förlängning av blå Tuben mot Nacka och Värmdö.
Den här skissen är väl mer menad som en utgångspunkt för
diskussion och idéstimulantia än som en plan över hur
banan bör byggas.
Det enda jag vet om geologin på platsen är det man kan
utläsa ur sjökortet:
Mycket berg att spränga i utom under vattnet där det är
rätt djupt och säkerligen bra med dy.

förankra en sänktunnel, eller två, därnere och sedan dra
upp tunlarna nära ytan i berget 60 meter högre, ja det får
någon annan lista ut...
Blåtuben via Gröna Lund och Thielska Galleriet!

Kort Linjebeskrivning utan precisa stationslägen:
Som tuben tar slut idag pekar den ju redan mot Djurgården så varför inte dra den ut dit?
Som service till turister och andra kan man ha två stationer i museistråket (långt nere i berget):
En vid Junibacken-Wasa Museet och en vid Gröna Lund-Skansen.
De konstintresserade resenärerna kommer nog att gilla min grenstation Waldemarsudde...

Om det nu skall byggas sänktunnel i dyn tyckte jag det var bra att undvika Wasagropen
eftersom dom fortfarande letar efter prylar där.
Eftersom jag sett från sjön att det byggs utåt Kvarnholmen var det ju bara med en station
som kan servas av en framtida stadsspårväg ut dit, som i sin tur kopplas till Tvärbanan och/eller
spårvägifierad Saltsjöbana.
Sen går min tub i berget under Hammarby sjöstad till Globen och tar över en av den
gröna tubens södra grenar som det var tänkt från början (har jag hört).
Nackagrenen går vidare i berget under Djurgården och servar Manillaskolan och
Thelska Galleriet-Blockhusudden
(Oj, vad många resande som skall dit då säger någon? Jo, men då kan man ju också åka
tuben till joggingrundan eller så - samma anledning som dom borde öppna en friluftsanläggning
vid Kymlinge

några fler vandringssägner - klar diggabilitet!

Ny sänktunnel i dyn på 30 meters djup och in i berget på Sörmlandssidan!
Sen är det väl bara att köra vidare?
Att jag medvetet undviker Slussen beror på att jag tycker att det är
bättre med fler och mindre bytespunkter än att lassa på mer vid
redan överbelastade ställen (Typ T-Centralen

Tvärbanan och stadsspårväg i CitySpår:s anda klarar
tvärpendlingen, liksom grenstationen vid Waldemarsudde.
Annars får jag referera till tråden på
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?p=24336
och uppmanar till diskussion i samma anda.

Martin