan innan misstänkte, att det är ekonomiskt vansinne att satsa på en tillfällig spårvagnslinje.

Håll ut med bussarna genom den ekonomiska krisen och bygg därefter en riktig tunnelbana!

/GN
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Trevligt med lite svart på vitt. Är det bara jag som inte får upp några bilder i min pdf?
Anders Norén

Inlägg av Anders Norén »

Mr. Burns skrev:
Trevligt med lite svart på vitt. Är det bara jag som inte får upp några bilder i min pdf?
Inte jag heller. Tråkigt, med tanke på att jag ääälskar såna här megalomaniska planer som omfattar utbyggnad av alla vägar till motorvägar och alla järnvägar till fyrspår och t-bana till varje utedass...

Anders
Skriv svar